Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:54

Princess schreef:
AE??

Ja dat is een olie uit Duitsland, hier niet te koop (bij mij wel want ik importeer het ) die fantastisch werkt bij zomereczeemkorsten en jeuk en mok en rasp!!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:49

hmm sodabadje ga k ook es proberen van de week die korsten willen namelijk niet loslaten!

picachu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:14

Mijn arabiertje heeft er ook snel last van, bij haar helpt zinkzalf van Zwitsal goed, kun je eens proberen
groetjes...

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:57

ik heb weer gehoord dat je het juist NIET met betadine shampoo moet wassen omdat je het dna weer vochtig maakt.
Ze zeiden het in de divoza en de hoefsmidt en dierenarts zeiden het

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:59

_loekie_ schreef:
ik heb weer gehoord dat je het juist NIET met betadine shampoo moet wassen omdat je het dna weer vochtig maakt.
Ze zeiden het in de divoza en de hoefsmidt en dierenarts zeiden het

je veegt je bips toch ook af na het plassen? Dat zegt mn moeder.
Dan droog je toch ook de benen af als je het gewassen hebt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:08

Ik week de korsten als volgt eraf:
Eerst het been dik insmeren met zinkzalf (of babybillen zalf) je hebt echt veel nodig!
Daarna keukenfolie (van dat dun plastic) om het been wikkelen, niet te strak.
Daar overheen een dikke laag watten of onderlappen voor bandages.
Dit geheel weer omwikkelen met een stalbandage.
De bandage vast zetten een baan stevige klus tape, ook bij de overgang naar de hoef klus tape op de bandage en op de hoef plakken.
Zo eindelijk klaar.
Dit pakketje 2-3 dagen laten zitten.
Daarna het hele spul verwijderen en het been wassen met een zachte shampoo.
Na het wassen het been goed drogen en alle korsten zijn zonder te peuteren als sneeuw voor de zon verdwenen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:32

manie schreef:
Ik week de korsten als volgt eraf:
Eerst het been dik insmeren met zinkzalf (of babybillen zalf) je hebt echt veel nodig!
Daarna keukenfolie (van dat dun plastic) om het been wikkelen, niet te strak.
Daar overheen een dikke laag watten of onderlappen voor bandages.
Dit geheel weer omwikkelen met een stalbandage.
De bandage vast zetten een baan stevige klus tape, ook bij de overgang naar de hoef klus tape op de bandage en op de hoef plakken.
Zo eindelijk klaar.
Dit pakketje 2-3 dagen laten zitten.
Daarna het hele spul verwijderen en het been wassen met een zachte shampoo.
Na het wassen het been goed drogen en alle korsten zijn zonder te peuteren als sneeuw voor de zon verdwenen

Ja dit is een goed idee en werkt ook perfect!! MAAR: let erop dat sommige paarden allergisch zijn voor zinkzalf!!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:17

o we zijn al een sticky in Medisch! whoehoe! (uh hoelang is dat al zo, want ik zag het nu pas *oeps*)

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:09

je moet het niet elke dag met betadine gaan wassen maar als je flinke korsten hebt of het is heel vies zal t toch moeten want heel belangrijk het moet schoon blijven!!

ik ben nu met hydrocortiderm begonnen ziet er wel goed uit smeer t pas 2 dgn, ben met de prednison gestopt dit heeft ff geholpen maar nu al tijdje niet meer.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:36

weet iemand trouwens wat zo'n flesje hydrocortiderm kost?ik heb namelijk nu van iemand anders geleend

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:34

iets van 11 euro..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:50

JEEEE Sticky gehaald!!

uhm, de hydrocortiderm die ik altijd kocht was een stukkie duurder dan 11 euro...eerder 25

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:32

Bij mijn paard komen er al weken 2 kleine plekjes terug. Negeer het gewoon een beetje en krab ze er 1 x per week af op de spuitplaats met betadinescrub. In de rest van de kootholten zit weer haar en het vermeerderd zich niet meer dus ben erg tevreden.

Sticky is wel handig het blijft een rotaandoening en zo kun je het topic makkelijk opzoeken en nalezen er zijn zoveel behandelmethodes.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:18

ja je hebt kleine en grote flesjes he, zulle de kleine wel 11 zijn en de grote 25

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:27

Ja dat heb je ook , maar die kleine flesjes koop je eerder voor je kat. Die zijn zo op!

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:16

Ik heb nog een tip.. Gekregen van een oude paardenman... Gelukkig heeft mijn paard nooit last van mok... *zoekt plaatsje waar ik kan afkloppen*...

Hij adviseerde om ochtendurine erop te smeren.. En dat is smerig werkje maar met twee dagen is het weg.. Dus Allemaal in potje piesen handschoenen aan neusklem op en smeren maar... Succes gegarandeerd..

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:29

joycje schreef:
Ik heb nog een tip.. Gekregen van een oude paardenman... Gelukkig heeft mijn paard nooit last van mok... *zoekt plaatsje waar ik kan afkloppen*...

Hij adviseerde om ochtendurine erop te smeren.. En dat is smerig werkje maar met twee dagen is het weg.. Dus Allemaal in potje piesen handschoenen aan neusklem op en smeren maar... Succes gegarandeerd..

Nou gegarandeerd niet dus hoor!

Heb het precies drie dagen volgehouden dus volgens jouw verhaal zou het moeten werken, niks hoor. Een week later stonden we in de kliniek....

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:13

Ik heb ook een tip: de mok goed inpoederen met Bloem.
Gewoon van dat meel dus,dit droogt de mok uit en de korsten kunnen beter verwijderd worden,zorgen dat het er constant op zit,dus een paar keer per dag aanbrengen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:21

Lianne007 schreef:
Ik heb ook een tip: de mok goed inpoederen met Bloem.
Gewoon van dat meel dus,dit droogt de mok uit en de korsten kunnen beter verwijderd worden,zorgen dat het er constant op zit,dus een paar keer per dag aanbrengen.

Dat is op zich wel een goeie. Maar waarom wil je de korsten uitdrogen, voor het verwijderen maakt het niet zoveel uit of je ze uitdroogt of met water losweekt?? Dat ligt dus aan de soort mok. Helaas zijn er ook soorten mok waarbij dat uitdrogen juist nog ergere kloven en huidbeschadigingen veroorzaakt. Als je de foto's hebt gezien van mij of IngLio dan zou je wel twee keer nadenken voordat je er bloem in zou strooien..
Poedersuiker is ook al genoemd maar ik zou altijd een beetje voorzichtig zijn met etenwaren op je paard te smeren. Daar zitten nl weer hele andere bacterieën in.

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:26

Met Lio's mok gaat het nu overigens echt de goeie kant op!
Rechtsachter aan de buitenkant zijn de korsten er een heel eind af en je ziet echt roze huid, wat nog wel erg droog is...

Bij de andere 3 plekken zitten bij geen korsten meer. Alleen hele kleintjes! Ben zo blij

Gister heb ik het voor het eerst sinds 3 weken gewassen met warm water en betadineshampoo. Er kwamen kluiten korst vanaf.
Haar benen waren zo vies van water en zand, dat het zand echt zo gaan schuren tussen de korsten, dus dat heb ik goed schoongespoten en gewassen.... Me happy!!!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:59

@evitatinkle:
bij mijn paard heeft dit wel geholpen,maar die had het ook een stuk minder als die van jou,bij mijn paard moest het juist uitdrogen omdat hij een nacht in een hoefzak met biotex moest staan,vanwege een hoefzweer,daardoor kreeg hij er mok bij.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:18

Lianne007 schreef:
@evitatinkle:
bij mijn paard heeft dit wel geholpen,maar die had het ook een stuk minder als die van jou,bij mijn paard moest het juist uitdrogen omdat hij een nacht in een hoefzak met biotex moest staan,vanwege een hoefzweer,daardoor kreeg hij er mok bij.

Had hij al een wondje op zijn been dan, want mok kan niet komen door een zak met biotex. Dat is juist alleen maar reinigend.
Je moet het been wel nadrogen natuurlijk. Mijn zusje haar paard heeft een hoefzweer gehad en ontwikkelde ook mok rond die tijd. Gewoon goed op letten.
Als je paard kleine korstjes heeft valt meel te proberen, maar er zijn nog veel meer, makkelijkere middeltjes die je eerst zou kunnen proberen. Is mijn mening.
IngLio en ik maken een lijst met alle tips die al gegeven zijn, daar komt deze ook bij!

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:52

het is ontstaan doordat de huid is gaan irriteren doordat het zolang geweekt heeft vandaar.
De hoefzweer kwam zeer accuut (dat het merkbaar werd),en moest meteen op biotex 1 nacht dus het kon ook haast niet voorkomen worden aangezien hij er heel gevoelig voor is.
binnen 5/6 dagen was het gelukkig ook weer weg

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:51

Kan idd door een zak met biotex komen!!! Mijne heeft het ook gehad na een hoefzweer. Voor paarden met aanleg voor mok kan zo'n zak funest zijn, zelfs de hoefsmid zal je dit vertellen! Idd is de manier dan droog houden! (Maar ik weet nu al dat niet iedereen het hier mee eens is! )
Gelukkig is die van mij er van af en komt het sinds ik om de 3 dagen Helosan smeer niet meer terug! kost weinig en helpt super goed! Het is een soort veredelde uiercreme en voorkomt dat vocht de kootholte indringt en houdt lekker soepel! Zelfs nu hij in het natte land staat heeft hij voor het eerst in zijn leven geen mok!!!

Talisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 12:46

Mijn paard heeft ook heel erg mok.. Ik week elke dag eerst met warm/lauw water en wat betadine shampoo de korsten eraf.. dan goed afdrogen en dan wondspray (acederm of hoe je het ook maar schrijft ) erop.. Helpt opzich wel, als je het goed volhoud

Hebben jullie misschien een beter idee? Ik zal er ook eens een foto van maken, maar tis niet echt smakelijk ofzo