Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:10

Ok ben benieuwd!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:19

Hopenlijk weet je dan snel welke bacterie het precies is zodat je gericht AB kan geven! Jullie zijn goed bezig!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:20

Het ziet er al beter uit en fijn dat ze ook niet meer zo pijnlijk loopt. Hopen dat deze stijgende lijn door gaat.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:36

Je bent zo te zien eindelijk over de grootste hobbel heen. Ze wordt aan alle kanten ondersteund en verzorgd, dus genezing gaat nu vast snel

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 02:13

Wat ik mij af vraag (en niet uit kritiek maar serieuze interesse). Ik vond dat het originele gat die de da heeft geopend vrij hoog zat. Dan houd je denk ik een pocket onder die opening die je wellicht niet goed uitgespoeld krokgr en dan dus gewoon weer lekker gaat ontsteken. Kan dat ook de oorzaak zijn? Is er een reden waarom die eerste snede niet helemaal onder aan de bult is gezet en waarom er niet gelijk een drain is geplaatst zoals nu?
Again, misschien heeft 't een hele goede reden waar ik me niet van bewust ben. Daarom dat ik hem stel.

Dat gezegd : het is fijn dat het nu een stuk beter gaat en paard zich ook beter voelt. Lekker zo houden. En je doet de verzorging van je paard echt top hoor. Daar moet je je zeker niet voor schamen. Ik ken mensen die echt heel wat minder overhebben voor hun huisdier. En het siert je dat als mensen met ideeën komen dat je die onderzoekt of uit probeert. Daar kan menig blokker wat van leren.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 12:38

Ik denk niet dat de Blokker daar veel van zal leren helaas :=

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 13:01

Ik heb me ook wel afgevraagd of een drain niet eerder functie zou hebben. Daar zullen vast argumenten voor zijn net als de snee op die plek zetten. Misschien iets met bepaalde spieren eronder?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:16

Onderwerp: Paard heeft flinke bult op bil

Little_Gift schreef:

De blokker is Failliet :Y)

Ik begin de post niets voor niets met : "het is niet bedoeld als kritiek maar een serieuze interesse"

Ik vraag dat want misschien heeft TS dat zelf ook wel gevraagd? Of misschien is ze daar zelf ook wel benieuwd naar. Zou dat de reden kunnen zijn dat 't toch weer is gaan ontsteken? En dan niet als in : het is de DA d'r schuld. Maar iets om van te leren. Misschien heeft de DA wel opzettelijk gekozen voor iets hoger en meer naar achteren op het been om iets juist te bevorderen. Ik ben geen DA en aangezien ik dat zelf niet kan vragen en niet wil invullen stel ik de vraag aan TS.

En ik hoop oprecht met deze aanvulling dat ze zich dan ook niet aangevallen voelt, want nogmaals, zo is het niet bedoeld, ik ben gewoon benieuwd. Ik vind dat TS het juist super knap doet allemaal. Het is niet fijn je maatje met zoveel pijn te zien en het niet te kunnen oplossen omdat dat van binnen uit moet helen. En iedereen die suggesties geeft of vraagt heeft ze met 2 handen aangepakt en heeft ze ook wat mee gedaan of overlegd. Daar kunnen veel mensen van leren. Niet dat je alles moet doen wat anderen achter hun toetsenbord zeggen maar niemand kan ontkennen dat TS haar stinkende best heeft gedaan en nog steeds doet. Dat siert haar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:22

Het was volgens mij alleen maar een reactie op je eigen autocorrectie. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:38

Klinkt als een goede dierenarts. Fijn dat het nu beter gaat en wat ruk dat het zoveel geld allemaal kost.
Voordat bedrag hebben wij Polie en zoveel later , voor iets minder Chico gekocht (merens paarden). Dus dat is toch wel heel erg veel geld.
Gelukkig kun je erom lachen

Ik geef je een knuffel. Wat een pech allemaal. Hopelijk is het gauw voorbij en gaat het weer zoals het gaan moet en hebben jullie nog jaren plezier!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 20:45

Villaneusjes, het gat was onderaan de bult van toen geplaatst. Die zat wat hoger. We hebben er toen niet voor gekozen om een drain te zetten, omdat we dan nog een gat zouden moeten maken. Het tweede seroom is later ontstaan en zat dus op een net andere plek. Het klopt idd zeker dat dat plasje ook weer eerder ook al voor een ontsteking heeft gezorgd.

Oké dan vandaag. De da was er ofc weer. Er komt al minder viezigheid uit de drain. Nu zit nog maar de helft van haar been onder ipv helemaal. Verder wordt ook de rest steeds dunner. Da heeft alles weer schoongemaakt, gespoeld en antibiotica en buut gegeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De stalhouder belde wel dat ivy al twee keer de draadjes kapot heeft gemaakt. Nu ze zich beter voelt, wordt ze ook onrustiger. Ik ga morgen overleggen wat we hieraan kunnen doen, eventueel op een wat groter stuk of iets anders, voordat ze straks ook nog een snee van de draad oid krijgt.

Bedankt Pien! Ik heb trouwens op aanraden van jou ook nog puur trauma besteld en dat geef ik haar nu ook (behalve vandaag, want was nog steeds zo ziek van de migraine. Voor mijn omgeving word ik niet per se een leuker mens hierdoor).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:46

Celebi schreef:

Inderdaad :')

Villaneusjes, lees eens je eigen oorspronkelijke post terug en dan met nadruk op het woordje Bokker (Blokker) dus :=

Ik bedoelde dus helemaal niks op je post inhoudelijk maar vond het een grappige autocorrect

VillaNeusjes schreef:
.... En het siert je dat als mensen met ideeën komen dat je die onderzoekt of uit probeert. Daar kan menig blokker wat van leren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:49

Spoelen ze in die wond nu met water? Zodat al het evt weer opgehoopte vuil weer weg kan?
En gaat de drain er uit zodra er geen vuil meer uit komt?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 20:58

Germie, water met jodium inderdaad. Drain gaat er volgens mij uit ja als er niks meer uit de wond komt.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:01

Ik heb je topic (berichten TS) vrij vlot doorgescrold, maar het lijkt erg op wat mijn paard gehad heeft.
Bij mijn paard is een spierscheur in de broekspier gekomen door een trauma. Op dat moment erg pijnlijk, waarna er ook zo'n grote zak vocht (of bloedzak?) ontstond.
Helaas heeft de dierenarts bij ons op dat moment niet de juiste diagnose gevonden, waardoor we geen behandeling opgestart zijn. Hij heeft toen pijnstilling gekregen en op rust gezet.

Dit heeft erg lang geduurd voor het allemaal weg getrokken/opgeruimd was door lichaam en paard heeft een tijdje minder goed gelopen.
Heb hem een jaar lang niet gereden en de spier alle tijd gegeven te herstellen, maar hier is wel littekenweefsel ontstaan op de plek waar de scheur zat.
Nu 2 jaar later zijn we nu wel bij het eindresultaat denk ik, een pijnvrij paard, maar wel met een kortere pas bij het achterbeen omdat het littekenweefsel niet voldoende lengte kan maken/stugger is. We rijden gewoon weer rond!

Ik hoop voor jullie dat met alle behandelingen en laseren de boel goed mag herstellen, maar ben bang dat je inderdaad een lange adem moet hebben zoals je zelf al zegt. Ze krijgt in ieder geval alle zorg die ze nodig heeft!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 21:24

Citaat:
, want was nog steeds zo ziek van de migraine. Voor mijn omgeving word ik niet per se een leuker mens hierdoor).
begrijpelijk en hopelijk helpt alles!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:04

Het been begint er nu als een normaal paarden been uit te zien, hoop dat dit doorzet en het allemaal snel achter de rug is, voor haar, voor jou en zeker voor je portemonnee.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:09

Little_Gift schreef:

Little_Gift schreef:
Celebi schreef:

Inderdaad :')

Villaneusjes, lees eens je eigen oorspronkelijke post terug en dan met nadruk op het woordje Bokker (Blokker) dus :=

Ik bedoelde dus helemaal niks op je post inhoudelijk maar vond het een grappige autocorrect

VillaNeusjes schreef:
.... En het siert je dat als mensen met ideeën komen dat je die onderzoekt of uit probeert. Daar kan menig blokker wat van leren.

Ik bied mijn oprechte excuses aan naar jou Little_Gift want ik heb er inderdaad zelf overheen gelezen. Laten we het er maar op houden dat ik vandaag een niet al te beste dag heb en wat te impulsief heb gereageerd dus sorry.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:22

Oh maar excuses zijn echt helemaal niet nodig hoor!
Ik vond je reactie en uitleg heel netjes en nam er zeker geen aanstoot aan hoor!

Echt niet nodig om je te excuseren!

Sterkte nog met de slechte dag, hopelijk mag je vlug betere dagen beleven! :knuffel:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 23:10

Been begint er weer normaal uit te zien ts, hopen dat dit doorzet . Ook beter voor je portemonnee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:00

Villaneusjes, ik heb het nog even nagevraagd en mijn hypothese klopte inderdaad. De hematoom is op de laatste plek open gemaakt, maar het seroom zat lager, waardoor de vloeistof omhoog geduwd moet worden. Omdat die plek al een zwakke plek was, is die nu weer uitgebroken. De huid had op een tweede plek al een gaatje gemaakt. Dat kan blijkbaar ook. Openmaken heeft dus alleen zin als iets genoeg gerijpt is. Anders als je het openmaakt gebeurt er helemaal niks. De plek waar het al door kwam was dinsdag alleen nog net iets te hard, daarom is de drain net iets naar opzij geplaatst.

Ik was vandaag wat eerder dan de dierenarts omdat ik een keer niet vanuit m’n werk hoefde te komen, dus ik kon ook een keer foto’s maken van de boel voordat het is schoongemaakt.

De upload blijft helaas hangen op 100%, dus ik zal later verder typen en de foto’s delen!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

TS wat een geduld moet je hebben.

Is het misschien een idee om Ivy weer naar de kliniek te brengen? Scheelt misschien in de kosten iets. Mijn paard heeft ook een wond gehad en die heeft een drietal dagen op de kliniek gestaan voor het spuiten. Was goedkoper dan op eigen stal. Misschien is ze rustiger daar.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Thanks voor het navragen Kimmie!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:32

Even de foto’s in etappes gedaan. Dat werkte wel.

Dus voordat er iets mee gedaan was:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ontdekte ook wat bultjes op haar hals:

Afbeelding

Overlegt met de dierenarts en ze mag op een iets groter stukje ivm de onrust. Verder vindt ze het heel spannend om de stal in en uit te gaan, misschien heeft ze ietwat claustrofobie ontwikkeld. De bultjes op haar hals komen van de blauwe plekken van het spuiten. Daar moet ik tendease gel op smeren. Verder is het onderzoek terug en zit er een streptokokken bacterie in. De kweek is alleen niet gelukt. Dat kan zijn omdat er al antibiotica bij was gekomen of omdat het immuunsysteem van het lichaam de bacterie al had uitgeschakeld.

Er komt al een stuk minder viezigheid uit de drain. We hopen dat die er morgen of overmorgen uit kan en daarna moet het lichaam het zelf op gaan lossen. De dierenarts heeft weer alles schoongemaakt en gespoeld en antibiotica en buut gezet. Morgen moet ze nog één keer spuiten, want de bacterie reageert goed op de penicilline in de spuiten maar minder op tms (geloof ik?) in poeder. Daarna heb ik haar weer uit laten slapen, kon ik mooi weer even fotograferen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had nog een appel in de waterbak gegooid als speuroefening, maar daar had ze niet zoveel interesse in.

Afbeelding

In de Hooibal dan weer wel haha

Afbeelding
Afbeelding

Zo probeer ik er toch nog een beetje een enriched environment van te maken. Ik heb nu het speurboek binnen, dus daar ga ik van t weekend aan beginnen.

De stalhouder appte dat ze weer op het grote stuk ervoor gezet wordt. De pony’s blijven lopen waar ze nu staan

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Ziet er alweer beter uit!

Streptokok is lastig.. heb er zelf ervaring mee helaas. Gelukkig slaat de ab aan. Mag je het hierna via het voer geven?