Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

Gelukkig heeft ze de ruimte om even uit haar panty te gaan :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Ja, heeft ze sowieso wel hoor. Overdag staat ze gewoon lekker buiten, dan is ze de rust zelve.

Wilde eigenlijk filmpjes maken voor de osteo, maar dit was niet echt een eerlijk beeld :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Wat een leuke foto's komen er langs!

Fijn dat ze het zo goed doet op de medicatie EvaC :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

Ok help meiden.. ik gebruik speedibeet. Ik deed altijd 700 gram (volle voerschep) met 3x zo veel water dus 2100 ml.
Maar er staat op website 1 deel speedi op 3 delen water. Dus moet ik dan 1 voerschep speedi met 3 voerscheppen water doen? Een voerschep is 1,5 liter dus dat zou 4,5 liter water zijn.

De aardige man v pavo zei net: ja als je 100 gram voert dan 300 ml water dus als jij een volle voerschep doet 3 voerscheppen water erbij… wat dus niet klopt want een voerschep is 700 gram of 1500 ml water…

Hellup? Waar doe ik nou goed aan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

Kan je niet gewoon maken hoe je het altijd deed?
Dat is prima toch

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

Ja maar was/ben bang dat t dan toch te droog zou blijven. Ivm evt verstopping. En met die 4,5 liter wordt elke maaltijd heel veel kg…

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Ik heb bij de Fibrebeet eigenlijk nog nooit afgemeten hoeveel water erin gaat. Doe het vooral op gevoel en bij twijfel voel ik even of alle stukjes opgelost zijn. Te nat dan eet mijn paard het niet op (dan slobbert ie alleen maar en valt het grotendeels weer zijn mond uit). Te droog mag natuurlijk niet. Als het goed is zie je vanzelf wanneer het een teveel aan water wordt. Dan wordt het snot. Dus zolang het geen natte drap is en je ook geen harde vlokken meer vindt is het waarschijnlijk prima.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Per volle schep doe ik er een volle waterkoker warm water bij. Na ongeveer 15 minuten meng ik nog een beetje water er doorheen, afhankelijk van hoe droog of nat het is. Wat Celebi ook al zegt, als alle brokken verpulpt zijn verwacht ik dat het goed is.
Ik zet er ook altijd een emmer water bij, soms drinkt hij niet, soms tussentijds een paar slokken en soms als hij klaar is met eten.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Ik heb van die simpele zwarte emmers met ijzeren handvat als ik 1 schep fibrebeet heb vul ik die tot de helft met water.
Afbeelding

Net zoals de seniores priores 3 scheppen en dan net onder de rand vullen met water. Doe het ook altijd op gevoel te nat dan eet ze het niet ze snapt dan niet dat ze het meer moet drinken, ze wilt toch echt liever nog kauwen. Ookal heeft ze zo goed als geen kiezen meer.. :=

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Ik doe 1 schep voer en dan 3 scheppen water. Wel van seniores priores maar zelfde principe.
Vooral van belang dat het goed heeft kunnen weken. Als het te droog is moet er wat bij en als het te vloeibaar is doe je wat minder.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Hey,

Ik dacht dit topic moet ik vast even hebben.
Mijn “oudje” die nog niet zo heel oud is (16 jaar) heeft helaas al atrose. Ze was ca 3 maand geleden uit gegleden en liep de dag erna niet goed. Oké rust .. nou dit werd dus niet beter. Dierenarts aan huis we dachten het is de pees, lopen op het harde en hij zei al direct, we maken röntgen want ik denk dat het het gewricht is aan het andere been. En jawel, atrose. En niet zo mooi ook. Hij gaf als advies 1 fles metacam voor haar pijn, rust wel beweging niet teveel kunnen rennen en afvallen. Ja mevrouw is echt te dik. Zeker toen ze stil kwam te staan en het vele lekkere gras nog.
Ze staat nu poosje al in de paddock bijna 2 maand met vriendin waar ze goed mee kan. Zo heeft ze rust. Geen gejaag (het is een pittige merrie en leider van de kudde)

Maar goed, nu heb ik zo iets kunnen we haar nog ondersteunen dat de atrose niet nog sneller kan verslechteren?

Zodat ze hopelijk nog wat mooie ritjes, buitenritjes kan en mag maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

Mijn senior stond begin vorig jaar opeens stokkreupel. Dierenartsen dachten rechter voorknie dus rust en later inspuiten. Tijdens de periode van rust (wel buiten, maar kleiner stukje) werd ie zo stijf als wat en daarna nog slechter qua lopen. Bleek ook artrose te zijn, maar dan in de heup. Juist de rust voor de knie maakte hem vreselijk slecht. Moest hem na inspuiten op de artrose plek ook voorzichtig gaan oppakken onder pijnstilling. Na een lange weg ging hij steeds beter lopen gelukkig, ook met het mooiere weer dat na de winter eindelijk kwam.

Ben hem blijven ondersteunen met duivelsklauw, glucosamine, kurkuma en groenlipmossel. Het ging uiteindelijk zo goed dat we weer kleine ritjes gingen maken en die zijn zelfs weer uitgegroeid tot af en toe rustige ritjes van 1,5 uur. Ik heb hem een paar weken geleden laten inspuiten met Osphos en dat lijkt als een trein te helpen. Daarnaast staat hij op kunststof beslag wat meer dempend is en krijgt hij bij regen altijd een deken op. Op deze manier lijkt hij nu comfortabel te blijven en goed genoeg voor wat ritjes samen. Zou hem verder nergens meer toe dwingen wat hij niet wil, maar die ritjes maken hem zo intens blij dat ik dat graag nog zo lang mogelijk aan hem wil geven.

Je kan op zich nog een hele hoop managen met artrose, maar het is natuurlijk wel altijd de vraag of iets aanslaat en hoe comfortabel je ze nog krijgt. Alleen de uitspraak rust roest bleek hier extreem waar te zijn. Zolang ze lekker kunnen blijven bewegen en je de spieren een beetje op pijl kunt houden scheelt dat vaak al zoveel ongemak.

Sterkte!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:27

Dankjewel voor jouw verhaal!
De rust bedoelde hij meer in qua kudde. Heb meerdere merries en ze had vaak geen rust eentje dramt gewoon veel en dan knokt ze behoorlijk. Het zit in rechts voor dus gewicht hangt erop.

Mijn pa is lekker ouderwets en denkt laat het toch zo.
Het liefst ondersteun ik haar wel qua voeding met supplementen, ze mag alleen echt niet dikker worden.

Welk supplement raden jullie aan om mee te starten? ze loopt nu niet meer kreupel dus we moeten nu eerst nog meer afvallen en dan rustig opbouwen.

Ze heeft genoeg spier massa. Alleen veel vet op haar schouders, advies was om haar te gaan meten ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Zilfstar schreef:
Ja maar was/ben bang dat t dan toch te droog zou blijven. Ivm evt verstopping. En met die 4,5 liter wordt elke maaltijd heel veel kg…

Maar dat zie je dan toch als het klaar is?
Dan doe je er wat water bij dat het wat natter is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Temeraire schreef:
Ik doe 1 schep voer en dan 3 scheppen water. Wel van seniores priores maar zelfde principe.
Vooral van belang dat het goed heeft kunnen weken. Als het te droog is moet er wat bij en als het te vloeibaar is doe je wat minder.

Ik doe 1 schep SP en dan een volle waterkoker (1.7 ltr) water er bij en dan 1 a 2 uur laten staan. Dan is het dikachtig. Bij meer water (of minder SP) blijft het te waterig en krijgt ze natte mest.
Overigens heeft ze nog redelijk werkende kiezen dus er gaat ook nog een halve schep ponybroek of muesli oid over.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Dank iedereen! Ben weer gerust gesteld. Met de hoeveelheid water die ik altijd doe wordt t goed geweekt en niet te droog. Dus hou t mooi daar bij. In alle voedingsbeurten gaat er sowieso ook muesli 18+ bij en bij 3 vd 4 ook wiesencobs. En dat valt allemaal goed uit elkaar, niet te droog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Dubbelfun wat een grappige autocorrect.

Ponybroek _O-