Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 21:50

Linda en Chess, hoe gaat het met jullie paarden?

We hebben het masker nu zo kunnen afdichten dat ze er geen zand meer mee opschept (maar nog wel kan ademhalen. :') )

Afbeelding
Darth Vader :=
Afbeelding
En schoon van binnen

Ik zet haar nu dagelijks minimaal een uur buiten met haar vriendin (die schimmel) op een stuk van 10x10. Alleen ze zijn ontzettend aan het kloten. :\
Schimmel is heel gevoelig, en als Gibbie maar een oor scheef draait dan vliegt ze al weg en dat geeft heel veel onrust bij Gibbie. Van de week even met een andere stalgenoot overleggen of ik Gibbie met haar paard kan proberen. Die hebben van de zomer ook samen buiten gestaan, en die is gewoon stoïcijns en ik hoop en verwacht dat dat beter gaat.

Linda ik had nog een idee over je eten. Is het niet een idee om merriebrok te gaan voeren? Weinig energie, maar wel vetten die ze nodig heeft.
Gibbie krijgt nu 3/4 schep seniores priores en 1/4 schep merriebrok per voerbeurt. Van mij krijgt ze tussendoor nog een schep luzerne en een kwart tot halve schep seniores priores. En sinds vandaag krijgt ze silicium erbij. Ik dacht; zo’n fles heb ik zo leeg. Maar je hoeft maar 10 ml per dag te geven bij 500 kilo paard, dus dat is 100 dagen. :+
Hopelijk helpt dat in haar behoeftes. :j

Ze wordt nu wel baldadig op stal, als ze gaan voeren staat ze te bokken in haar stal. 8)7
Maar als ik heb gereden is ze moe. Vind het erg lastig om te bepalen waar ik goed aan doe qua hoe lang buiten etc. Ze mag nog niet op de hele paddock, want dan ben ik bang dat ze uit haar plaat gaat en dat mag nog even niet.

Ze krijgt wel steeds meer haar op haar buik, maar lastig foto’s maken in de stal met een deken op.

Afbeelding

linda2008

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:33

Kaitlyn, jeetje ziet er goed uit zeg!! Nog even en je ziet niks meer van de hele operatie :wow: Verder denk ik dat je vooral goed naar je paard moet blijven kijken... je herkent duidelijk al wat te veel is, dus dan herken je vast ook wanneer er nog wel iets kan ;)

Merriebrok voor Raika is geen goed idee :n merriebrok bevat altijd veel eiwitten, en daar word ze moddervet van :o maar nu op een handje ponybrok, handje care4life en haar vitaminekorrel lijkt ze het goed te doen (voor zo lang ze het eet :P )
Ze was vandaag onmogelijk om mee te stappen :( ze reageert vooral jolig op andere paarden dus dat is wel een uitdaging. Morgen maar een nieuwe poging wagen.

Haar wond gaat wel de goede kant en ik was gister weer nieuwe zalf halen op de kliniek en die zeiden dat de buitenkant niets zegt over hoe de binnenkant geneest. Dus ik moest me vooral niet té veel zorgen maken... (makkelijker gezegd dan gedaan)
Afbeelding

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:38

Dat klinkt goed!

Wij hadden wat minder goed weekend.
Toch weer gaskoliek alando zijn dikke darm werkt te traag, dus hij kan moeilijk verwerken waardoor gas ophoopt in de,blinde darm. Ik geef al 120 ml olie. Dus nu geven we kuil bij om darm te Prikkelen. Ik ga donderdag terug want ik wil gaan bewegen, dit schiet niet op zo.
Heb vanavond maar extra zemelen ook aan de fiberbeet en slobber toegevoegd ter stimulatie van de darm. Mooiste zou zijn als ik paraffine naar binnen zou krijgen maar dat eet ie echt niet.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 06:40

Chess, oh gadsie dat meen je niet :oo wat zal dat ook gelijk weer een stress (en flashbacks) gegeven hebben :( nu is je controle dus vervroegd als ik het goed begrijp? Gaat het met jou een beetje verder? :(:)

Edit: van die paraffine snap ik wel dat ze het niet eten... ik heb dat op mijn jas gekregen, lieve help wat een lucht :=

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:55

Lief Linda dat je dat vraagt. Ben kapot. Allereerst voor hem, al staat hij er weer vrolijk bij. Maar ook hoe krijg ik en houdt ik het goed. Hoe kan ik die darm activeren en wanneer gebeurd het weer zeg maar. Ik heb inderdaad de controle naar voren gehaald, ik wil weten hoe het van binnen eruit ziet. Zijn. Er verklevingen of zo iets zeg maar. En anders wil ik bewegen meer dan alleen stappen..
Ik weet ook niet goed wat ik meer kan geven, heb nu fiberbeet, slobber en extra zemelen gegeven met extra lijnzaadolie. En extra kuil. Als er dan hele mooie mest ligt kan je me weg dragen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:05

De onzekerheid kan ik me goed voorstellen, ik heb dat zelfs al na deze ene keer, dus als het dan nog eens voorkomt word je onzekerheid alleen maar groter :( iedere dag denk je; wat is de oorzaak? Hoe kan ik het voorkomen? Is mijn voerbeleid in orde? Is deze baal hooi wel van goede kwaliteit? Doe ik hier goed aan? En zeker ook de gedachte, wat als het nog eens gebeurd ?
Dat is een kleine greep uit mijn dagelijkse gedachten, in jouw geval zal daar wel een schep bovenop zitten :(:)
Goed met DA overleggen. Doet een eigen DA de scan? Of ga je naar de kliniek?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 11:00

Linda, het litteken is inderdaad super. Ik verwacht ook dat je er niks meer van ziet zodra het haar helemaal terug is gegroeid. :j
Jammer dat merriebrok niet werkt! Maar moddervet moet ze ook niet worden inderdaad...
Het litteken ziet er echt al veel beter uit hoor! En inderdaad, dat er complicaties op de buikwond zijn gekomen hoeft niet te betekenen dat er van binnen ook van alles aan de hand is. Voor hetzelfde geld is die peesplaat mooi gesloten bij de controle. Laten we het hopen!
Is het niet een idee om met hoofdstel met bit of hengstenketting te gaan wandelen? Dan heb je net wat meer te zeggen over ze.

Chess, oliebol wat balen zeg. -O- hebben ze enig idee waar die trage werking vandaan komt? Hopelijk werkt meer beweging om die darm beter te activeren, dat zou fijn zijn.
Je moet echt gesloopt zijn door al die kolieken tussendoor. :(:)
Ik kan mezelf al gek maken over het eten, de beweging, de paddock tijd etc. En heb niet eens de zorgen van elke keer weer koliek. Dat lijkt mij zo moeilijk, hopelijk is de controle morgen goed. Ik draai duimen voor jullie.

Linda, klinkt heel erg bekend al die onzekerheden. Het voer beleid, het paddock beleid, het ermee werken. Als de baal hooi er eens minder mooi uitziet dan kan ik al in de stress raken, want straks kan ze er niet tegen?
Terwijl die darm van binnen al lang hersteld is, en ik mij daar echt niet druk om hoef te maken. Maar het blijft spoken. Ik zou het liefst de tijd een half jaar vooruit zetten, dan heb je die “enge” revalidatie periode achter de rug. :o
Hoewel ik er ook heel erg van geniet als ik met haar bezig ben.
Als ik er nu 8/10 minuten op zit, in aanleuning en wat schakel in stap en af en toe iets inbuig, dan blijf ik haar maar prijzen, en vertellen hoe trots ik op haar ben. En als ik haar dan zie groeien onder mijn woorden, dan is dat goud waard. <3
Daar is ze altijd al gevoelig voor geweest, heb er als jong paard ook veel gebruik van gemaakt. En nu is dat weer zo, echt zo bijzonder!
En onze band is nog zoveel sterker geworden dan die al was. <3

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:42

Chess, hoe was de controle? Ben je naar de kliniek geweest?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 19:08

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe de controle was. Mag je weer wat meer gaan doen?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 19:24

Zo net thuis! Ik ben opgelucht.
Buik is super mooi geheeld, geen littekenweefsel, geen verklevingen en darmen waren mooi los.
Het nieuwe menu met extra zemelen en kuil begint zijn vruchten af te werpen.
We mogen aan de slag. En hij mag weer los, ik mocht zelfs geen stress krijgen als die een bokje geeft.
Lekker gelijk los gezet nadat we thuis waren mooi in de natte bende weet ik zeker dat die niet uit zijn dak gaat *\o/* Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 19:30

Wat een geweldig goed nieuws! *\%/* <3

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 20:43

Wauw chess wat fijn zeg!!! Was jij nou ook bij De Lingehoeve geweest? (Sorry ik weet het even niet meer) en was je controle ook daar? En mag je ook weer gaan rijden? heb je een schema gekregen voor het opbouwen?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 23:33

Nee ik ben bij Bodegraven. Wij moeten rustig opbouwen goed kijken naar wat ie aangeeft. Max 20 a 25 min erop lang en laag spieropbouw kweken. Hij stapt al wel 3x half uur per dag dus das wel aardig wat al. Ik ga lekker aan de hand beginnen met werken aan de bijzet en beetje spier kweken, recht worden en dan kijk ik wel wanneer ik er weer op kruip.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:09

Oh ja Bodegraven. Maar in principe mag je er dus op en ook weer draven? Wel echt een top bericht zeg! Wat zul jij opgelucht zijn :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:59

Wat fijn dat het met alle paardjes weer een stuk beter gaat, echt fijne berichten!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:03

kiki1976 schreef:
Wat fijn dat het met alle paardjes weer een stuk beter gaat, echt fijne berichten!

Ssssstt!!! Onze controle is pas over 2 weken, ik wil niets over ons afroepen :P ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:11

linda2008 schreef:
kiki1976 schreef:

Ssssstt!!! Onze controle is pas over 2 weken, ik wil niets over ons afroepen :P ;)

Sorry haha, bericht is niet voor jouw bedoeld, dan kan je ook niks afroepen ;-)
Neen grapje, maar gaat toch iedere keer weer een stapje vooruit en dat is toch evengoed al positief

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 22:43

linda2008 schreef:
kiki1976 schreef:

Maar ook jouw paard gaat vooruit met wond genezing, dus dat is positief! :j

Klinkt goed Chess!

Hier gaat alles zijn gangetje met Gibbie. Staat nu op de volledige paddock, en dat gaat goed. Haar vriendinnetje was wel heel onrustig de laatste dagen, waardoor Gibbie af en toe als een malle bokte op het bestraatte gedeelte. Dat vond ik niet zo grappig, dus ze staan vooralsnog alleen onder “toezicht” buiten samen. Vandaag ging het heel goed, dus als dat zo blijft dan moet ik het ook maar eens zonder toezicht proberen. Wil haar eind volgende week sowieso weer de hele middag op de paddock hebben, omdat ze op stal nu ook onrustig wordt.
Mocht het andere paard toch onrustig blijven, dan gaan we Gibbie met een andere merrie samen zetten om te kijken of dat gaat. Die is sowieso van haarzelf al rustiger. Maar ik hoop dat het komt omdat de eigenaar van de schimmel ziek is geweest, en niks heeft kunnen doen met haar, en ze daardoor onrustiger is. Ze is daar wel heel gevoelig voor.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:49

Kaitlyn en Chess, hoe gaat het met jullie paarden? Hoe verloopt het opbouwen?

Hier wil de wond nog niet vlotten, het ging heel goed, maar de afgelopen week heb ik niet het idee dat ik nog vooruitgang zie :n gelukkig is het ook niet meer zo heftig als aan het begin dus we gaan door met de zalf en het stappen tot de controle :) daarna zien we wel verder...
Het is wel oppassen met voeren, ze word gewoon weer te dik! Ze krijgt nauwelijks iets naast hooi, dus ik heb toch het hooi iets moeten afbouwen. En dan weer de stress of haar maag en darmen wel genoeg in beweging kunnen blijven, je word er gek van :roll:

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:58

linda2008 schreef:

Hier wil de wond nog niet vlotten, het ging heel goed, maar de afgelopen week heb ik niet het idee dat ik nog vooruitgang zie :n gelukkig is het ook niet meer zo heftig als aan het begin dus we gaan door met de zalf en het stappen tot de controle :) daarna zien we wel verder...
Het is wel oppassen met voeren, ze word gewoon weer te dik! Ze krijgt nauwelijks iets naast hooi, dus ik heb toch het hooi iets moeten afbouwen. En dan weer de stress of haar maag en darmen wel genoeg in beweging kunnen blijven, je word er gek van :roll:

Stille meelezer hoor, vind het namelijk heel interessant hoe iedereen er mee omgaat.

Maar is het een idee om bij jouw paard het hooi te weken? Scheelt een hoop heb ik altijd geleerd en ze blijven genoeg eten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:53

Ik moet zeggen opbouwen gaat goed. Hij is wel heel fris in de paddock.
Werken aan de hand gaat erg goed, hij is heel fanatiek en houdt steeds beter vol.
Rantsoen blijft een dingetje. Voor de operatie had hij altijd water bij de mest. Na de operatie elke verstoppingen met gas en te droge mest. Dikke darm blijft heel gevoelig. Ik had de fiberbeet eraf gehaald, omdat die veel fitter is als die een dag niet krijgt, dus dacht teveel vezels te moeilijk verwerken voor hem. Twee dagen later slappe mest, dus ja waar doe je goed aan. Toch last van de maag denk, hij gaapt ook weer meer. Blijft puzzelen zo.

Bij jou dus ook lastig!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 17:42

linda2008 schreef:

Wat jammer dat het wondherstel is stil komen te liggen. -O-
Hoe ziet het er nu uit? Komt er nog pus uit, of is dat wel helemaal gestopt?
Jeetje, nu alweer te dik worden? Gibbie krijgt hier echt heel veel voer, maar die wil echt nog niet dik worden, maar het magere is er gelukkig wel vanaf.

Zij krijgt 3x daags een enorme bult hooi, 2x per dag 3/4 schep seniores priores, 2x daags 1/4 schep merriebrok, 1x daags een volle emmer lucerne, 1x daags nog een halve schep seniores priores met silicium er doorheen.

Chesss schreef:
Ik moet zeggen opbouwen gaat goed. Hij is wel heel fris in de paddock.
Werken aan de hand gaat erg goed, hij is heel fanatiek en houdt steeds beter vol.
Rantsoen blijft een dingetje. Voor de operatie had hij altijd water bij de mest. Na de operatie elke verstoppingen met gas en te droge mest. Dikke darm blijft heel gevoelig. Ik had de fiberbeet eraf gehaald, omdat die veel fitter is als die een dag niet krijgt, dus dacht teveel vezels te moeilijk verwerken voor hem. Twee dagen later slappe mest, dus ja waar doe je goed aan. Toch last van de maag denk, hij gaapt ook weer meer. Blijft puzzelen zo.

Bij jou dus ook lastig!

Wat fijn dat hij het zo goed doet! Lastig met het rantsoen zeg, heeft de kliniek hier nog advies voor? Wellicht dat lucerne bijvoeren wat is? Of wellicht toch maagklachten gekregen door alles en een maagzweer bijvoorbeeld?

Gibbie doet het echt heel goed! Vorige week vrijdag heb ik haar voor het eerst de hele middag op de paddock gezet samen met de schimmel, in plaats van 1,5 uur. Dat gaf toen nog wat onrust, maar even doorgepakt het weekend door, en nu staan ze heel lief samen buiten. Wél crosst ze af en toe bokkend de paddock door (slecht voor mijn hart :') ) maar het doet haar echt (mentaal) veel goed, en ik kan geen verandering aan haar buik zien (geen oedeem bijvoorbeeld) dus dat moet ook allemaal goed gaan. :D
We zitten nu op 12 minuten stappen onder de man, met wat zijgangen en schakelingen in stap en halthouden erbij, en dat houdt ze super goed vol! Vanaf zondag mogen we ook weer stukjes gaan draven, en naar 15 minuten werk gaan.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:06

Ja heb lijstje gemaakt met wat die allemaal kreeg en de dierenarts zei: zo jouw paard krijgt te eten als een koning *\o/* lol.
Hij stopt snel met eten van luzerne, dus dat durf ik niet zo goed. Maar ga wel de proberen van stadgenoot voordat ik weer een mega zak heb staan, das me al te vaak gebeurd. Hij is in ieder geval mega fit. Ik werk inmiddels denk ik zo een twintig min aan de hand, vooral stap werk achterwaarts en versnellen en terug zeg maar. Inmiddels zitten we op vier rondjes draven, hij kan meer maar dan mag ik wel aan de beademing en moet zeggen dan wordt ie ook wel feestje dus dan wil die over me heen springen.
Ik had een afspraak eind maart bij de fysio maar weet niet of die mag komen. Gelukkig mocht de smid vandaag wel komen, was ook wel echt nodig.... en hij had nog kunstje gedaan in de molen gelukkig voor die kwam.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 20:19

Dat is jammer, Gibbie is echt gek op de luzerne, maar die eet op het moment alles volgens mij. :')

Hier een primeur; Gibbie heeft vandaag voor het eerst gerold in de paddock! *\%/*

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:31

Chess en Kaitlyn, dat klinkt wel (weer) positief allemaal gelukkig!

Chess, de darmen hebben een opdonder gehad en blijven echt gevoelig. Ik herken het enorm! Eerlijk gezegd at Raika altijd gewoon wat de pot schafte, nooit verandering in haar mest kunnen ontdekken... Nu hadden we een baal voordroog in plaats van hooi en Raika heeft mega dunne mest :(
Nu gelukkig weer droog hooi, maar wel enorme stress dat haar darmen niet de andere kant op nu ook weer zoooo gevoelig zijn (en dat ze nu dus verstopt raakt ofzo) ik vind die wisseling niks, maar er was even niks aan te doen. (Ik zag er ook geen kwaad in omdat ze daar nog nooit op gereageerd heeft, nu dus wel! En ook heftig gelijk!) *Stresssss*

Euhm over het eten, raika krijgt 4x per dag een hooinet met 1,9kg hooi (dat is dus 1,6 per 100kg lichaamsgewicht en ze adviseren 1,5 - 2 kg per 100. Dus ik zit best aan de lage kant...).
En 2x per dag een mini handje brokjes met handje pavo care4life. Echt maar minimaal dus.. en toch enorm aangekomen.

Ik zal een foto overzicht plaatsen, je moet we goed opletten dat je het wondvocht er af denkt ;)

Zo kwam ze net uit de kliniek (weekje geloof ik):
Afbeelding

Paar weekjes later:
Afbeelding

En nu:
Afbeelding

Er komt nog steeds pus uit de wond, zo ziet het er schoongemaakt uit:
Afbeelding

En... ik heb ook aan “troost shoppen” gedaan <3
Afbeelding