prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:31

Bij het paard van mij stalgenoot is het chronisch omdat ze er echt veel te laat achter kwam. Paard is ook al 21 nu, dus ze laat het zo, geeft hem hooi in een slowfeeder, van de grond verslikt hij zich en gaat enorm hoesten. Die mist inmiddels ook al drie kiezen aan dezelfde kant achterin boven. Ze geeft hem veel extra voer en ze laat hem in onze ruime longeerbak vrijwel iedere dag 10 minuten los draven en dan komt het goed los. Het stinkt wel vies, maar het ziet momenteel doorzichtig wit wat eruit komt. Je wil niet in zijn proeststraal staan hoor, jakkes. Maar ze rijdt al een meer dan een jaar niet meer op hem en toch ziet hij er voor zijn doen goed uit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:00

hier even een up-date
bij de mini op stal is de kies verwijdert , bleek ook al aardig los te zitten
op de foto`s was te zien dat er tussen de kieswortels een gangetje zat wat de ontsteking aan de gang hield

pony is in Bodegraven staand geholpen en er is een prop in gegaan de andere dag weer opgehaald en het gaat nog steeds super!!

pony heeft afgelopen 3 jr om de zoveel tijd een dik hoofd en loopneus gehad wat steeds met AB kuur wegging
had vorig jaar ook een luchtzak ontsteking en pony blijkt aan de linkerkant afwijkend te zijn, de luchtzak en ook de kiezen in de kaak tov de andere kant.

gelukkig voelt de pony zich weer veel beter!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:39

Vandaag is er met het spoelen een hele dikke bol/bal met troep uitgekomen. De arts liet me een foto zien. Dat zal hem flink hebben dwars gezeten! Ik ben onwijs trots op hem want hij ondergaat het allemaal heel dapper!

Ik las een verhaal waarbij een paard allerlei blessures had en was afgeschreven en uiteindelijk bleek alles voort te komen uit een probleem met een kies.
Mijn paard heeft meerdere vage blessures aan zijn achterbenen gehad de laatste twee jaar. Hij was ook erg scheef na de eerste blessure, waardoor hij een pees achter overbelast en geblesseerd heeft. Zou de kies/ontsteking de aanstichter kunnen zijn geweest denken jullie?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:43

Jeetje AmFe, toch goed dat hij weer gespoeld is dus! Bijzonder ook om te lezen, nu duimen dat dat de grootste boosdoener was en dat het spoelen nu snel niet meer nodig is.
Dat kiesproblemen ook problemen verderop in het lichaam teweeg kunnen brengen geloof ik zeker wel, maar ik durf niet te zeggen dat dat in ieder geval zo is. De tijd zal het leren bij je denk ik, als je paard straks helemaal goed is en de blessures blijven verder uit, is het waarschijnlijk wel duidelijk. Sterkte en succes ermee hoor!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:52

Jet schreef:
Jeetje AmFe, toch goed dat hij weer gespoeld is dus! Bijzonder ook om te lezen, nu duimen dat dat de grootste boosdoener was en dat het spoelen nu snel niet meer nodig is.
Dat kiesproblemen ook problemen verderop in het lichaam teweeg kunnen brengen geloof ik zeker wel, maar ik durf niet te zeggen dat dat in ieder geval zo is. De tijd zal het leren bij je denk ik, als je paard straks helemaal goed is en de blessures blijven verder uit, is het waarschijnlijk wel duidelijk. Sterkte en succes ermee hoor!

Ja ben er ook blij mee. En het lucht enorm op om te zien dat hij alles zo goed en stoer onder gaat. Dat geeft mij ook echt vertrouwen dat het hiermee wel goed komt!

Soms denk ik: hadden we het maar eerder gedaan. Maar de kies moest er ook echt wel uit, om die doorgang dicht te krijgen dus heel veel eerder had ook niet gekund. Maar spring een gat in de lucht als hij geen ab meer hoeft. Hij is het afgelopen jaar echt vol gepompt met medicatie. Dat kan niet goed zijn. Pff

Othilly

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:56

Goed nieuws amfe! Ik duim hard voor je!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 07:24

Dat die troep eruit is zal hem zeker opluchten hoor. Een sluimerende ontsteking kan zeker een belasting voor het lichaam zijn. Met pezen geen ervaring maar wel een shet die door een luchtzzakontsteking(die ondanks spoelen en ab niet volledig wegging) op het laatst na enting of of ontworming steeds hoefbevangen werd, ik was zelf overtuigd dt deze chronische ontsteking daar mede oorzaak van was.

Maar he kom op nu eindelijk op naar herstel hoor :(:) , en fijn dat hij de behandelingen nu goed toelaat.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:26

jobamara schreef:
Dat die troep eruit is zal hem zeker opluchten hoor. Een sluimerende ontsteking kan zeker een belasting voor het lichaam zijn. Met pezen geen ervaring maar wel een shet die door een luchtzzakontsteking(die ondanks spoelen en ab niet volledig wegging) op het laatst na enting of of ontworming steeds hoefbevangen werd, ik was zelf overtuigd dt deze chronische ontsteking daar mede oorzaak van was.

Maar he kom op nu eindelijk op naar herstel hoor :(:) , en fijn dat hij de behandelingen nu goed toelaat.

Zeker. Wel gesedeerd tot nu toe, maar goed dat moet maar! Hij is echt goed te pas. Ze gaan nu om de dag spoelen!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:55

Fijn om de dag spoelen scheelt dan toch weer wat gedoe en stress, en toch ook wel een teken dat er vooruitgang in zit.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:19

Pol1: hoe is het nu bij jullie? Ik was nog even benieuwd hoe lang jullie nou uiteindelijk gespoeld hebben?

Ze spoelen mijn paard nu om de dag maar er blijft nog steeds snot komen. Hoop echt dat het einde snel in zicht is..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 03:15

:(:) balen dat er nog geen echte voruitgang is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 06:21

AmFe schreef:
Pol1: hoe is het nu bij jullie? Ik was nog even benieuwd hoe lang jullie nou uiteindelijk gespoeld hebben?

Ze spoelen mijn paard nu om de dag maar er blijft nog steeds snot komen. Hoop echt dat het einde snel in zicht is..

Wij hebben wel 2 maanden elke dag thuis gespoeld!! Toen om de dag een wk of 2.. En dan is ze ook nog dik 2.5 op de faculteit gespoeld! Echt een hele lange adem hebben dus!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:11

pol1 schreef:
AmFe schreef:

Wij hebben wel 2 maanden elke dag thuis gespoeld!! Toen om de dag een wk of 2.. En dan is ze ook nog dik 2.5 op de faculteit gespoeld! Echt een hele lange adem hebben dus!

Het stomme is dat het nu schoon lijkt op de foto's en ook met spoelen komt er weinig meer. Maar toch heeft hij nog snot. Lijkt er op dat er ook nog een andere holte mee is gaan doen. Pff lastig hoor.
Hoeveel holtes hebben jullie gespoeld?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 06:30

3!

Pfff zit jullie ook niet mee!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:45

pol1 schreef:
3!

Pfff zit jullie ook niet mee!

Was dat uit voorzorg of omdat daar allemaal pus in zat?

Ik maak me wel zorgen.. pff

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:41

Nou het zit ons nog niet mee. Het ging een beetje op en af, maar vandaag is zelfs aan de buitenkant duidelijk te zien dat het is opgekropen naar de voorhoofdsholte. Hij heeft er veel last van. Echt sneu. Morgen gaan ze die dus ook er bij open maken. Hopelijk geeft dat snel verlichting!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:44

:(:) wat ontzettend sneu, hoop dat het nu toch eindelijk eens wil beteren, is jullie zo gegund

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:50

Ze gaan morgen meerdere grote gaten maken en de slangen er dan ook in laten. Blijkbaar werkt het op deze manier niet goed genoeg. Sneu om hem zo te zien! Maar denk dat de druk er snel af is als ze in die holte een gat boren! Nog even volhouden..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:02

Nou hier gaan we duimen dat het nu het gewenste resultaat geeft hoor en dat in ieder geval 2017 goed kan beginnen voor jullie. Succes morgen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 07:51

Getverederrie amfe! Heeft ie toch onsteking in de sinus erbij gekregen? Die slangen zijn allemaal zo naar ook voor het paard!

Afbeelding
Ziet ie er zo uit nu ongeveer?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:10

pol1 schreef:
Getverederrie amfe! Heeft ie toch onsteking in de sinus erbij gekregen? Die slangen zijn allemaal zo naar ook voor het paard!

[ [url=m/7OlY6m.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ziet ie er zo uit nu ongeveer?

Er zit veel zooi in de holtes en dat lijkt idd een eigen leven te zijn gaan leiden.
Ze hebben vandaag die aan de zijkant erbij gemaakt. Met boren kwam er meteen veel uit dus stond veel druk op. De traanbuis was ook dicht gegaan daardoor. Dus vandaar dikke oog gisteren. Er is veel uitgekomen. Ze hebben er toch voor gekozen er een tampon in te doen en de slangen er niet in te laten. Maar ziet er alsnog heftig uit. Maar: vanavond geen snot te zien! Dus hopelijk was dit het deel wat de boel nog aan de gang hield. Heftig hè die gaten in de schedel enzo pff. En hij blijft zo stoer!!!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:18

Mogelijk is er toch een schimmel bij gekomen bij mijn paard. Heeft iemand een idee wat daar de gevolgen/behandel methoden voor zijn?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:22

Hmmm lastig, wel eens gelezen dat het bloedneuzen kan geven. Google is op zilverwater, ik heb dat gekocht bij Pardoes aurora. Verder duim ik voor jou en je paardje.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:24

Bloedneuzen heeft hij niet. Maar heb ook wel eens gelezen dat een schimmel in het hoofd vaak fataal is? Dat is eigenlijk wat me zorgen baart maar kan er weinig over vinden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 16:07

karelien schreef:
Mijn vorige paard heeft dit ook gehad. Bleek een ontstoken kies te zijn. nadat deze is verwijderd bleven de klachten. Toen na veel medicijnen Enzo een scan laten maken in Utrecht en helaas bleek er een schimmelinfectie door zijn hele hoofd te zitten en nog meerdere kiezen ontstoken( dit was niet zichtbaar op de foto) Dus als ik jou was zou ik een ct scan laten maken daarop kunnen ze alles zien. Helaas is dit voor mijn paard niet goed afgelopen. Maar misschien is die van jou nog wel te behandelen.

En bij mijn paard was er verder ook niks aan te zien, alleen een snotneus. Er werd ook gewoon me gereden tot de scan.

Lees even dit bericht AmFe = uit dit topic ( pagina 1)..