[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:54

Wijdewormer. De dependance van Hollands Kroon zit gevestigd op Stal Nieuwland. Het is dus geen nieuwe uitbraak, maar gaat om dezelfde stal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 14:50

Kijk Essie, ik wist niet dat de dependance bij stal Nieuwland in zat, dat geeft duidelijkheid!

Kiki, ik had het bericht gedeeld op de FB pagina van onze pensionstal en daar kwam al snel een reactie dat ze al gebeld hadden met Middenmeer omdat ze daar komende week een afspraak hebben staan. Om even aan te geven hoe mensen lezen ;) . Voor je het weet heeft een kliniek daar weer onnodige schade van... Maar je hebt natuurlijk groot gelijk, het staat er best wel duidelijk hoor!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:29

Oh kijk dat wist ik ook niet! Ik kreeg het idee dat het om een nieuwe melding ging. Top dat je het zegt!

Jet, denk dat het ook wel komt doordat niet iedereen weet dat er nog een dependance is.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:58

Een paard bij mij op stal heeft tot 1 mei op Wolvenga gestaan. Ik begrijp dat ze waarschijnlijk naast of in de stalgang heeft gestaan met de overleden dieren.

Tot 15 mei hou ik mijn hart vast (en dan nog 2 wk iets minder hard

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:46

weslyjune schreef:
Een paard bij mij op stal heeft tot 1 mei op Wolvenga gestaan. Ik begrijp dat ze waarschijnlijk naast of in de stalgang heeft gestaan met de overleden dieren.

Bij mijn weten zijn er 3 dieren die besmet zijn en is er nog geen dier overleden. Wat is jouw bron?

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:56

Mij stalbaas die met Wolvenga heeft gebeld vrijdag. Ze kan het natuurlijk verkeerd begrepen of doorgebrieft hebben.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:29

Maar om mijzelf wel te corrigeren (ik heb nog een keer teruggezocht) ze noemt 1 overleden en 3 zieke paarden. Dus geen "dieren" meervoud.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:39

Anoeska27 schreef:
weslyjune schreef:

Bij mijn weten zijn er 3 dieren die besmet zijn en is er nog geen dier overleden. Wat is jouw bron?

Er lopen hier denk ik 2 berichten door elkaar.
Er wordt gesproken over een "een locatie in de omgeving Wolvega" waar een paard is geëuthanaseerd:
https://www.gddiergezondheid.nl/actueel ... no-wolvega

En het bericht over de Paardenkliniek in Wolvega waar ze nu 3 paarden in isolatie hebben staan:
https://dierenkliniekwolvega.nl/kliniek ... ing-paard/

In het laatste bericht staat ook dat de dieren die recent de kliniek verlaten hebben op de voet worden gevolgd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:51

Ik heb begrepen dat er 2 paarden op de kliniek stonden die ziek waren, waarvan 1 is geëuthanaseerd.
En dat er nu 3 dieren positief zijn getest, dat is nog weer wat anders dan ziek zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:11

Heb je mijn linkjes bekeken Kendra en naar de data gekeken? Dat zijn de gemelde feiten. Zonder verdere onderbouwing is de rest wat mij betreft speculatie.
2 mei: kliniek Wolvega meldt 1 geval van rhino (een lijder/ziek paard)
3 mei: de site van GD meldt een geëuthanaseerd paard "in de omgeving van Wolvega". (Dat kan de kliniek zijn, maar ook een willekeurig ander bedrijf. Dat is niet te halen uit de berichtgeving.)
4 mei: kliniek Wolvega meldt 2 bijkomende gevallen die positief testen, en dat ze 3 paarden in isolatie hebben. (Waarom zou de kliniek schrijven dat ze 3 paarden in isolatie hebben als het er 2 zijn en er eentje is geëuthanaseerd?)

Het zou denk ik wel meer duidelijkheid geven als we zeker weten dat het geëuthanaseerde paard idd op de kliniek stond, want dat betekent "maar" 1 besmet bedrijf. Als het een ander bedrijf is, zijn er al 2 locaties met besmetting. En dat is een stuk verontrustender.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:20

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:28

Ah, dank je wel. De Leeuwarder Courant zit nou niet direct in mijn systeem om te gaan bekijken :+ .
Nieuwsbericht op de site van de kliniek is dan ook niet helemaal helder.

Alles met elkaar: je zal je paard daar maar net hebben. En wat ontzettend KL...TE voor de kliniek.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:33

Er zijn veel meer locaties met besmetting van Rhino en droes.

Complimenten voor wolvega dat ze het openbaar maken!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:21

Voor we weer allemaal op onze stal blijven en bang gaan zitten wezen. Lees dit artikel even:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/rhinopneumonie/

Vooral het stukje onder overdracht van het virus.

Als een stal in de straat rhino heeft hoef jij je in principe geen zorgen te maken. Zorg er voor dat de paarden geen direct of indirect (door mensen of spullen) contact kunnen maken. Je kunt gewoon nog op buitenrit en wedstrijd. Zorg er alleen voor dat je een beetje uit de buurt blijft bij andere paarden. Niet neuzen (maar waarom zou je dat willen) en niet elkaars drinkemmer etc gebruiken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:48

Lekker makkelijk Pol013, totdat het je treft!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:21

Kaja schreef:
Lekker makkelijk Pol013, totdat het je treft!

Heb je de tekst gelezen? Dan zie je dat er niets 'makkelijks' aan is.

Het gaat er gewoon om hoe iets over gedragen wordt. Als je dat weet, weet je ook hoe je het kunt voorkomen.

En dat neemt niet weg dat het ellendig is als het je treft. maar preventief op je stal blijven als het ergens in het dorp aangetroffen wordt heeft daar weinig bijdrage aan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:30

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:00

En die 2 regels in dat artikel zeggen jou meer dan de tekst van de dierenarts? Dat stuk in het artikel gaat vermoedelijk over het intern verspreiden. Binnen de stal waarbij het niet te voorkomen is dat er bepaald mate van contact is.

Ik heb het over een buurbedrijf wat het heeft in jouw straat, dorp of provincie. En hoe je daar mee om moet gaan.

Ik bagatelliseer nergens dat het geen vreselijke impact kan hebben op je bedrijf/hobby.

Neem het zo serieus op als nodig is voor jou situatie.

Ophokken en cirkels trekken rond bedrijven zijn maatregelen voor ziektes die zich op nadere manieren verspreiden. Of wanneer je niet weet hoe verspreiding plaats vind.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:33

Mijn pony's staan in hun paddock stijf tegen het terrein van de kliniek aan. Extra draadje gespannen om afstand te hebben. Nou kunnen ze nooit fysiek contact maken met paarden van de kliniek. Maar nu een extra buffer er tussen. Mijn pony's ga ik niet ophokken met dit weer. Ze drijven dan de stal uit. Als er problemen ontstaan komen ze direct van de kliniek. Eerlijk, ik maak mij niet zoveel zorgen. Wij doen wat we kunnen, de kliniek ook.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:01

Afbeelding

Jeetje....

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:23

Wat een open communicatie en het meedenken van verschillende instanties en eigenaren verbazen me in positieve zin.
Chapeau!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:31

Dat is pas een resolute aanpak na vaststellen van een ziek paard. Zo voorkom je verdere verspreiding. Nu maar hopen dat het hierbij blijft en alle dieren vlot herstellen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:22

Super nette communicatie, en zeer zeker een goede aanpak. Denk dat er nog veel kunnen leren hiervan.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:17

Bij een pensionstal in Oldeholtpade is MOGELIJK rhino aangetroffen. Dit is heel dichtbij de kliniek Wolvega, dus men zal extra alert zijn verwacht ik. Aangezien het niet bewezen is, weet ik niet of dit bericht mag. Ik heb een screenshot van de mededeling op Facebook, hier staat de naam van het bedrijf op. Mag ik dit delen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 03:43

Sportpaardenkliniek Wolvega - Dierenkliniek Wolvega

Vind deze pagina leuk · 10 uur ·

Geachte klant/lezer,

Om u zo goed mogelijk te informeren aangaande het verloop van de recente rhino infecties hebben wij gemeend u van dienst te kunnen zijn door middel van een voorlichtingsbijeenkomst.