[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:29

Da is juist geweest. Bloed getrokken, mok nagekeken. Vitamine spuit gekregen. De tanden zijn,nagekeken. Deze,waren nog prima. Nu moeten,we eerst het bloedonderzoek afwachten. We moeten ook terug naar de oude mengeling en de olie gelijdelijk opdrijven. Binnen enkele weken zou ze moeten bijkomen. Zoniet worden er verder onderzoeken gedaan naar absorptie problemen. Hopen dat het dat niet is.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:13

Graag advies:
Eerder meldde ik reeds dat mijn drachtige merrie, tijdens de dracht, met PPID is gediagnosticeerd. Desondanks ben ik na uitvoerig advies te hebben ingewonnen bij grote paardenklinieken in Nederland, gestart met 1 mg pergolide per dag, de menselijke variant nog. Dit is bijna 3,5 maanden goed gegaan, ze deed het er super op. Nu ben ik sinds afgelopen weekend over moeten gaan op de Prascend, ook 1 mg, en vanaf dat moment eet ze nauwelijks. Wel ietwat van haar hooi maar geen krachtvoer (Speedi Beet, lucerne, zemelen en vitamines Pavo Podo Care). Ze is 18 maart al uitgeteld en een week of 4 voor de bevalling moet er gestopt worden met de Prascend vanwege de melkgift.

Wat te doen? Doorgaan met een halve pil óf nu al stoppen i.p.v. over 2 weken?
En heeft iemand ervaring met een andere reactie op Prascend dan op pergolide? Is hetzelfde middel maar andere hulpstoffen... misschien geeft dat juist de bijwerkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:19

Ik zou nu al met het afbouwen beginnen, want je kan maar beter ook niet van de een op de andere dag stoppen met er 1 mg ingooien hoor, dan ben je uiteindelijk toch keurig op tijd?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:31

Ik zou ook langzaam beginnen afbouwen. Zodat ze geleidelijk went aan de verandering in haar lichaam zonder medicatie. Zou niet van de ene op de andere dag stoppen want dan gaat ze zich heel slecht voelen vrees ik

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:43

Al 2 jaar vechten we hier met onze merrie Lya tegen Cushing.
Elk half jaar wordt haar bloed getrokken en zijn de waarden slecht. :-(
Ze staan al meer dan een jaar op medicatie, eerst op 0,5 pilletje, dan 1 per dag en krijgt al een half jaar 1,5 per dag aangezien de waarden slecht blijven.
Overdag staat ze buiten met onbeperkt hooi en voordroog naar eigen keuze, 's nachts op stal idem. Ze krijgt luzerne, beetje spelt, een hand D'Hooghe Horse flox en Red Fibre, 2x per dag en een paar wortelen 's avonds.

De waarden zijn net weer binnen:
Max 29 is bij haar 102...
De medicatie helpt niet OF de tumor is zodanig gegroeid dat de medicatie niet voldoende kan afremmen?!

Ze staat al op 1,5 pilletje per dag.
Veearts zegt dat er geen opties meer zijn... Enkel een poging om medicatie te verdubbelen en binnen 4 weken bloed te trekken en zien of dat een invloed heeft. Maar dat is zeer zware medicatie, en dus ook niet goed.
We weten niet of ze pijn heeft, en een scan van de hersenen voor een hond kost al 400 EUR zei de veearts, dus een paard is nog veel duurder... Hij raadde dat af, aangezien dat geen enkele oplossing biedt.

Weet iemand raad? :-(

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:47

Ik lees even mee... Vandaag de lab resultaten terug gehad van mn oude merrie (578) :oo :oo

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:50

Ik zal de waarden eens opvragen van mijn paard...en we gaan ook weer bloed prikken, want ze is met 1/2 pil per dag zwaar hyper, wind of geen wind, zo heb ik haar nog nooit meegemaakt. Bizar...ga nu wel afbouwen tot 1/8 pil tot DA komt, het paard doet zichzelf nog eens wat aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:56

Welkom helaas dames.
Even voor de duidelijkheid Anneke, wat was de acth waarde van de aller eerste test, dus zonder prascend?
En hoe oud is het paardje?
Nu is het voor ons natuurlijk onmogelijk om advies te geven, want jij kent je paard het beste. En kunt daar door ook als enige bepalen, hoe dat het diertje ervoor staat: is ze om de haverklap hb of allerlei andere heftige klachten, of is het echt alleen de hoogte van de acth, waar je je druk om maakt?
Voel je een beetje waar ik naar toe wil, met dit?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:38

@Anneke: wat zijn de klachten die je paard heeft?
Als ze niet zo erg zijn zou ik me niet zo blind staren op de waardes.
De mijne test ik nooit, ik kijk hoe hij het doet en zich voelt. En dat gaat al zeker 5 jaar goed. En dat op 1 pil.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:26

Ze is vooraan de 20 (exacte leeftijd in die tijd niet gekend, er bleek gesjoemeld met haar papieren en ze had nog geen chip), denken we.
Ze heeft al 2 jaar erg lange haren (geen krullen) die ze maar met veel moeite verliest tegen juni, waardoor ze haar temperatuur moeilijk kan regelen.
Ze hoest heel vaak, siropen en spuiten helpen niet, nu alweer 3 weken een diepe hoest, luchtwegen snel geïrriteerd.
Ze is erg boos geworden naar onze andere paarden en heeft echte stemmingswissels. Ze haalt dagelijks uit naar mijn 10-jarige superlieve merrie Dixie als ze op stal gaan (ik zat er een keer tussen met als gevolg: een diepe grote beet in mijn rug). Gelukkig houden we heb apart met een dubbele schrikdraad en enkele meters ertussen, zo kan er niets gebeuren.
In de zomer is ze zo opgehitst om naar binnen te komen dat ze op een gegeven moment altijd over de draad heen sprong (zelfs 1m20 en ze is zelf maar 1m50).
Ze is erg vermagerd (eet nog wel ok, niet super, maar genoeg), hals is dun, geen spieren meer, achterwerk en rug erg ingevallen, maar haar buik is erg dik.
Verder weten we niet of ze zich goed voelt, je kan het hen niet vragen... Ze staat soms als ja haar benadert met de oren naar achter. Vroeger was ze altijd lief en 100% betrouwbaar... We weten niet of dit dus door de medicatie komt of door de cushing.

De allereerste test was gelijkaardig 147 ipv 47 (ander seizoen).
Dus ofwel doet de medicatie NIETS.
Ofwel remt de medicatie wel af maar kan ze niet voldoende doen en groeit de tumor in haar hoofd waardoor de waarden gelijk blijven.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:29

Bedankt dat jullie willen meedenken.
We moeten echt 'iets' doen, die hoest lijkt haar soms af te peigeren. Diep er droge hoest waarbij ze echt met het hoofd naar voren of beneden gaat hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:32

Duidelijk verhaal idd. Edit ik zie dat je de waarde erbij hebt gezet.

Jeetje wat een moeilijk verhaal! Het zakt idd niet echt, ook niet met hoeveel aan prascend je er in gooit.
Als ik jouw verhaal zo lees dan doen die verhogingen haar meer kwaad dan goed.
Ik zou het hoesten en benauwd zijn wel als een aparte kwaal behandelen.
Ik zou eerlijk gezegd wat gaan verlagen juist met de prascend en dan kijken of ze beter gaat eten en weer wat prettiger paard word.
En je dan maar niet blind staren op de waardes, maar kijken wat nog paardwaardig is.
Sterkte! :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:37

Ik zou dan ook de Pracsend verlagen.
Bij mij op stal staat ook een paard met ppid en die moest ook de medicijnen verlagen omdat hij hoest, en dat erger werd door de medicatie. Dan maken ze weer meer cortisol aan wat weer goed is tegen allergieen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:38

En scheer je je paard wel? Zeker met de warme periodes is dat wel nodig. Daar knappen ze ook van op.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:08

Hoelang krijgt ze de medicatie al? Kan,dat ik erover heb gelezen. Een deel van symptomen,die beschrijft zoals lange vacht moeilijk. Moeilijk vacht verliezen, temperatuur niet kunnen regelen had mijn merrie voor ze aan de medicatie ging. ZE was ook constant ziek en,niks hielp. Tot de prascend.,dan zag je duidelijk verbetering. Alleen de temperatuur regelen. Daar blijft mijn merrie ook last van,hebben. Wel minder maar toch. Nu het uitruiven,weet ik nog niet. De eerste keer na de winter met prascend. Ik zou precies is verlagen met de medicatie en zien wat dat geeft na enkele weken of ze terug rust vind en dat die hoest verdwijnt.
Ik heb van iemand is gehoord dat haar paard ook op,hoge medicatie stond en dat die er problemen mee had. Die is begonnen om de dosis te verdelen,over de dag. Dus s morgens en s avonds een deel. Daar werd het paard ook beter van. Dan had het lichaam niet veel last van ineens een hoge dosis. Wat ik wel kan begrijpen.tegen de morgend is de werking van de medicatie minder en dan ineens een,hoge dosis dus lichaam reageert erop. Of het zo is weet ik niet. Is mij verteld maar klinkt wel logisch.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:20

FroukjeM schreef:
Graag advies:
Eerder meldde ik reeds dat mijn drachtige merrie, tijdens de dracht, met PPID is gediagnosticeerd. Desondanks ben ik na uitvoerig advies te hebben ingewonnen bij grote paardenklinieken in Nederland, gestart met 1 mg pergolide per dag, de menselijke variant nog. Dit is bijna 3,5 maanden goed gegaan, ze deed het er super op. Nu ben ik sinds afgelopen weekend over moeten gaan op de Prascend, ook 1 mg, en vanaf dat moment eet ze nauwelijks. Wel ietwat van haar hooi maar geen krachtvoer (Speedi Beet, lucerne, zemelen en vitamines Pavo Podo Care). Ze is 18 maart al uitgeteld en een week of 4 voor de bevalling moet er gestopt worden met de Prascend vanwege de melkgift.

En heeft iemand ervaring met een andere reactie op Prascend dan op pergolide? Is hetzelfde middel maar andere hulpstoffen... misschien geeft dat juist de bijwerkingen?

Bij onze drachtige merrie waren het veranderende hormonen die voor een slechte periode zorgden icm de prascend.... Maar dat ontstond geleidelijk, we hebben de prascend toen enkele maanden voor de uitgerekende datum al afgebouwd.

Bij jou is het wel erg toevallig dat prascend en niet meer willen eten samengaan. Ik weet niet of je nog ergens een recept voor pergolide kan lospeuteren want nu met medicatie stoppen zonder afbouw is niet erg gunstig lijkt me, maar een hoogdrachtige merrie die langere tijd niet eet is ook erg slecht voor moeder en kind.

Wij hebben indertijd gekozen om al zon 6 weken voor de datum nog verder te gaan afbouwen, ook omdat er bepaalde hormonen nodig zijn om de bevalling op te wekken en daar een aantal processen in te regelen die door de prascend verstoord konden raken.... Na afspenen zijn we weer met medicatie gestart.

Overigens had 4 weken na de bevalling, onze pony waarden van een gezond dier en dat terwijl ze al een poos geen medicatie gehad had.

Voor jouw merrie is heel gunstig dat ze al zo vroeg is uitgerekend. Je kunt het veulen afspenen voor de seasonal rise. Wij kwamen erachter dat dracht en bevalling allemaal probleemloos verliepen, pony was heel fit, maar dat zonder medicatie door het najaar helpen echt lastig was.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:29

@ froukjeM, ik stuur je een pb ivm de pergolide

Anneke wat een moeilijk geval zeg. Ik zou ook echt naar het paard kijken, dat is ook wat mijn DA adviseerde. Bij mijn paard zijn de waardes wel goed gedaald en onder controle maar alsnog moet je naar het paard kijken om te beoordelen of het goed gaat.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:26

Olja ging super steeds maar de laatste tijd erg stijf, bloed laten prikken en alles ok behalve de spierwaardes en dat heeft natuurlijk met Cushing te maken...

CPK 566 + < 260 U/l
LDH 424 + < 400 U/l
Erythrocytes 5.9 - 6.0 - 12.0 T/l 2)
MCHSegmented neutrophils 42 - 45 - 70
Lymphocytes 50 + 20 - 45
Monocytes 6 + 0 - 5
C 37 + 31 - 36 g/dl
Segmented neutrophils (abs) 2378 - 3000 - 7000

Heb nu Neutradex voor haar om de afvalstoffen uit haar spieren te halen en dat ze zich lekkerder gaat voelen...herkenbaar voor jullie??

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:41

Anneke, als ik jou was zou ik eens met je da overleggen over andere medicijnen. Prascend is je eerste keus omdat dat de enige is die als diergeneesmiddel geregistreerd staat. Maar in de humane industrie zijn er nog 2 (en dan doel ik niet op de pergolide) die ook bewezen zijn bij ppid paarden. Ohjajoh weet volgens mij hoe ze heten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:09

Ik wist er 1 idd, maar lijd geloof ik op moment even aan geheugenverlies en kan het zelfs zo snel niet meer terugvinden ook, iets met brom?...ectdine? Of zoiets? Dat weet JP vast nog wel denk ik zo...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:22

Bromocriptine is het, en er is nog een middel. Maar weet niet meer hoe die heet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:45

Ik zag laatst bij ons op de praktijk dat ze een speciale pillen snijder evt bij verkopen voor Prascend tabletten. Mijn pony van 24 gaat nu super goed op de Prascend en krijgt 1/2 tablet. Zeggen jullie, op 1/2 laten of misschien 1/4 proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:43

Als hij het goed doet op een halve zou ik dat in principe zo laten, ik neem aan dat je niet zonder reden naar 1/2e bent gegaan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:37

De reden was omdat een paard meestal 1 krijgt en een pony een halve :)

Ik kwam op dit idee omdat ik hier lees dat vaker eigenaren de dosis verlagen omdat het goed gaat op een bepaalde hoeveelheid en misschien lager ook werkt. Dus vandaar!

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:38

randalinpony schreef:
FroukjeM schreef:
Graag advies:

Bij onze drachtige merrie waren het veranderende hormonen die voor een slechte periode zorgden icm de prascend.... Maar dat ontstond geleidelijk, we hebben de prascend toen enkele maanden voor de uitgerekende datum al afgebouwd.

Bij jou is het wel erg toevallig dat prascend en niet meer willen eten samengaan. Ik weet niet of je nog ergens een recept voor pergolide kan lospeuteren want nu met medicatie stoppen zonder afbouw is niet erg gunstig lijkt me, maar een hoogdrachtige merrie die langere tijd niet eet is ook erg slecht voor moeder en kind.

Wij hebben indertijd gekozen om al zon 6 weken voor de datum nog verder te gaan afbouwen, ook omdat er bepaalde hormonen nodig zijn om de bevalling op te wekken en daar een aantal processen in te regelen die door de prascend verstoord konden raken.... Na afspenen zijn we weer met medicatie gestart.

Overigens had 4 weken na de bevalling, onze pony waarden van een gezond dier en dat terwijl ze al een poos geen medicatie gehad had.

Voor jouw merrie is heel gunstig dat ze al zo vroeg is uitgerekend. Je kunt het veulen afspenen voor de seasonal rise. Wij kwamen erachter dat dracht en bevalling allemaal probleemloos verliepen, pony was heel fit, maar dat zonder medicatie door het najaar helpen echt lastig was.

Hoe lang heb jij afgebouwd met de medicatie? Mijn dierenarts zei me dat ik gewoon ineens kan stoppen? Lijkt me niet dus ik ben nu vanaf vandaag van één pil naar een halve gegaan. Na het weekend een kwart en dan eind volgende week stoppen. Het is dan 18 februari, 18 maart is ze uitgeteld.

Is jouw merrie ook gediagnosticeerd met PPID tijdens de dracht? Hebben jullie daarna nog een veulen met haar gefokt?