Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FroukjeM schreef:Graag advies:
Eerder meldde ik reeds dat mijn drachtige merrie, tijdens de dracht, met PPID is gediagnosticeerd. Desondanks ben ik na uitvoerig advies te hebben ingewonnen bij grote paardenklinieken in Nederland, gestart met 1 mg pergolide per dag, de menselijke variant nog. Dit is bijna 3,5 maanden goed gegaan, ze deed het er super op. Nu ben ik sinds afgelopen weekend over moeten gaan op de Prascend, ook 1 mg, en vanaf dat moment eet ze nauwelijks. Wel ietwat van haar hooi maar geen krachtvoer (Speedi Beet, lucerne, zemelen en vitamines Pavo Podo Care). Ze is 18 maart al uitgeteld en een week of 4 voor de bevalling moet er gestopt worden met de Prascend vanwege de melkgift.
Wat te doen? Doorgaan met een halve pil óf nu al stoppen i.p.v. over 2 weken?
En heeft iemand ervaring met een andere reactie op Prascend dan op pergolide? Is hetzelfde middel maar andere hulpstoffen... misschien geeft dat juist de bijwerkingen?
randalinpony schreef:FroukjeM schreef:Graag advies:
Eerder meldde ik reeds dat mijn drachtige merrie, tijdens de dracht, met PPID is gediagnosticeerd. Desondanks ben ik na uitvoerig advies te hebben ingewonnen bij grote paardenklinieken in Nederland, gestart met 1 mg pergolide per dag, de menselijke variant nog. Dit is bijna 3,5 maanden goed gegaan, ze deed het er super op. Nu ben ik sinds afgelopen weekend over moeten gaan op de Prascend, ook 1 mg, en vanaf dat moment eet ze nauwelijks. Wel ietwat van haar hooi maar geen krachtvoer (Speedi Beet, lucerne, zemelen en vitamines Pavo Podo Care). Ze is 18 maart al uitgeteld en een week of 4 voor de bevalling moet er gestopt worden met de Prascend vanwege de melkgift.
Wat te doen? Doorgaan met een halve pil óf nu al stoppen i.p.v. over 2 weken?
En heeft iemand ervaring met een andere reactie op Prascend dan op pergolide? Is hetzelfde middel maar andere hulpstoffen... misschien geeft dat juist de bijwerkingen?
Bij onze drachtige merrie waren het veranderende hormonen die voor een slechte periode zorgden icm de prascend.... Maar dat ontstond geleidelijk, we hebben de prascend toen enkele maanden voor de uitgerekende datum al afgebouwd.
Bij jou is het wel erg toevallig dat prascend en niet meer willen eten samengaan. Ik weet niet of je nog ergens een recept voor pergolide kan lospeuteren want nu met medicatie stoppen zonder afbouw is niet erg gunstig lijkt me, maar een hoogdrachtige merrie die langere tijd niet eet is ook erg slecht voor moeder en kind.
Wij hebben indertijd gekozen om al zon 6 weken voor de datum nog verder te gaan afbouwen, ook omdat er bepaalde hormonen nodig zijn om de bevalling op te wekken en daar een aantal processen in te regelen die door de prascend verstoord konden raken.... Na afspenen zijn we weer met medicatie gestart.
Overigens had 4 weken na de bevalling, onze pony waarden van een gezond dier en dat terwijl ze al een poos geen medicatie gehad had.
Voor jouw merrie is heel gunstig dat ze al zo vroeg is uitgerekend. Je kunt het veulen afspenen voor de seasonal rise. Wij kwamen erachter dat dracht en bevalling allemaal probleemloos verliepen, pony was heel fit, maar dat zonder medicatie door het najaar helpen echt lastig was.