[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:50

Nammie schreef:
darwin schreef:
HEb mijn paard 2 weken geleden ook laten testen, maar hij had geen cusching, al had ik dat wel verwacht.
Roep al meer dan een jaar dat die pony iets mankeerd, maar kom er niet achter wat :(

Wat zijn de symptomen van je paard?
Welke test is gedaan bij je paard , wat is er geprikt?
En is het bloed daarna goed behandeld? dus gekoeld?

Nou hij is 13 en ziet eruit als een oud paard van een jaar of 25 of ouder.
Zit dik in zijn vacht, zweet heel vlug, veel eten, weinig werken en toch bijna niet aankomen in gewicht, vetophoping op zijn nek, sloom, hij is een keer licht hoefbevangen geweest, heb hem ook al laten testen op IR, maar daar zat ie net iedere keer minimaal boven of onder de toegestane waarden, dus geen duidelijke IR.
Welke test gedaan is , weet ik niet, ik heb een uitslag gekregen dat zijn ATCH 24 pg/ml en 5,3pmol/L is.
Ik neem aan dat ze het bloed goed behandelen, maar daar kan ik niks over zeggen natuurlijk, ik was er niet bij toen het onderzocht is.

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:56

Is jouw paard in November getest? Zo ja, dan is er volgens het referentiekader wel degelijk sprake van Cushing:
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Maar omdat we net in november zitten, zou ik begin december nog een keer de test doen en deze waardes in je achterhoofd houden. Misschien hebben de andere ervaringsdeskundigen een ander advies

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:00

Op mijn uitslag stond:
Normale waarden:
Augustus-Oktober 47 pg/ml
10,3 pmol/l

November -Juli 29 pg/ml
6,4 pmol/l

Mijne is idd in November getest.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:00

Donderdag is er bloed afgenomen bij mijn paard voor controle. Het gaat erg goed en de medicijnen slaan aan! Ik ben blij!!!! Volgende week naar hem toe voor een bezoekje en een heerlijk ritje! (mijn paard staat in Zeist en werkt met kinderen met een beperking)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:03

Darwin: als ik naar het referentiekader kijk voor zowel aug-okt als nov-jul heeft jouw paard duidelijk Cushing.

In aug-okt heeft een paard al Cushing bij een waarde van 37 en jouw paard heef 47 in die maanden. En in nov-jul heeft een paard Cushing bij 20 en jouw paard een waarde van 29.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:08

Douraque schreef:
Darwin: als ik naar het referentiekader kijk voor zowel aug-okt als nov-jul heeft jouw paard duidelijk Cushing.

In aug-okt heeft een paard al Cushing bij een waarde van 37 en jouw paard heef 47 in die maanden. En in nov-jul heeft een paard Cushing bij 20 en jouw paard een waarde van 29.

Die 47 en 29 zijn de normale waarden volgens mijn formulier, maar mijn paard heeft 24.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:10

Oh sorry verkeerd uitgelegd (het is nog vroeg), er is aan weerzijde een afleiding van 10, dus vanaf 20 al Cushing. Jouw paard heeft 24, dus Cushing helaas

Maar om zeker te weten, ivm de seasonal rise, zou ik begin december nog een keer testen. Als je dan, rekening houdend met het referentiekader, ook dezelfde uitslag hebt is het duidelijk Cushing

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:17

Van de ene kant hoop ik dat er iets uitkomt, zodat je weet wat het beest mankeert en er iets aan kan doen, maar aan de andere kant hoop ik het niet :(

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:21

Ik hoop het ook niet voor je, maar als ik naar je uitslag kijk icm het referentiekader ben ik bang dat je paard idd Cushing heeft.

Daarom zou ik opnieuw testen in december, puur ivm de seasonal rise. Just to be sure.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:46

darwin schreef:
Douraque schreef:

Die 47 en 29 zijn de normale waarden volgens mijn formulier, maar mijn paard heeft 24.

Dat zijn niet de "normale"waarden dat zijn de waarden vanaf waar een paard geldt als een cushing paard en zoals gezegd wordt deze regel tegenwoordig ruimer geinterpreteerd, namelijk een soort van grenswaarde van 10 erboven en 10 eronder wordt ook vaak al gezien als een cushingspaard of in ieder geval een duidelijk twijfelgeval. Je zit erg dicht bij de grens van 29 en met de nieuwe regel inclusief grenswaarde zit je boven die waarde van 20.
Je paard heeft cushings of zit er al erg dicht tegen aan..
Laatst bijgewerkt door fargo op 26-11-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:51

Nou dat is lekker dan :(
Weet iemand wat medicijnen tegen cushing kosten ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:56

De prijs van medicijnen verschilt per DA. Sommige mensen kunnen nog aan de goedkopere variant pergolide komen. Maar een DA is eigenlijk verplicht de paardenvariant van pergolide, prascend te geven. Mijn da kost 60 pillen 102,50.

Tip: lees dit topic goed door, er staan veel waardevolle tips in. Bijv. over het opbouwen vanaf 1/4 tablet ipv een kickstart met 1 tablet. Ook bij een dergelijk lage waarde kan het misschien voldoende zijn om 1/4 dan wel 1/2 tablet te geven afhankelijk van de symptomen en hoe hij verbeterd.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:12

Oke, ja ik had al gelezen dat het beter is om op te bouwen en als ie idd met een half tabletje vooruit zou kunnen, is het nog wel te doen qua kosten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:16

Darwin , het scheelt nogal of de dierenarts het bloed goed afneemt.
Ongekoeld opgestuurd had mijn paard een acth van 30 , een week daarna , gekoeld en in de goede buis afgenomen een acth van 71

Een insuline bepaling moet op dezelfde manier , in de buis met paarse dop , en gekoeld opsturen.
Ik zou dit echt even navragen aan je dierenarts , gezien alle symptomen en insuline uitslag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:19

darwin schreef:

Aan de andere kant, zie het zo, als hij met medicijnen weer helder en fit wordt ipv sloom en als jonkie van 13 zich gedraagt ipv als 25 jaar. Niet meer zweten, beter in zijn vacht, normaler eten en weer beter in spieren komen... dan is dat toch heel wat waard?
Ik denk dat hij enorm kan opknappen en dan heb je weer een fris mannetje op stal waar je van kan genieten!!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:36

fargo schreef:
darwin schreef:

Aan de andere kant, zie het zo, als hij met medicijnen weer helder en fit wordt ipv sloom en als jonkie van 13 zich gedraagt ipv als 25 jaar. Niet meer zweten, beter in zijn vacht, normaler eten en weer beter in spieren komen... dan is dat toch heel wat waard?
Ik denk dat hij enorm kan opknappen en dan heb je weer een fris mannetje op stal waar je van kan genieten!!

Even voor de duidelijkheid, als hij dat zou hebben en medicijnen kunnen hem beter maken, dan zal ik dat zeker doen, maar ik was gewoon benieuwd wat het zou kosten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:43

darwin schreef:
fargo">>>
[quote="darwin schreef:

Ik denk dat hij enorm kan opknappen en dan heb je weer een fris mannetje op stal waar je van kan genieten!![/quote>>>>
Even voor de duidelijkheid, als hij dat zou hebben en medicijnen kunnen hem beter maken, dan zal ik dat zeker doen, maar ik was gewoon benieuwd wat het zou kosten.

Dat snap ik hoor!! Ik bedoel meer om aan te geven dat een diagnose ook lichtpunten kan geven, want dan kun je het probleem aanpakken. Onze oude man werd jaren jonger en weer echt zichzelf en het mannetje in de kudde dat hij altijd was geweest. Prachtig om te zien en zo fijn om mee te maken!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:45

Maar wordt hun bouw ook weer een beetje normaal dan ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:47

Dennis is nu een week of 5 onderweg en begint weer een strakker lijntje te krijgen. Is nog ietsje buikig, maar niet zo erg als hij was afgelopen jaren. Vroeger was hij altijd super strak.
Judith is kwa buik niet veranderd (ondanks dat ze 14 veulens gehad heeft heeft die niet overdreven veel buik), haar bovenlijn die super schraal werd vult wel weer mooi (was haar enige symptoom).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:49

darwin schreef:
Maar wordt hun bouw ook weer een beetje normaal dan ?

Ja spieren kun je weer beter vasthouden, buik wordt weer strakker en normaal en rug en billen worden weer gevulder, zeker als je ze ook wat in het werk houdt (wandelen, longeren, rijden, wat er mogelijk is)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:52

JP hoe gaat het nu eigenlijk met jouw merrie?? Hoe gaat het met de bevangenheid en hoe reageert ze op de pergolide/prascend??

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:59

Focus is heel erg doorgezakt, hij had van zichzelf al een diepe rug, maar het is nu nog erger, de overgang van zijn schoft naar zijn rug is ook zo lelijk, ook is hij erg ingevallen in zijn flanken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:07

Cushing teert in op de spieren, maar dat verbetert met medicijnen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:18

Ik zal zo eens een foto van hem maken, dan kun je het verschil zien met 2 jaar geleden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:24

Jij bent toch die bokker die dat veulen via facebook uit Engeland heeft gehaald, Rebel toch? Dan weet ik wel hoe Focus er toen uit zag samen met Rebel spelend. Dat is zo'n gaaf paard. Ben benieuwd hoe hij er idd nu uit ziet