Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:23

Ik ben heel benieuwd tessebelle.

Lekker schema brighteyes.

Morgen dressuurclinic op stal rijden met beide paarden.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Gisteren Mara even gereden. Die wordt weer steeds braver gelukkig. Maar ook sreeds soepeler, leniger. Gaat weer een beetje zitten. Toch wel fijn een goed afgericht paard weer onder je kont. Tocj weer een beetje gedachteloos rijden. Lekker is dat.

Nash moet sons nog zo veel leren dat het meer een discussie wordt dan.lekker even rijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:09

Hoewel we eigenlijk weer blessure-af zijn, meld ik me hier toch even. Ik zie juist dat sommigen van jullie ook in de opbouwfase zitten en daar zijn ook genoeg ervaringen te delen!

Even mijn verhaal. Mijn ruin kreeg in juni vorig jaar een tussenpeesblessure rechtsachter. Het was eigenlijk een lichte blessure en er zat niet eens een gat, alleen irritatie, maar het genezen ging tergend langzaam. We hebben gestapt en gestapt en in september (meen ik) drie shockwave behandelingen gedaan. Eind december mochten we weer 3 minuten gaan draven en dit met 5 min per week opbouwen. De laatste keer dat wij bij de kliniek zijn geweest was begin februari en toen mochten we de galop er weer bij pakken. Nu mogen we in week 12 nog een laatste keer terug om te checken of de pees zich goed houdt en als dat het geval is zijn we klaar!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 12:41

Wat fijn dat het ook bij jou goed gaat. Maar nig niet helemaal blessure af dus. De laatste lootjes nog.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:23

Sorry als het een ego-post wordt, maar ik moet het even kwijt.
Vanmorgen om 10u kreeg ik een telefoontje van een stalgenoot dat Zora vast stond in de tralies van haar opslaghok, omdat ze (voor de zoveelste keer) op stang was gejaagd door haar nieuwe buurvrouw en nu was het echt mis. Toen ik op stal aankwam stonden de mensen van stal bij Zora om haar rustig te houden en zag ik mijn paard volledig in shock staan, druipend van het zweet, met haar linkerachterbeen tussen de tralies verdwijnend in het achterhok. Meteen de DA gebeld want dit gingen wij niet voor elkaar krijgen zonder Zora te verdoven en dan moesten we nog zien hoe ze eruit zou komen. Gelukkig was de DA er snel en hebben we haar met 4 man sterk uit haar benauwde positie weten te krijgen. Omdat de DA bang was voor een breuk zijn er ter plekke foto's gemaakt, maar daar was niets op te zien.
Om ff 11u zijn we naar Utrecht gereden om de wond te laten schoonmaken en de schade te beoordelen. Daar aangekomen zijn we goed opgevangen, is de wond beoordeeld en zijn er nieuwe foto's gemaakt om alles voor de zekerheid nog te kunnen beoordelen. De foto's zagen er goed uit, maar de wond is erg diep, dus om alles goed schoon te krijgen en openingen naar de gewrichten uit te sluiten is Zora direct geopereerd. In de kliniek mochten we meekijken met de operatie en na de operatie kwam er redelijk goed nieuws. Er waren geen openingen naar de gewrichten gevonden, maar de wond was erg diep (tot op het bot) en de genezing gaat lang duren omdat het op een ongunstige plek zit.
Zora moet nu 2 weken blijven om ervoor te zorgen dat de wond zo schoon mogelijk blijft en om te monitoren dat er geen infectie ontstaat. Dus de aankomende twee weken gaan we duimen dat alles goed blijft gaan en dat Zora weer gewoon mee naar huis mag.

Nu is het voor mij stoeien met de verzekering over wie er aansprakelijk is voor dit hele feit en wie de rekening zometeen gaat betalen.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:57

Omg Brighteyes.... Ik schrok van je post. Zit met ingehouden adem te lezen hier.
Jeetje meid, echt verschrikkelijk. Ik zal keihard voor je duimen dat alles goed komt en dat je Zora weer mee naar huis mag nemen.
Heel veel sterkte. Houd ons op de hoogte
:(:)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:52

De herstel kans is gelukkig erg goed. Hij zal weer voor ca. 80 % herstellen. Hij is ook niet kreupel geweest gelukkig. Hij krijgt supersulf van nutrilabs is alleen verkrijgbaar in Duitsland en is speciaal voor dit soort blessures.

Jeetje BE ik las het al in het geldersepaarden topic wat verschrikkelijk.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:55

Omg brighteyes wat erg... pff weet even niet wat ik moet zeggen..

Gister met Beau naar de kliniek geweest. Gelukkig best goed nieuws, we mogen op het harde op haar stappen 20 minuutjes. Vanaf volgende week ook 5 minuutjes draf. Zo moeten we het deze maand opbouwen en dan komt de veearts terug om te kijken hoe het dan gaat, als het niet achteruit gaat hoeven we dus niet meer naar de kliniek :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 08:56

Jeetje brighteyes, dit is gewoon echt poedersuiker.... Tjonge. Het ging zo goed! :(:) dikke knuf van mij!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:07

Jeetje Brighteyes, daar schrik ik wel van. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe jij je voelt! Heel veel sterkte en hopelijk heeft Zora niets beschadigd. :(:)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:56

Dank jullie wel allemaal.
Ben net terug van de kliniek. Zora ziet er slecht uit, vooral heel mager. Ze stond heel koud en met opgetrokken buik. Ze wilde ook niet graag eten.
De ergste schade is de vleeswond die erg diep zit en de schade aan de strekpees. Dit moet volgens de DA wel weer goed komen.
Ik heb dr even lekker gepoetst, dat deed haar echt veel goed. Ook heeft ze een nieuwe deken gehad zodat ze alle energie kan stoppen in beter worden en niet in zichzelf warm houden.
Nu is het dag voor dag bekijken hoe het gaat verlopen.

Ik wil het liefste de hele dag bij haar blijven en me verstoppen voor de rest van de wereld.

@tessaxbelle fijn dat het zo goed gaat met je paardje en dat je mag opbouwen

@spaikey die prognose is super!

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:53

Wat rot allemaal brighteyes.
Maar als de da zegt dat het goedkomt, moet je daarop vertrouwen.
Het is allemaal niet niks he, ze is gewond, heeft pijn, staat ineens in een vreemde omgeving. Misschien is ze ff van slag en eet ze daarom niet.
Komt best goed.
Sterkte

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 14:53

Jeetje brighteyes. Ik vind het echt zo banketstaaf voor je en ik kan ne enigsinds voorstellen hoe je je voeld. Het gevoel van je willen verstoppen voor de wereld ken ik wel.

Heel erg veel succes.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:32

precies zoals Valerie zegt, dat lijf heeft natuurlijk een ontzettende optater gekregen en dat zal ze ook wel voelen. En dan ook nog een vreemde omgeving; ze zal er best even van slag door zijn. Maar het bericht van de DA is in ieder geval positief!

Hier beginnen de zenuwen weer/al....volgende week voor de laatste check, maar nou liep hij de afgelopen twee dagen niet zo denderend. Donderdag hebben we gelest en daarbij z'n lijf wel wat meegepakt. Vrijdag heeft hij alleen gestapt om te herstellen, maar zaterdag was hij echt heel stijf. Dus toen heb ik vooral lekker rechtuit gedraafd en wat laten galopperen om wat losser te komen. Toen werd hij wel beter, maar gisteren was hij toch nog niet 100%. Linksom werd ie op een gegeven moment goed, maar toen ik daarna rechtsom ging begon hij niet zo mooi. Toen hij zich ontspande liep hij wel weer oke, maar niet helemaal hoe het hoort. Ik heb het idee dat hij gewoon z'n spieren voelt, maar je bent dan toch gelijk weer zo bang dat het toch die pees is. Dus even op zeker en nu in ieder geval twee dagen rust. Blegh, ik haat dat nagelbijten!

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:34

Brighteyes, wel fijn dat het goed komt, maar wat verschrikkelijk om ne paardje zo te zien lijkt mij.. heel veel sterkte voor jullie allebei!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:47

Veel gebeurd dit weekend, gister werd ik gebeld dat Zora toch een lichte verstopping had tegen koliek/verstopping aan. Ze heeft pijnstiller en paraffine gehad en ze hebben snel in gegrepen. Ook had ze hoge koorts.

Vandaag zag ze er een stuk beter uit, minder verdrietig en de dokter was tevreden over haar eetgedrag. Ze maakt, zoals gewoonlijk, een puinhoop van haar stal en wat ze niet lekker vind sleept ze mee als een zacht bed om op te liggen :+

@mylittlejoy Ik ga voor je duimen, wel spannend voor de laatste check. Het is wel begrijpelijk dat de spieren een beetje stijf zijn, misschien een keer een lekkere massage of even de fysio mee laten kijken of hij ondersteund kan worden.

@Valerie ik vertrouw ook idd op de DA en het team wat haar verzorgd. Het zijn zulke lieve en goede mensen die het beste voor hebben met Zora.

Hoe is het verder met jullie paarden? Lekker aan het stappen of opbouwen?
Hoe was de dressuurclinic? Heb je foto's?????

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:15

Mercedes heeft al een paar keer lekker buiten gestaan. Zaterdag ging ze met staart omhoog helemaal uit d'r dak. Voorjaarskriebels..

Vraagje.. Wie van jullie hebben er een second opinion gedaan?
Wij zitten er nu hard aan te denken, na wat de da afgelopen vrijdag aan de telefoon zei.
De gedachte is wel eerder door ons hoofd gegaan... Maar nooit echt over gesproken.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:25

Met Beau gaat het goed gelukkig :) Ik ben er gister weer voor het eerst op gaan zitten en een buitenritje gemaakt, we hebben allebei genoten. Met dit weer houden we het wel 1 maand vol :)
Afbeelding

Brighteyes, wat fijn dat ze weer ietsje beter is!

Valerie, ik vertrouw op mijn veearts. Als ik een twijfel krijg dan zou ik wel een second opinion inschakelen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:04

@Valerie haha lekker he, die voorjaarskriebels ;) vind het zelf altijd zo fijn om ze te zien gaan
Waarom zou je een s.o. willen aanvragen? Ben je het niet eens met de DA of niet zeker van de bevindingen? Misschien een idee om je gedachten te bespreken met de DA en als die het wegwuift toch een kliniek of andere DA te consulteren

@tessaxbelle mooi paard! Dat zou ik ook niet erg vinden die buitenritjes! Het is heerlijk weer.

Om dit topic niet helemaal vol te proppen met mijn sores met Zora heb ik even een topic aangemaakt;
[MD] Van herstellende peesblessure door naar de kliniek....
Daar zal ik het hele verhaal bij houden mochten jullie het interessant vinden.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:17

Heerlijk hoor, die voorjaarskriebels. Ik kan echt genieten als ik zie dat m'n paardje het naar haar zin heeft.

De reden waarom we aan een second opinion denken is om wat er vrijdag gezegd is. In december was alles nog positief. Met het juiste beslag, goed koelen en medicatie moest het allemaal goed komen.
De da heeft mijn paard in de tussentijd niet gezien.
Omdat wij ons zorgen maakten omdat het been warm wordt, heeft mijn zus de da gebeld.
En toen zei m'n da iets anders dan in december. In mijn ogen was dat het tegenovergestelde.

Daarom ontstaat er bij ons nu twijfel. En vragen wij ons af of we evt de mening van een andere da moeten vragen.

Hoe gaat het inmiddels met Zora?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:29

Ik zou eerst nagaan of door de nieuwe informatie die de DA onlangs heeft gezien hij zijn mening heeft bijgesteld of dat er in december een beter beeld is gegeven dan het daadwerkelijk was.
Je doet nu een aanname van de uitspraak van de DA en misschien is het handig om daar eerst duidelijkheid over te krijgen en dan de beslissing te maken voor een second opinion.
Twijfel is het meest vervelende wat je kan hebben in die situatie. Ik heb ook mijn DA gebeld als ik vragen had of toch nog twijfelde over het herstel. Zij kon me dan direct antwoorden geven.

Naar mijn mening is Zora weer een beetje de oude aan het worden kwa gedrag. De DA maakte zich zorgen omdat ze wat onrustig was op stal, maar ik ken mijn paard niet anders. Ze wilde bijna de stal uit wandelen achter mij aan om de appel die in mijn tas zat even te komen halen :+

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:37

Dat is het dus: in december heeft hij haar voor het laatst gezien. Toen was het jog positief. Nu, telefonisch, zegt iets anders. Dat ze niet 100% zal herstellen, omdat we in een visuele cirkel zitten betreft het been.

Ik merk wel dat ze er geen last van heeft. Ze is vrolijk, en loopt naar mijn idee niet kreupel. Als ik op de plek druk, trekt ze haar been niet meer weg.

Pff, het is lastig. Gelukkig gaan we vrijdag een weekje op vakantie, kunnen we er rustig over nadenken.

Gelukkig gaat het met Zora weer wat beter. Hopelijk valt het straks mee.

@peelie: hoe was je clinic? We zijn nieuwsgierig

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 19:01

De clinic was heel erg gaaf! Mara liep als een zonnetje!

Nash liep ook echt heel heel heel erg goed. :D

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:15

Vandaag goed nieuws bij de DA voor Toran! Het gat in de ondersteuningsband is weer dicht. We mogen heel rustig gaan opbouwen onder het zadel in stap en draf!! vind het verbazend snel genezen, volgens mij was de da ook een beetje verrast dat het al dicht was.

Dus nu van de week effe checken of hij nog zadelmak is

Maar hoe hebben jullie het opbouwen aangepakt?? Ik zelf heb wel wat in mijn hoofd over hoe ik het ga aanpakken maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:25

Goed nieuws Toran. Ik zag het in het gelderse topic. Ik heb een meer weken plan gemaakt in overleg met de DA. Die vond het wel heel langzaam opbouwen, maar ik vond het wel zo eerlijk.

Week 1 1x 10 minuten opgestapt
De rest van de week aan de hand 20 minuten stappen
Week 2 2x 12 minuten opgestapt
De rest van de week aan de hand 25 minuten stappen
Week 3 3x 15 minuten opgestapt
De rest van de week aan de hand 30 minuten stappen
Week 4 5x 20 minuten opgestapt
1 dag vrij en 1 dag wandelen 30 minuten
Week 5 5x 10 minuten op het harde instappen 5 minuten in de bak stappen en 10 minuten op het harde stappen
1 dag vrij en 1 dag wandelen 30 minuten

Daar was ik gebleven. Mijn plan was om 10 minuten in en uit te blijven stappen op het harde en steeds langer in de bak gaan stappen en daarnaast 1 of 2 keer in de week lange teugel werk doen in de bak.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:29

Zo ik meldt mij ook maar weer eens! Wat een verhalen weer zeg! Gelukkig veel positieve pees verhalen, en een vreselijk naar ongeluk! Sterkte!!

Wat betreft spot is het nog een beetje aftasten wanneer ik ga scannen, staan nu drie kwart jaar stil, maar ik durf niet te scannen.. Straks is het slecht nieuws.. En dan?!

Ik wil echt zo graag weer aan de slang met me vriendje! :(