Fijn dat jullie vooruit gaan danoesje! Ik snap het idee er achter wel het is naar mijn beleving ook zeker belangerijk dat hij zich zelf wat meer durft te geven en dus zijn hoofd omlaag durft te houden, want als ie dat straks nog beter "durft" durft hij misschien ook de rest van zijn lichaam wat meer te ontspannen, beetje wisselwerking dus. Wel is heb ik bij die van mij ook moeten beginnen in een jog tempo en dus eerst hoofd omlaag ect. (wat die van mijn wel iets makkelijker deed, omdat hij minder erge ks had dan die van jouw) maar daarna ben ik ook weer voorwaarts gaan rijden, dat is toch ook wel heel belangrijk als ie zich tenminste durft te ontspannen, want dan komt alles wat meer "bijelkaar" en kan die van achter z`n pas af maken.
Die van mij gaat trouwens heel goed, we starten M1 met drie winstpunten en staan reserve voor de gelderse kampioenschappen. Verder heeft natuurlijk elke dag zijn oefeningen (schoftlift en rekken en strekken met brokjes,rug op bollen ect.) en ik rijd of longeer hem elke dag, hij word er steeds leniger van en ook de "nieuwe" oefening van het M doen hem heel goed, hij gaat als steeds meer zakken van achter (waar hij nog veel meer kracht in zijn achterbenen moet krijgen) en ook heb ik het idee dat hij steeds beter aan elkaar gaat lopen. Ben er super blij mee dat de oefeningen en de dressuur hem zo goed doen, longeren met pessoa doe ik trouwens ook 3 keer per week en is een echte aanrader!
Verder wil ik dus mee zeggen dat ik denk dat je een grote sprong maakt met het feit dat hij zijn hoofd omlaag durft te brengen, en dat je als dat voor elkaar is naar de volgende stappen moet --> voorwaarts neerwaarts en meer van achteren, ik hoop en denk dat je net als ik een lange weg te gaan hebt maar dat het zeker goed gaat komen.
Voor mij was het belangrijkste dat ik door heb gekregen wat ik train waar ik mee bezig was en goede begeleiding is ook een must, dat houd je scherp want poeh door die ks zag ik soms door de bomen het bos niet meer hoor!