Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:04

Sorry, ik moet echt even een filmpje plaatsen van vanmiddag, hij wilde echt zo lekker zakken! Ik weet dat zijn achterhand er verder onder moet maar zodra ik teveel ga opschakelen gaat het koppie erop en vond het juist zo fijn om te zien dat ie niet steeds weer omhoog kwam maar lekker laag bleef lopen! :D
http://www.youtube.com/watch?v=_5SkHUDd ... e=youtu.be

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 07:18

Ik moet eerlijk bekennen dat ik m niet heel erg lekker voorwaarts vind lopen Danoesje! Je moet bijna iedere stap bij drijven en nog blijft hij wat plakken..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 08:54

Moest nu even ijssnuiver, omdat hij zijn hoofd nog niet naar beneden durfde te houden en daar nu veel constanter in was. in dit tempo gaat het goed en vanaf daar doe ik het tempo omhoog en heel veel wisselingen.
Toen Toe was alleen mijn accu leeg..
Daarnaast willen ze onder het zadel eerst draven in een soort jog dus dat wilde ik m aan de lijn vast een beetje leren.
ik snap je reactie helemaal hoor, maar was zo blij dat hij zijn hoofd daar durft te houden :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:06

Ik merk juist dat het onvoorwaardelijk voorwaarts gaan en vooral denken, heel veel goed doet voor de bewegingen.
Ik heb nu het gevoel dat de bewegingen niet afgemaakt (kunnen) worden door je paard. Zelf longeer ik zonder hulpteugels en werk ik er zelf aan dat de binnenschouder vrij is en het achterbeen onder de massa geplaatst word en daarnaast voorwaarts denken!
Iedereen moet natuurlijk werken op een manier zoals dat voor hen werkt, maar ik krijg een beetje de kriebels van de longeerhulp.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:14

Ik word ook alles behalve blij van het filmpje eigenlijk. Het lijkt net een heel oud paard zo. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het eerst was dus moeilijk een oordeel te geven zo.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:21

Had net al even kort aan ijssnuiver uitgelegd via pb dat zijn grootste probleem is dat hij zijn hoofd (nog) niet laag durfde te houden. In dit tempo gaat het nu voor het eerst goed, daarna ben ik hem gaan opschakelen maar toen was helaas mijn accu leeg :S Is ook niet helemaal mijn manier omdat ik hem normaal liever meer voorwaarts heb, maar het helpt hem wel om zijn hoofd te laten zakken. Daarnaast wil degene die hem rijdt, dat hij straks eerst leert 'joggen' voor hij echt gaat draven. Zit ook weer zo een verhaal achter. Als jullie het leuk vinden zal ik van de week wel even een filmpje posten zoals hij normaal loopt.
Zelf longeer ik hem overigens liever met dubbele lijnen omdat je wat meer kunt voorbereiden op het rijden en meteen los kan laten als hij ontspant, met die longeerhulp is er altijd een zekere druk op het bit wat ik zelf niet zo prettig vind. Maar als je met iemand samenwerkt moet je soms aanpassen...
Normaal hoef je hem overigens bepaald niet te drijven, hij is behoorlijk voorwaarts, zeker de laatste tijd :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:28

Goh jeetje dat hij zijn hoofd zelfs niet laag durfde te houden... dan moet hij echt last gehad hebben zeg.
Die van mij heeft daar totaal nooit moeite mee gehad, ik kon haar in elke houding instellen die ik wilde zonder moeite. Die was heel fijn en licht te rijden, makkelijk nageeflijk en in te stellen waar ik wilde. Ze liep vaak nog fijner als ik haar iets lager had.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:44

Nee dat durfde hij inderdaad niet. Achteraf gezien heb ik vanaf het begin al veel moeite gehad om hem nagevelijk te krijgen toen ik nog kon rijden, wat me normaal gesproken wel lukt op den duur. Soms even een stukje. Nadat hij een aantal maanden stil had gestaan (wisten niet dat hij KS had) was hij qua beweging behoorlijk achteruit gegaan en wilde al helemaal niet meer buigen. Hoeveel pijn hij heeft gehad was wel duidelijk toen hij op de pijnstillers ging: hij werd hondsbrutaal :D Toen stond hij alleen in training dus weinig van meegekregen.

Hierom doen we dus oefeningen als deze om zijn rug wat meer te stretchen (hij loopt ook maar een paar minuten zo, daarna zet ik hem weer ruimer) en dat doe ik ook aan de hand ernaast en door oefeningen van de osteo. Ben momenteel juist aardig tempo aan het zoeken zodat hij meer door zijn lijf gaat lopen ipv terug denkt en doe veel overgangen, met sinds een tijdje ook galop erbij. Gaat al veel beter, want eerst kon hij niet eens de longeerbaan doorkomen in galop, waar hij het nu een aantal rondjes volhoudt zonder spanning op te bouwen en hij reageert alweer veel fijner. Alleen draf-stap blijft erg moeilijk.
Het blijft eeuwig zoeken wat werkt en wat niet, maar icm met het dubbele teugelen, lijkt hij nu toch echt behoorlijk vooruit te gaan.
Toch zou je a.d.h.v de foto's niet zeggen dat hij het heel erg heeft. DA gaf zelfs aan dat hij verwachtte dat 9 op de 10 paarden hier mee door zou zijn gelopen. Aan de andere kant vloog ik er wel af op het pijnlijkste moment:de ontsteking zat er nog maar dat wisten we dus niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:38

Dan zal er wel nog meer aan de hand zijn geweest dan alleen KS. Geen ontsteking in de spieren?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:39

Hij is helemaal nagekeken. Had wel een ontsteking om de wervels heen wat volgens de DA wel veel pijn moet hebben gegeven icm weggevallen spieren en was stilgezet omdat hij behoorlijk verzuurd was, wat inmiddels wel wat verbeterd. Inmiddels zijn de verschillen echt aanzienlijk en zijn zijn spieren in bil, hals en rug een heel stuk zachter waar ze eerst behoorlijk gespannen waren dus er is een flinke verbetering gelukkig. Het duurt allemaal lang, maar zolang er maar verbetering te zien is, ben ik er tevreden mee. Hij geeft het goed aan als hij pijn heeft, weet ik sinds ik de signalen herken, dus weet wel aardig tot waar ik kan vragen en wanneer hij een paar dagen rust nodig heeft. Daarnaast zeer geregeld een osteo en aangepast voer, een korter zadel en dus heel veel stretchen en we gaan nog steeds vooruit!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:03

Ik heb ook te horen gekregen dat die van mij moet joggen en daarna pas draven.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 15:04

Fijn dat jullie vooruit gaan danoesje! Ik snap het idee er achter wel het is naar mijn beleving ook zeker belangerijk dat hij zich zelf wat meer durft te geven en dus zijn hoofd omlaag durft te houden, want als ie dat straks nog beter "durft" durft hij misschien ook de rest van zijn lichaam wat meer te ontspannen, beetje wisselwerking dus. Wel is heb ik bij die van mij ook moeten beginnen in een jog tempo en dus eerst hoofd omlaag ect. (wat die van mijn wel iets makkelijker deed, omdat hij minder erge ks had dan die van jouw) maar daarna ben ik ook weer voorwaarts gaan rijden, dat is toch ook wel heel belangrijk als ie zich tenminste durft te ontspannen, want dan komt alles wat meer "bijelkaar" en kan die van achter z`n pas af maken.

Die van mij gaat trouwens heel goed, we starten M1 met drie winstpunten en staan reserve voor de gelderse kampioenschappen. Verder heeft natuurlijk elke dag zijn oefeningen (schoftlift en rekken en strekken met brokjes,rug op bollen ect.) en ik rijd of longeer hem elke dag, hij word er steeds leniger van en ook de "nieuwe" oefening van het M doen hem heel goed, hij gaat als steeds meer zakken van achter (waar hij nog veel meer kracht in zijn achterbenen moet krijgen) en ook heb ik het idee dat hij steeds beter aan elkaar gaat lopen. Ben er super blij mee dat de oefeningen en de dressuur hem zo goed doen, longeren met pessoa doe ik trouwens ook 3 keer per week en is een echte aanrader!

Verder wil ik dus mee zeggen dat ik denk dat je een grote sprong maakt met het feit dat hij zijn hoofd omlaag durft te brengen, en dat je als dat voor elkaar is naar de volgende stappen moet --> voorwaarts neerwaarts en meer van achteren, ik hoop en denk dat je net als ik een lange weg te gaan hebt maar dat het zeker goed gaat komen.

Voor mij was het belangrijkste dat ik door heb gekregen wat ik train waar ik mee bezig was en goede begeleiding is ook een must, dat houd je scherp want poeh door die ks zag ik soms door de bomen het bos niet meer hoor!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:59

Met wat voor reden moeten jullie eerst "joggen" en hoofd/halshouding ontspannen en daarna voorwaarts?
Als ik die van mij laat sloffen, loopt ze kreupel, op de binnenschouder en hoofd hoog. Op moment dat ze voorwaarts is(en dat is niet hard gaan, maar met impuls), kan ik zorgen dat ze van de binnenschouder afgaat, het binnenachterbeen eronder komt en ze zakt in haar hoofd/halshouding en dan fantastisch gaat lopen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:08

Oh, dat is wel gek, dat die van jou dan gaat kreupelen. dat zou niet moeten.

ik ben ook altijd van het voorwaards. maar ik laat dr joggen, met de neus over de grond. dan zet ik haar weer voorwaards. en daarna weer terug.

Ik merk wel als ik haar wat harder laat lopen,ze snel weer wat vaster word in dr rug.

als ik nou elke keer vanuit die jog, haar wat voorwaardser zet, en dat steeds iets weet uit te breiden. en haar blijven verrassen, dan gaat ze pas echt lekker lopen. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:24

Waarom is het gek dat ze dan kreupel gaat lopen?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:38

Omdat elk paard moet kunnen joggen zonder te kreupelen.

of bedoel je taktfouten?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:01

Ik lees hier nog steeds mee, maar ik herken ook wel dat in trager tempo het onregelmatig kan worden terwijl als je voorwaarts drijft het beter wordt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:07

Ik bedoel echt kreupel, als ze gaat joggen dan gaat ze een beetje half "werk" doen en lopen sloffen. Dan gaat ze kreupel lopen omdat ze haar spieren niet meer goed gebruikt en haar hoofd hals houding veel te hoog komt en daardoor de rug wegdrukt en de wervels tegen elkaar aan..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:08

hmm.. die van mij jogged gewoon met de hoofd naar beneden. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:11

Nee dat doet de mijne niet. Die gaat pas zakken op moment dat er meer activiteit is (en dat betekend niet perce harder, maar met meer impuls).

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:10

hoe is het met jullie paardjes?!

Ik heb vandaag voor het eerst op haar gezeten! ik ben zo ontzettend trots. ik heb haar zadelmak gekocht, en daarna kwam ik er achter dat ze kissing spines had, ik heb er dus nog nooit eerder opgezeten!

Op goedkeuring van de kliniek, veel longeren, (het is nogal een stresser) en vertrouwen geven, gaf ze geen kick!

Afbeelding

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:38

Demo, wat goed! Ziet er ontspannen uit. Leuk dier ook! Op naar je volgende ritje!
Ook de mijne schijnt het goed te doen onder het zadel: hij doet stap en draf. Degene die m rijdt appte zaterdag dat hij het super had gedaan en dat ze 't wow-effect weer bij m zag :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:06

danoesje! wat leuk! heb je toevallig een foto onder het zadel? is natuurlijk erg leuk om te zien als het zo goed gaat! :D hopelijk gaan we jullie succes achterna!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:24

Ik gok dat jij sneller op succes zit dan ik hoor! Hij heeft een behoorlijk trauma opgelopen. Ga vanavond voor het eerst kijken maar dan is t donker helaas. Hopelijk binnenkort!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:55

Ja, dat scheelt natuurlijk wel. die van mij is onbevangen.. niet echt slechte ervaringen..

:) we komen er wel! we willen toch allemaal het beste met onze paarden!