Omdat ik dit topic toch het meest algemeen en passend vindt voor mijn post, bij deze.
Paard van mijn vriend gekocht in december, lekker in het haar, deken op, niet te veel te zien...
Na paar dagen bij ons ben ik hem een uitgebreide poetsbeurt aan het geven en zie ik een reusachtige vuile wond op z'n buik, ter hoogte van waar de buiksingels kruisen. (Dus gelukkig een goede 10 cm achter de singel)
Na aantal dagen bleef het lelijk staan, toch DA maar eens laten komen, was ontstoken dus 10 dagen AB.
We leefden op goede hoop dat het "slechts" een wond was die verschillende keren opnieuw open geschuurd was, maar helaas...
Toen ik het ontdekte, was het echt een platte schijf op z'n buik. (of nuja, verschillende platte schijven naast/achter elkaar)
Uiteraard door verschillende keren open te schuren werd de sarcoide wat groter (gebeurt nogal vaker eens al er in gesneden wordt of als ze open komen naar het schijnt)
Op een aantal weken had ik het boeltje netjes onder controle door schoon te houden en Hydrovet op te sprayen, had 't flesje nog in m'n poetstas zitten van bij m'n vorige verzorgpony, was iets voor wondjes te ontsmetten en het bleef er goed onder.
Tot die sarcoide precies eruit begon te groeien, vooral de eerste (de grootste) waar ik het meeste Hydrovet op spoot...
Week na week (soms echt van dag op dag!) zag ik dat ding er echt uitgroeien!
De aanhechtingsbasis van de eerste sarcoide wordt steeds duidelijk kleiner.
Dus ik even aan het googelen...
Zijn 95% van de bestanddelen van die hydrovet dingen die dus ook in de Virex crème zitten, is dus blijkbaar een goedje wat ook van compleet natuurlijke basis is...
Mijn euro begon te vallen en ik vermoed dus dat de Hydrovet (uiteraard samen met compleet ander rantsoen en andere manier van huisvesten, beestje was beetje tekortgedaan de afgelopen jaren wat dat betreft) er voor iets tussen zit waarom die Sarcoïde er aan het uitgroeien is...
Flesje Hydrovet (dat überhaupt 10j overtijd was!!!) is nu op, dus hebben we een pot Virex incl het Equimmuno Gold supplement bij Hilton Herbs besteld. Flesje Hydrovet bestel ik ook nog, want op zijn koker had hij ook een plek gekregen (eerder schilferige sarcoide's, heel andere soort) en ook daar lijkt het te werken. In 2 weken tijd was de plek van niks naar het 2 of 4 dubbele gegaan en met de Hydrovet erop is de plek alleszins niet groter geworden.
Ik ben benieuwd of ze er daadwerkelijk aan het uitgroeien is, de aanhechtingsbasis van de grote (voorste) is nu nog maar ongv. de grootte van een 5 eurocent muntje, de tweede begint aan de zijkant ook al te "lossen".
Wat denken jullie?
Foto van de voorste sarcoide van vandaag (virex er al op):
Edit: oja, het lichtroze/rode wat je ziet zijn dus restanten van Hydrovet, dat ziet echt fluoroze

[ [url=m/yLNNGv.jpg]Afbeelding[/url] ]