Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:32

-sorry mods, maar dit is een alg topic?-

'mijn' sarco ziet er ondertussen zo uit:

De DA is deze week geweest en heeft ook nog eens gekeken, hij vond het er ook goed uitzien, de sarco zit oppervlakkig.
Of er nog haar op zal groeien is af te wachten... DA twijfelt erover en zei dat het misschien ook kon zijn dat de sarco stabiel blijft omdat we nog steeds smeren, zolang we nog zalf hebben blijven we smeren, daarna gaan we even afwachten... of zouden jullie iets anders doen? tips zijn altijd welkom!

De laatste roze bol is al half afgevallen, nu hangt er nog een verdroogt restje aan, de rest is gewoon 'zwart/grijs' vel --> is dit gezond vel?

Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie ?

Anya

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:11

Dat zwart grijs is normaal, dat middelste stukje (rode) zou ik heel goed blijven monitoren.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:42

Mijn merrie heeft ook een tijd zo'n rood, vlezig stukje gehad, dat is eruit gegroeid en eraf gevallen. Uiteindelijk is er een klein donkergrijs kaal plekje over gebleven. Ik denk dus ook dat je dat rode in de gaten moet houden!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 01:48

Hi all!!!

Topic is al iets verouderd misschien maar na een hoop doorlezen heb ik toch het idee dat hier een hoop ervaring deskundige samen komen.. Daarom probeer ik het toch even :)

Mn 6 jarige merrie heeft een sarcïod op der hals. Het zit er al heel lang maar bleef 3/4 jaar constant (groeide of veranderende niet, had er geen last van dus op advies van verschillende da's niets gedaan). Nu is het in het laatste paar maanden explosief gegroeid dus tijd om er wel iets aan te doen!

Nu adviseert mijn da om na het vliegenseizoen te gaan behandelen met bcg crème (meen ik) , mn zus heeft bij haar op stal met verschillende paarden goede ervaringen met chemo injecties ... na het doorlezen van dit (en vele andere sites en topicstarter hierover) schrik ik heel erg van de impact !! ! Als ik dit geweten had ,had ik de behandeling gelijk gestart toen het kleiner was :(

Anyways; ik zie even door de bomen het bos niet meer ! Verhalen zijn tegenstrijdig die ik lees , van koortslip zalf met top resultaten tot horror verhalen van zalfjes!!!

Wat adviseren jullie mij !? Twijfel tussen chemo en bcg (bij voorkeur crème . Wat zijn nu de voor en nadelen van deze behandelingen !?

Ik kan morgen even eventueel foto's maken en posten , hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen in mn besluit!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:13

@Romyv: misschien is het interessant voor je om de folder van de Universiteitskliniek voor Paarden in Utrecht door te lezen. Hierin worden verschillende behandelingsmethodes uitgelegd. http://www.diergeneeskunde.nl/media/filebank/d1288e5a79274101abe1d2005979b897/prd-sarcoid-folder-goede-volgorde.pdf

Een sarcoide kan daarnaast ook worden behandeld met Liverpool creme (via professor Derek Knottenbelt in Engeland). Dit gaat dan via je eigen dierenarts. Op bokt kun je hier zeker informatie over vinden.

Wij hebben zelf heel goede ervaringen met de BCG injecties in Utrecht. De pony die werd behandeld is inmiddels helemaal van de sarcoide af, die op haar mondhoek zat. Het is ons meegevallen hoeveel last ze ervan heeft gehad. Nadeel is wel dat je 4 keer naar Utrecht moet op woensdagochtend. Daar moet je dus rekening mee houden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:55

Thnx, hoe was de infectie die ontstond door die injecties?

Ik dacht dat die liverpool crème bcg crème was eigenlijk..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 14:48

Liverpoolcreme is een soort chemo creme. Misschien vandaar de verwarring? Je zou prof. Knottenbelt eens kunnen mailen om te vragen wat hij ervan vindt? Dan kun je een goede keuze maken. Ik ben nog altijd blij dat ik de keuze voor hem heb gemaakt. Zie veel ellende voorbij komen op bokt door alternatieve middeltjes.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:06

@Romyv: De sarcoide werd na elke injectie dik en zag er behoorlijk heftig uit. En dan vooral op de plek waar de punctie was genomen. Maar dat zakte steeds na een aantal dagen weer af. De pony was zelf niet ziek of sloom en at prima, ondanks het feit dat de sarcoide bij haar mond zat.

Na de vierde keer was ze iets ziek/sloom gedurende enkele dagen, maar daarna ook niet meer. Je zag de plek toen al behoorlijk afnemen. Al met al is het ons enorm meegevallen.

Liverpool creme: een video [url]

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:29

Ik volg dit topic al een poos en ik weet dat er al een tijdje niks is gepost, maar ik kwam zojuist wat interessants tegen.

Dierenkliniek De Bosdreef (Be) plaatste zojuist een filmpje op hun FB-pagina (https://www.facebook.com/DierenkliniekDeBosdreef) met de volgende tekst:

SARCOID / PAARDENWRAT
NIEUWE behandeling
Sarcoiden zijn goedaardige huidtumoren bij het paard. Afhankelijk van de lokalisatie kunnen ze al dan niet last veroorzaken. Sinds kort is er een nieuwe behandelmethode om sarcoiden te verwijderen op moeilijke plaatsen (vb. oren,rond het oog, lippen): ELEKTRO-CHEMOTHERAPIE. Deze behandeling is een combinatie van het injecteren van een chemo-medicatie en het toepassen van elektroshocks. De elektroshocks zorgen voor een diepere penetratie van het chemotherapeuticum. De prognose is ronduit fantastisch, 99,5% van de behandelde gevallen verdwijnt volledig.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:01

Dat lijkt inderdaad heel interessant. Zeker het hoge slagingspercentage.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze foto's naar mijn dierenarts gestuurd.
Hij denkt aan een sarcocïd, maar ik kan geen foto's op internet vinden, wat er op lijkt.
Ik moest even een week afwachten of het groter zou worden.
Anders adviseerde hij het om weg te vriezen.
En eventueel een biopt te nemen om te kijken of het kwaadaardig is.
Ze had op haar rug ook al een tijd 2 bultjes, wij dachten eerst dat het dazensteken waren, zo zag het er ook uit.
Maar ze zitten er nog steeds, maar wel kleiner geworden.
Nu had ze vandaag ook weer 3 bulten onder haar buik.
Deze bulten voelen en zien er echt uit als dazensteken, met gewoon haar erop.
Wat denken jullie?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:43

Lijk mij ook vrij zeker een sarcoid. Vervelend!

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:44

denice schreef:
Lijk mij ook vrij zeker een sarcoid. Vervelend!

(Denice, ik las dat jouw paard er ook 1 op zijn lip had, leek dat op onze foto's?)

Toch wel?
En wat denken jullie over dat wegvriezen?
Want daar lees ik eigenlijk helemaal niets over.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:21

Ja, leek hier op en is met bcg helemaal genezen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:18

Bij mijn paard is ooit een sarcoid weggehaald door vriezen (cryochirurgie). Dat doe ik nooit weer. Liet een pijnlijke etterende wond achter en de sarcoid kwam gewoon terug in een agressieve variant.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:22

Anya schreef:
Bij mijn paard is ooit een sarcoid weggehaald door vriezen (cryochirurgie). Dat doe ik nooit weer. Liet een pijnlijke etterende wond achter en de sarcoid kwam gewoon terug in een agressieve variant.

O, bah.
Dat wil ik zeker niet in haar mond hebben.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:55

Omdat ik dit topic toch het meest algemeen en passend vindt voor mijn post, bij deze.
Paard van mijn vriend gekocht in december, lekker in het haar, deken op, niet te veel te zien...
Na paar dagen bij ons ben ik hem een uitgebreide poetsbeurt aan het geven en zie ik een reusachtige vuile wond op z'n buik, ter hoogte van waar de buiksingels kruisen. (Dus gelukkig een goede 10 cm achter de singel)
Na aantal dagen bleef het lelijk staan, toch DA maar eens laten komen, was ontstoken dus 10 dagen AB.
We leefden op goede hoop dat het "slechts" een wond was die verschillende keren opnieuw open geschuurd was, maar helaas...
Toen ik het ontdekte, was het echt een platte schijf op z'n buik. (of nuja, verschillende platte schijven naast/achter elkaar)
Uiteraard door verschillende keren open te schuren werd de sarcoide wat groter (gebeurt nogal vaker eens al er in gesneden wordt of als ze open komen naar het schijnt)
Op een aantal weken had ik het boeltje netjes onder controle door schoon te houden en Hydrovet op te sprayen, had 't flesje nog in m'n poetstas zitten van bij m'n vorige verzorgpony, was iets voor wondjes te ontsmetten en het bleef er goed onder.
Tot die sarcoide precies eruit begon te groeien, vooral de eerste (de grootste) waar ik het meeste Hydrovet op spoot... :?
Week na week (soms echt van dag op dag!) zag ik dat ding er echt uitgroeien!
De aanhechtingsbasis van de eerste sarcoide wordt steeds duidelijk kleiner.
Dus ik even aan het googelen...
Zijn 95% van de bestanddelen van die hydrovet dingen die dus ook in de Virex crème zitten, is dus blijkbaar een goedje wat ook van compleet natuurlijke basis is...
Mijn euro begon te vallen en ik vermoed dus dat de Hydrovet (uiteraard samen met compleet ander rantsoen en andere manier van huisvesten, beestje was beetje tekortgedaan de afgelopen jaren wat dat betreft) er voor iets tussen zit waarom die Sarcoïde er aan het uitgroeien is...
Flesje Hydrovet (dat überhaupt 10j overtijd was!!!) is nu op, dus hebben we een pot Virex incl het Equimmuno Gold supplement bij Hilton Herbs besteld. Flesje Hydrovet bestel ik ook nog, want op zijn koker had hij ook een plek gekregen (eerder schilferige sarcoide's, heel andere soort) en ook daar lijkt het te werken. In 2 weken tijd was de plek van niks naar het 2 of 4 dubbele gegaan en met de Hydrovet erop is de plek alleszins niet groter geworden.
Ik ben benieuwd of ze er daadwerkelijk aan het uitgroeien is, de aanhechtingsbasis van de grote (voorste) is nu nog maar ongv. de grootte van een 5 eurocent muntje, de tweede begint aan de zijkant ook al te "lossen".
Wat denken jullie? :)
Foto van de voorste sarcoide van vandaag (virex er al op):
Edit: oja, het lichtroze/rode wat je ziet zijn dus restanten van Hydrovet, dat ziet echt fluoroze :+

Afbeelding

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:53

__Astrid schreef:
Omdat ik dit topic toch het meest algemeen en passend vindt voor mijn post, bij deze.
Paard van mijn vriend gekocht in december, lekker in het haar, deken op, niet te veel te zien...
Na paar dagen bij ons ben ik hem een uitgebreide poetsbeurt aan het geven en zie ik een reusachtige vuile wond op z'n buik, ter hoogte van waar de buiksingels kruisen. (Dus gelukkig een goede 10 cm achter de singel)
Na aantal dagen bleef het lelijk staan, toch DA maar eens laten komen, was ontstoken dus 10 dagen AB.
We leefden op goede hoop dat het "slechts" een wond was die verschillende keren opnieuw open geschuurd was, maar helaas...
Toen ik het ontdekte, was het echt een platte schijf op z'n buik. (of nuja, verschillende platte schijven naast/achter elkaar)
Uiteraard door verschillende keren open te schuren werd de sarcoide wat groter (gebeurt nogal vaker eens al er in gesneden wordt of als ze open komen naar het schijnt)
Op een aantal weken had ik het boeltje netjes onder controle door schoon te houden en Hydrovet op te sprayen, had 't flesje nog in m'n poetstas zitten van bij m'n vorige verzorgpony, was iets voor wondjes te ontsmetten en het bleef er goed onder.
Tot die sarcoide precies eruit begon te groeien, vooral de eerste (de grootste) waar ik het meeste Hydrovet op spoot... :?
Week na week (soms echt van dag op dag!) zag ik dat ding er echt uitgroeien!
De aanhechtingsbasis van de eerste sarcoide wordt steeds duidelijk kleiner.
Dus ik even aan het googelen...
Zijn 95% van de bestanddelen van die hydrovet dingen die dus ook in de Virex crème zitten, is dus blijkbaar een goedje wat ook van compleet natuurlijke basis is...
Mijn euro begon te vallen en ik vermoed dus dat de Hydrovet (uiteraard samen met compleet ander rantsoen en andere manier van huisvesten, beestje was beetje tekortgedaan de afgelopen jaren wat dat betreft) er voor iets tussen zit waarom die Sarcoïde er aan het uitgroeien is...
Flesje Hydrovet (dat überhaupt 10j overtijd was!!!) is nu op, dus hebben we een pot Virex incl het Equimmuno Gold supplement bij Hilton Herbs besteld. Flesje Hydrovet bestel ik ook nog, want op zijn koker had hij ook een plek gekregen (eerder schilferige sarcoide's, heel andere soort) en ook daar lijkt het te werken. In 2 weken tijd was de plek van niks naar het 2 of 4 dubbele gegaan en met de Hydrovet erop is de plek alleszins niet groter geworden.
Ik ben benieuwd of ze er daadwerkelijk aan het uitgroeien is, de aanhechtingsbasis van de grote (voorste) is nu nog maar ongv. de grootte van een 5 eurocent muntje, de tweede begint aan de zijkant ook al te "lossen".
Wat denken jullie? :)
Foto van de voorste sarcoide van vandaag (virex er al op):
Edit: oja, het lichtroze/rode wat je ziet zijn dus restanten van Hydrovet, dat ziet echt fluoroze :+

[ [url=m/yLNNGv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jemig Astrid wat een verhaal! Mijn paard heeft ook een grote sarcoid gehad! Gelukkig zijn we nu na alle behandelingen bijna een jaar verder en is hij nog steeds weg, naja het is een kale plek er zal geen haar meer op groeien. Ik zou alleen echt niet meer met Virex verder gaan, ik heb dat ook helaas geprobeerd net als weg snijden, een soort zwarte zalf van de DA die je met handschoenen aan op moest smeren 5 dagen, weg laten snijden ruim genoeg en op kweek laten zetten. Alles zou weggehaald zijn. Maar hij bleef maar terug komen.

Ik ben uiteindelijk naar Utrecht gegaan voor de BCG injectie toen hij ik denk wel zo groot misschien iets groter of gelijk als die van jou was. Ze hadden het 3 keer ingespoten en bij de 4e keer hebben ze hem eerst met een lazer eraf gesneden en toen de kern nog een keer ingespoten, vrij heftig voor der der hele buik was gezwollen net als het achterbeen. Toen ging het aardig goed maar vrij snel kwam er toen weer een glibberig rood stukje terug dus zijn we direct terug gegaan en is het bevroren geweest. Nu bijna jaar later gaat het gelukkig nog steeds goed.

Maar geloof me zalfjes met deze grote gaat echt niet meer werken. Mocht je foto's willen ontvangen van die van mij kun je je nummer in een privé bericht sturen dan kan ik ze appen als je zou willen.

Groetjes, Samantha

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:31

Nou voorlopig lijkt het toch te werken... De randjes laten steeds meer los, de grote is al voor de helft gelost en ook van de andere 2 (kleinere) laten de randen los dus wij blijven gewoon nog even smeren :j
We gaan voorlopig echt niet paard allerlei dure en pijnlijke behandelingen laten ondergaan, beest voelt zich echt geweldig en is ondertussen een compleet ander paard als dat we gekocht hebben, zowel fysiek als mentaal. Is ook maar een recreatiepaardje waar we niet een veelvoud van z'n aankoopbedrag aan medische behandelingen gaan uitgeven. Mocht die zich ooit slechter gaan voelen of er echt last van krijgen, dan doen we wat er nodig is ;)