Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:41

Thanks Jolanda :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:17

Ik heb niet alles helemaal gelezen, maar heb wel tips vwb de spierbevangenheid.
Muesli's zou ik afraden, aangezien deze voor een groot deel uit granen en soortgelijken bestaan (dit geldt ook voor de meeste commerciële brokken), en deze zitten vol zetmeel. In het lichaam wordt zetmeel al snel omgezet naar suikers. Paarden die gevoelig zijn voor spierbevangenheid wil je niet te suikerrijk voeren, aangezien dit op de spieren slaat. Bij een paard dat niet veel werkt kan het lichaam deze suikers niet goed verwerken, wat spierbevangenheid tot gevolg kan hebben.

Zneddie is er ook gevoelig voor, bij hem ben ik dus voorzichtig met rijk voeren, en dan m.n. suikers. Hij krijgt geen gewone brokken en zeker geen muesli's, in plaats daarvan krijgt hij Kwikbeet van Dodson & Horrell, dit is een voorgekookte suikerbietenpulp. Bietenpulp is een restproduct van de suikerindustrie, en de meeste suiker is er dus uitgehaald. zodoende is dit een paardenvoeder dat zéér laag in suikers is, maar wel voorziet in de benodigde energie, vooral door middel van verteerbare vezels. Paarden functioneren het beste op natuurlijke vezels, daar is hun lichaam op ingesteld. Het lichaam kan bepaalde suikers in normale hoeveelheden goed verwerken, maar helaas zit in de meeste commerciële voeders erg veel suiker. Gewone brokken en muesli's bevatten rond de 30% aan suiker en zetmeel, waar speciale voeders (zoals de kwikbeet) veel en veel minder bevatten. in Kwikbeet zit 6% suiker en zetmeel.
ter vergelijking, Nature's Best voer van PAVO, dat volgens de gemiddelden laag is in suiker, bevat 24% suiker en zetmeel. Ook wordt er aan veel voeders melasse en andere zoetstoffen toegevoegd om het voer smakelijker te maken. Daarnaast worden er veel conserveringsmiddelen en dergelijke aan toegevoegd, en zelfs kleur- en geurstoffen die voor niets anders bedoeld zijn dan voor het 'idee van de eigenaar'.
Voor de paarden voegt dat dus niets toe en het maakt het voer zeker niet gezonder.

Wortels kunnen best, maar niet teveel. Wortels bestaan voornamelijk uit water maar bevatten zeker ook suiker. Echter, fruit zoals appels en dergelijke bevatten véél meer suiker, brood zit bijv. vol zetmeel dus daar zou ik ook niet voor kiezen. Als snoepjes gaf ik voorheen wel van die groene kruidensnoepjes (deze zitten bij diverse merken in het assortiment), de vazuintjes bevatten ook veel suiker.

belangrijk voor paarden met (gevoeligheid voor) spierbevangenheid is te zorgen voor langzaam vrijkomende energie, ipv de snelle energie uit suikers. Vezels zijn daarvoor het meest geschikt, verder zou je kunnen kijken of Desert gebaat is bij bijv. een voer met extra eiwitten voor de massa.
Wat ik dus zou aanraden is je hooi zo te houden, bijna onbeperkt is goed, maar voor de muesli is een (gedeeltelijk) alternatief in de vorm van een voeder met minder suiker wellicht verstandig. Ik ben dus erg te spreken over de kwikbeet, en verder hebben merken zoals Dodson & Horrell meer soorten voer die geschikt is voor paarden met dergelijke gevoeligheden/ sobere paardjes.

Wat je verder nog als extra zou kunnen doen (hoewel me dat niet direct nodig lijkt) is Vitamine E toevoegen. als je hierop googlet vind je informatie over wat het doet voor de spieren, en ook dat in NL veel paarden een tekort hebben aan deze vitamine.

Ook een beetje olie over het voer voorziet in energie die langzaam vrijkomt en prima fungeert als energiebron zonder direct een aanslag op de spieren te zijn.

Mocht je meer willen weten, vraag maar raak.

Sylke104

Re: Desert:bijzondere auto-imuunziekte en meer,maar wel leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:46

Klinkt weer allemaal heel interessant, maar gelukkig hier geen pown met spierbevangenheid. Maar omdat je als een voerexpair klinkt merrieveulen, toch een vraagje
Mijn pown heeft vandaag voor eerst met voerbal gespeeld, helemaal geweldig voor op stal en lijkt haar verveling tegen te gaan. Echter de liefde van deze pown gaat zo als bij elke shetlander door de maag en ze heeft eigenlijk geen brok nodig. Ze krijgt haar vitamine en veel ruwvoer, de bal vullen met veel brok(de standaard van stal) geniet dus niet de voorkeur. Maar een klein handje hiervan heeft ze binnen 5 minuten uit de bal gerold(zoals voorspeld een snelle leerling)

Dus de vraag luid, ik zoek iets waar weinig energie inzit en waar ze toch wel wat van mag hebben zonder dat ik over twee maanden een modder vette pown heb die niet meer door de stal deur past.

Mocht iemand hier een ideetje hebben dan hoor ik het graag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:58

marstall wiesencobs (kruidengrasbrok), Agrobs Pre Alpin Protein Light
Is beide ruwvoervervanger, dus het kan zijn dat je minder hooi moet voeren (kan je eventueel door stro vervangen), wil je er ook nog vitamines in stoppen kan je er subli ponybrok bij mengen (100gr/100kg pony)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:59

Dankjewel, ga eens kijken naar die twee
Vitamine en mineralen krijgt ze op dit moment dagelijks via een orale spuit ivm bloedarmoede

Leuk die speelballen, nu nog wat leuks voor erin, hahahaha

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:32

ponybrok zou ik persoonlijk niet nemen, die andere twee ken ik en zijn inderdaad goed. Met de WiesenCobs moet je in zoverre uitkijken dat in sommige gevallen voorgeweekt moet worden, zelfde als met bietenpulp.
Zelf heb ik als 'brok', brokjes van Healthy Herbs. Deze bestaan uit grassen en kruiden (ruwvoer dus met een zodanige invloed op het verteringssysteem), aangevuld met vitaminen, mineralen en spoorelementen (en daarmee bij de juiste hoeveelheid dus een volledig voer). HH heeft diverse soorten brok, voor elk type paard/ training, en allemaal laag in suiker. Enige nadeel is dat er wat paarden zijn die allergisch zijn voor bepaalde kruiden in de brokken, ik heb bijv. gehoord over een paard met hooikoorts dat hij niet tegen bepaalde kruiden kon. Oh ja, en er is lastig aan te komen in sommige delen van NL.

Wat ook een leuk voer kan zijn is Safe & Sound van Dodson & Horrell, ook dat is een speciaalvoer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, spierbevangenheid en andere voergerelateerde problemen uit die categorie. Dit is een grassig voer dat een beetje op luzerne lijkt, er zitten ook brokjes tussen, en voelt een beetje plakkerig aan door de olie die erin zit. D&H S&S bevat 7% suiker en zetmeel, en is in de juiste hoeveelheid een volledig dagrantsoen. Ook dit voer is in wezen een ruwvoer. Leuke van de structuur is dat het niet zo makkelijk uit de bal zal gaan dus ze moeten er echt moeite voor doen. De meeste paarden vinden het heerlijk.

nog een tip tegen verveling vind ik hooitasjes/ slowfeed-netjes. Ik heb er zelf meerdere, waaronder een paar zelfgemaakte, maar ook bijv. het tasje van Little Bit. gewoon een portie hooi erin en hup, úren lol.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 31-12-12 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:42

Mag deze week een zak herbs bij instructrice halen, die heeft daar goede ervaringen mee met sobere rassen. Ben benieuwd, heb mijn pown nooit echt bijgevoerd, behalve ervoor zorgen dat ze vitamine en mineralen naast ruwvoer krijgen. Dus het idee van ruwvoer brokjes staat me aan.
Ze staat nu veel op stal en verveeld zich vandaar die voerbal, heerlijk om te zien hoe ze er mee speelt en hoe snel ze het doorheeft, dus wil hem eigenlijk dagelijks vullen met iets om haar bezig te houden, maar dit mag natuurlijk niet tenkoste gaan van haar gestroomdlijn modelletje, DA vindt haar op dit moment goed, houden zo!!

Alle super bedankt voor het meedenken! Nu nog even puzzelen hoe veel ze mag en kan hebben, had ergens gelezen 0,7 kg per 100kg/lg, maar zij weegt toch al snel een 250 kilo(shet van 1.15) maar dat lijkt me toch wel een beetje veel om 1,8 kilo te geven, naast hooi

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:50

je zou een deel van het hooi erdoor kunnen vervangen, of 'gewoon' minder geven (vergeet niet dat elke fabrikant graag wil dat je veel voert en dus veel koopt), en zorgen voor een goede liksteen. Mijn pony's hebben drie soorten likstenen haha! Welke ze het meest gebruiken is steeds verschillend.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:42

Blijft een leerzaam topic dit en niet alleen voor mij...geweldig! _/-\o_

Ik ga t oude jaar afsluiten om jullie allen nogmaals te bedanken voor alle steun hier en medeleven met ons en Desert...
Hopelijk brengt het jaar nieuw geluk en nieuwe kansen en kunnen we elkaar hier nog met een lach en traan helpen en ondersteunen.....

Lieve posters en meelezers, de beste wensen en al het goeds voor het jaar 2013 !!!!!!

Ik ga fotospam plaatsen vanavond in [KS-ITP] [[HK]tovero mini veulens stal kee's sage deel 2

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:45

Hetzelfde voor jullie Sandra en laat 2013 een beter jaar zijn dan de afgelopen twee jaar, het is jullie zó gegund!! Fijne avond met een goede start van 2013.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 20:50

Thanks Esther,jullie ook hetzelfde!!!, ik zat gister bij graf van mijn paps alles te overzien en overdenken en het had erger gekund,neen we hebben geen leuk jaar gehad met een hoop zorgen en verdriet,maar het had nog erger gekund,we hebben alle 3 de paardjes nog _/-\o_ en door het overlijden van neefje in de familie, een band voor t leven met mijn zijn mams,mijn schoonzus gekregen,dus alles achter verdriet probeer ik ook de goede kanten te zien,al valt dat niet altijd mee.
Feit blijft dat ik mijn vader deze dagen echt ontzettend mis in tastbare vorm,vorig jaar ging dat nog in een waas voorbij ;(

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:57

Het afgelopen half jaar is ook een heftig en verbazingwekkende roalercoaster geweest natuurlijk, jeminee.

Sandra, ik ben bang dat dat gemis zal blijven. :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:25

Sandra ook vanuit hier de allerbeste wensen en dat 2013 een magisch jaar mag worden ;-)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:03

Ook van hier, gelukkig nieuwjaar en de beste wensen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:04

Sandra, gelukkig en gezond 2013 voor jullie allemaal en wat betreft de kids, het maakt geen bal uit waar ze op lijken als ze jouw innerlijk maar hebben(ook tactisch he).

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:51

Sandra voor jou, je gezin, je pony's en vooral Desert een heel mooi jaar gewenst, waarin je mooi momenten mogen hebben en vooral een goede gezondheid!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:38

Zo ik breek hier ook weer even in..de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar met gezondheid toch wel op nr. 1!

En over bevangenheid: ik heb dan wel geen spierbevangen paardjes, maar Lass is in het verleden hoefbevangen geweest en Rizzy is het nu ook geweest(goh zou het iets met de genen te maken hebben? :o )
Sinds Lass bevangen is geweest krijgen mijn paardjes Marstall voer, zeer laag in suikers, in ieder geval alleen die suikers die van nature in de ingredienten zitten. Ik moet wel want het voer is snel te rijk en idd, de Pavo verhaaltjes, daar trap ik niet meer in. Geldt trouwens ook voor andere merken hoor.
Ik vergeet nooit dat ik dacht met Pavo Liga laag in suiker te voeren..speciaal bedoeld voor de "robuuste"rassen..ik schrok me dood toen ik me erin ging verdiepen, een en al suiker, net als die Summerfit koeken, echte suikerbommen.
Ik had onlangs voor Regal een zak Cavalor gekocht omdat het bij hem niet zo heel nauw luistert. Ik had de voertonnen naast elkaar en mijn neus erin gestoken..wat een verschil in geur alleen al. De Cavalor rook heel sterk (bijna chemisch vond ik) en de Marstall rook zacht en geurig.Niet dat ik aan het promoten ben hoor maar het verschil vond ik erg groot. Dus ook Regal is weer op de Marstall. Ik heb voor de dames die snel te dik worden Faser Light, daar zit zo weinig mogelijk in maar ze kauwen er goed op en ik voer het nu zo'n 2,5 jaar en merk toch wel verschil, vooral in het seizoen waarin verhaard wordt, wat een verbetering. Ter afwisseling krijgen ze Marstall Naturell en ook die bevalt goed.
Onlangs heb ik ter afwisseling/aanvulling op hooi de Wiesencobs gehaald, die week ik altijd in water, ik voer ze nooit droog alhoewel sommigen menen dat dat kan.. en dat ruikt echt zo zalig, vinden ze ook heerlijk om te krijgen. En verder voornamelijk goed ruwvoer en af en toe eens een winterpeen maar niet teveel.
Er zijn zoveel merken, Dodson en Horrell is ook vergelijkbaar denk ik, ook veel zo natuurlijk mogelijke produkten.
Maar omdat ik inmiddels helaas ook ervaringsdeskundige ben wilde ik dit wel met jullie delen.
Wat een hoop mensen "raar"vinden is dat er in de zakken Marstall residu op de bodem van de zak ligt, een soort gruis en hullen en schillen maar omdat bij een regulier voer vaak melasse als binding wordt gebruikt vind je geen restjes onderin de zakken en daarom denkt men dat je geen waar voor je geld krijgt. Ik voer alles op, ook de "bodem" maar omdat er geen kunstmatige suikers in deze voeders zijn toegevoegd blijft er altijd wat op de bodem liggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:18

nou ja, dat is het vaak he... het voer wordt gekocht door de mensen, niet door de paarden. Nu zijn paarden ook wel voor de gek te houden (smaakstoffen en geurstoffen), maar nog niet zo erg als de eigenaren. Een leuk verhaaltje erbij (zonder de ware feiten uiteraard), mooie kleur (PAVO had vorig jaar een nieuw product, en promootte dit met o.a. de opmerking: 'kleurrijke brokjes', dan denk ik WTF?!?! alsof er ook maar één paard is die het boeit wat voor kleur zijn brokken hebben. PAVO is zo commercieel als het maar zijn kan.), aantrekkelijk om te kopen dus.

Ik heb ooit 'les' gehad over PAVO supplementen toen ik bij een ruitersportzaak werkte, nou echt je schrikt je dood. Betaalt je de blubber en dan is het spul ook nog eens zó samengesteld dat het eigenlijk nét niet doet wat het belooft.
Wij hebben twee jaar terug een vertegenwoordiger van Marstall over de vloer gehad hier op stal, puur ter informatie, om te kijken of het wat was. Op zich vond ik het wel goed klinken, maar ik vond de hoeveelheden die je moest geven te groot (Flicka meer dan een kilo per dag om aan de behoeften te voldoen), en ik vond het jammer dat zij alleen maar muesli's hebben, aangezien dat voornamelijk granen zijn en er toch relatief veel suikers in zitten, ook al zijn het dan natuurlijke suikers uit zetmeel. in echt kleine hoeveelheden is dat niet zo'n ramp, maar als ik Flicka een kilo per dag moet geven vrees ik bij haar echt voor jeuk en hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid is bij ons op stal al veel voorgekomen, maar gelukkig niet bij mijn dieren. Ik voer dan ook preventief een dieet dat geschikt is voor paarden met risico op hoefbevangenheid, ook aangezien de mijne wel vallen onder de categorie 'sobere diertjes'.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:24

Nou qua hondenvoeding zat ik al op die rit..maar bij de paarden viel het kwartje later :+
Pavo is commercie ten top, nu hebben ze een nieuw voer en alles en iedereen valt over ze heen om het maar te kunnen kopen want het is zooo goed..duhh..en ik moet vreselijk lachen om de mensen die na 1 of 2 dagen al verschil merken, net zoals de fabrikant belooft _/-\o_
Ik geloof niet in 1 merk dat goed voor elk dier is, zeker niet maar de Marstall produkten sluiten goed aan bij mijn dieren. Ze werken niet en krijgen dus een kleine hoeveelheid, als ik een kilo zou moeten geven dan werd dat ook wel veel te veel.
Maar zelfs voor een muesli zit er verhoudingsgewijs weinig graan in, voor mij dus helemaal goed.
Maar vooral alleen maar even je hoofd in de voertonnen stoppen, jeetje..ik moest bij Cavalor meteen denken aan die enorme roze kauwgom van vroeger...Bubblicious, ken je het nog? oh wat rook dat..en na 10x kauwen was smaak weg..niet dat Cavalor zo ruikt maar om even aan te geven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:31

JAAAA erg he!! Toen Faram ziek was en niet wilde eten maar wel MOEST eten heb ik zo'n tonnetje van die suikerrijke muesli gekocht voor hem, dat rook idd naar Gumballs, echt niet normaal. Faram wilde het in eerste instantie alsnog niet maar toe maar...
Ik vind Marstall idd ook erg mooi van structuur.

Ben het ook helemaal met je eens dat er niet één voeder is dat HET is voor elk paard. Ik heb voor Zneddie bijv. Kwikbeet en een supplementbrokje voor spieropbouw, beiden zijn voor Mone en Flicka niet zo geschikt, en zéker niet in de hoeveelheden die Zneddie krijgt. Ach ja als je je er een beetje in verdiept kom je meestal zelf wel een heel eind is mijn ervaring, maar je moet idd wel verder kijken dan de fabrikant-informatie.

Ik probeer mijn hond idd ook zo 'honds' mogelijk te voeren, moet wel zeggen dat ik verschil zie, zijn poep en huid zijn beter. Toen ik hem kreeg was er niet alleen meer poep maar ook slap, en hij had veel huidschilfers. nu is dat beiden zoals het hoort.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:53

Nouja er is dus een topic over dat nieuwe Pavo voer..en dan moet ik echt op mijn handen gaan zitten om geen commentaar te geven als iemand schrijft:
ik voer Pavo...nu 3 dagen en heb ineens een fris en blij paard! Wat denken jullie? Zou het van het weer komen of...??? hint hint suggestie..PAvo is zo'n geweldig voer, elk paard verandert er kennelijk na een paar dagen al van..tja, dan moet ik me inhouden ja.
En verbaas me dan weer hoe gemakkelijk het kennelijk is om mensen verhaaltjes op de mouw te spelden die klakkeloos geloofd worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:29

ja erg he, en mensen zien dan ook maar wat ze hopen/ willen zien. Het enige wat ik me kan voorstellen dat zó snel werkt is een suikerbom bij een paard dat dat niet gewend is, en dus vol zit met opgekropte energie. Maar goed dan nog...

Ik heb het één keer gezien bij een merrie die heel veel pijn had, die knapte enorm op na een dag pijnstillers, duh... zit vast iets verdovends in dat nieuwe voer haha! Of misschien kopen bepaalde merken mensen om om extra reclame te maken haha!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:19

Ja het is echt heel erg..
maar laat ik niet teveel offtopic gaan in Deserts topic sorry San :o

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:27

:o *draait met voetje en kijkt naar de grond* sorry...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:05

:D :D