ponybrok zou ik persoonlijk niet nemen, die andere twee ken ik en zijn inderdaad goed. Met de WiesenCobs moet je in zoverre uitkijken dat in sommige gevallen voorgeweekt moet worden, zelfde als met bietenpulp.
Zelf heb ik als 'brok', brokjes van Healthy Herbs. Deze bestaan uit grassen en kruiden (ruwvoer dus met een zodanige invloed op het verteringssysteem), aangevuld met vitaminen, mineralen en spoorelementen (en daarmee bij de juiste hoeveelheid dus een volledig voer). HH heeft diverse soorten brok, voor elk type paard/ training, en allemaal laag in suiker. Enige nadeel is dat er wat paarden zijn die allergisch zijn voor bepaalde kruiden in de brokken, ik heb bijv. gehoord over een paard met hooikoorts dat hij niet tegen bepaalde kruiden kon. Oh ja, en er is lastig aan te komen in sommige delen van NL.
Wat ook een leuk voer kan zijn is Safe & Sound van Dodson & Horrell, ook dat is een speciaalvoer voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid, spierbevangenheid en andere voergerelateerde problemen uit die categorie. Dit is een grassig voer dat een beetje op luzerne lijkt, er zitten ook brokjes tussen, en voelt een beetje plakkerig aan door de olie die erin zit. D&H S&S bevat 7% suiker en zetmeel, en is in de juiste hoeveelheid een volledig dagrantsoen. Ook dit voer is in wezen een ruwvoer. Leuke van de structuur is dat het niet zo makkelijk uit de bal zal gaan dus ze moeten er echt moeite voor doen. De meeste paarden vinden het heerlijk.
nog een tip tegen verveling vind ik hooitasjes/ slowfeed-netjes. Ik heb er zelf meerdere, waaronder een paar zelfgemaakte, maar ook bijv. het tasje van Little Bit. gewoon een portie hooi erin en hup, úren lol.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 31-12-12 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt