Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:21

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig veel gebruik maak om die reden van bach.
De theorie dat je met een emotie aanpakken, lichamelijke problemen oplost spreekt mij aan.

Begin steeds meer te denken dat homeopathie haast niet nodig is als je de therapie met Bach goed aanpakt. Maar daar moet je wel goed voor opgeleid zijn om dat te kunnen.
Niets tegen homeopathie trouwens, ik geef ook toe dat ik niet jaren gestudeerd heb die kant op om daar harde uitspraken over te doen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:27

moonfish13 schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig veel gebruik maak om die reden van bach.
De theorie dat je met een emotie aanpakken, lichamelijke problemen oplost spreekt mij aan.

Ik probeer het genuanceerd te zeggen, dat jij Bach gebruikt heeft niets met paarden van doen, zieke paarden hebben helemaal niets aan die Bach druppeltjes.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:31

Ik heb altijd bach rescue remedie in huis, zowel voor mezelf (hoewel ik sneller naar de benzo's grijp) maar vooral voor mijn hond en paard .
Mijn heethoofdige volbloedje word er echt rustiger van en bij mijn hond geef ik het als ze last van haar buik/darmen heeft.
Na een kwartier knapt ze op en zit ze me niet meer in mijn nek omdat ze zich zo rot voelt.
Gebeurt dat 1 of 2 keer kan je het toeval noemen, maar het gebeurt iederekeer als ik het haar geef...hoe kan dat dan...een dier kan niet facken of erover nadenken dat ze iets gekregen heeft wat haar zal helpen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:31

In Bach Bloesems zit volgens mij ook (nagenoeg) geen werkzame stof, en leunt ook sterk op het placebo effect.

@ Onassa, je dieren knappen er waarschijnlijk van op omdat jij er sterk in gelooft, en je daarom anders gedraagt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:33

Abiola schreef:
In Bach Bloesems zit volgens mij ook (nagenoeg) geen werkzame stof, en leunt ook sterk op het placebo effect.

Maar hoe verklaar je dan dat mijn hond en mijn paard er binnen no-time op reageren???
Ik ben zelf best sceptisch en wil ook graag alles kunnen verklaren, maar ik zie wat er gebeurt en vraag me dan ook af...hoe kan dat?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:34

Abiola schreef:

@ Onassa, je dieren knappen er waarschijnlijk van op omdat jij er sterk in gelooft, en je daarom anders gedraagt.

Nee, dat is het hem juist, ik geloof er eigenlijk niet zo in maar het werd me eens geadviseerd en ik dacht, ach, baat het niet dan schaad het niet dus ben benieuwd.
Dus ik was er zelf toen eigenlijk ongelovig in.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:36

Onassa schreef:
Maar hoe verklaar je dan dat mijn hond en mijn paard er binnen no-time op reageren???
Ik ben zelf best sceptisch en wil ook graag alles kunnen verklaren, maar ik zie wat er gebeurt en vraag me dan ook af...hoe kan dat?

Dat is ook mijn vraag maar nog geen antwoord gekregen. Ik ben enorm sceptisch en dan ook reuze benieuwd als het de homeopathie niet was wat het dan wel was wat de pony heeft doen herstellen. :?

Abiola

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:44

Het ligt imo aan jullie gedrag dat jullie een verbetering waarnemen bij het dier. Er is nog nooit aangetoond dat Bach bloesem een betere reactie dan die van een placebo heeft, het doet dus niets. Als je je eigen gedrag verandert, zal een dier daar op reageren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:48

Abiola schreef:
Het ligt imo aan jullie gedrag dat jullie een verbetering waarnemen bij het dier. Er is nog nooit aangetoond dat Bach bloesem een betere reactie dan die van een placebo heeft, het doet dus niets. Als je je eigen gedrag verandert, zal een dier daar op reageren.

Excusez? Dus door mijn gedrag is de pony hersteld van een niet functionerende lever en weet ik wat allemaal niet meer? Je bombadeert me nu tot Jomanda. Dat is toch juist een kwakzalver?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:52

Yinnar schreef:
Excusez? Dus door mijn gedrag is de pony hersteld van een niet functionerende lever en weet ik wat allemaal niet meer? Je bombadeert me nu tot Jomanda. Dat is toch juist een kwakzalver?

Een niet functionerende lever gaat niet over door een enorm verdund plantje in een hectoliter water ;) Ik ben blij dat het goed gekomen is met je pony hoor! Maar ik geloof dat er of door de DA een foute diagnose gesteld is, of dat hij een fantastisch zelf-helend vermogen heeft.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:54

Op die vragen is al tig keer eerder antwoord gegeven in dit topic, hoogstwaarschijnlijk herstelt het dier uit zichzelf, in geval van ziekte, of is er een foutieve diagnose gesteld (of zijn testresultaten foutief geinterpreteerd, dat kan voorkomen), en anders reageert het dier op jouw aandacht, en jouw houding die vaak ook verandert als je iets geeft. In dat laatste geval is het stukken goedkoper en net zo werkzaam om gewoon je eigen gedrag naar je dier toe eens drastisch onder de loep te leggen en een paar serieuze boeken over paardengedrag door te spitten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:59

Oké dus de bloeduitslag is niet juist geïnterpreteerd door de chef de clinique. Misschien wil je de website eens doornemen dan heb je wat meer informatie. Ik ben oprecht benieuwd wat het dan is geweest.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:03

Yinnar, wat zou jij dan bijvoorbeeld doen in het geval van een slangenbeet?
Ik ga je website even lezen, maar hoop dat er niet al te veel nare ontschoening foto's op staan....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:09

Ja weet je ik zal, zoals eerder al gezegd, te allen tijde een reguliere arts raadplegen. Ik had nooit zoveel met homeopathie. Maar ik vind het frappant dat het beestje wat eigenlijk heel ziek was en barstte van de wilskracht op homeopathie wel reageert en hersteld. Misschien was het ook wel wilskracht maar kan dat zo'n genezing teweeg brengen? Daar geloof ik niet zo in. Mensen die enorm ziek zijn kunnen door wilskracht langer blijven leven maar herstellen??? Dat helaas niet. Ik ben blij dat ze is hersteld en hoe zal me ook eigenlijk een worst wezen maar ik vind het bizar.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 21-04-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:10

EstherHegt schreef:
moonfish13 schreef:

Ik probeer het genuanceerd te zeggen, dat jij Bach gebruikt heeft niets met paarden van doen, zieke paarden hebben helemaal niets aan die Bach druppeltjes.

Daar ben ik het niet mee eens, bij dieren werkt het wel degelijk.
Heeft dus niets van doen met mij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:12

Er wordt door homeopaten altijd beweert dat de duur van een anamnese wel 3 uur in beslag kan nemen,

Hahneman's homeopathie gaat niet uit van een ziekte, maar van de vertoonde verschijnselen, je weet wel, die dingetjes we in de reguliere handel en wandel gewoon symptomen noemen, dus simpel zeggen een slangebeet behandelen, doe je niet, eerst kijken of ze zweten, sneller ademhalen of uitslag krijgen, en ook de paardlijke achtergrond moet daarin meegewogen worden, een keuze voor een fel paard zou anders zijn dan voor een lui paard. zomaar een middel kiezen op basis van adderbeet zou niet kunnen volgens de principes van de leer. of ik moet toch een totaal andere organon ingezien hebben dan de huidige homeopaten.

oliebol, met humor had dit zoveel leesbaarder geworden!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:18

Dat is met bach dus ook zo in principe.
Sommige mensen en bach therapeuten schrijven standaard dingen voor.
Bij bepaalde gedragingen standaard een bepaalde bloesem of combinatie van.

Bij de nieuwe methode van Dietmar Kramer is dit dus niet zo.
Dan kijk je naar het dier algemeen, niet naar alleen de bepaalde klacht/aandoening die je hoort van de eigenaar. Klachten/gedragingen kunnen meerdere oorzaken hebben, en aan de hand daarvan ga je behandelen. Elk dier heeft namelijk een ander verleden, die kan je dus niet elk hetzelfde behandelen.

Je hebt dus therapeuten die standaard mixen verkopen voor bepaalde klachten..
Daar kan ik dus slecht tegen.. :o

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:20

Abiola schreef:

Absoluut niet hoor, mijn gedrag veranderde juist niet omdat ik het ook maar hocus pocus vond en het eigenlijk toen ik het voor het eerst gaf, mezelf uit stond te lachen dat ik erin getrapt was het eens te proberen.
Ik slik zelf kasten vol reguliere medicijnen weg, dus stond er helemaal niet voor open en maakte het nog net niet belachelijk tegenover mensen die het wel gebruikten en er goede ervaringen mee hadden.
Ik geloofde er echt geen hol van....dus aan mijn houding kan het absoluut niet gelegen hebben.
Daar waar de hond geregelt (zo'n 2 keer per maand) een dag echt buikpijn en een hoop lawaai in de darmen had, was dat na de eerste keer dat ik die druppels in haar bekkie deed het probleem ineens na een goed kwartier een stuk afgenomen en nog een half uurtje later over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:21

Hier idem Onassa, ik was er veel te nuchter voor.
Denk dat als je me dit een jaar geleden verteld had wat ik nu doe, dat ik onder tafel gelegen zou hebben van het lachen. :o

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:23

Ja hier idem en nog hoor, als ik het geef denk ik...hhmm...maar verdomd, echt iedere keer werkt het.
Zo werkte het ook super bij mijn inmiddels overleden hond tegen angst voor onweer en vuurwerk, daar waar ze door de DA voorgeschreven medicijnen dwars door heen ging...
Ik zou het zelf graag willen verklaren, maar kan enkel zien wat er gebeurt en steeds weer ben ik verbaasd.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:25

moonfish13 schreef:

Zeker als er een slangenbeet is toch? Dan kun je er helemaal niet meer tegen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:27

Aangezien ik niet geloof in helende krachten van water, is de enige andere logische verklaring jullie gedrag. Of kunnen jullie mij 1 wetenschappelijk onderzoek laten zien waarin homeopathie of Bach Bloesem niet gelijk gesteld wordt aan een placebo?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:31

EstherHegt schreef:
moonfish13 schreef:

Zeker als er een slangenbeet is toch? Dan kun je er helemaal niet meer tegen.

Ik snap je even niet.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:34

Nee dat kan ik niet maar moet ook eerlijk zeggen dat ik er te weinig in geinteresseerd ben om dat op te zoeken, feit blijft dat ik steeds weer verbaasd ben over de werking.
Ik snap dat het moeilijk voor jou is dat te geloven want ik stond er exact hetzelfde in als jij.
Tijdje terug had ik niks in huis en hond had weer zo'n dag, kon haar niets geven en de hele dag maar zielig achter me aan hobbelen, werd er gek van!
Toen ik het weer gekocht had en ze weer zo'n buikpijn etc. had gegeven en prompt....het zakte snel weer af en ook het geknor in haar buik was weer weg.
Ik zou er heel graag ook een verklaring voor hebben want ik wil alles altijd kunnen uitleggen, al is het maar aan mezelf, maar ik kan het niet, maar weet dat ik het haar wel weer geef als ze weer zo'n dag heeft.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:37

Misschien moet je ook eens proberen om de hond in dat geval wel gewoon echt water te geven, uiteraard wel met hetzelfde ritueel, en gedrag. Dat zou nog wel een interessant kunnen zijn.