[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:09

TJolieke schreef:
Colonel staat nog steeds zonder deken. Twijfel bij hem nog steeds/alweer of hij ZE heeft of dat hij gewoon een supergevoelige huid heeft in combinatie met een overgevoeligheid voor allerlei voedingstoffen.

Die twijfel heerst hier ook. Hier is 1 dag jeuk geweest, toen gelijk Derfen gesmeerd (had ik nog niet gedaan) en hij staat met vliegendeken of regendeken op.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:42

gillian schreef:
Hier is het alweer knudde...
Flink jeuk rondom haar navel en de oren beginnen nu ook. Ondanks het smeren met derfen...
Eczeemdeken ligt alweer een paar weken op met nu een regendeken met hals erover.
Begin dit jaar ben ik van voer veranderd, ze krijgt nu de kruidenbrok met lucerne van Hugho. Heeft een kuur darmolie en kruiden gehad.
Ik heb ondertussen al zoveel geprobeerd, allemaal zonder resultaat. Wordt er werkelijk waar gewoon chagrijnig van :(

Iemand ervaring met een kuur traumeel? 5 ampullen moet je iedere 14 dgn intramusculair toedienen.

Vorig jaar heb ik mijn paard traumeel laten spuiten. Het was niet afdoende maar het scheelde een stuk.

Mijn paard staat nu nog onder de regendeken, ze heeft af en toe een beetje jeuk bij de navel en van de week voor het eerst ook ietsje bij de manenkam.
Ik geloofde nooit zo in smeerseltjes (heb wel altijd dat spul van sectolin staan, hoe heet het ook alweer...), maar dit jaar misschien toch maar eens derfen proberen.
Lees er veel positieve verhalen over hier!

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:29

Mischa nog steeds zonder deken en zonder jeuk op het land :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:29

Ik ga straks nog eens de derfen smeren :j

Hier is het koud en nat... Niet veel wind, maar ik denk dat het nét warm genoeg is voor die rotmuggen om toe te slaan!

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:22

hallo ! een week geleden heb ik cheen volkomen van het gras afgehaald..
dit omdat ze binnen 3 dagen helemaal gek werd van de jeuk.. echt opeens een aanval.
ze stond toen 4 uur op de wei per dag (vorigjaar nog 24/7)
en zoals we al dachten, we merken verschil.
ze blijft wel een beetje gevoelig als je aan haar buikje komt, dan vind ze het lekker als je even krapt.
in het begin had ze vuur rode ogen, deze zijn bijna helemaal weg, (ook zalf in gesmeerd omdat ze ontstoken leken).
maar ze heeft niet veel geschuurd of uitbundig liggen rollen omdat ze een jeuk aanval kreeg.
dus eigenlijk gaat het best wel goed. het is niet geheel verdwenen maar we merken een duidelijk verschil met een week gelden.

ik ben erg opgelucht, want vorige week leek het wel op ze binnen die 3 dagen het eve erg had als afgelopen zomer bijelkaar.. het was zo erg.

uiteraard houd ik goed indegaten of ze voldoende binnen krijgt.
het rare is dat ze zelf ook niet meer naar het gras omkijkt, ze loopt eigenlijk gelijk naar het hooi.. iets dat vrij merkwaardig is vor chany.
dus als 2 andere paarden naar de wei gaan en zij met een ander paard in het paddock blijft is zij de enige die echt bij het hooi blijft staan en niet mee loopt naar het hek.
misschien macht der gewoonte... misschien heeft ze door dat het helpt.. misschien is het hooi extreem lekker... al betwijfel ik het laatste want haar voorkeur ging daar nooit naar uit :)
ik hou jullie op de hoogte!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:24

Hier nog steeds geen jeuk. Manenkam lijkt wel iets harder te worden...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:27

Vorig jaar had ik dat hier ook, alleen dan wel middenin de zomer.

Ponylief had ineens vanuit het niets barstende jeuk.
Een week in de bak gezet i.p.v. de weide en het was weer over.

De hals wordt hier heeeeeel langzaam ook iets dikker, komt toch puur door het gras.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:47

ja.. erg is dat eigenlijk he, ik ga nu proberen uittezoeken waar het verschil dan zit.
ik denk dat het ook niet voor elk gras/wei geld.. meer meer onze wei.
want ik heb van de 4 paarden 2 die eigenlijk niet lang op het gras kunnen...
chany dus door de jeuk.
maar tara heeft na een paar uur grazen ook een volle buik. die zet meteen op. en na een tijdje leid die echt aan overgewicht. haar manenkam wordt ook helemaal hard dan ..dat heeft chany ook, alleen chany is echt op een goed gewicht, niet te dik.
ik doe aan strookbegrazing dus ik controleerde goed op wat ze binnen krijgen.
dit jaar hebben we wel gewoon bemest inplaats van kunstmest .. dus dat zal al een groot verschil maken

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:09

Hier in Friesland ineens ook veel exceemmugjes, dus ik heb per vandaag de exceemdeken om gedaan.
Dat is ook een nadeel van regen, ineens zoveel vliegjes!

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:10

Waar in Friesland woon jij? Hier nabij Sneek nog geen last van muggen volgens paardlief. :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:39

Echt per vandaag een explosie! Daarvoor geen mugje te bekennen, het kan dus zomaar omslaan. Ik stuur je even een PB Pony23.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:45

Hier is sinds vandaag ook de deken op. Ik merkte dat hij aan de stal geschuurd had en toen ik in z'n manen ging wrijven kwam dat jeuklipje weer tevoorschijn. Ik zag ook heel wat klein ongedierte rondzweven en er werden zwiepers met de staart gegeven. Dus dan gaat de deken maar op. Ben hem gaan halen en toen ik stond uit te zoeken waar de ingang ook alweer was (altijd even wennen aan het begin van het seizoen :+ ) stak [***] zijn hoofd er al in .. om heel braaf met z'n hoofd naar beneden te blijven staan zodat ik de oren die onder z'n kaak zaten rond z'n oren kon doen :Y) Ook bij het vastmaken van alles bleef hij gewoon staan (hij stond los in de weide), dus toch wel een teken dat het nodig was, als hij de deken niet nodig vindt dan loopt hij gewoon weg :+ :))

Saffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:49

Goedeavond, ik kom hier even binnenvallen... met een vraag?
Zijn jullie bekend met jaarlingen die zomereczeem hebben?
Ik heb namelijk een jaarling die de laatste weken erg schuurt (manen, staart, billen, buik).
Nu begint ook haar manenkam dikker en harder te worden.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:02

Saffii, soms komt het ook al bij jaarlingen voor. Bescherm je jaarling zo snel mogelijk, want het wordt alleen maar erger als je niets doet. Laat evt een DA uitsluiten dat het geen luis is of bijv allergie voor bepaalde voeding. Rijke brok bijv of kuil kan het triggeren.

Saffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:25

@ Intel, bedankt voor je reactie. Bedoel je met beschermen dat ik haar het beste nu al een eczeem deken op kan doen, ondanks dat ze nog zo jong is. Ze krijgt pavo podo grow als brok en kuilgras. De dierenarts komt toevallig deze week, die laat ik er meteen even naar kijken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:48

eerst uitzoeken wat het is, niet meteen een eczeemdeken opgooien natuurlijk.
Mijn welshje had vanaf jongs af aan al huidproblemen (mega-jeuk) en bijna nooit een oorzaak te vinden geweest. Op zijn 3e kreeg hij toch duidelijk zomereczeem, bij hem kwam het dus duidelijk door een oorzaak van binnenuit, zat gewoon iets niet goed denk ik.
Staat nu jeukvrij aan de kust trouwens :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:54

Ook hier vandaag ontzettend veel mugjes ineens! Het is een beetje deken op, deken af. Maar ik denk dat ik hem nu toch echt maar gewoon op ga laten. Vind het alleen zo naar als ze zo nat worden in de regen met die deken maar het scheelt dat ze snachts weer binnen staat. Misschien toch maar eens overwegen om een regendeken aan te schaffen zijn we van dat probleem ook weer af. Doe ik hem gewoon over de eczeemdeken heen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:35

Saffii schreef:
Goedeavond, ik kom hier even binnenvallen... met een vraag?
Zijn jullie bekend met jaarlingen die zomereczeem hebben?
Ik heb namelijk een jaarling die de laatste weken erg schuurt (manen, staart, billen, buik).
Nu begint ook haar manenkam dikker en harder te worden.

Mijn inmiddels 8 jarige pony begon ook als jaarling! De DA toendertijd stond versteld, maar helaas.............Hij heeft nog steeds eczeem trouwens. Het is dus echt mogelijk. Maar eerst ook kijken naar andere jeukzaken (mijt, schimmel ed.)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:36

Mijne was ook een jaarling toen het begon, het is helaas dus mogelijk...

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:41

Vraagje, zijn er mensen die hier Puur Culico gebruiken of gebruikt hebben?

Mijn paard is vorige zomer beginnen schuren. Ze wordt deze maand 9 en staat al meer dan 4 jaar op dezelfde plek (24/24 buiten in kuddeverband, eigen hooi). In de 6 jaar dat ik haar heb, heb ik haar nooit echt weten schuren, behalve vorig jaar dan. Er was toch een hap manen weg en een wc-borstel als staart. Deken ben ik niet mee begonnen, omdat ik vond dat het niet zo extreem was. Wel heb ik haar met allerlei middeltjes ingesmeerd, de ene keer werkte het, de andere niet... Deken komt er natuurlijk wel als dat nodig zou blijken. Na de zomer is het schuren ook gewoon opgehouden, dus ik denk echt dat het seizoensgebonden is.

Om het dit jaar een beetje te 'voorkomen' of op zijn minst toch proberen in te perken, ben ik begonnen met het geven van de reinigingskuur Puur Drainage. Daarbij geef ik Puur Allergie druppels en kruiden van Omniderma. Verder ben ik ook overgeschakeld naar ander voer, namelijk Equifyt. Onder het voer doe ik dan nog een schepje MSM en Equifyt Detox (kruidenmengeling die reiniging stimuleert). Tot hier toe gaat het goed, al merk ik wel dat ze toch lichtjes aan de staart schuurt. Ik smeer dan staart en manen in met Befix Lotion (nog overschot van vorig seizoen). Derfen heb ik ook staan, maar eerst moet die Befix op. Ze lijkt momenteel goed te reageren op dit alles en een deken lijkt me nog helemaal niet nodig. Ik hoop dit zo te houden ook, maar we zijn nog vroeg in het seizoen hè. Vorig jaar is ze pas eind juli echt beginnen schuren...

Ik vroeg me echter af of ik de Puur Cullico druppels ook mag geven? Ik weet namelijk niet 100% zeker of het wel echt om zomereczeem gaat, of eerder over een gevoeligheid aan... Ik wil het namelijk niet erger maken dan het al is natuurlijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:20

Geef nu een aantal weken puur cullico en puur allergie.
Hiervoor hebben ze ook een reinigingskuur gehad.
Ze hebben niet meer geschuurd bij mij al voel ik dat ze soms wel bultjes (muggenbult) hebben.
Van het jaar hebben ze wel al geschuurd (voor de druppels) en dat ging snel weg met derfen.
Toch denk ik dat je al erg veel geeft, nu weet je ook niet meer wat wel en niet werkt.
Werkt de Omniderma fijn? Ik dacht dat dat tabletten waren?
Hier krijgen ze nu alleen die druppels van Puur en veendrenkstof en verder hooi en vitaminebrokken.
Mijn welshcob heb ik trouwens gekocht in Moerbeke :D

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:33

Ik ben in oktober met cullico begonnen. Op de bijsluiter staat duidelijk dat je het 2 jaar lang moet geven, het zou de allergische reactie tegen de muggen langzaam moeten afbouwen(ik zeg het vast verkeerd :o ). Natuurlijk hoop ik stiekem dat het al werkt, maar weten doe ik het nog niet, want de mugjes zijn hier in het midden van het land nog niet actief. DE deken en de derfen staan al wel paraat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:42

je geeft nu wel heel erg veel tegelijk, dat zou ik zelf niet doen inderdaad want dan weet je niet hoe ze overal op reageert.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:10

_CS_ schreef:
Ben ik toch wel blij met mijn zeer dominante merrie die geen anderen in haar buurt wil :D

Deken omdoen in het land zelf?
Enanders even een lijntje ertussen.
Ook een kwestie van gewenning bij andere paarden.
Vaak als ze doorhebben dat het dezelfde is (qua geur etc), komt het vanzelf wel goed.

Dat andere paard vliegt haar zo ook aan dus zal het niet veel verschil maken denk ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:15

Hier in Drenthe ook last. Nog geen geschuur, wel een kale plek op de hals maar denk dat dat vh verharen komt. Wel begint hij weer te trappen vanuit het niets en zie ik mugjes rond zn koker en daaromheen wat hem irriteerd. Vooralsnog smeer ik Derfen en draagt hij zn regendeken.
De rsih ligt klaar en de eczeemdeken moet ik nog wassen.