Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sassy4barrel schreef:Ik las ook ergens dat de incubatie tijd 20 dagen is, dus paard en ruiter (aan de kleding) kunnen het virus al verspreiden zonder dat er ziekte symptomen zijn.
Chaos : Tegen de neurologische variant is de enting niet bestand..
CM_ schreef:Ik denk dat we ook wel wat voorzichtiger mogen zijn.
Dat er nu zo kort na mekaar 3 uitbraken zijn, is toch wel erg verdacht, wellicht is het virus sterker geworden en kan heel misschien idd wel door de lucht verplaatst gaan worden?
Aan de kleding kan het immers ook lang overleven.
_Esther_87_ schreef:Sassy4barrel schreef:
Mmz...Probeer het eens wat genuanceerder te bekijken?
Varkens, kippen, koeien, alles wordt geruimd bij uitbraak van een dodelijke ziekte. Voor mensen die helemaal niets met dieren hebben is het onmogelijk te begrijpen dat paarden niet worden geruimd, dat er niet meteen een groot vervoersverbod is en alles stilligt. Het lijkt wel alsof er niets gebeurt....De paardensector verliest toch al steeds meer krediet bij de burgers, ik denk dat zo'n poll, hoe storend ook, juist een prima manier is om te peilen wat de meningen zijn. Niet alleen de mening van de paardenhouderij is hier belangrijk namelijk, maar ook de mening van de rest van Nederland. We moeten op een of andere manier toch laten zien dat er wel serieus mee om wordt gegaan, dat er echt wel maatregelen genomen worden.
Enne, natuurlijk wil ik niet dat er geruimd wordt, maar heel eerlijk, ik ben er ook totaal niet bang voor. Gaat echt niet gebeuren. Dat wil echter niet zeggen dat er niet over gepraat mag worden...
Wat doet de mening van de rest van Nederland er toe ?? mensen die geen paarden hebben lopen geen risico want het is niet besmettelijk voor mensen... dus dat ruimen is onzin !!!! Waarom een poll houden onder burgers die niets met paarden te doen hebben ? Dat vind ik onnodig paniek zaaien ! Vervoersverbod vind ik wel een goede zaak zodat niet meer paarden besmet gaan worden.
Ten eerste, doe even rustig.
Wat die mening ertoe doet? Nou, heel erg veel. Als we nog medewerking willen van gemeenten als er weer ergens een bak/stal/rijhal neergezet moet worden. Of als we nog sponsors willen voor de volgende wedstrijd/activiteit. Of als we niet aan nog meer regels vast willen komen zitten voor het houden van onze dieren. Of als we niet nóg een uitgebreider registratiesysteem willen. Of als we nog overal buiten willen rijden. Of....vul zelf maar in.
Het is belangrijk dat wij laten zien hoe we omgaan met gebeurtenissen zoals deze. Dat zorgt ervoor dat het vertrouwen in de paardensector als geheel gehandhaafd blijft. Hoe meer dat vertrouwen verdwijnt, hoe meer regels, commentaar en mogelijk verwijten er geuit zullen worden. En daar zijn we uiteindelijke allemaal de dupe van...
Enne, je denkt toch niet serieus dat er aan de hand van een polletje in een niet eens landelijk dagblad echt geruimd gaat worden...Kom op zeg. Maar het is wél belangrijk dat er iets gedaan wordt met de meningen van mensen, dus ja, ik vind het een hele goede zaak dat er een mogelijkheid is om die mening te uiten.
Chaos schreef:Sassy4barrel schreef:Ik las ook ergens dat de incubatie tijd 20 dagen is, dus paard en ruiter (aan de kleding) kunnen het virus al verspreiden zonder dat er ziekte symptomen zijn.
Chaos : Tegen de neurologische variant is de enting niet bestand..
Incubatietijd klopt. Tot 20 dagen geloof ik. Daarom ook nog 4 weken sluiten na laatzte paard koortsvrij.
Over de enting: dan weet je meer als de DAs. Ga het niet voor de tiende keer herhalen maar klik eenz op mijn berichten zou ik zeggen.
Citaat:Wendy TohelpAnimals :Het gaat nu toch om de neurologische variant dan helpt enten toch niet?
13 uur geleden ·
Citaat:Bedankt voor all reacties. Een aantal opmerkingen als reactie hierop. Enten is zeker mogelijk. Enten biedt bescherming tegen de respiratoire vorm en verlaagt de infectiedruk. Het is niet 100% beschermend tegen de abortus vorm en het biedt geen bescherming tegen de neurologische variant. Andere maatregelen als hygiene en voorkomen van paard-paard contact blijven dus heel erg belangerijk. Als je je paard tegen EHV wil enten begin je met een basis enting met 4-6 weken tussentijd waarna je twee keer per jaar de enting herhaalt. Het maakt dan niet zo heel veel uit in welke maanden dit is.
sammiesam schreef:Chaos: ik sta tussen de stallen van ten Bosch en Jansen in. sta bij de oude eigenaar van de stallen van ten bosch die daar de stallen aan huis heeft.
Chaos schreef:Over dat ruimen. Ik sprak vanmorgen een meneer en die zei dat als er een meldingsplicht komt oo droes en Rhino er dan ook vervoersverboden worden ingevoerd en van daaruit komt de ruimingsplicht. Dus meldingsplicht heeft dan behalve voordeel een heel groot nadeel.
Chaos schreef:sammiesam schreef:Chaos: ik sta tussen de stallen van ten Bosch en Jansen in. sta bij de oude eigenaar van de stallen van ten bosch die daar de stallen aan huis heeft.
Ah is dat bij T?
Ik zou ff flink info inwinnen, want ik heb geen bevestigingen uit die hoek gehoord maar het wordt ook niet ontkracht.
Sassy4barrel schreef:Chaos schreef:Over dat ruimen. Ik sprak vanmorgen een meneer en die zei dat als er een meldingsplicht komt oo droes en Rhino er dan ook vervoersverboden worden ingevoerd en van daaruit komt de ruimingsplicht. Dus meldingsplicht heeft dan behalve voordeel een heel groot nadeel.
wat houd de ruimingsplicht dan precies in?
Sassy4barrel schreef:Ik ben rustig ! Maar ik woon in Nijmegen en ben in tegenstelling tot ´ de rest van Nederland´ wel paardenliefhebber en paarden eigenaar. Dus zo een soort poll stoort mij ! Ik vind dat de paarden mensen nu genoeg aan hun hoofd hebben en zo een poll helpt daar niet bij ! En ik heb niet geschreven dat ik denk dat er echt geruimd gaat worden, ik heb geschreven dat ik het onzin vind ! dat is iets anders. Zo een poll veroorzaakt alleen paniek , vooral onder de niet paarden kenners. Filmpjes zoals die van TV gelderland en ook op de site van de gelderlander staat een goed filmpje met relevante informatie zorgt voor kennis en vertrouwen. Daar hebben mensen (paarden mensen en ´de rest van nederland` ) meer aan vind ik !