Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:41

Ook schijnt er volgens kliniek Zeddam nog een andere ziekte te heersen. Beetje zelfde beeld. Maar dat zou de bloedvaten aantasten en is dus geen zenuwziekte om t even zo te zeggen.

Tis idd enkele metertjes via lucht te verspreiden. Briesend paard loopt over straat langs een ander paard dat over de omheining staat te kijken en vangt de bries-spetters op bijv.

Wij hebben op 4meter afstand en nog een sloot ertussen een extra draad gezet tussen onze paarden en buurpaarden.

Kris

Sassy, de incubatietijd is tussen de 10 en de 15 dagen.

Lielle

dat ben ik helemaal met Esther eens. We hebben te maken met de publieke opinie, en daar zul je als paardensector terdege rekening mee moeten houden. Ik weet niet wie er vanochtend de reactie van de dierenbescherming op de welzijnsnota van Bleeker heeft gehoord? Daar werd met name de paardensector afgebrand, omdat ze zelf geen maatregelen willen nemen volgens de DB.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:42

Sassy4barrel schreef:
Ik las ook ergens dat de incubatie tijd 20 dagen is, dus paard en ruiter (aan de kleding) kunnen het virus al verspreiden zonder dat er ziekte symptomen zijn.
Chaos : Tegen de neurologische variant is de enting niet bestand..

Incubatietijd klopt. Tot 20 dagen geloof ik. Daarom ook nog 4 weken sluiten na laatzte paard koortsvrij.

Over de enting: dan weet je meer als de DAs. Ga het niet voor de tiende keer herhalen maar klik eenz op mijn berichten zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 24-02-12 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:43

CM_ schreef:
Ik denk dat we ook wel wat voorzichtiger mogen zijn.
Dat er nu zo kort na mekaar 3 uitbraken zijn, is toch wel erg verdacht, wellicht is het virus sterker geworden en kan heel misschien idd wel door de lucht verplaatst gaan worden?
Aan de kleding kan het immers ook lang overleven.

Of zou het zo zijn dat Rhino in de verkoudheids- en abortusvariant eigenlijk regelmatig voorkomt maar er dan niet zoveel ruchtbaarheid aan wordt gegeven zoals nu, omdat er nu op één stal de ernstigere neurologische variant heerst? Dat denk ik eigenlijk.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:44

liempje schreef:
Je zou diegene aan de hoogste boom ophangen die die pol geplaatst heeft. Grmbl.

Letterlijk, 'Paarden die drager zijn van het virus dat rhinopneumonie veroorzaakt moeten uit voorzorg gedood worden.'
Helaas houden ze bij deze krant wel van provocerende polls... Bah

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:45

vreselijk dat het nu ook al in driel is(en bevestigd).
gister mijn baas een mail gestuurd omdat wij ook op boerderijen komen in de thuiszorg.geen bericht terug gehad,dus die neemt t denk ik met een korreltje zout of totaal niet serieus.er zijn natuurlijk medewerkers die paarden hebben en die willen toch niet dat het ene het andere ziek maakt.

Chaos

Er zijn natuurlijk veel wedstrijden verreden op locaties in driel omg nijmegen etc. Denk eerder dat dat de boosdoener is. Op concours stel je je paard toch bloot aan allerlei dingen.

Sassy4barrel

_Esther_87_ schreef:
Sassy4barrel schreef:

Mmz...Probeer het eens wat genuanceerder te bekijken?
Varkens, kippen, koeien, alles wordt geruimd bij uitbraak van een dodelijke ziekte. Voor mensen die helemaal niets met dieren hebben is het onmogelijk te begrijpen dat paarden niet worden geruimd, dat er niet meteen een groot vervoersverbod is en alles stilligt. Het lijkt wel alsof er niets gebeurt....De paardensector verliest toch al steeds meer krediet bij de burgers, ik denk dat zo'n poll, hoe storend ook, juist een prima manier is om te peilen wat de meningen zijn. Niet alleen de mening van de paardenhouderij is hier belangrijk namelijk, maar ook de mening van de rest van Nederland. We moeten op een of andere manier toch laten zien dat er wel serieus mee om wordt gegaan, dat er echt wel maatregelen genomen worden.
Enne, natuurlijk wil ik niet dat er geruimd wordt, maar heel eerlijk, ik ben er ook totaal niet bang voor. Gaat echt niet gebeuren. Dat wil echter niet zeggen dat er niet over gepraat mag worden...

Wat doet de mening van de rest van Nederland er toe ?? mensen die geen paarden hebben lopen geen risico want het is niet besmettelijk voor mensen... dus dat ruimen is onzin !!!! Waarom een poll houden onder burgers die niets met paarden te doen hebben ? Dat vind ik onnodig paniek zaaien ! Vervoersverbod vind ik wel een goede zaak zodat niet meer paarden besmet gaan worden.

Ten eerste, doe even rustig.

Wat die mening ertoe doet? Nou, heel erg veel. Als we nog medewerking willen van gemeenten als er weer ergens een bak/stal/rijhal neergezet moet worden. Of als we nog sponsors willen voor de volgende wedstrijd/activiteit. Of als we niet aan nog meer regels vast willen komen zitten voor het houden van onze dieren. Of als we niet nóg een uitgebreider registratiesysteem willen. Of als we nog overal buiten willen rijden. Of....vul zelf maar in.

Het is belangrijk dat wij laten zien hoe we omgaan met gebeurtenissen zoals deze. Dat zorgt ervoor dat het vertrouwen in de paardensector als geheel gehandhaafd blijft. Hoe meer dat vertrouwen verdwijnt, hoe meer regels, commentaar en mogelijk verwijten er geuit zullen worden. En daar zijn we uiteindelijke allemaal de dupe van...

Enne, je denkt toch niet serieus dat er aan de hand van een polletje in een niet eens landelijk dagblad echt geruimd gaat worden...Kom op zeg. Maar het is wél belangrijk dat er iets gedaan wordt met de meningen van mensen, dus ja, ik vind het een hele goede zaak dat er een mogelijkheid is om die mening te uiten.

Ik ben rustig ! Maar ik woon in Nijmegen en ben in tegenstelling tot ´ de rest van Nederland´ wel paardenliefhebber en paarden eigenaar. Dus zo een soort poll stoort mij ! Ik vind dat de paarden mensen nu genoeg aan hun hoofd hebben en zo een poll helpt daar niet bij ! En ik heb niet geschreven dat ik denk dat er echt geruimd gaat worden, ik heb geschreven dat ik het onzin vind ! dat is iets anders. Zo een poll veroorzaakt alleen paniek , vooral onder de niet paarden kenners. Filmpjes zoals die van TV gelderland en ook op de site van de gelderlander staat een goed filmpje met relevante informatie zorgt voor kennis en vertrouwen. Daar hebben mensen (paarden mensen en ´de rest van nederland` ) meer aan vind ik !

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:46

Chaos: ik sta tussen de stallen van ten Bosch en Jansen in. sta bij de oude eigenaar van de stallen van ten bosch die daar de stallen aan huis heeft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:47

Over dat ruimen. Ik sprak vanmorgen een meneer en die zei dat als er een meldingsplicht komt oo droes en Rhino er dan ook vervoersverboden worden ingevoerd en van daaruit komt de ruimingsplicht. Dus meldingsplicht heeft dan behalve voordeel een heel groot nadeel.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:48

Chaos schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ik las ook ergens dat de incubatie tijd 20 dagen is, dus paard en ruiter (aan de kleding) kunnen het virus al verspreiden zonder dat er ziekte symptomen zijn.
Chaos : Tegen de neurologische variant is de enting niet bestand..

Incubatietijd klopt. Tot 20 dagen geloof ik. Daarom ook nog 4 weken sluiten na laatzte paard koortsvrij.

Over de enting: dan weet je meer als de DAs. Ga het niet voor de tiende keer herhalen maar klik eenz op mijn berichten zou ik zeggen.

Nou nee ik weet niet meer als een dierenarts, maar ik heb het aan een dierenarts gevraagd:
quote :
Citaat:
Wendy TohelpAnimals :Het gaat nu toch om de neurologische variant dan helpt enten toch niet?
13 uur geleden ·

Paardenkliniek Venlo:
Citaat:
Bedankt voor all reacties. Een aantal opmerkingen als reactie hierop. Enten is zeker mogelijk. Enten biedt bescherming tegen de respiratoire vorm en verlaagt de infectiedruk. Het is niet 100% beschermend tegen de abortus vorm en het biedt geen bescherming tegen de neurologische variant. Andere maatregelen als hygiene en voorkomen van paard-paard contact blijven dus heel erg belangerijk. Als je je paard tegen EHV wil enten begin je met een basis enting met 4-6 weken tussentijd waarna je twee keer per jaar de enting herhaalt. Het maakt dan niet zo heel veel uit in welke maanden dit is.

naar aanleiding van hen artikel :
http://www.facebook.com/paardenkliniekvenlo

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:49

sammiesam schreef:
Chaos: ik sta tussen de stallen van ten Bosch en Jansen in. sta bij de oude eigenaar van de stallen van ten bosch die daar de stallen aan huis heeft.

Ah is dat bij T?

Ik zou ff flink info inwinnen, want ik heb geen bevestigingen uit die hoek gehoord maar het wordt ook niet ontkracht.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:50

Chaos schreef:
Over dat ruimen. Ik sprak vanmorgen een meneer en die zei dat als er een meldingsplicht komt oo droes en Rhino er dan ook vervoersverboden worden ingevoerd en van daaruit komt de ruimingsplicht. Dus meldingsplicht heeft dan behalve voordeel een heel groot nadeel.

wat houd de ruimingsplicht dan precies in?

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:53

Chaos schreef:
sammiesam schreef:

Ah is dat bij T?

Ik zou ff flink info inwinnen, want ik heb geen bevestigingen uit die hoek gehoord maar het wordt ook niet ontkracht.

T is de huidige eigenaar van de stallen, ik sta bij J. hahah hopelijk snap je het :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:53

Sassy: ik heb overleg gehad met zo veel DAs en iedereen heeft een andere mening. Ga dan ook niet uit van een tegenbericht. De kliniek verderop venlo zegt wat anders.. :)

Ik en onze DAs geloven dat het zeker kan helpen bij de genezing omdat ze al bepaalde antistoffen hebben opgebouwd. Tevens zou de kans op besmetting evt kleiner zijn. Zoals ik al zei niemand geeft garanties en dat hoeft ook niet.

Baad het niet schaad het niet gevalletje.

Overigens zijn alle drie de tyies al uitgebroken, dus ben blij met onze entingen. :))

Chaos

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:54

Sammiesam ja ik ken J idd ook. Spannend voor jou. De stallen zitten nog niet op slot of wel???

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:54

onze stal eigenaresse heeft ons het volgende geadviseerd:
Vermijd evenementen met paarden (Concoursen en andere dingen)
Ga niet naar andere stallen zo wel, andere kleding aan, douchen enzovoort
Pas op in paardenwinkels, hier komen dus veel paardenmensen

Overigens zitten wij in buurse

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:55

Sassy4barrel schreef:
Chaos schreef:

wat houd de ruimingsplicht dan precies in?

Moet je ff kijken bij Google.

Dat zou dan hetzelcde zijn als met mond en klauwzeer, BSE, etc.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:56

Chaos : Ja daar heb je gelijk in, vooral tegen de andere types is de bescherming zeker. Maar ik vraag me af voor paarden die in het risico gebied staan : Nu enten wel verstandig is ? want werkt het niet hetzelfde als met de griep spuit bijv bij mensen : dat je inspuit met een eiwit van de ziekte verwekker en daardoor een paar dagen juist extra vatbaar bent ?

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:56

zover ik weet heeft Ten Bosch zijn stallen nog niet dicht gegooid.
bij ons komen sowieso nooit vreemden maar zou toch prettig zijn als de buren het virus ook buiten de duur houden.
hoe het zit met de verening weet ik verder ook nog niet, heb alleen bericht gehad over de wedstrijd van volgende week dat ze het pas tegen die tijd gaan beslissen..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:57

Nu moet je niet gaan enten tegen Rhino, ik heb een paar pagina's terug al uitgelegd waarom niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:58

Sassy4barrel schreef:
Ik ben rustig ! Maar ik woon in Nijmegen en ben in tegenstelling tot ´ de rest van Nederland´ wel paardenliefhebber en paarden eigenaar. Dus zo een soort poll stoort mij ! Ik vind dat de paarden mensen nu genoeg aan hun hoofd hebben en zo een poll helpt daar niet bij ! En ik heb niet geschreven dat ik denk dat er echt geruimd gaat worden, ik heb geschreven dat ik het onzin vind ! dat is iets anders. Zo een poll veroorzaakt alleen paniek , vooral onder de niet paarden kenners. Filmpjes zoals die van TV gelderland en ook op de site van de gelderlander staat een goed filmpje met relevante informatie zorgt voor kennis en vertrouwen. Daar hebben mensen (paarden mensen en ´de rest van nederland` ) meer aan vind ik !

Ja....en de boeren waarvan ten tijde van de varkenspest bijvoorbeeld gewoon even hun hele bedrijf werd geruimd, soms tot twee keer toe, die hadden daar echt geen problemen mee :roll:

De paardensport en houderij heeft een enorme uitzonderingspositie in Nederland. Als we die willen behouden en daarmee ruimingen in de toekomst ook willen voorkomen, denk ik dat het heel verstandig is om iets netter en genuanceerder te reageren. Bedenk je heel goed dat deze poll niet meer is dan een uitlaatklep voor mensen, ze kunnen ergens op reageren. Hoe meer wij dat afkappen, hoe meer commentaar er zal komen....

En nee, dit veroorzaakt geen paniek onder niet paardenkenners. Die interesseert het namelijk geen donder of er al dan niet een paar honderd paarden geruimd worden.
In hoeverre je je moet storen aan een poll vind ik trouwens ook heel dubieus. Stoor je je ook aan iedere poll op bokt waar je het niet mee eens bent?

Lielle

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:59

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:59

De klinieken zeggen dat wij makkelijk kunnen enten hoor. Vanmorgen gesprekken gehad. Maar we enten al 10/15 jaar Rhino. + De stal zit op slot + er is nog geen bevestigde uitbraak hier. :)