Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latruda

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:50

Ik gebruik idd dubbele lijnen. ik vind dat fijner werken dan een bijzet die "vast " zit. nu kan ik dezelfe teugelvoering aanhouden als dat ik er op zit.
Ik schakel veel in tempo en wissel veel af. ik merk nu al dat ze steeds meer wil en ook al sterker begint te worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:19

Nou longeren is echt heeel erg goed gegaan, daar ben ik blij mee. Hij liep eerst een beetje bescheten vanuit zijn heupen, maar dat was ook omdat hij de longeerbak ineens een beetje eng vond. Er liggen namelijk hele bossen gekapte takken en hout aan een van de zijdes in de wei en dat had ie nog niet eerder van dichtbij gezien en zowiezo is hij natuurlijk 3 maanden niet gelongeerd.
De eerste keer aandraven was niet zo bijzonder. Maar de keren erop zagen er echt beter uit en de laatste paar waren super en soepel, dat had ik echt niet verwacht. Uiteraard gallopeerde hij een keertje aan maar dat was goed te stoppen en naar een draf af te vloeien. Al met al mag ik niet klagen hoe hij het gedaan heeft. Denk ook zeker dat ie van het bijzetten opknapte, daar moet ie mee aan de slag, al was hij natuurlijk ruim bijgezet.

Nu heb ik alleen weer ergens anders buikpijn over. Er gaan al geruchten dat onze paarden evt op de 24e maart de wei op mogen. Punt 1 is dat eigenlijk te snel: whizz mag na een maand los. En dat is volgens mij 2,5 week. En verder heb ik die dag een feest omdat mijn moeder 80 wordt en dan ben ik dus er niet bij als hij naar buiten gaat en DAT gaat hem echt niet worden. Zo meteen mijn moeder maar eens bellen om haar voor te bereiden want staleigenaar gaat het niet voor mij uitstellen als het wel mooi weer is geweest.
Nu dus eigenlijk maar hopen dat het nog niet mooi genoeg weer wordt, want land is nu ook nog te nat ..

@ Latruda: ik mag wel met dubbele lijnen, maar liefst in het begin niet, dan liever bijgezet gaf DA aan. Het viel mij op dat hij echt nog wel even door wilde gisteravond, maar dat leek me niet wijs, ben op tijd gestopt en uit gaan stappen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:48

Wauw, wat een goede berichten allemaal!!!! En wat een leuke foto's van Latruda en Painting Indy.

Farga, super dat Whizz weer in de benen is. Kan jij zijn energie weer kwijt. Ik ben trouwens wel benieuwd of jij nog een gedragsverandering aan Whizz merkt nu hij anders gevoerd wordt.
Dit van mij is echt anders geworden. Van Suffe Sul tot een echte pubber met pubber streken (schrikken van boskabouters, spelen, de buurmeisjes op stang jagen, dingen slopen (keek net uit het raam en stond meneer weer met een peesbeschermer, de ander is er weer afgesloopt).

Arnoud, welkom hier. Jij hebt ook wel het e.a. meegemaakt. En inderdaad, je krijgt een hele nauwe band met je paard. Maar waarom kan jouw paard niet oud worden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:53

Fargo, ik vrees dat het goed weer blijft. Deze week wordt het gewoon warm. En de lange termijnsverwachting ziet er goed uit. Af en toe wat regen, maar niet veel. Heeft je moeder de hele dag feest? Anders kunnen de paarden misschien in de ochtend naar buiten zodat jij erbij kunt zijn totdat alle racerijen en bokkerijen voorbij zijn.

Zucht, keek net uit het raam en peesbeschermer nummer 2 werd er ook vakundig afgesloopt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 11:08

Aaah Damian, welkom terug, heb je gemist! Alles goed??
Zo te lezen is het echt familie van Arkos, die kan ook altijd alles overal afslopen en vindt dat ook leuk. Heb laatst zijn hoefzak maar dichtgeknoopt en daarna met ducttape afgeplakt - dat kreeg ie niet los ;-) maar lichtjes dichtgeknoopt met een zelfklevende bandage eroverheen dat was weer een eitje ;-)

De paarden gaan bij ons altijd in het weekend voor het eerst naar buiten en dan om 13:00 uur zodat iedere eigenaar erbij kan zijn. En ik moet om 11:00 uur in Assen zijn, de paarden staan bij Den Haag :') :j :+ grrrr dit gaat mijn moeder niet leuk vinden.
Ik kan het niet door iemand anders laten doen want we moeten ook kijken of hij niet koliekerig gaat worden. En binnenhouden is ook geen goed plan want dan loopt hij direct uren achter bij het opbouwschema. Hè bah, bah bah. Als ik wel naar het feest van mijn moeder ga, dan zit ik en onderweg niet fijn in de auto en ook daar op het feest niet. Getver!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:34

Bij ons gaan ze gewoon naar buiten, daar hoef ik perse niet bij te zijn. Vaste groep, en ze zullen even rennen, maar daarna zijn de grasjes belangrijker hoor?

Is het voor Whizz niet wat vroeg om gelijk het land op te gaan? Die ene dag maakt toch niet uit? Kan hij gewoon niet in een paddock ofzo? Die ene dag zit je niet gelijk naast je schema hoor? Je moet ook wel wat flexible blijven en oppassen dat je jezelf niet voorbij rent omdat je dus jezelf het 1 en ander oplegt met een schema.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:37

_Luziream schreef:
Bij ons gaan ze gewoon naar buiten, daar hoef ik perse niet bij te zijn. Vaste groep, en ze zullen even rennen, maar daarna zijn de grasjes belangrijker hoor?

Is het voor Whizz niet wat vroeg om gelijk het land op te gaan? Die ene dag maakt toch niet uit? Kan hij gewoon niet in een paddock ofzo? Die ene dag zit je niet gelijk naast je schema hoor? Je moet ook wel wat flexible blijven en oppassen dat je jezelf niet voorbij rent omdat je dus jezelf het 1 en ander oplegt met een schema.

Dan gaat hij van niet op het land naar 3 uur op het land. In plaats van - van niet op het land naar 2 uur op het land. Wat door DA al als veel voor hem werd aangegeven. Onze hele stal bouwt op per dag een uur erbij, eerste dag 2 uur. Dus dat is niet mijn schema maar het schema van stal.
Er staan ongeveer 32 paarden en die worden per wei door de eigenaren van de paarden erin gezet. Wij hebben 4 paarden en als wij er niet zijn, is dat gewoon niet handig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:39

Fargo, hier gaat alles goed. Hij poept er nog heerlijk op los. Erg he, dat je zo blij kan zijn met goede mest? Ik denk echt dat we nu een voerschema hebben waar hij het echt goed op doet. Hij gedraagt zich in ieder geval wel als een paard die heel goed in zijn vel zit. hahaha, dus die van jou is ook zo'n sloper. Zal wel aan de afstamming liggen? Maakt die van jou ook kuilen in de paddock? Ik word er gek van, want meneer heeft ontdekt dat als hij een kuil graaft, hij lager staat en dan onder het hek door net nog wat extra grassprietjes kan snoepen.

Ai, dat komt wel heel slecht uit allemaal. Maar hier zou ik dus ook perse bij willen zijn. Dan zit je inderdaad op dat feest alleen maar te stressen. Ik herken dat.

Ik weet niet hoe Whizz is als hij in de paddock moet blijven als de rest buiten staat. Die van mij is een vreetwolf en die gaat echt uit zijn dak als Bennie wel op het gras mag en hij niet. Op stal gedraagt hij zich dan weer wel. Misschien is het dan een optie om hem die dag op stal te houden. Ik krijg die van mij ook nooit van het gras na het eerste kwartierje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:55

In de paddock lijkt me ook niets want dan gaat ie de hele tijd uit zijn dak dat hij niet bij de rest is. En dan is de stap voor de dag erna naar wel op de wei nog groter namelijk 3 uur in een keer.
Ik baal er gewoon van, voor het mooie zou hij natuurlijk pas in april op de wei moeten maar dat is geen haalbare kaart denk ik. Zeker niet als je ziet wat het weer wordt.
Maar het gras moet ook nog groeien en de wei moet droog worden, mijn beste optie op het moment is dat het 31 maart wordt... Duimen maar dat er nog wat flinke buitjes vallen ofzo.. En elke dag alvast maar gaan grazen alvast.

Stal begon ook of het niet handig was om de porties ook al wat los te laten omdat we op de wei ook geen controle hadden. Dat gaf me al helemaal een ongerust alarm gevoel :j /3 Voor de tijd hou ik hem echt redelijk strak op zijn voer en dan zal ik met de wei het toch meer los moeten laten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:58

Heb in maar even contact met mijn moeder gezocht ;-) en aangegeven dat er misschien wat hobbels op de weg zitten naar het feest. Nu maar afwachten hoe het verder gaat lopen. Hoop dat het gewoon de 31e maart gaat worden.. En doorgaan met grazen voor nu.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:03

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt gelukkig, ik heb echt te doen met ieder hier die dit wel heeft. Het is allemaal ook zo naar. :(:)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:07

die 'stress' heb ik met het rhino virus..
niet dat ik er echt wakker van ligt,. maar ben wel redelijk bang..

mijn vorige merrie heb ik moeten laten inslapen..
en ik ben zo bang dat die andere 2 van me het ook krijgen.
terwijl ik weet dat ze echt 'hard' zijn.. en nooit bij andere paarden komen etc..

toch is er iets in je wat je zo bang maakt..

en ik weet zeker als die 2 die ik nu nog heb, als daar wat mee gebeurd..
kun je me weg laten brengen..

ik snap wel wat voor 'angst' jullie met je mee dragen..

maar ik probeer dan van alles maar gewoon een lachertje van te maken.
altijd zo 'depri' zijn omdat er 1 keer iets met je dier is gebeurd, moet er niet voor zorgen dat het je je hele leven 'beslist'.
snap je wat ik bedoel ?

in ieder geval, iedereen sterkte ermee :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 15:21

Nee je moet zeker niet depri zijn. Maar soms moet je nog wel een beetje zorgvuldig zijn omdat je anders een operatie van meer dan 5000 eur en 3 maanden revalidatie weggooit. Heb hem graag nog een hele tijd bij me. Heb gisteren weer gezien wat hij kan en wat voor sjouwer en shower hij is en daar wil ik nog heel lang van genieten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:26

Sinds gisteren mag ik weer 5 minuutjes extra aan het werk ;-) dus mag nu 20 minuutjes erop zitten of longeren.
Toch scheelt dat al behoorlijk merkte ik gisteren, net wat meer tijd om aan de slag te gaan.
Gisteren alvast weer een kwartiertje gegraasd. Ben eigenlijk blij dat het nog grijs weer is vandaag ;-) , meer kans op uitstel 8-)

Latruda, ik zou er binnenkort toch gewoon op gaan hoor. Ik ben ook echt niet een van de lichtsten en mag er ook gewoon op. Is ook goed voor de buikspieren!

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:30

Wat fijn dat het zo goed gaat Fargo!
Hoop dat het goed komt met paarden naar de wei/ feestje van je moeder...
moeilijke keuzes die je moet maken..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:37

Ja, ik baal er enorm van als het de 24e wordt, want tja dan moet ik mijn moeder gaan teleurstellen. Hem een dag binnenzetten en dan "lekker" wegggaan, werkt niet (voor mij dan met name ;-) ) en hem wel op de wei laten zetten en lekker weg gaan werkt ook niet. Ik ben dan bovendien 2,5 uur rijden van hem weg als er wel iets zou zijn.

Gisteren heb ik zijn achterijzers ook weer laten vevangen, de volgende keer zijn ze weer alle vier aan de beurt ;-) Dit is eigenlijk gekomen omdat de smid het eerst niet aandurfde om achter ook al mee te nemen mbt de wond. Dus toen zijn de achterhoeven pas later gebeurd en die waren nu weer aan de beurt. Over 2 weken zijn zijn voorhoeven weer aan de beurt en dan neemt hij achter met een "lichte beurt" ook weer mee zodat de volgende keer alles weer "gelijk loopt". Wat een gedoe hè? :') /3 :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:05

Fargo, dat zou voor mij ook niet werken. Dat zit ik echt niet lekker en dat is dan ook nog eens aan mij te merken. Daar wordt niemand gelukkig van. Het weer is hier nu heerlijk. Vanmorgen lekker gereden (zal zo eff wat foto's plaatsen) en de jongens liggen nu lekker languit te pitten in het zonnetje.

Latruda, ik zou er ook gewoon weer op gaan zitten. Gewoon lekker in stap beginnen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:32

Even wat stoere actiefoto's van "ons". Ik weet nog heel goed toen we in Emmeloord in de behandelkamer stonden met Cil. DA vertelde ons toen dat we meer dan 50% hadden dat hij over een half jaar ingereden kon worden. En nu zijn we al weer ruim 2 jaar verder en zie ons een hobbelen door de bak.

Vandaag wel een klein stressmoment want hij heeft weer last van zijn tanden (kan ik zien aan een melksnotneus en stinkpoep). Hij liet gisteren ook wat windjes met longeren en ik vond hem ietsjes dikker dan anders. Dus vandaag gewoon meer seniorenslobber en minder hooi. Kan ie even lekker laxeren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:10

Beetje stress hier %) Cil heeft weer last van zijn gebit. Ik vond hem van de week al wat opgeblazen en vandaag heeft ie dunne mest en een snotneus (melk) en wilde zijn Muesli niet eten. Dan weet ik al hoe laat het is. Dus vandaag is ie aan het vloeibare voedsel. Ik zal echt blij zijn als hij uitgewisseld is. 2 maanden geleden zaten er nog doppen op zijn kiezen. In mei gaat ie rondom op de foto en dan gaat hij ook weer naar de tandarts. Hoewel hij nu dan vloeibaar eten krijgt ben ik toch weer gestressd. Vorige keer dat hij zijn muesli niet moest, moest s'avonds de dierenarts komen ivm gaskoliek (niet goed kauwen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:35

He bah bah bah bah. Dat is echt niet leuk! Heb bij geen van onze jonge paarden dit gelukkig meegemaakt dat ze echt last van hun tanden hadden en niet konden eten. Kan je yakult geven door zijn slobber heen? Zodat je de goede bacterien toch helpt? Of colonflora? Je had het inderdaad al eerder aangegeven dat je het dacht te merken. :(:) :(:) Heel erg veel sterkte!!

Leuke foto's van jou en Cil!! Op de laatste twee lijk je een beetje naar binnen te hangen? Mooie maat is het hoor en wat loopt ie leuk!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:01

fargo schreef:
Leuke foto's van jou en Cil!! Op de laatste twee lijk je een beetje naar binnen te hangen? Mooie maat is het hoor en wat loopt ie leuk!

Hij is leuk he? Ik ben zelf 1.83, maar omdat hij zo fors is zie je dat niet.

Klopt overigens van dat naar binnen hangen. In galop hang ik vaker naar binnen (afwijking ;) ). Maar moet het weer tijdelijk zonder mijn lesgeefmens doen (schoonzus, waarbij ze tijdens een operatie gewoon een lepel van 25 centimeter waren "vergeten", dus die moest weer geopereerd worden), want anders had ik op mijn donder gekregen ~~}> En manlief ziet het niet (die heeft as vrijdag zijn eerste paardrijdles _/-\o_ ).

Hij is echt verschrikkelijk met wisselen. Hij is ook heel erg kleinzerig, dus als er maar iets pijn doet dan vind hij zichzelf vreselijk zielig. Hij blijft dan ook maar bedelen om hooi en muesli eten ho maar.
Met dit soort dagen kauwt hij dan gewoon niet goed en dan gaat dat hooi lekker gisten/rotten. Hij krijgt al met de colon en motility probiotica binnen. Denk je dat colonflora met dit soort problemen (niet goed kauwen) zou helpen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 15:13

Colonflora helpt de goede bacteriën een handje en daarmee ben je dus "tegen" de slechte bacteriën en zou je minder gasvorming moeten krijgen als het goed is. Helpt dus niet zo zeer tegen slecht kauwen maar voor goed "klimaat" in de darmen waardoor er minder gas zou moeten ontstaan.
Ik dacht dat je aangaf dat hij zijn mueslie niet (goed) at en dan zou hij dus minder probiotica binnen krijgen (dan normaal) en daarom dacht ik ook aan de colonflora ..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:19

Die mueslie gaat er wel in. Maar...... met een truc. Ik maak wat slobber aan en daar doe ik dan de mueslie in. Dan is het een heerlijk warm papje en dat wil hij dan weer wel. zucht..........

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:28

Dat was wel even weer schikken zeg Damian..

Hier eigenlijk vooral goed nieuws!
Ik heb Zaterdag voor het eerst weer op Truda gereden!! *\o/* Zo blij als een kind!
En ze was zo braaf he.. ik heb haar eerst nog even kort gelongeerd met zadel. Geen kik..
Dus nou ik stond op het krukje naast haar om op te stappen.. beven als een rietje.. Truda stond er met een centenbakkie bij.. :')
Toen ik eenmaal zat voelde het gelijk goed.. dus lekker een paar rondje gestapt en toen de bak uit en een rondje langs de weilanden.. heerlijk!

Zondag hebben mijn vriend en ik een stukje grasland afgezet en daar heeft ze na het werk mooi even een uurtje in gestaan en daarna weer in dr paddoc... Nu mag ze vanaf vandaag 2 uurtjes er uit en na 2 dagen een uurtje uitbreiden.. *\o/*
De stalhoudster houd haar ontlasting goed in de gaten dat als het dun begint te worden doen we een stapje trug.
Heel fijn dat het allemaal zo makkelijk kan hier op stal.
Top weekend dus!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:06

Hoe is het nu Damian, is het ergste al weer voorbij of zit je er nog midden in in de tandenellende? Wat is dat toch sneu hè?

Latruda DAT klinkt super! *\o/* *\o/* *\o/* Zie je wel dat het al weer kon? Fijn hè om er weer op te zitten. Ben ook zo blij als een klein kind als ik er op zit. Hoe doe jij dat met tijden in de gaten houden dat je draaft bijv met het longeren?
Hoe moet jij eigenlijk opbouwen qua tijden en duur? Ben nieuwsgierig!!

Ik mag vanaf morgen officieel 25 minuten aan de slag waarvan (vanaf zondag ongeveer) zo'n 15 minuten draven. Nou eh da's nog best veel. Ben nu nog aan het opbouwen naar de 10 minuten draven want toen ik de stopwatch erbij had, bleken sommige stukjes toch echt veel minder lang te duren dan ik dacht. Maar goed, dus gisteren maar even aan de lounge gedaan zodat ik echt even een stukje verder kon komen (minuut of 8 in totaal)

Merk dat Whizz al helemaal went aan 'smorgens een bakje mueslie als ik wegga. Hij draait zich nu al eerder tijdens het hooi eten om of het bakje al gegegeven wordt soms :D ;) :+
En gisteren had onze oude man wat problemen dus had ik 'savonds al wat slobber gemaakt maar niet voor hem (in een andere emmer zodat ie niet dacht dat het voor hem was). Hinnikte hij echt toen hij het kennelijk rook - YES eten voor MIJ ;-) Niet dus, ja later wel natuurlijk ..

Er is een kleine kans dat inderdaad zaterdag de paarden het land op gaan. Dus vanavond in ieder geval een half uur grazen. Tot nu toe merk er niets van dat we grazen gelukkig. Zit al paar dagen rond 15 tot 30 minuten afhankelijk van hoeveel tijd ik heb.