Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:36

Oef.. Sterkte Amber.. Is het allemaal wel goed gegaan?

Amber_

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:00

Ja castratie gelukkig wel ! Maar de rest ...
Hij snapte natuurlijk gewoon niet wat er aan de hand. Dan wilde hij opstaan, dat lukte niet, hij viel weer..
Maar echt eng vallen, benen omhoog... :=

Afbeelding

Erbij gaan zitten, zodat hij rustig bleef
Afbeelding

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:02

agossie ! ziet er echt zielig uit... Was het suffigheid van de narcose... of was hij gewoon echt helemaal de weg kwijt ??

Arm beesie!

Ik had vanmorgen een andere verassing toen ik in de stal kwam...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimberleyE op 03-04-12 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:03

Dat ziet er eng uit Amber! Als ik Pringles laat castreren wil ik dat wel liggend laten doen, maar dan op de kliniek. Daar helpen ze namelijk met opstaan waardoor het hopelijk rustiger gaat. Dit ziet er echt niet fijn uit.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:20

Maar dat is niet zo netjes dat ze hem niet vastgehouden hebben totdat hij helemaal goed en stabiel op zijn benen stond!
Heras is op het land onder narcose gecastreerd en met drie man hebben ze hem overeind geholpen aan het halster met twee man en eentje aan zijn staart net zo lang ondersteund totdat hij redelijk kon lopen/staan.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:22

Ja ik vond het ook echt vreselijk... maar in mijn eentje kon ik niks.. Dan durf ik hem niet vast te houden ;(. Helaas werd de DA weggeroepen voor een spoedgeval, dus ik snapte het wel. Maar daarom zou ik het de volgende keer wel anders doen :j Want je voelt je zo machteloos zo...

Jaa suffigheid en ook de weg wel kwijt

Amber_ @ [ITP] Fjordenhengst Toot, laatste topic als ...

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:29

Wie had je trouwens als Dierenarts??

Zie er naaar uit al die touwen om hem heen... jakkes!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:31

Oh dat vond ik wel het minst erg, dat was puur om zijn been omhoog te houden. Ik had er verder een goed gevoel bij, maar het is denk ik altijd erger als het om je eigen dier gaat ! Hij heeft wel gelijk 2 antibiotica spuiten gekregen.Ook heb ik 5 spuiten mee gekregen voor elke dag 1... Hopen dat allemaal mee gaat vallen!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:39

Dat is dan wel weer prettig dat je in ieder geval uit voorzorg antibiotica hebt gekregen. Hopen dat het allemaal goed blijft gaan!!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:41

Zonde Amber van Toot! Maar ik geef je groot gelijk dat je het gedaan hebt! En wat Cassidy altijd zegt:

Good stallions make great geldings!

Nu hopen dat ie snel minder last krijgt! Sterkte met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:17

Ga zo dadelijk het topic even bekijken maar wat een enge foto! Je geeft me gelijk al een extra reden om te twijfelen over castratie en hoe ik het zou laten doen.
Ben alsnog aan het twijfelen gegaan of ik m'n shet toch niet zou laten ruinen. Hij is er 6, heerlijk makkelijk in de hand, schitterend in z'n gedrag als hengst en gewoon lekker stoer zonder ook maar 1 probleem te veroorzaken.
Hij heeft alleen geen papier (zelfs moeder is onbekend in zijn boekje) hij is schimmel en je ziet wel heel goed dat er welsh in zit (ik denk dat hij gewoon welsh is) en ik zou 'm graag gaan inspannen of later als kinderpony gebruiken. Dan is een ruitnje wel veel geschikter natuurlijk.

Maar zou ik het nu doen, of er nog gewoon even mee wachten tot het najaar of als er kids zijn? Zijn respect voor me is endeloos, als er wat is komt hij ook achter me schuilen :') Is echt zo'n maatje en knuffelkont als je'm ziet, maar absoluut geen hengst in manieren.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:21

Ik zou hem wel nu casteren, niet warm, geen vliegen en nog net voor de lente hormonen.
Liggen is verder geen probleem, alleen zorgen dat er genoeg mensen zijn om hem te helpen daarna :D.

Ik zou nooit kinderen alleen laten met een hengst idd, dus snap je redenen wel.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:24

Ik heb een ezeljaarling gekocht samen met zijn moeder (hij is nu 1). Kan ik gewoon wachten om hem te castreren tot lente 2012 of is er dan kans dat hij zijn moeder gaat dekken? (ze blijven samen staan)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:27

Ja die kans is er wel :D Sommige zijn al hééél vroeg vruchtbaar :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:42

Er zijn nu ook nog geen kids en voorlopig komen die er ook niet, ben pas paar maanden samen met mijn vriend en gaan ten vroegste eind dit jaar pas samenwonen :))

Voor de rest komen er ook geen kinderen in de buurt, toch niet als ik er niet bij ben. Hij is ook erg eenkennig en schuw, dus hij zal niet spontaan even naar iemand toelopen als ze inbreken op m'n weitje. Zelfs met voedsel is hij erg moeilijk te lokken. Dus op dat vlak kan het wel wachten natuurlijk, heb ook de plek en de ruimte om hem als hengst paard te laten zijn.

Dit voorjaar wordt erg krap, volgende week verhuizen ze normaal al naar het land als het goed gaat. Dan zet ik het op de planning voor dit najaar, als ze op stal gaan. Daar kan hij ook lekker rustig bekomen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:43

Ohhhhh ik dacht namelijk dat kinderen al in het spel waren haha :P !!
Maar idd dan is najaar ook een prima tijd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:52

Henkje is wel erg lief en makkelijk als hij je kent, maar dat duurt echt wel een tijdje. En hij is ook erg voorzichtig. Maar hij showt wel als de beste als er dames in de buurt zijn.

Vraagje: als je castreert, gaan ze dan ook minder roepen naar andere paarden? de warmbloed heeft hier niet zo veel last van, maar de shet gilt dus letterlijk de hele buurt bij elkaar als ie even alleen is :')

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:16

Ja, Toot gilt ook veel. Hinniken en brullen... Fjordy heeft dat niet meer. Wel gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:43

Op zich vind ik het geen ramp en de stalbaas vindt het ook erg grappig. Het is alleen erg schril en hoog en mijn oren suizen vaak nog na :+

Ohja, 1x ging hij net een concert geven in de paddock, vanaf de toegangsweg zie je die niet. Kwam er een wandelaar vragen of het normaal is dat paarden zo gillen als ze geslacht worden :')

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 11:52

_Emm_ schreef:
Ik heb hier een paar maanden geleden een berichtje geplaatst dat ik m'n bijna 2 jarige Welsh hengstje van het voorjaar wil laten castreren. Hij was toen echt stront vervelend en vooral met heel veel andere dingen bezig dan met mij. Nu is hij echter een soort omgeslagen, bijna altijd super lief en loopt (meestal) braaf mee. Hij heeft me dus weer aan het twijfelen gebracht, haha.

Hij staat hier samen met mijn haflinger ruin aan huis, dus opzich heb ik er verder weinig last van dat hij hengst is. Kan gewoon samen naar buiten en geen merries in de buurt om druk voor te doen.
Maar aan de andere kant, ik wil toch niet met hem gaan fokken, hij gaat een hengstenkeuring toch niet door komen, dus waarom dan hengst houden?
Twijfels twijfels twijfels..

Ik zeg dan lekker castreren.
Dat Hengsten gedrag komt vaak ook met vlagen.
En vooral nu al consequent zijn..ander zit je dadelijk met een strontvervelende ruin:)

Amber wat een grote stap..knap dat je het gedaan heb zeker met zo knapperd.
Nu heb je er een fantastische ruin bij.
Hopelijk gaat het genezings proces snel voorbij.

Tja...Het is April en ik wordt stiekem een beetje zenwuwachtig.
Ik roep heel hard bij geen premie gaan ze ballen eraf....maar het is zo definitief.(tenzij jury zegt wacht nog even een jaar of 2)
Mei komt langzaam in zicht....
Als Montoyo niet goedgenoeg is......Moet er toch weer een nieuwe hengst komen :+ :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:09

Heb net even bijgelezen, heftig hoor Amber. Balou wordt ook liggend gecastreerd dus ik weet nu wat me te wachten staat.
Zie trouwens ook het meest tegen het opstaan op.

Was je verder alleen?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:17

Ja en met mijn vriend... Alleen Toot en mijn vriend liggen elkaar TOTAAL niet.
Vandaar dat ik 'alleen' was. Normaal samen met de Dierenarts.

Maar als je hem helpt met opstaan, met meerdere, kan hij ook niet kruipen en zo.
Nu was ik ook bang dat hij steeds tegen het hek aan zou vallen en weet ik het :=

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:25

Pfff, ook mijn grote nachtmerrie, dat ie zijn benen breekt bij het overeind komen.

Wij zijn ook met zijn tweeen, maar kan zelf nogal slecht tegen bloed. :o (en eigenlijk word ik er ook veel te zenuwachtig van, wil ook niet dat ie dat voelt).

Maar met 2 man overeind helpen gaat wel lukken?

Overigens jammer dat je fjord niet is goedgekeurd, ontzettend mooi beestje hoor. :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:29

Hmm heb natuurlijk niet alles gelezen maar mijn hengstje is afgelopen 20 maart 1 geworden, liefst zou ik hem hengst houden maar dit kan niet zo blijven ivm de anderen en hij er nu al bovenop wil.
(Hij springt erop maar haalt em er nog niet uit:=)
Van de zomer mag hij nog gaan groeien op de wei en ws wordt hij eind dit jaar gecastreerd.
Wat ik niet helemaal begrijp is, gaat hij als ik hem niet castreer nou het uiterlijk ontwikkelen (logisch) en de hoogte in of gaat hij pas de hoogte in als hij wel gecastreerd word?
Niet dat alles er vanaf zal hangen maar een beetje hoogte en body is wel fijn want ik wil er met mijn 1.78 later wel op gaan rijden:P
Zijn moeder was ongeveer 1.45 en de papa 1.60..
Wat gokken jullie?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:37

pinto_1 schreef:
Pfff, ook mijn grote nachtmerrie, dat ie zijn benen breekt bij het overeind komen.

Wij zijn ook met zijn tweeen, maar kan zelf nogal slecht tegen bloed. :o (en eigenlijk word ik er ook veel te zenuwachtig van, wil ook niet dat ie dat voelt).

Maar met 2 man overeind helpen gaat wel lukken?

Overigens jammer dat je fjord niet is goedgekeurd, ontzettend mooi beestje hoor. :j

Thnx !!
Ik heb de castratie zelf ook niet gezien, want ik zat op zijn nek. Toen het klaar was, heb ik wel gekeken, maar veel het bloed héél erg mee. Ik denk dat dat wel lukt, maar beter te veel dan te weinig.

Toch ga ik de volgende keer voor staand, maar weet je.. mensen maken je natuurlijk altijd bang. Nu zullen er geheid risico's aan zitten hoor ! Maar denk dat alles voor en nadelen heeft..