is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:11

femo schreef:
dit paard heeft een zeer weke rug, zal flink rugpijn krijgen

Denk je...

140509

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 09:40

ik ga de arts maar weer mailen want het duurt alweer een tijdje

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:18

femo schreef:

Waaraan kun jij dat aanmerken?

Ken genoeg paarden met een wekere rug die zelfs nog in de dressuursport zitten en nog punten krijgen ook! Die paarden blaken van gezondheid, en met een frisse herfstdag? Bokken de paarden ook nog wanneer ze buiten worden gezet uit frisheid. Geen grijntje pijn te bekennen. Dus ik ben benieuwd waar aan jij dat kan aanmerken.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 23:18

YESS!!! eindelijk rontgen foto's binnen gekregen van utrecht
het duurde even en ik moest er echt achteraan maar nu heb ik ze
nu naar een paar dierenartsen sturen en kijken of ze haar kunnen helpen

ik hou jullie op de hoogte

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 01:00

ben heel erg benieuwd :)

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:01

Ik heb je hele topic gelezen, jeetje zeg wat moeilijk allemaal... heel veel suc6, ik hoop dat er een oplossing is...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:35

merrieveulen schreef:
tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet. maar een paard kan heel gelukkig zijn in een groepje op de wei, dat wordt weleens vergeten. vaker zie ik dat mensen hun paard laten inslapen omdat hij afgekeurd is voor de sport en men geen twee paarden kan aanhouden.

dat is niet iets van nu :n het is vroeger altijd zo geweest, als je paard(je werktuig, tractor, etc) niet mee rkon werken, ging g=het naar de slacht, punt... de luxe om een dier de wie in te mikken en laat maar lopen, die was er gewoon niet...
juist tegenwoordig word daar steeds sneller een vraagteken bij gezet, want dieren zoals ene paard zijn geen noodzaak maar luxe, een huisdier/hobby ipv je brood.
tegenwoordig zie je bakken vol paarden die niets meer kunnen of heel beperkt kunnen die gewoon blijven lopen.

zelf zal ik mijn paard als deze pijnvrij en vrolijk op de wei kan , zonder produktief te zijn , idd op de wei mikken ergens, maar wel in mijn eigendom ..
mocht het leven lijden worden , dan is het einde verhaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:19

eens! Ik zou dat zelf ook doen. Snap echter wel dat dat niet voor iedereen mogelijk is.
Grote verschil met vroeger is dat men vroeger in veel gevallen (al dan niet deels) afhankelijk was van het paard. nu is het een luxe-artikel, een 'speeltje'. En ik vind soms wel dat mensen niet genoeg hun best doen voor hun dieren. Maar goed, dat is wel een heel andere discussie, en ook per situatie verschillend etc. etc.
Bovendien is er een groot verschil tussen hoe de ene mens een paard(en) heeft en hoe de ander.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:21

maralyn schreef:
femo schreef:

Waaraan kun jij dat aanmerken?

Ken genoeg paarden met een wekere rug die zelfs nog in de dressuursport zitten en nog punten krijgen ook! Die paarden blaken van gezondheid, en met een frisse herfstdag? Bokken de paarden ook nog wanneer ze buiten worden gezet uit frisheid. Geen grijntje pijn te bekennen. Dus ik ben benieuwd waar aan jij dat kan aanmerken.

nou sorry hoor, maar een paard moet z'n rug normaal kunnen bollen. ik heb zelf een pony met een weke rug, en die 'kan' wel in de sport, maar nooit zoals andere paardjes. die van mij leek geen pijn te hebben, maar ik ben voor de zekerheid naar utrecht gegaan, en ze had WEL pijn. dus af en toe een bokje en puntjes halen zegt niet gelijk dat ze geen pijn hebben hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:52

Aan de andere kant zegt een holle rug ook niet gelijk dat ze wél pijn hebben. in dit topic staan diverse voorbeelden daarvan. De rug echt goed bollen zal moeite kosten, zo niet onmogelijk zijn, maar hey, kijk eens eerlijk, de enige keer dat paarden hun rug écht als zodanig bollen is tijdens bijvoorbeeld het poepen. Het 'bollen' waarvan sprake is ohz heeft vooral te maken met het openen van de wervelkolom, en dat is voor een hoop paarden met weke of hollere ruggen geen probleem.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:02

ik zeg niet dat het paardje bij voorbaat pijn heeft, of althans, zo bedoelde ik het niet. Maar wel wanneer je dus behoorlijk gaat trainen, en dan kun je lang en laag en over de rug rijden, maar echt goed word het niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:07

Als je het paard goed rijdt, dan krijg je de rugspieren wel degelijk sterk en lopen er zelfs paarden met zo'n rug pijnloos Z dressuur.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:08

femo schreef:
ik zeg niet dat het paardje bij voorbaat pijn heeft, of althans, zo bedoelde ik het niet. Maar wel wanneer je dus behoorlijk gaat trainen, en dan kun je lang en laag en over de rug rijden, maar echt goed word het niet.

Aha OK duidelijk, zo kwam het nl wel een beetje over.
Ik heb paarden gezien met ruggen, wil je echt niet weten, gewoon géén gezicht. de dieren functioneerden echter prima, en zijn respectievelijk 34 en 35 geworden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:01

merrieveulen schreef:
femo schreef:

Aha OK duidelijk, zo kwam het nl wel een beetje over.
Ik heb paarden gezien met ruggen, wil je echt niet weten, gewoon géén gezicht. de dieren functioneerden echter prima, en zijn respectievelijk 34 en 35 geworden.

i know! alleen het enige wat ik zeg is dat ze gewoon niet heel goed zijn voor de sport, behalve als mensen er genoegen mee nemen dat hun paard de bovenlijn strak houdt! :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:23

femo schreef:
nou sorry hoor, maar een paard moet z'n rug normaal kunnen bollen. ik heb zelf een pony met een weke rug, en die 'kan' wel in de sport, maar nooit zoals andere paardjes. die van mij leek geen pijn te hebben, maar ik ben voor de zekerheid naar utrecht gegaan, en ze had WEL pijn. dus af en toe een bokje en puntjes halen zegt niet gelijk dat ze geen pijn hebben hoor.

Was niet aanvallend bedoeld...maar zo heb je het waarschijnlijk wel opgevat.
Niet nodig...Mijn vraag was:

Waar aan kun jij dat aanmerken aan het paard?

En daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:25

Hoeft helemaal niet, dat ze zich altijd strak houden. Heb je wel eens zo'n paard zien lopen of gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:31

Het hoeft idd niet, maar de kans op heel grote problemen lijkt me wel heel erg groot......

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:18

maralyn schreef:
femo schreef:

Was niet aanvallend bedoeld...maar zo heb je het waarschijnlijk wel opgevat.
Niet nodig...Mijn vraag was:

Waar aan kun jij dat aanmerken aan het paard?

En daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

niet lekker over de rug kunnen lopen, niet lekker zitten doordat die rug wat strak gehouden word.

die van mij wou geen aanleuning. en ook niet lang en laag. al vond ik het bij haar nog al goed voor haar 'bouw'

je zag dat hij wel mooi vering had etc etc.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:28

oei moeilijk, niet overbouwd maar rug is zeker enorm week, misschien dat ie er niet meteen last van krijgt maar zal een zwak punt blijven dus de kans is groot dat ze hier op den duur last van gaat krijgen, normaal zie je dit pas bij hele oude paarden dat ze zo'n ingezakte rug krijgen, lastig, hoop dat de artsen je wat hoop geven

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:58

merrieveulen schreef:
tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet.

Onzin, ik loop al 30 jaar mee in de paardenwereld en ik heb nog nooit zoveel kneusjes, oudjes, zieke, zwakke en misvormde paarden gezien die hun leven slijten op de wei of, helaas, in de handel belanden. Dat kwam 20 jaar geleden echt niet zoveel voor en toen waren paarden ook puur hobby en luxe en niet voor werk.
Tegenwoordig laat iedereen ze veel te lang lopen, dat is mijn mening. Een paard als van TO zou ik idd waarschijnlijk laten inslapen. NOg even afwachten wat er uit de foto's komt maar de kans dat je van dit paard erg weinig plezier gaat hebben en veel kosten, is groot.

Wat als TO het straks niet meer kan betalen? Dan is ze gehecht aan het dier en moet ze het alsnog in laten slapen omdat je zo'n dier met goed fatsoen niet kan verkopen (god weet waar ie terecht komt en of mensen dan verstandig met zo'n rug omgaan). Wat als blijkt dat het dier echt nooit te berijden is? Wil TO in alle eerlijkheid echt 20 jaar lang een godsvermogen betalen aan een paard waar ze niks mee kan?
Mensen denken tegenwoordig niet verder dan 2 maanden vooruit en zijn weinig realistisch.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:01

@waves, vroeger werd een paard ingeslapen als ie op was nu gaan ze wel heel erg lang door, voor wie is dat dan? Niet voor t dier heb ik het idee.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:01

Lante schreef:
Als je het paard goed rijdt, dan krijg je de rugspieren wel degelijk sterk en lopen er zelfs paarden met zo'n rug pijnloos Z dressuur.

Maar weinig mensen hebben die vaardigheden, die kennis, het fysiek om dat goed te doen, het geld om echt goede lessen te nemen etc.... je moet ook realistisch kijken naar wat jij als ruiter kan en of je in de mogelijkheid bent om voldoende bij te leren.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:08

Ik volg dit even - ben benieuwd waar dit allemaal toe leidt.
Hopelijk is er een oplossing te vinden!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:31

Waves schreef:
merrieveulen schreef:
tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet.

Onzin, ik loop al 30 jaar mee in de paardenwereld en ik heb nog nooit zoveel kneusjes, oudjes, zieke, zwakke en misvormde paarden gezien die hun leven slijten op de wei of, helaas, in de handel belanden. Dat kwam 20 jaar geleden echt niet zoveel voor en toen waren paarden ook puur hobby en luxe en niet voor werk.
Tegenwoordig laat iedereen ze veel te lang lopen, dat is mijn mening. Een paard als van TO zou ik idd waarschijnlijk laten inslapen. NOg even afwachten wat er uit de foto's komt maar de kans dat je van dit paard erg weinig plezier gaat hebben en veel kosten, is groot.

Wat als TO het straks niet meer kan betalen? Dan is ze gehecht aan het dier en moet ze het alsnog in laten slapen omdat je zo'n dier met goed fatsoen niet kan verkopen (god weet waar ie terecht komt en of mensen dan verstandig met zo'n rug omgaan). Wat als blijkt dat het dier echt nooit te berijden is? Wil TO in alle eerlijkheid echt 20 jaar lang een godsvermogen betalen aan een paard waar ze niks mee kan?
Mensen denken tegenwoordig niet verder dan 2 maanden vooruit en zijn weinig realistisch.

Graag even ook de rest lezen, ik ben niet zó kortzichtig hoor. Hier is allang meer over gesproken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:56

Je kan beter zeggen dat iedere Jan Doedel maar een paard koopt!