femo schreef:dit paard heeft een zeer weke rug, zal flink rugpijn krijgen
Denk je...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
femo schreef:dit paard heeft een zeer weke rug, zal flink rugpijn krijgen
merrieveulen schreef:tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet. maar een paard kan heel gelukkig zijn in een groepje op de wei, dat wordt weleens vergeten. vaker zie ik dat mensen hun paard laten inslapen omdat hij afgekeurd is voor de sport en men geen twee paarden kan aanhouden.
maralyn schreef:femo schreef:dit paard heeft een zeer weke rug, zal flink rugpijn krijgen
Waaraan kun jij dat aanmerken?
Ken genoeg paarden met een wekere rug die zelfs nog in de dressuursport zitten en nog punten krijgen ook! Die paarden blaken van gezondheid, en met een frisse herfstdag? Bokken de paarden ook nog wanneer ze buiten worden gezet uit frisheid. Geen grijntje pijn te bekennen. Dus ik ben benieuwd waar aan jij dat kan aanmerken.
femo schreef:ik zeg niet dat het paardje bij voorbaat pijn heeft, of althans, zo bedoelde ik het niet. Maar wel wanneer je dus behoorlijk gaat trainen, en dan kun je lang en laag en over de rug rijden, maar echt goed word het niet.
merrieveulen schreef:femo schreef:ik zeg niet dat het paardje bij voorbaat pijn heeft, of althans, zo bedoelde ik het niet. Maar wel wanneer je dus behoorlijk gaat trainen, en dan kun je lang en laag en over de rug rijden, maar echt goed word het niet.
Aha OK duidelijk, zo kwam het nl wel een beetje over.
Ik heb paarden gezien met ruggen, wil je echt niet weten, gewoon géén gezicht. de dieren functioneerden echter prima, en zijn respectievelijk 34 en 35 geworden.
femo schreef:nou sorry hoor, maar een paard moet z'n rug normaal kunnen bollen. ik heb zelf een pony met een weke rug, en die 'kan' wel in de sport, maar nooit zoals andere paardjes. die van mij leek geen pijn te hebben, maar ik ben voor de zekerheid naar utrecht gegaan, en ze had WEL pijn. dus af en toe een bokje en puntjes halen zegt niet gelijk dat ze geen pijn hebben hoor.
maralyn schreef:femo schreef:nou sorry hoor, maar een paard moet z'n rug normaal kunnen bollen. ik heb zelf een pony met een weke rug, en die 'kan' wel in de sport, maar nooit zoals andere paardjes. die van mij leek geen pijn te hebben, maar ik ben voor de zekerheid naar utrecht gegaan, en ze had WEL pijn. dus af en toe een bokje en puntjes halen zegt niet gelijk dat ze geen pijn hebben hoor.
Was niet aanvallend bedoeld...maar zo heb je het waarschijnlijk wel opgevat.
Niet nodig...Mijn vraag was:
Waar aan kun jij dat aanmerken aan het paard?
En daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
merrieveulen schreef:tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet.
Lante schreef:Als je het paard goed rijdt, dan krijg je de rugspieren wel degelijk sterk en lopen er zelfs paarden met zo'n rug pijnloos Z dressuur.
Waves schreef:merrieveulen schreef:tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet.
Onzin, ik loop al 30 jaar mee in de paardenwereld en ik heb nog nooit zoveel kneusjes, oudjes, zieke, zwakke en misvormde paarden gezien die hun leven slijten op de wei of, helaas, in de handel belanden. Dat kwam 20 jaar geleden echt niet zoveel voor en toen waren paarden ook puur hobby en luxe en niet voor werk.
Tegenwoordig laat iedereen ze veel te lang lopen, dat is mijn mening. Een paard als van TO zou ik idd waarschijnlijk laten inslapen. NOg even afwachten wat er uit de foto's komt maar de kans dat je van dit paard erg weinig plezier gaat hebben en veel kosten, is groot.
Wat als TO het straks niet meer kan betalen? Dan is ze gehecht aan het dier en moet ze het alsnog in laten slapen omdat je zo'n dier met goed fatsoen niet kan verkopen (god weet waar ie terecht komt en of mensen dan verstandig met zo'n rug omgaan). Wat als blijkt dat het dier echt nooit te berijden is? Wil TO in alle eerlijkheid echt 20 jaar lang een godsvermogen betalen aan een paard waar ze niks mee kan?
Mensen denken tegenwoordig niet verder dan 2 maanden vooruit en zijn weinig realistisch.