[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:24

Dit weer is gewoon 'drama' voor onze gevoelige luchtweg paardjes...Ik sproei nu voor ik ga rijden eerst de buitenbak, zodat het iig niet / minder stuift. Wil het rijden wel weer even oppakken, want de paddock is stoffiger. Dan maar een half uurtje rijden met veel stap, mij ook prima.

@ Gemske: geen idee!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:53

Nou de veearts is geweest, ik zal even een update geven.
Ze heeft een shot ventipulmin en antibiotica gehad, en een kuur van beide (hier in Engeland kennen ze de equipulmin-siroop niet, best apart!).
Aurora was net gelukkig alweer een stuk vrolijker (en ik ook), die shotjes helpen echt meteen.

Ook heeft de VA bloed afgenomen, voor de zekerheid en met name om lever problemen uit te sluiten, dat kon eventueel ook effect hebben op de luchtwegen.
Van de week komen ze ook nog terug om d'r tanden te doen. Dat is nog nooit gedaan dus kan best eens nuttig zijn. En om te kijken of dat helpt om het hoesten bij eten weg te krijgen.

En ik heb net besloten dat ik niet meer het standaard hooi van stal ga voeren, maar met een stalgenootje het hooi ergens anders vandaan haal. Het is gewoon nog steeds te stoffig, ondanks dat ik het al eerder aangegeven heb en andere paarden op stal ook licht hoesten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:04

Door de droogte is het erg stoffig buiten, in de rijbak maar ook op het weiland.

Mijn paard heeft duidelijk last van het stof. Als ik hem van het land af haal dan zit er in zijn neus gaten wat snot dat zwart is geworden door het stof. Ook is hij heel erg veel aan het briesen als hij in het land staat. Tijdens het rijden heeft hij tijdens het aandraven een opstart kuchje en briest hij ook abnormaal veel.

Nou kwam ik toevallig vliegenmaskers tegen met een neusflapje er aan, een zoals deze b.v
http://www.agradi.nl/product_pics_500/4045083.jpg

Wat denken jullie zou zo`n neusflapje het stof een beetje tegen kunnen houden, zodat hij er minder last van heeft. Of werkt zo iets totaal niet tegen stofallergie?
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken, en misschien is er wel iemand met ervaring die kan vertellen of het werkt of niet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:38

Die zijn tegen zonnebrand geloof ik, als je paard een witte of roze neus heeft verbrandt dat snel.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:33

Mijn fries heeft ook veel last van het stof. De bak is erg droog. Hij wordt elke dag wel gesproeid maar met dit weer kun je er gewoon niet tegen op sproeien. Resultaat is nu dat hij met rijden in het begin kucht. Hij proest uiteindelijk wel, maar het is natuurlijk niet helemaal goed. Vanmorgen bleef hij de hele tijd hoesten. Elke keer als ik even gestapt had, en ik draafde weer aan begon hij weer. Kan ik hier iets tegen geven? Of is het gewoon afwachten tot het weer gaat regenen?

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:41

Ik meld mij ook. Het paard van mijn tante hoest heel erg, in rust en tijdens het rijden. Tijdens het rijden lijkt het alsof hij hyperventileert en naar adem hapt. Ook heeft hij vaak een snor neus, dikke witte snot. VA heeft er naar gekeken en vond niets. Ze heeft al verschillende medicijnen geprobeerd maar niets helpt tot nu toe. Iemand ervaringen of tips?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:07

Ik wil er nog even bij vermelden dat mijn paard onlangs nog is nagekeken door de DA en een bloedonderzoek heeft gehad. Hieruit kwam niets afwijkends naar voren dus wij denken echt dat het door het stof komt.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:08

flappie2 schreef:
Door de droogte is het erg stoffig buiten, in de rijbak maar ook op het weiland.

Mijn paard heeft duidelijk last van het stof. Als ik hem van het land af haal dan zit er in zijn neus gaten wat snot dat zwart is geworden door het stof. Ook is hij heel erg veel aan het briesen als hij in het land staat. Tijdens het rijden heeft hij tijdens het aandraven een opstart kuchje en briest hij ook abnormaal veel.

Nou kwam ik toevallig vliegenmaskers tegen met een neusflapje er aan, een zoals deze b.v
http://www.agradi.nl/product_pics_500/4045083.jpg

Wat denken jullie zou zo`n neusflapje het stof een beetje tegen kunnen houden, zodat hij er minder last van heeft. Of werkt zo iets totaal niet tegen stofallergie?
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken, en misschien is er wel iemand met ervaring die kan vertellen of het werkt of niet.

ik heb er gisteren voor de eerste keer mee gereden, het kan toeval zijn, dat het gistere toevallig niet zo erg was, maar hij heeft alleen aan het begin een kuchje gegeven en daarna was het gewoon over :D ik ben er heel erg blij mee. (mijn paard heeft een stof/pollen allergie)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:30

De luchtwegcompositum is ook geen suc6. Medam neemt niets meer in. De prednison pil ging vandaag wel weer goed :=

Jibbel, hoe spuit je de buitenbak? Heb je dan zo'n speciaal apparaat? Vorig jaar heb ik ook een poging gedaan met een sproeien maar dat was geen suc6. Geloof dat na een kwartier alles alweer 'zachtzand' was plus de slang kwam niet zo ver :') dus ik ben ook nog opzoek naar een oplossing.

Wij hebben de buurman gevraagt of hij dit jaar kuil voor ons wil maken ipv hooi. Wij krijgen helaas ook te vaak te stoffig hooi. Hier krijgen ze nu smorgens hooi maar in de middag en avond staan ze een uur op het gras. Langer kan helaas niet omdat we niet heel veel grond hebben. Maar mocht Muska meer last krijgen dan mag ze samen met een ander paard de heledag op het gras en snachts op een klein mini padockje (waar het minder stoffig is)

Zo'n netje voor de neus lijkt me niet echt werken voor de stof. Dat gaat er gewoon onderdoor en als ze met hun hoofd op de grond snuiven komt het ook gewoon in de neus. Schijnt wel goed te werken als ze last van pollen hebben en idd voor als een neus snel verbrand.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:51

Wij hebben op de bakrand sproeiers zitten die zijn aangesloten op een slang en een pomp die water uit de sloot haalt. Dus het is voor ons vrij makkelijk: kraan open en pomp aan en de rest gaat vanzelf. :)
Gisteren weer even voor de zekerheid gebeld met de dierenarts. Ik mag weer wat meer medicijnen gaan geven nu ze meer last heeft van het stof/droogte. Hij zei ook al dat het idd altijd afhankelijk is van o.a. het weer hoe goed het gaat. Verrassend...

Kijk nog even aan hoe het gaat, want in rust is ze goed (en dat was voorheen wel anders) dus ik twijfel een beetje of ik gewoon een paar dagen met haar zal stappen en verder niet teveel zal doen.

Er zijn wel van die pollennetjes, die je aan het halster kunt bevestigen (of aan de neusriem) maar sommige paarden worden daar helemaal gek van. Enerzijds vraag ik me af of het ook wel werkt voor de pollen, maar voor stof denk ik niet, stofdeeltjes zijn zo klein dat ze ook wel door die maasjes heen gaan van zo'n netje.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:56

Oke, zo`n netje zal dus niet echt helpen tegen het stof.
Mmm..... heeft iemand een ander idee om er voor te zorgen dat hij minder last heeft van het stof.
De bak word al nat gehouden, maar de grond in het land is ook erg stoffig.

Z`n neus gaten zitten echt helemaal vol met zwart (door het stof) opgedroogd snot. Schoonmaken helpt niet, want het zit er zo weer. Ik vind het zo sneu dat hij er zo`n last van heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:21

flappie2 schreef:
Oke, zo`n netje zal dus niet echt helpen tegen het stof.
Mmm..... heeft iemand een ander idee om er voor te zorgen dat hij minder last heeft van het stof.
De bak word al nat gehouden, maar de grond in het land is ook erg stoffig.

Z`n neus gaten zitten echt helemaal vol met zwart (door het stof) opgedroogd snot. Schoonmaken helpt niet, want het zit er zo weer. Ik vind het zo sneu dat hij er zo`n last van heeft.

Neus in smeren met vaseline misschien ? Dan houdt de vaseline een deel van het ingeademende stof tegen doordat het vastplakt aan de vaseline.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:15

Super blij dat ik dit topic heb gevonden!

Misschien is er iemand die mij wat advies kan geven over mijn paard, want ik weet het niet meer!

19 jarige ruin, ben ik mee aan het kwakkelen sinds vorig jaar zomer. Hij staat van 's ochtends zes (ivm werk) tot dat het weer het toelaat buiten. Binnen staat hij op zaagsel (vlas eet hij) en hooi met zo min mogelijk stof). Paard wordt snel dik, dus krijgt zomers minder gras. verder krijgt hij twee keer een schep luzerne met een kwart brokjes. Voor zijn artrose krijgt hij joint control van soulmate.
* hoesten was toen heel (zomer 2010) erg dus DA laten komen--> kuur pretnison icm ventipulmin
* na de kuur nauwelijks verbetering dus nog een keer dezelfde kuur
* werd niet beter dus besloten om naar moerbeke te rijden, daar b.scopie en longspoeling gedaan, tevens bloedonderzoek en kweek afgenomen, conclusie; ernstige bronchitis
* advies; twee maal daags puffen met atroven en fluxitide (?). Braaf gedaan, met hulp van stalhoudster die zo vriendelijk was om dit te doen om zes uur sochtends...enorme belasting dus. En paard dag en nacht naar buiten.
* Na die kuur leek het te verminderen, zijn toen ook MSM gaan voeren
* Hele winter rustiger geweest, maar wel constant het idee gehad dat het onderdrukt werd, af en toe een kuchje zeg maar. MSM met tussenpozen doorgevoerd. Paard stond inmiddels op voordroogkuil.
* Paard ging verhuizen en begon een maand voor de verhuizing (feb dit jaar) weer te kuchen. Weer op de MSM om het voor te zijn, maar hij blijft kuchen. Begon ook af en toe een ademreutel te horen, maar die proeste hij weg.
*Op nieuwe stal paard weer opzaagsle, veel frisses lucht, hele dagen buiten en op MSM, hoesten bleef maar werd niet erger.
* Nu twee weken gestopt omdat ik naar mijn idee mijn paard niet het hele jaar door MSM hoor te geven en hoesten is meteen verergerd.
* Dus ik heb weer een pot MSM besteld en pulmitranq om de longkwaliteit te verbetren en om ook het slijm in de onderste luchtwegen op te laten lossen in de hoop dat het verbeterd.

Paard hoeft niet meer de longetjes te hebben van een driejarige, maar hij moet wel een goede kwaliteit van leven houden en rustige bosritjes kunnen maken met een drafje en een galopje, maar zoals hij er vandaag bij aan het hoesten was is het voor hem echt niet fijn om iets te doen. Hij heeft geen koorts, heeft energie, is allert en eet goed.

Naar mijn idee heeft een bronchoscopie niet veel zin omdat er toch bronchitis uit komt. Echter, ik weet nu niet meer zo goed wat ik voor hem kan doen, dus zit ik er aan te denken om toch weer een scopei te maken. Maar goed, de kosten hopen zich nu wel op, terwijl het resultaat uit blijft. Iemand ideeen, advies, trucs, tips? Ik hoor het erg graag!
Paard krijgt nu nat hooi en luzerne in afwachting van de MSM en de pulmitranq.

Iemand ervaring met dit soort paarden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:50

hoi,

Ik begrijp dus dat hij problemen heeft met de achterste luchtwegen ?
Probleem is ook een beetje dat het nu erg droog en dus stoffig is buiten, ik hoor bij ons op de wei ook regelmatig de paarden hoesten na een galopje b.v. . Terwijl die paarden niets geen longproblemen hebben.

er zijn natuurlijk tig verschillende middelen tegen hoesten in de handel. Volgens mij verschilt het helaas ook erg per paard welk middel het beste werkt.
wisten ze in Moerbeke wel waarom je paard bronchitis had ontwikkeld ? Zat er ergens een schimmel b.v. ?
Was er geen allergie b.v. ?

En heeft je paard nu veel snot en welke kleur is dat ?

puur broncho is een natuurlijk middel wat werkt zoals ventipulmin. Het is slijmoplossend en verwijdt de luchtwegen wat. Maar als ventipulmin niets deed, weet ik niet of dat werkt voor je paard.
Over de volgende producten heb ik wel goede ervaringen gelezen :
- mytha II
- silsterk = weerstandsverhogend
- luchtwegkruiden forte als het probleem in de achterste luchtwegen zit, luchtweg compositum als het probleem in de voorste luchtwegen zit.
- drechtsteden kruidenmix oa te koop via internet op site van babs ruitersport
- NAF respirator 5 star

kan je paard niet dag en nacht naar buiten ?
Al eens overwogen om naar Erik Laarakker ( holistisch dierenarts ) te gaan ? Of geloof je daar niet zo in ?

Succes hoor !

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:15

Hoi Maris, Bedankt voor je antwoord! in moerbeke is niet uitgekomen dat hij allegien heeft en ook de bestaans oorzaak hebben ze niet kunnen achterhalen, alleen dat het een ernstige bronchitis was.
Ik hoor hem af en toe reutelen, hoerdoor denk ik dat hij van de voorste luchtwegen last heeft, maar in moerbeke hebben ze totaan de splitsing naar de bronchien gekeken en ook daar zat pus en slijm toendertijd. Dus ik denk dat hij zowel last heeft van de voorste als van de achterste luchtwegen.
Soms komt er wat snot los, dan is het over het algemeen wit, maar soms ook geelachtig.

Ventipulmin deed wel iets, maar zodra ik daar mee stopte, werd het weer erger.

Paard staat graag buiten, maar staat ook erg graag binnen. Omdat hij hoes probeer ik hem zoveel mogelijk buiten te houden, hij staat dan ook van zes tot nu een uur of acht buiten. Hij staat niet graag alleen en 's nachts staan de paarden op stal, dus dat is eigenlijk wel een probleem.

Erik Laarakker....klinkt bekend...ik ga eens even lekker googlen!

Bedankt voor je tips!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:29

Iemand ervaring met nostrilvet?? Wij sproeien het land en padock sinds 3 dagen, is ook al een heel verschil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:26

Glossi schreef:
Iemand ervaring met nostrilvet?? Wij sproeien het land en padock sinds 3 dagen, is ook al een heel verschil.

Ik weet alleen dat het voor sommige paarden met pollenallergie werkt en voor anderen weer helemaal niet.
Misschien kan je eerst eens de neus insmeren met vaseline, dat werkt een beetje hetzelfde alleen kom je met de nostrilvet natuurlijk verder in de neus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:29

gekleurd snot wijst vaak richting een bacterieele ontsteking in de luchtwegen.
Reutelen duidt toch wel op vastzittend slijm, lijkt me ?!

Jammer dat de andere paarden niet dag en nacht buiten staan ! Meestal vinden de paarden het 1 of 2 nachten niet zo leuk om niet naar binnen te worden gehaald, maar daarna willen ze niet meer mee naar binnen hoor.
ik zat nog te denken.... zaagsel is ook niet mega stofvrij toch ? Ik snap dat je ervoor kiest ivm opeten van vlas. maar misschien kun je nog iets van water over het zaagsel heenstrooien om het stof te minderen ????

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:04

Met mijn paard schiet het ook nog niet zo op. Hij hoest nog steeds. Ik geef hem nu luchtweg compositum en het is wel wat verbeterd maar nog steeds niet goed. Hij heeft af en toe een hele erge snotneus, het is dan echt groen slijm wat eruit komt. Ik ben eigenlijk toch van plan om er binnenkort een DA bij te halen. Hij staat op stro maar wel in een buitenbox met luik dat gewoon dag en nacht open staat dus hij kan als hij op stal staat wel de hele tijd met zijn hoofd naar buiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:11

Barbara88 schreef:
Met mijn paard schiet het ook nog niet zo op. Hij hoest nog steeds. Ik geef hem nu luchtweg compositum en het is wel wat verbeterd maar nog steeds niet goed. Hij heeft af en toe een hele erge snotneus, het is dan echt groen slijm wat eruit komt. Ik ben eigenlijk toch van plan om er binnenkort een DA bij te halen. Hij staat op stro maar wel in een buitenbox met luik dat gewoon dag en nacht open staat dus hij kan als hij op stal staat wel de hele tijd met zijn hoofd naar buiten.

Groen snot is echt niet goed ! Dierenarts laten komen lijkt me een erg goed idee !
Met luchtweg comp kan je geen bacterieen weghalen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:35

Ik moet wel zeggen dat ik dat maar 1 x bij hem gezien heb. Daarna niet weer. Hij heeft trouwens ook behoorlijke traanogen. Zaterdag komt de DA.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:17

Hier wordt laatste dagen ook een beetje gehoest door het superdroge land en de enorme ladingen stof die overal liggen.

Weten jullie toevallig nog wat kruiden die de luchtwegen een oppepper geven?
Met kruiden bedoel ik echt de planten zelf, geen mengsels van bv. de paardendrogist.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:25

Ook ik meld mij
het is gewoon te droog nu zelfs ik heb last van bv pollen heb ik nog nooit gehad.
voor mijn paarden is het een drama op het zand.
de druppels die ik maak helpen wel wat dat iig wel maar een regenbui zou alles zeer veel goed doen denk ik zo maar.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:04

Vandaag ondanks de hitte toch even 25 min. gereden. Alleen maar lang en laag. En hij heeft geen één keer gehoest! *\o/*
Gister leek het ook al beter te gaan, toen heb ik 45 min. gereden en hij begon pas na een half uur een kuchje te geven. Misschien begint het luchtwegcompositum toch nog te werken. Ik geef dat nu een week denk ik. Ik wil overigens nog steeds de DA erbij voor de zekerheid, tenzij hij nu opeens heel erg verbeterd. De DA zou gister komen, maar de pensionhouder was vergeten dat mijne ook nagekeken moest worden, dus even afwachten wanneer ze weer komt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:02

Bij ons hoesten zelfs de paarden die normaal gezien nergens last van hebben. Tis zoo droog..Baal er echt van. Heb zelf een week niks gedaan ivm vakantie, dus ben benieuwd hoe het morgen weer gaat als ik rustig ga longeren. Qua ademen in rust was ze iig goed, wel wat snel, maar komt denk ik ook van de warmte.

@ Barbara88: Groen / geel snot en het hoesten na een half uurtje arbeid is niet ok hor!! Dat duidt echt op rommel in de longen die los komt. Klinkt echt als een bacteriele / virusinfectie. DA even laten checken lijkt me niet onverstandig.