[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:30

Weet iemand toevallig nog een goede holistische therapeut in de omgeving Nijmgen? Sylvia neemt voorlopig geen nieuwe klanten aan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:34

Misschien dan die die nu wordt genoemd in Lunteren..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:37

Helemaal overheen gelezen :o Stond dat er geen nieuwe berichten waren. Maar goed ik zal eens kijken of die ook aan huis komen :)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:46

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:02

Hee dat is goed om te weten, bedankt :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:07

SuperRoos schreef:
Pellie, ik zit zelf niet bij Laarakker maar bij een soortgelijk iemand, zij heeft wel contact met hem over dingen die zij niet vaak gezien heeft, zoals enkele dingen die ze bij Fiek tegen kwam..

Crista, fijn dat er redelijk goed nieuws is. Roza aardig stabiel zo te horen, was ze nu niet vroeg in de ochtend en gevast geprikt dan?

Ze is in de loop van de ochtend geprikt, rond een uurtje of 11 á 12. En vasten? tja, ze staat nu 24/7 buiten welliswaar met muilkorf maar nuchter is ze dus niet. Ze heeft wel pas NA het prikken eten gehad en is gereden....

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:08

Eigenlijk heb je nu nog steeds geen betrouwbare uitslag.. Best zonde van je geld vind ik persoonlijk..
Insuline was dus 16 terwijl ze gras (met suiker) binnen heeft kunnen krijgen (hoeveelheid maakt dan niet eens echt uit want insuline stijgt er gewoon door)
Mogelijk was bij nachtje vasten haar insuline gewoon normaal geweest...

Ik snap eigenlijk niet waarom dierenartsen nog steeds op deze manier prikken, erg jammer en ik sta er keer op keer weer versteld van...

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:42

Mijn DA vertelde dat als je de Glucose wil weten dat het paard dan nuchter moet zijn en als je de Insuline wil weten, dat het paard dan niet nuchter hoeft te zijn. Ik zal hem vanmiddag eens vragen hoe dat zit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:48

Iedereen begrijpt hier toch inmiddels hoe de stofwisseling van een paard in elkaar zit?

De hoeveelheid glucose in het bloed wordt voornamelijk gereguleerd door insuline. Dit is een hormoon dat door de alvleesklier (pancreas) wordt afgescheiden. Insuline zorgt ervoor dat glucose door de cellen wordt opgenomen, waar het wordt gebruikt als brandstof of omgezet in vet.

Hoe meer glucose er door het spijsverteringssysteem aan het bloed wordt afgegeven, hoe meer er door de cellen moet worden opgenomen om het glucosepeil binnen de perken te houden. Meer glucose betekent dus meer insuline.

Omgekeerd gebeurt natuurlijk hetzelfde: zodra het glucosepeil daalt, doordat de aanvoer stopt, of doordat de spieren veel glucose verbruiken, moet de omzetting van glucose in vet worden gestaakt: De aanmaak van insuline wordt dan verminderd.

Na voeding stijgt het glucose gehalte en dus ook de insuline, die 2 dingen kun je dus niet los van elkaar zien en het een dus wel, en het ander niet, nuchter te hoeven testen :n

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:58

Ik mag er toch vanuit gaan dat een DA weet hoe het zit en dat ik hem niet hoef te wantrouwen. Daarom ga ik vanmiddag eens vragen hoe het zit. Misschien heeft hij een hele logische uitleg. Ik heb er namelijk GEEN verstand van. Ik lees hier regelmatig dat de ene waarde goed is en de andere waarde te hoog. Zou dan dus ook niet moeten kunnen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:00

capopjekop schreef:
Weet iemand toevallig nog een goede holistische therapeut in de omgeving Nijmgen? mijn therapeut neemt voorlopig geen nieuwe klanten aan.

Wat jammer! Hopelijk vind je snel een andere.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:09

Heza_Yankee schreef:
Ik mag er toch vanuit gaan dat een DA weet hoe het zit en dat ik hem niet hoef te wantrouwen. Daarom ga ik vanmiddag eens vragen hoe het zit. Misschien heeft hij een hele logische uitleg. Ik heb er namelijk GEEN verstand van. Ik lees hier regelmatig dat de ene waarde goed is en de andere waarde te hoog. Zou dan dus ook niet moeten kunnen?

Er wordt met verschillende referentiewaarden voor verschillende hoeveelheden gemeten.. Dit verschilt bijvoorbeeld bij GD en Vetmed al enorm en dan zijn er nog veel andere laboratoria... Daarom is het zo belangrijk de juiste referentiewaarden bij de hand te hebben, anders kun je nog weinig met je uitslag..

Qua dat je je dierenarts niet zou moeten wantrouwen, blijkbaar dus wel..
Hoe vaak is in het topic niet naar voren gekomen dat gewoon bij hoefbevangenheid, stress en na voerbeurten bloed afgenomen wordt wat een vals zeer hoge positieve uitslag biedt..
Ook op de site van de GD staat uitzonderlijk vermeldt dat zowel voor glucose als insuline nuchter bloed afgenomen moet worden omdat dit anders de resultaten beïnvloed..

Ik wil niet ' betweterig' over komen maar heb zelf 300 euro 'weg kunnen gooien' omdat dierenartsen toch onder die omstandigheden bloed hebben afgenomen omdat ik ook niet beter wist toen.. Ik kan me daar nog erg kwaad om maken...
Mijn tip aan iedereen dus, zoek zelf tot de bodem uit wat er moet gebeuren zodat je zekerheid hebt dat je geld goed wordt besteed..

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:18

SuperRoos schreef:
Er wordt met verschillende referentiewaarden voor verschillende hoeveelheden gemeten.. Dit verschilt bijvoorbeeld bij GD en Vetmed al enorm en dan zijn er nog veel andere laboratoria... Daarom is het zo belangrijk de juiste referentiewaarden bij de hand te hebben, anders kun je nog weinig met je uitslag..

Qua dat je je dierenarts niet zou moeten wantrouwen, blijkbaar dus wel..
Hoe vaak is in het topic niet naar voren gekomen dat gewoon bij hoefbevangenheid, stress en na voerbeurten bloed afgenomen wordt wat een vals zeer hoge positieve uitslag biedt..
Ook op de site van de GD staat uitzonderlijk vermeldt dat zowel voor glucose als insuline nuchter bloed afgenomen moet worden omdat dit anders de resultaten beïnvloed..

Ik wil niet ' betweterig' over komen maar heb zelf 300 euro 'weg kunnen gooien' omdat dierenartsen toch onder die omstandigheden bloed hebben afgenomen omdat ik ook niet beter wist toen.. Ik kan me daar nog erg kwaad om maken...
Mijn tip aan iedereen dus, zoek zelf tot de bodem uit wat er moet gebeuren zodat je zekerheid hebt dat je geld goed wordt besteed..

Het enige dat ik weet is dat het bloed naar een lab in Duitsland is gegaan en de uitslag heb ik telefonisch doorgekregen. Ik ga vanmiddag ook meteen vragen of ik de bloeduitslag zwart op wit kan krijgen.

Wat is GD :oo

Je komt helemaal niet betweterig over. Je hebt meer ervaring met dit soort dingen dan dat ik heb, dus logisch dat je dat wilt delen. En door dit hele bloed gebeuren waar ik toch niet wijzer van word omdat het waarschijnlijk niet goed gedaan is of weet ik veel wat er fout is gegaan/kan gaan heb ik een afspraak gemaakt bij Laarakker. Een hele nieuwe verse blik op Yankee kan nooit kwaad.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:46

Ik merk wel dat het fructaan nu weer hoger is! Bambi had weer wat slappere mest, meer last van lucht (lees natte scheten :D ). Dus weer kortere tijd op het gras en in de gaten houden :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:26

GD = Gezondheidsdienst Paarden

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:52

Nog even wat foto´s van [***] op onze eigen, nieuwe stal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij krijgt nu onbeperkt graszaadhooi en ik laat hem even niet op het gras. Eergister heb ik hem 20 min gras laten eten en gister was zijn nek alweer harder..

SuperRoos ik heb er niet voor gekozen om het land niet te bemesten, ik heb het zo gehuurd. Wanneer zou ik het het beste kunnen (laten) bemesten en waarmee?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:55

Heza_Yankee schreef:
Het enige dat ik weet is dat het bloed naar een lab in Duitsland is gegaan en de uitslag heb ik telefonisch doorgekregen. Ik ga vanmiddag ook meteen vragen of ik de bloeduitslag zwart op wit kan krijgen.

En had je het 'getal' van de insuline wel gehad? Ik heb hier namelijk de referentiewaarden liggen waar vetmed mee meet mocht het dat lab zijn..
Goed dat je ze zwart op wit neemt!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:57

Laura, mooi plekje zo te zien!
Ik heb Fiek vorig jaar ook onbeperkt hooi laten eten omdat ik dacht dat dat goed voor hem was.. Nu ben ik daarmee gestopt en doet hij het veel beter, ben benieuwd wat je bevindingen met Frodo gaan zijn met het graszaadhooi en of hij wat af gaat vallen..

Qua bemesten, dat is dus iets wat ik niet weet maar wat me een interessante 'discussie' lijkt met mensen die daar wel veel verstand van hebben :-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:04

SuperRoos Ah ok, het klonk alsof je er al meer vanaf wist.Ik moet me daar nog meer in in gaan lezen (of advies van boeren volgen, maar die hebben er koeien op staan dus dat is toch allemaal weer anders).
Op de vorige stal vonden ze serieus dat ik m te weinig gaf.. en vonden ze m ook helemaal niet dik..? Misschien dat het ook een beetje door de foto komt, maar er mag nog wel wat vet af en spieren erbij (vandaar ook mn keuze om een paddock paradise te gaan maken, dan gaan ze toch meer bewegen).

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:17

SuperRoos schreef:
En had je het 'getal' van de insuline wel gehad? Ik heb hier namelijk de referentiewaarden liggen waar vetmed mee meet mocht het dat lab zijn..
Goed dat je ze zwart op wit neemt!

Ik heb 2 bloeduitslagen gekregen.

UITSLAG 1 (spieren)
Test Result Sign Reference value Unit Remark
Muscle Profile

CK 364 + < 260 U/l
LDH 639 + < 400 U/l
AST (GOT) 271.5 75 - 600 U/l
Calcium 3.01 2.3 - 3.4 mmol/l

*** Final report *** validated by Dr. Freude

UITSLAG 2 (Insuline)
Test Result Reference value Unit Remark
Insulin 22.7 4.2 - 26 uU/ml 1)
Reception of freeze container

The sample arrived defrosted. Deviant results should be interpreted
with caution.

Note:
1) Cooperating laboratory

*** Final report *** validated by Dr. Freude

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:18

22.7 valt hier dus binnen de normale waardes en betekend idd geen IR... Echter staat er dus erg duidelijk bij vermeld dat het ontdooid is aangekomen en dat belangrijke cijfers met een 'waarschuwing' gelezen moeten worden... Volgens hen is deze test dus absoluut niet betrouwbaar en zul je op kosten van de dierenarts zelf nog eens moeten mogen laten testen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:59

foutje moet pm zijn ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:04

...... :(:) mirgino ik lees net de topics uit je onderschrift
wat een shock moet dat geweest zijn zeg..
vertoonde cheyenne achteraf gezien wel de symptomen van IR?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:51

jaaa,achteraf viel alles op zijn plek
alle rare dingen die ze gehad heeft,vaak onzuiver lopen en niks te vinden na tijdje liep ze weer goed zijn tig keer foto`s van de hoeven gemaakt waar niks op te zien was
het dode veulen wat te vroeg geboren is maar ontzettend groot en vol was
veel drinken
altijd natte mest
dikke manenkam
ze werd langzaam blind aan 1 oog en misschien dat andere oog ook
vaak wat suffig
ontstekingen op de rug en tussen de voorbenen
koliek verschijnselen
altijd honger hebben vooral het laatste jaar waar ze s`nachts de container stal met flinke deuken trapte
helaas wist ik er niks vanaf af en helaas mijn 2 DA ook niet,tot het telaat was en ze al op de kliniek stond

als ik nu terug kijk nu ik meer weet over IR valt echt alles op zijn plaats,telaat helaas |(

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:18

Laura, Frodo ziet er voor zover ik kan zien op die foto's wel goed uit. Niet te dik oid, zo van het plaatje.

Mirgino, jij hebt inderdaad wel een tragedie meegemaakt....
Zoiets wens je niemand toe. Ik heb zelfs een keer jouw verhaal tegen mijn stalbaas verteld om de ernst van de situatie van IR nu eens tot hem door te laten dringen.

Ik kom net bij voerboer vandaan en heb ook maar Force korrels gehaald. Want ik voer wel erg weinig Safe & Sound, en ze raakt een beetje haar glans kwijt. Kan het niet beter uitleggen, het is ook een heel kleine verandering. Maar ik hoop dat de Force korrels wat verandering brengen.