[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:47

Assen is wel een heel eind uit de buurt en op dit moment heb ik niemand anders in die regio. Als je de reiskosten betaald kom ik langs.
Uiteraard laat je niet zo maar iemand rare fratsen bij je paard uit halen. Begrijp ik volkomen.

Ik doe eigenlijk niet zo veel, ik kijk voornamelijk. Ik kijk naar hoe een paard zich beweegt, hoe hij ondertreedt, naar zijn spieropbouw en naar hoe hij zijn hoofd kantelt. Afhankelijk van wat ik zie wil ik voelen of zijn eerste wervel meebeweegt in stelling. Ik manipuleer niks.
Ik ben humaan sportfysiotherapeute, op basis daarvan kijk ik ook naar paarden. Ik heb nu 11 paarden onderzocht, ze leven allemaal nog ;-)

Daarna laat ik je zien waar je mee aan de slag kunt. Dat zullen waarschijnlijk 'simpele' niet belastende oefeningen in stand en stap zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 06:12

ohw ben je fysiotherapeut?
dan hoeft het voor mij niet hoor,appie is namelijk net 3x behandeld door een fysiotherapeut
inge hoevers,ze heeft ook wel een internetsite:
http://www.paardenmassagedrenthe.nl/ind ... 1&Itemid=5

en ik heb oefeningen gekregen..of nou ja niet,liefste moet hij zoveel mogelijk rechtuit lopen.
maar ze komt binenkort weer langs,dus dat is al geregeld.
maar wel bedankt voor je aanbod dan hoor :j

navaja

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 07:33

Wat zij doet en wat ik doe is compleet anders, niet te vergelijken :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:48

leg eens uit dan?
ik dacht dat een masseur en fysio hetzelfde was?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:14

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je uitleg :)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:40

Ik hou me over het algemeen niet bezig met massages. Ik kijk hoe het kaakgewricht en de eerste 2 wervels zich bewegen en afhankelijk daarvan leer ik je oefeningen aan om deze te stabiliseren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:29

klinkt wat als craniosacraaltherapie?
maar wat jammer dat je niet een wat duidelijker antwoord geeft :\

begin al haast te twijfelen of je wel degelijk een opleiding hebt genoten.
heb je een internetsite waar info van jezelf op staat?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:35

Is het dan niet zoals dit: http://www.equusshiatsu.be/Contact.htm ??

Ik denk dat ik deze eens ga bellen voor Amor, zij woont namelijk niet zo ver van mij en de behandelingen zijn niet zo duur...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:55

ziet er inderdaad netjes uit en een hele nette prijs.
ook een duidelijke site met goede uitleg :j

voor die prijs hoef je het inderdaad niet te laten,ik ben benieuwd wat er uit gaat komen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:39

navaja,je hebt mij een privébertichtje gestuurd met ene wat duidelijker antwoord.
zou je dt anders hier ook neer willen zetten?
er lezen meer mensen mee in dit topic en dan is het ook wat duidelijker wat je nou precies bedoeld.

en nee ik ben niet vervelend,ik wil alleen echt precies weten van hoe en van wat.
:D :D

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:25

Heeft het wel nut om een fysiotherapeut te laten komen als het headshaken (tijdelijk) is gestopt? Ze kunnen dan toch niet zien wat het paard dan precies doet. Ik ben aan het twijfelen om een fysiotherapeut te laten komen maar het schudden is bij Amor nu weer gedaan, dit zal zo blijven (normaal gezien...) tot maart/april als de pollen weer doorkomen. Is het dan niet beter om te wachten dat ze Amor kan zien in zijn slechtste periode?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 06:16

als er iets niet goed zit ,dan zit fdat nu ook niet goed en voelt een fysio dat natuurlijk heus wel.
toen er iemand bij appie was schudde hij ook niet,maar ze kon wel duidelijk voelen waar hij vastzat.
:j
zou het zeker doen, het helpt wel vind ik

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:43

Ik heb al een tijd niet gereageerd aangezien t wel redelijk ging met mijn paardje. Nu moet ik zeggen dat hij nu toch weer enkele malen met briessen en licht knikje en met lip/neus beweegt. Vind ik erg vreemd aangezien de pollen nu toch redelijk weg moeten zijn. Wat mij ook opvalt is bijv. met longeren dat hij als ik hem niet bijzet hij erger knikt en briest als dat hij bijgezet staat dan doet hij het praktisch niet.. Hij begint zeg maar met briesen op het moment hij lekker wil gaan zakken en over de rug wil lopen.. hij wilt t wel maar doordat hij jeuk krijgt (volgens mij) komt hij weer omhoog. Nu met rijden ging t redelijk alleen is hij ook tijdens het rijden (als ik net begin) ook weer begonnen is zo jammer want het moment dat ie lekker gaat lopen dan krijgt hij die irritatie weer. Nu ben ik maar weer begonnen met puur pollen en wil ik de drainage kuur gaan doen. Nu is mij ook opgevallen dat hij een hele droge neus heeft dus aan de binnenkant.. kan t zijn dat hij misschien te droge slijmvliezen heeft in zijn neus... waardoor de lucht scherp word.. Ik heb al heel wat op google geprobeert te vinden maar helaas... (hij heeft vorig jaar al nostrilvet etc. gehad en netje om maar dat verergde het alleen maar) wie kent het dat bij haar/zijn paard de neusslijmvliezen ook droog zijn..

Ik hoor graag jullie reacties..

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:22

Een beetje vaseline smeren in de neusgaten voor je gaat rijden? helpt bij de mijne een beetje, hij heeft het in ieder geval graag als ik het er aan smeer, ik smeer dan ook meestal een goede laag.

Amor had het een tijdje geleden ook weer heel erg, ik vroeg me dan ook af waarom die zo fel schudde terwijl er bijna geen pollen in de lucht waren. Hij had dan ook zijn neusnetje kapot gekregen en dus moest ik een tijdje zonder netje verder. Nu heb ik een nieuw en ben ik gisteren gaan wandelen in de zon, tussen de bomen en toen schudde die helemaal niet! af en toe een briesje en een knik maar voor de rest met zijn oortjes naar voor en een rustige wandeling...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:34

scott:
bij veel paarden is het nu dat de stand van de zon ook irritatie veroorzaakt.
helemaal precies weet ik niet hoe het zit,maar de zon irriteerd in de ogen waardoor de zenuwen reageren en ze dus schudden.
had jij je paard ook laten nakijken door een goede fysiotherapeut?

appie heeft altijd en vochtige neus,blijft de neus ook droog aan de binnenkant na inspanning?

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:53

Hai.. hij is inderdaad al eens helemaal nagekeken door fysio en inderdaad na inspanning is de neus gort droog aan de binnenzijde dat vind ik juist wat vreemd ik merk aan mezelf dat als ik bijv. aan t rijden ben mijn neus juist gaat lopen hahah.. en bij hem dus niet.. hij schuimt wel weer maar dit komt vanuit zijn mondje.. hij is wel pas 4 jaar dus hoop eigenlijk dat als t een allergie is dat hij er overheen groeit.. dat hebben mensen ook weleens.. ik hoop op meer informatie van jullie alle. Oja hij heeft dit zowel met rijden in binnenbak als buitenbak..

groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:41

ik ben even aan het kijken of ik op engelse sites wat info kan vinden over droge slijmvliezen.
je zou kunnen proberen om met een verstuiver wat water in de neus van je dier te sprayen.
eventueel een lege neusspray vullen met lauw water en het zo proberen.

en ik vind nog dat het een teken kan zijn dat je dier te weinig vocht binnen krijgt?
let eens op of hij wel genoeg drinkt

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:36

Hallo, ik meld me hier ook even. Heb niet het hele topic door gelezen maar zal even mijn verhaal doen.
Mijn paard is drie weken geleden begonnen met schudden. Beetje spastisch slaan met de neus alsof er een vlieg op zit met af en toe een flinke uitschieter waarbij ze haar hoofd echt in haar nek gooit.
Ik heb eerst iemand van stal (osteopaat) haar rug en hals laten checken want ik wilde zeker weten of het daar niet vandaan kwam. Zij heeft haar nagekeken en behandeld. Schudde stopte niet.
Toen de veearts laten komen, kon ook niet zoveel vinden. Ze had wel randen op haar kiezen dus deze heeft hij gevijld. Advies was dat als ze bleef schudden, dan naar de kliniek komen.
Vandaag naar de kliniek geweest. Bronchoscopie gemaakt, alles schoon. Oren, ogen en mond nog eens goed nagekeken, geen bijzonderheden. Hoofd en hals of de foto, ook niets op te zien.
Veearts denkt nu aan aangezichtszenuw/ overgevoeligheid voor licht. Moet een keer terug komen om dit te testen door middel van verdoven van de zenuw. Wilde ze vandaag niet doen omdat ze al gesedeerd was.

Kortom, ik zit met mijn handen in het haar. Het schudden is niet elke dag even erg (soms doet ze het ook helemaal niet) maar echt lekker rijden doe ik niet. Ze doet het bij alles wat ik doe dus ad hand stappen / longeren / rijden. Ook op de paddock doet ze het maar wel minder. In haar stal doet ze het eigenlijk niet.
Herkend iemand dit? Ik zit er zo mee, geen wedstrijden meer rijden vind ik niet zo erg maar als ik ook geen buitenritten meer kan maken word ik toch wel erg verdrietig.

Zo ben in ieder geval even mijn verhaal kwijt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:54

kan zeker met het licht te maken hebben,dan noem je het photic headshaking
nu het later in het jaar is staat de zon lager en paarden die overgevoelig zijn op die zenuw reageren daar op.
appie heeft dat ook, in het najaar/winter dan schud hij als het prachtig mooi weer is.

wat je kunt proberen is er een vliegenmasker opzetten en kijken of ze dan minder reageerd,dan komt er minder direct zonlicht in de ogen.
kijk ook of het alleen op erg zonnige dagen is en op welk tydstip van de dag het schudden is.
schud je paard als het tegen de zon in loopt en stopt het als het de zon achter zich heeft?
allemaal zaken om uit te gaan zoeken :j

wat eventueel nog een optie is om je paard na te laten kijken door een holist/homeopaat.
vaak is het wel zo dat paarden die schudden met het hoofd ooit zijn blootgesteld aan het herpesvirus,daarvan blijven er sporen achter in de zenuwen en die kunnen bij inspanning of warmte/zonlicht dus dan irritatie veroorzaken waardoor paarden gaan schudden.
eventueel in de schemer gaan rijden kan ook helpen..

echt heel vervelend als je dier het heeft :(:)
.
bij mensen gebruiken ze wle l-lysine tegen het herpesvirus,en ik vraag me af of dat bij paarden ook zou helpen waardoor dat dan misschien toch weer invloed kan hebben op het schudden.

ik heb wel engelse info er over gevonden:
http://www.equinews.com/article/how-can ... infections

overleg eens of een herpesinfectie de reden kan zijn voor het schudden en of l-lysine misschien een optie is ?
de artsen van je kliniek willen vast wel met je meedenken of een en ander mogelijk is

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:01

Debski, helaas herken ik jouw verhaal ...
Onze ruin heeft in de zomer last van schudden met zijn hoofd tijdens het grazen, eigenlijk niet bij het rijden.
Maar momenteel heeft hij met rijden juist weer meer last, zelf dacht ik eigenlijk dat het kwam door de vele mugjes die er momenteel zijn, want gisteren in de wei had hij met grazen nergens last van. :?

Ik kan zo moeilijk een patroon ontdekken wanneer hij gaat lopen schudden.
In elk geval doet hij dat ' s zomers in de wei, als het warm is en de grond heel droog. Op lang, nat gras doet hij het weer nauwelijks.

Maar de echt trigger weten we na een jaar nog steeds niet ... :n

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:27

ok bij ons is het dus GEEN pollenalergie ...

na enkele weken schudvrij te zijn geweest is het nu terug zijn bloed is getrokken
en er zijn geen verhoogde waarde te vinden voor allergieën

verder zoeken dus
morgen worden zijn tanden nagekeken

pfffff

;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 06:53

jammer,balen zeg! :(:)
ja dat is vreemd,want pollenallergie zou nu wel over zijn.
appie schud helemaal niet meer,dat is nu eerst weer voorbij.
tenzij we een hele mooie zonnige dag hebben,dan reageerd hij soms dus ook op de zon.

jij had toch al eens een tandarts er bij gehad?

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:13

ja inderdaad maar vandaag voor de zekerheid nog eens nagekeken en raad eens niets te vinden ????

hier gaan we dus hé weeral .... een lange dure zoektocht :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:14

nou,inderdaad zeg.
wat een gedoe zo he? :(:)
ik zag je andere topic al.
ik wens je in elk geval veel succes!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:20

Gina heeft recentelijk ook weer heftig geschud en geflapperd met haar lippen etc. Was al weer met neusnetje gaan rijden (hielp weer gelukkig) maar sinds enkele weken is ze zo langzaamaan weer begonnen
te hoesten, soms iets slijm en 1x zelfs een grote klodder wit/geel snot na het rijden. Ook snel zweten en zelfs afgelopen dagen kortademig in vergelijking met normaal na een stukje draven. Ze maakt zich snel druk met rijden want ze wil graag aktie en vooral als ze een paar dagen rustig aan heeft moeten doen, ze mag dus niet voluit van ons nu maar wíl het wel.
Sinds oktober staat ze weer 's nachts in een buitenbox. Zo ging ze weer een week supergoed en knalde echt van energie onder je kont vandaan (wel dus schudden) en dan weer een paar dagen minder en weer wat hoesten. Denk dat het schudden een voorbode van het neussnot is geweest door druk in de voorhoofdsholte. Ze heeft weer Nostrilvet en gaat morgen verhuizen en 24/7 naar buiten. Balen want de hele zomerperiode ondanks het schudden geen kuchje geweest en amper terug op stal (geen stro, alleen nat hooi in de paddock en voordroog op stal ;) ) en weer trammelant, ondanks enkele uren in de paddock ook nog. Hoop dat de hele dag frisse lucht het 'm gaat doen voor haar. Haar officiële eigenaar (paardenarts) komt haar binnenkort binnenstebuiten keren maar dat ze naar buiten moet is wel een feit. Het schudden lijkt inmiddels weer over geloof ik.