[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:13

jolanda20 schreef:
Heeft iemand een goed alternatief voor tectonik? Ik kan nergens meer bestellen. Lees dat na 21 aug 2024 de regels zijn aangepast voor verkoop van dit product

Z-itch via je dierenarts.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 17:49

Horseloverl schreef:
Dais_ schreef:
125/168 heeft ze van maatvoering. Ze is klein, kort en gedrongen. Kort halsje ook. Dus qua lijf was die 125/168 bucas deken wel goed, maar qua hals verzoop ze er in.

Ah balen. Ik heb 3 snuggys welke weg mogen. Zitten wel wat gaten in links en rechts maar voor mijn paarden zitten ze gewoon niet. Maar net grotere maten

Welke maten heb je?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:44

marleen_88 schreef:
Dais_ schreef:
Waar woon je? Ik heb 1 liter en volgens mijn berekening kan ik daar ik daar 8 jaar mee doen, zo lang is het niet houdbaar. Je mag anders best wat overnemen.

Behandel jij echt elke 11 weken? Ik doe het vaker, veel te bang dat er ineens een knutten invasie komt. :=

Hoe vaak doe jij het? Het is nu 8 weken geleden en ze krijgt nu wel echt veel jeuk, maar ze moet morgen ook ingeënt worden en zoveel stoffen in 1x op/in haar lijf vind ik zo heftig :( Ben bang dat we het daarmee erger maken?

Slmt9

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 06:42

Ik doe het elke 2 weken, durf er nog niet langer tussen te doen omdat mijn paard nog bloot staat. Voelt een beetje als met een deken dat als ik eenmaal te laat ben, er geen weg meer terug is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:55

Ik ook elke 2 weken, naar aanleiding van de berichten hier.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:30

Oh echt waar! Dat heb ik dan even gemist dat dat kan.

Nouja, ik wacht de vaccinatie even af en dan behandel ik ze volgende week weer.

Vanochtend heb ik ze even gewasssen om alle vettige lotion uit haar manen en staart te wassen. Het was ook een shampoo met kalmerend effect , wellicht scheelt het nog wat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:13

Ik ook elke 2 weken ongeveer. Ik houd het niet eens bij… zodra mijn paard jeuk krijgt behandel ik weer.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:44

Ik heb ze zaterdag avond behandeld en gisteren waaide het heel hard dus waren er geen vliegen of knutten. Zelfs de zwaluwen hadden moeite met vliegen. Nu heeft ze gelukkig minder jeuk, maar wat me wel opvalt is dat de manenkam dik, hard, warm en geribbeld is. Terwijl Dulce zelf niet dik is.

Ze gaan maar beperkt op de weide hier, verder krijgt ze gewoon hooi. Iemand enig idee of ik nog iets kan geven tegen die harde manenkam? Ik lees online over magnesium?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:03

Harde manenkam betekent (vaak) suikeropslag, dus in beweging en minder suikers. Mogelijk iets van Glucobalans, al zijn daar de meningen ook heel wisselend over.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:48

Ze is vandaag 2 jaar geworden dus ik doe er nog niet echt iets mee :=

Glucobalance kan ik wel proberen. Daar twijfelde ik ook over voor mijn andere merrie, dan is het een kleine moeite om haar ook een schepje te geven :)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:32

Wie heeft de tip voor een deken (liefst met Hoody) voor een fjord met stevige kaak?

De Rambo past niet dicht en de hals zit strak. Vandaag eentje bij EJ gehaald van Weaterbeeta (waarvan het advies was dat deze wel om een fjord kan), deze past ook niet dicht om de kaak. Hals kan dicht maar wel echt te krap.

Ik wil het liefst zo’n hoodie voor om de oren zodat de hals niet afzakt. Ik heb nu 1 van Harry’s Horse. Er zit nu een gat in dus tijd voor vervanging. Deze heeft geen deel om de oren en die hals schuift dus steeds naar achteren….

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:36

De horsegear eczeem misschien?
Die past mijn paard met mega kaak ook prima. Hals weet ik niet, mijn paard heeft een flinke hals, maar misschien minder dan die van een fjord. Zal kijken of ik een foto kan vinden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:43

Horsegear, zit vrij krap zo te zien.

Afbeelding

Amigo Ripstop, ruim om de kaak, maar misschien iets te smal rond de hals?

Afbeelding

Bucas Sweet itch Light X

Zeer ruim om hals en kaak, maar er moet een halster of vliegenmasker bij om, want hij valt van de oren af.
Afbeelding

Ik heb er nog veel meer geprobeerd, dus als je een specifieke wilt zien, vraag even :D
Het beest past ook niks namelijk..

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:54

Ik vind de shires highlander een fijne deken. Genoeg ruimte bij de hals voor mijn paard.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 13:41

Ik heb deze bij dekroo vandaan. Veel speling ook met de klittenband. deze zit om een welshje heen. Maar hals is eigenlijk te ruim.

En moet een idee vinden om hem in te korten.

Verder een fijne deken die mooi aansluit
Afbeelding
Afbeelding

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:33

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:09

Het deed hier niks, na een tijdje weigerde die van mij het ook nog te eten helaas :=

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 21:43

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 23:35

Freekieee schreef:
Ik heb deze bij dekroo vandaan. Veel speling ook met de klittenband. deze zit om een welshje heen. Maar hals is eigenlijk te ruim.

En moet een idee vinden om hem in te korten.

Verder een fijne deken die mooi aansluit
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Precies dit had mijn merrie met de bucas deken (over haar ogen gegaan ivm te lang) en nu is ze doodsbang met dingen op/over haar hoofd. Echt volledige paniek is het dan -O- .
Zo sneu.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 23:36

Westerntrail schreef:
iemand hier ervaring met deze

https://www.atorka.nl/winkel/happy-belly-solid

Een stalgenootje heeft dit voor haar ijslander en het helpt goed zegt ze

Nu overweeg ik ook om dit te gaan proberen voor ons paard

Hier geen verschil gemerkt. Het stinkt ook echt en ik kon niet de volledige dosis geven want dan at ze het niet op. Het ruikt naar boter die al laaaaang over de datum is.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:35

Westerntrail schreef:
iemand hier ervaring met deze

https://www.atorka.nl/winkel/happy-belly-solid

Een stalgenootje heeft dit voor haar ijslander en het helpt goed zegt ze

Nu overweeg ik ook om dit te gaan proberen voor ons paard

Ik heb deze, tot nu toe redelijk tevreden, jeuk lijkt minder dan vorig jaar. Helaas was het begin van de week op en moet ik nog nieuwe halen, hij heeft zich gisteren ineens opengeschuurd helaas :(

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:31

Ik vind het hier nu wel heel spannend zonder deken. Het zit zo in mn systeem dat er nu echt al wel een deken op ligt. Maar tot dusver gaat het nog steeds goed met elke 2 weken Tectonik. Langer durf ik er niet tussen te laten.

Overigens krijgt hij nu alweer bulten van andere steekvliegen, dus mogelijk gaat er toch nog een vliegendeken op. Maar dat is alweer winst tov een eczeemdeken :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:19

Helaas afgelopen week was in het teken van jeuk ondanks stevige noordenwind, tectonic, andere voeding en allerlei zalfjes. Woensdag gestart met cetirizine tabletten en vrijdag met derfen zalf. Zaterdag was hij op 1 mini plekje na de hele dag jeuk vrij. Dat geeft echt hoop!!

Nu is even de vraag is nu derfen zalf min of meer hetzelfde als teerzalf? Het ruikt hetzelfde maar ik vind wel andere ingrediënten lijst. Kan het wel dezelfde uitwerking hebben? Gelukkig vind ik de zeer doordringende geur absoluut niet vervelend en als het zo goed helpt smeer ik het met liefde.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:58

Voor zover ik weet doen ze vrijwel hetzelfde. Ik hoor persoonlijk betere dingen over derfen en het terugroepen van haar met behulp hiervan. Derfen helpt om droge huid te voeden en teerzalf droogt uit dus ik weet niet of dat nog uitmaakt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:31

emtb schreef:
Voor zover ik weet doen ze vrijwel hetzelfde. Ik hoor persoonlijk betere dingen over derfen en het terugroepen van haar met behulp hiervan. Derfen helpt om droge huid te voeden en teerzalf droogt uit dus ik weet niet of dat nog uitmaakt?

Op zich lijkt de huid nog prima. Enkel wat manen weg maar nog geen gekneusde huidharen gelukkig. Hoop dat ook te kunnen voorkomen. Mogelijk zou ik kunnen afwisselen dan? Derfen lijkt echt heel fijn te werken gelukkig. De lotion doet weinig overigens