[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:47

Ben ik eigenlijk wel benieuwdd wat er gebeurd als je nou eens alleen met de tectonik stopt gedurende een paar weken?
Of sla eens 1x over.
Dan weet je of het echt ondersteunend werkt in jouw geval

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:54

ellepel schreef:
Ben ik eigenlijk wel benieuwdd wat er gebeurd als je nou eens alleen met de tectonik stopt gedurende een paar weken?
Of sla eens 1x over.
Dan weet je of het echt ondersteunend werkt in jouw geval

Ik smeerde in het begin van het seizoen elke 4 weken. Begin juni begon hij aan de staart te sturen. Was 4 weken ertussen net te lang. Tectonik gesmeerd en toen stopte schuren. Dus nu kortere periodes ertussen. Ik weet dus genoeg. Voor mijn paard werkt het fantastisch!

Nele80

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:18

ik volg ook mee. Sinds dit schuurt mijn pony zijn staart echt veel, hij begint nu ook zijn manen te schuren. Ik heb van de DA eerst Horsol gekregen, maar ik had niet het gevoel dat dat hielp. Nu gebruik ik Derfen. Afwachten of dat dat beter helpt. Buiten heeft hij een Rambo deken aan, binnen doe ik het terug af. Of zou ik het binnen ook beter aanhouden? Ik laat hem nu maar halve dagjes meer op de weide, de rest staat hij op zand (met hooi natuurlijk). Heeft er iemand nog tips voor mij?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:22

Je kunt de deken beter helemaal oplaten.
Wat voer je je pony naast hooi?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:35

Waar is dat tectonik te koop?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:37

's morgens krijgt hij niets, dan gaat hij buiten, eerst op de weide, daarna op zand met hooi, en 's avonds binnen met een beetje havens brok en havens muesli en terug hooi

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:38

Ik verdiep me inmiddels ook in tectonik, weten jullie wel dat ze zelf adviseren om het maar 5x te herhalen? Dus bij 4 weken tegen knutten (7 weken tegen vliegen), kan je het maar 20 weken gebruiken. Reden hiervoor is om resistentie te voorkomen.
Maar als ik lees hoe vaak hier gesmeerd wordt heb ik niet de indruk dat men zich aan die 5x houdt, anyone?

Ben wel benieuwd wie vanaf maart het gebruikt en helemaal geen deken of alleen nog een vliegendeken gebruikt wat voldoende werkt..
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn en ik zou het doodeng vinden om mijn paard, midden in het seizoen zonder deken te zetten.
Misschien iets om in t najaar te proberen. Weet iemand de houdbaarheid?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:40

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:57

Ja dat is t.
Dit is mijn eerste x. En heb nét de tweede ronde er op.
Wél n dun vliegendeken tegen de ergste dazrn uit voorzorg. Iedereen staat te stampen en zwiepen en meppen behalve mutsie... heerlijk.

Hiervoor vee rust voor t werken aan. Rest n halsje. Sinds ik voer naar behoefte en suiker zetmeel arm en zo echt super!!

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:55

Klinkt wel iets veel belovend de tectonik ! Komt veel reactie op van verschillende kanten, hopelijk heeft het een blijvend effect voor de periode dat het gebruikt wordt.

Hier waait het heerlijk hard in België , dus heb de deken even afgedaan voor de namiddag. Wel ingespoten met vliegenspul. Kon alles even luchten. Voor het eerst in een paar weken met dekens ... Voelt toch raar om ze toch even zonder deken te zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:52

Jotoma schreef:
Ik verdiep me inmiddels ook in tectonik, weten jullie wel dat ze zelf adviseren om het maar 5x te herhalen? Dus bij 4 weken tegen knutten (7 weken tegen vliegen), kan je het maar 20 weken gebruiken. Reden hiervoor is om resistentie te voorkomen.
Maar als ik lees hoe vaak hier gesmeerd wordt heb ik niet de indruk dat men zich aan die 5x houdt, anyone?

Ben wel benieuwd wie vanaf maart het gebruikt en helemaal geen deken of alleen nog een vliegendeken gebruikt wat voldoende werkt..
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn en ik zou het doodeng vinden om mijn paard, midden in het seizoen zonder deken te zetten.
Misschien iets om in t najaar te proberen. Weet iemand de houdbaarheid?

De mensen hier smeren inderdaad veel meer dan ik doe. Vandaar dat ik ook naar ervaringen blijf vragen. Ik durf ook niet vaker.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:58

Wat geven jullie je paard eingelijk kwa eten ? Zit beetje te kijken wat het beste ken geven

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:02

Alleen maar vitamine korrels.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:14

Appie krijgt gras op de wei, en als ik bij hem kom een halve schep subli dieetmix met vitaminekorrels van lexa :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:38

Merrie krijgt Cavalor fiberforce, ruin krijgt Coolstance Copra en Pure Easy/Working en wat vitamine poeder erbij.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:40

Mijn paard, ca 700 kg, krijgt gras en hooi, alles van weiden die met speciale paardengras is ingezaaid, dus zonder raaigrassen. Weidegang met graasmasker.
Daarnaast 2x een kwart schep Mijten Quartro muesli met allen 's avonds Merrie support (monnikspeper) tegen heftige hengstigheid en magnesium-citraat wat we aan het afbouwen zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:50

Mijne krijgt gras maar dat is al kort. Hooi uit pak en vitamiben brok. Verder wat lucerne.

Nu had ik ook gelijk een vraag. Ze zweet ontzettend. Of t nou warm of koud is, na 10 min is ze al nat en na t rijden is ze onder t zadel gewoon wit.
Ik wil eigenlijk op de dagen dat ze zo wit is zeg maar elektrolyten gaan geven.
Heb er veel goeds over gehoord maar welke zou ik kunnen pakken naast mijn metazoa brok?
Iemand die ook iets geeft?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:16

Persoonlijk vind ik elektrolyten een beetje een hype, denk dat je al ver komt met wat zout (met evt suiker). Weet van mijn personal trainer waar ik destijds bij was, dat ORS ook prima is na intensief trainen en veel zweten. In ieder geval zou ik de ingrediëntenlijsten goed bestuderen.

Onze pony's krijgen geen gras. Hooi gemengd met stro (ivm neiging tot teveel vetjes).
Verder 1x per dag: Lexa vitamine/mineraal, wat olie (Omega-Olie of Lijnzaadolie) en magnesium.
Voor de lekker en omdat het anders zo weinig is nog een handje DailyPlus en Dieetmix.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:34

Ik geef nu onderhoudt brok en 24/7 wei schuren wordt steeds erger

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:43

4 tot 6 uur gras met masker,3x daags pluk hooi en 3 handjes pavo topsport met handje lijnzaadbrok en handje marstall force,schepje magnesium als ze aan het werk moet,anders alleen gras/hooi

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 00:03

Paardlief recent weer keer met teatree shampoo gewassen (ruime week terug) en jeuk stuk minder nu. Alleen nog op zijn hoofd, maar daar verhaart hij ook alweer wat.
Hij krijgt per dag gras (24/7), wat hooi, hand luzerne, luchtwegkruiden 1 schepje, 1/4 natures best (pavo) en een vitaminebrok (marstall force).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 07:26

Wendy

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... mijn-paard

Maar zweten is ook heel persoonlijk he, net als bij mensen, de een zweet snel,de ander niet.
Stukje conditie kan ook mee spelen.
Maar een zoutblok kan al helpen.
Ik heb altijd een knz basis liggen bij de wie, die is oor koeien,maar door extra selenium en magnesium erg geschikt voor de paarden.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:38

Hier krijgt ze enkel gras nu en speciale brok voor suikergevoelige paarden. Nog niet veel zien schuren in combi met de deken.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:46

Oke.. ik ga eens even rond zoeken. Ze heeft een himalaya steen. Deed Ze vd winter heel veel mee. Nu niets...
En ik heb nog nooit een paard gereden wat zo veel en snel zweet...
Ze blijft wel lopen gelukkig, echt moe is ze niet snel. Maar verliest echt wel heel veel zouten op deze manier lijkt me. Inmiddels 4a5 x per week bezig en elke keer echt drijf nat... ik ga eens kijken op Internet verder. Was benieuwd wat jullie deden idd..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:47

Ik heb wel eens equana gebruikt, maar vind het niet echt nodig idd