[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:41

Ahhh sterkte Jessix

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:48

Ach! Heel veel sterkte met dit verlies.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:08

Heel veel sterkte Jessix

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:09

Jessix schreef:
Ik heb vandaag mijn oude kanjer laten gaan. De Cushing was stabiel, maar met zijn 30 jaar waren zijn oude benen gewoon echt op. Gelukkig heb ik op een fijne, rustige manier afscheid van hem kunnen nemen.

Ik heb nog Prascend. Ik moet ze even natellen, maar ik vermoed een stuk of 80... Mocht iemand interesse hebben? Ik heb ook nog Pro Dynam (buut) zakjes. Alles is houdbaar tot oktober 2015.

|( sterkte!Fijn dat het rustig gegaan is!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:10

:(:) jessix, sterkte

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:29

Dank jullie wel. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:31

Heel veel sterkte :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:32

Heel veel sterkte Jessix!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:46

Veel sterkte Jessix!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:49

oh sterkte Jessix. Vreselijk.
Gelukkig heb je goed afscheid kunnen nemen.

Wij zijn vandaag begonnen met het eerste kwart pilletje. Mevrouw at het keurig op.
Mijn brok is onderweg dus die verwacht ik ook binnen enkele dagen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:07

Sterkte Jessix :(:)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:41

Jessix wat verdrietig, sterkte :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:41

Heel veel sterkte Jessix!!

Uitslag eindelijk binnen. Acth waarde 63. DA adviseerde mij van 0,5 pil naar 1,0 pil te gaan. Twijfel hier ernstig over of ik dat moet doen of niet...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:29

Hoe groot is het paard/pony?

Indien het een Shetlander betreft start met 1/8, bij een paard met 1/4. Zo niet dan heb je kans dat de bijwerkingen komen, zeker met starten op 1/2. Gelijk op 1/2 starten is een grote aanslag op dat lichaam, hou in het achterhoofd dat het voor mensen een medicijn tegen Parkinson is. En bouw langzaam op naar een dosis, soms 1/2 of 3/4 al genoeg.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:05

Ik lees nog een beetje mee hier, heel veel sterkte gewenst Jessix...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:14

Ach Jessix, wat verdrietig. Sterkte.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:34

Jessix, wat verdrietig, sterkte met het verlies van je kanjer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:44

Gecondoleerd Jessix, als je een dier al zo lang hebt, is de band vaak zo hecht, dat je eigenlijk een leven zonder dat dier onvoorstelbaar is. Heel veel sterkte!

Hoe weet je wat voldoende dosering is? Ik bedoel, waaraan zie je dat of merk je dat?

(ponymerrie - A-welsh, ca. 300 kg / ACTH 132)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:14

Er is een berekening voor de maximale dosering, dat gaat per kg. Ik weet even de berekening niet, volgens mij weet JP of geerke dat wel

En of een bepaalde dosering genoeg zie je aan je paard. Mijn paard moest op 1 pil per dag, echter doet hij het zo goed op 3/4 dat ik hem daarop heb gehouden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:54

De bijsluiter van Prascend geeft een indicatie over de dosering, maar:

1. B.I. raadt eigenaren aan zelf de symptomen goed in de gaten te houden,en met enige regelmaat bloed te laten testen.
2. B.I. adviseert anders dan hier gezegd wordt: zij beginnen altijd op de hoogste dosis ( zie bijsluiter in relatie tot gewicht van het paard/pony) en dan eventueel naar beneden afbouwen.

NB: de instructies van B.I. zijn een gemiddelde indicatie: er zijn paarden die méér dan 1 mg nodig hebben. Dat geldt ook voor de kleintjes: ze hebben soms meer nodig dan per gewicht wordt aanbevolen. Omgekeerd kan ook: soms kunnen zowel paard als pony met minder toe.

Dat betekent dus: je dier constant goed in de gaten houden - doet het dier het goed op een bepaalde dosis, hou dat dan voorlopig zo, maar als je nog maar net begint met pergolide, laat dan in ieder geval na 8-12 weken nog een keer het bloed testen. Zijn er nog steeds symptomen of afwijkingen in gedrag etc. pas dan de dosis aan ( liefst in overleg met je DA als die op PPID enigszins kundig is).

Om maar even de uitspraak van Dr Kellon te lenen: de enige juiste dosis, is de dosis die werkt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:08

Prachtig verwoord JP

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:12

JP is er een reden waarom BI wel direct hoger inzet dan langzaam opbouwen?
Wat is de plus van de ene manier tegenover de andere manier vraag ik me als leek af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:16

Douraque schreef:
Hoe groot is het paard/pony?

Indien het een Shetlander betreft start met 1/8, bij een paard met 1/4. Zo niet dan heb je kans dat de bijwerkingen komen, zeker met starten op 1/2. Gelijk op 1/2 starten is een grote aanslag op dat lichaam, hou in het achterhoofd dat het voor mensen een medicijn tegen Parkinson is. En bouw langzaam op naar een dosis, soms 1/2 of 3/4 al genoeg.

Ze is een c-pony, welsh/arabier. Ze staat nu zo'n 3 maanden op een halve pil. Ik zie dat haar vacht mooier wordt (glanst, egaler) en dat haar 'bouw' wat meer in de goede vorm komt zeg maar. Ze heeft niet meer zo'n hang buik en haar rug lijkt wel rechter.
Verder merk ik aan haar zelf weinig. Ze loopt zo af en toe nog steeds wat kreupel (echt kreupel kun je het ook niet noemen). Mevrouw laat haar altijd slecht pakken voor haar pil. Ik vang er wel eens een half uur achter aan en dan heb ik haar nog niet en dan laat ik het maar zo, dan sla ik een dag over.
Of ik moet haar apart op een klein stukje zetten zodat ik haar wel kan vangen, maar dan staat ze alleen en dat vind ik ook niks.

Ze loopt al een jaar wat minder, ze let zelf niet op waar ze haar benen neerzet en loopt gewoon slordig. Met rijden 2 jaar terug ben ik met haar gevallen, tot 2x toe, in de bak omdat ze struikelde. De DA adviseert mij ook weer rustig beginnen met rijden, maar ik ben hier toen zo van geschrokken dat ik het rijden op haar eigenlijk niet meer durf. Ik durf wel te rijden, maar niet op haar.

Alles bij mekaar maakt het mij moeilijk kiezen om voor een hogere dosering te gaan. Mijn gevoel is, is dat ze het hier prima op doet. Misschien dat ik met een hogere dosering wel weer op haar zou kunnen rijden(?) Maar dat is mijn doel niet. Ik wil dat ze pijnloos oud wordt, dat is mijn eerste vereiste. Zo af en toe rijden is leuk, maar na die valervaringen weet ik dat ook niet. Bovendien heb ik eigenlijk niet eens tijd om te rijden... Dus voor mij is het eigelijk prima zo.
Wat vinden jullie?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:24

Om zeker te weten dat een paard het goed op een dosis kan je het beste hertesten.

JP: ik vind het vreemd dat bi aanraad om direct op 1 te beginnen. Vooral gezien de bijwerkingen die kunnen optreden, zeker als je start op 1

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:28

@ amoj Voordat ik met de medicijnen begon, struikelde Vlek ook heel vaak. Sinds ze prascend/pergolide gebruikt doet ze dat niet meer. Ik snap je heel goed hoor, mijn dochter is toen ook 1 x met haar gevallen en ik vond het ook eng. Maar ik denk door de pillen dat ze echt weer sterker worden en het struikelen ook minder wordt.