[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zephyr

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:06

Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, zou ik even aan moeders moeten vragen. Dit paard gaat niet op wedstrijd. De mijne mag die spuiten niet krijgen omdat ik wel wedstrijden rijdt. Ik weet niet of het bij hem dan wel goed zou zitten, want dit is een paard met ook kort halsje, maar juist dat bovenste stuk jeukt ook en bij de Boett komt dat er onderuit omdat die dan iets afzakt....

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 16:03

flappie28 schreef:
HorseChica schreef:
Ik ben alleen ontzettend bang dat hij het over zou brengen naar mijn eigen paard. Hoewel dat misschien totaal niet nodig is.

Wat bedoel je hier precies mee, want zomereczeem is een allergie.

Nouja , ontzettend bang is ook wat overdreven.
Mij is altijd wijsgemaakt dat zomerexceem / staart en manen exceem wel degelijk besmettelijk kan zijn .
Heb me er eerlijk gezegd ook nooit zo in verdiept aangezien ik er nooit iets mee te maken heb gehad.
(Voelt zich behoorlijk blond)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:48

ZE is absoluut niet besmettelijk. Het is een allergie net als hooikoorts. Gelukkig maar, anders zou hooikoorts ook besmettelijk zijn :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:42

Zephyr schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen. 1 van onze paarden heeft ook zomereczeem. Ik moet nu weer een nieuwe deken voor hem kopen. De dekens helpen hem wel altijd aardig en hij krijgt spuiten van de dierenarts. Ik zit nu alleen te twijfelen. Vorig jaar zo'n goedkopere variant van de Boett gekocht, maar die gaat niet zo lang mee. De boett is zo verschrikkelijk duur...komt nu even niet echt goed uit. En de hals zakt soms wel een beetje af.
Nu zit ik te twijfelen om de Rambo Sweetitch hoody aan te schaffen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee en zit dat goed over de oren? Blijft dat prettig zitten? En wat verder over deze deken?

Ik heb ook eens zo'n imitatie Boett gekocht, die lag in drie dagen in heel veel reepjes -O- Vervolgens heb ik een RSIH gekocht. Die houdt het heel aardig. Toevallig vanmiddag wel de klittenbandjes weer vast zitten naaien, maar verder blijft hij redelijk heel. De oren blijven soms wel en soms niet zitten. Maar de hals zakt dan verder niet af. Ik denk wel dat de Boett iets meer van het lichaam bedekt, maar wat heb je daaraan als die gesloopt wordt.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:57

bedankt voor de info! Voor elke deken is wel iets te zeggen denk ik....dat maakt me ook zo aan het twijfelen....

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 09:20

ik heb ze tegenwoordig alle 2, ik heb 3 boett dekens en 1 rambo sweet itch.
ik vind de kap van de rambo echt vreselijk, dat bont vooral. maar hij deukt erg in waardoor hij in de ogen prikt.
De oren van de deken zijn VEEL te krap en blijven niet zitten, verder vind ik de deken top !

De boett blijft mijn favoriet, hij is zijn geld MEER dan waard maar daar zijn de meningen over verdeelt.
Volgend jaar komt er gewoon weer een boett :)
Misschien dat ik dit jaar een hals & staart deken kopen van boett. Waarbij het lichaam vrij is. (Voor de rustigere dagen)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:26

Ik ben gister bij de paardjes geweest en ik verdenk mijn oudste ervan geschuurd te hebben. Ik moet bekennen dat ik hem ook al even niet met Derfen gesmeerd heb, dus ik ben gister direct aan het smeren gegaan. Vandaag en morgen redelijk wat wind dus ik vertrouw erop dat het de komende dagen nog even zonder deken kan. De jongste had ik van de week wel gesmeerd en die had nergens last van.

Rodie (de oudste) had qua dekenmaat altijd 195. Afgelopen winter nieuw model dekens gekocht werd maat 205 (Rhino). Van de RSIH heb ik echter wel de 195, aan de borst wil het net maar verder qua lengte is hij goed. Mijn jongste paard (Derrik) heeft afgelopen winter voor het eerst een deken op gehad, die had toen 195 maar nu qua RSIH ook een 195 die zit hem als gegoten, hij heeft een minder brede borst. Hij wordt op dit moment echter wel doorgereden en zal nog wat verder uitdijen, dus ik verwacht dat de volgende winter hij ook wel 205 moet hebben, ben benieuwd of hij dan de RSIH nog past.
Maar goed mijn conclusie met betrekking tot de RSIH is dat hij vrij groot valt en dat ik dus 1 maat kleiner dan normaal heb gekocht.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:54

Nah ik dacht toch echt dat ik er vroeg bij was dit jaar met deken op leggen. Helaas moet zijn buik het weer ontgelden en ook begint hij nu aan zijn hoofd _-:(

Ik heb echt een *piep* hekel aan eczeem -:(-

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:18

Wij zijn ook net te laat met de spuiten denk ik! Sinds gister is die een beetje aan het schuren. Ik heb hem ook al met teershampoo gewassen. Zijn manen zijn nog wel helemaal rustig.... Ik denk dat ik zo snel de deken ga ophalen, want dit ding van vorig jaar zit voor geen meter meer.
Hij is een heel tenger paardje, dus hij zal echt niet te breed zijn op de borst voor deze deken. Ik twijfel wel heel erg. Mam wil liever weer de Boett...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:24

Ik begin niet aan dure dekens, wij hebben echt slopers van pony's. Dan is het gewoon zonde van je geld.
Als je geen sloper hebt zou ik er zeker voor gaan!

Nu zijn mijn pony's flink aan het verharen en zijn er bijna uit behalve op de buik (waar mijn ene pony dus echt korsten al heeft van zijn eczeem).
Zou ik ze daar scheren of nog even afwachten?
De vacht wordt er natuurlijk niet mooier op als ik ze nu scheer denk ik en ze verharen goed.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:04

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:21

volgens mij is dat echt een vliegendeken en daar kunnen die vliegjes dus doorheen steken, dus paarden die echt eczeem hebben, hebben niet voldoende aan zo'n deken begreep ik. Maar ik weet niet zeker hoe dat zit met de deken die je laat zien. Ik denk dat ik zo de rambo bij de divoza ga halen, scheelt toch 20%

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:01

Divoza heeft de pagony eczeemdeken in de aanbieding

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:06

Ja, die heb ik 1 keer gehad maar vond ik echt niets....niet duur, maar ook niet zo veel waard...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:43

Zou je onder de RSIH ook een 100 gram liner vast kunnen maken als het echt koud wordt? Je kan namelijk ook dat regendekentje er onder vast maken.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:05

welk regendekentje kan je eronder vast maken? Ik ben benieuwd, heb net de RSIH gekocht, maar hij wordt dinsdag waarschijnlijk thuis bezorgd, dus ik heb hem nog niet hier...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:28

Mijn pony is weer heel erg aan het schuren gegaan na een paar dagen Duitsland :(
Hij heeft zijn hele kont + staart en hoofd open, hij is bij zijn staart nu ook extreem gevoelig. als ik heel zachtjes een hand op zijn kont legt duikt hij meteen 30 cm omlaag.
Ook zijn hele rug en kont zitten onder de bulten..
Weet iemand misschien iets wat de pijn/gevoeligheid kan verzachten? Ik smeer nu groene leem.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:48

Heb je je pony wel onder een dekentje staan?
Tegen de jeuk kan je hem insmeren met Derfen of TKC, maar als je dat niet hebt zal je er nu moeilijk aan kunnen komen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:57

Onder de Rambo kan je een liner vastmaken die waterdicht is. http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 7801/41434

Ik zit te twijfelen, of ik ga proberen een 100 gram er onder vast te maken of ik leg de winterdeken weer op. Paard voelde echt koud aan vanochtend, maar heeft nog wel jeuk. Twee dekens over elkaar vind ik ook niks.

Tegen de jeuk kan je ook dode zeezout gel proberen (Sectolin Sweet Itch) en de plekken die stuk zijn insmeren met leem van Groene Os. Werkt voor mijn paard heel goed. Maar voor een ander paard kan je bijvoorbeeld juist Derfen moeten smeren.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:20

Sammyoo, De pony staat al een paar weken onder de deken. Hij is er alleen met het rijden/grondwerk onder uit geweest, maar dat was blijkbaar genoeg..
Insmeren met Derfen doe ik, ik heb het nu alleen niet gedaan op de wonden. Ik weet niet of dat zo goed is?
2005, Bedankt voor de tip! De plekken die kapot zijn smeer ik nu inderdaad in met leem, vorig jaar werkte dat goed.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:45

grrr hier gisteren de deken even afgedaan iv, wind en regen en ze verhaart toch nog veel.
en bingo... toch geschuurd -O- , geen idee waaraan, dus gisteravond meteen lekker in de derfen gezet en deken weer op..
Manen zijn nu ietwat hehavend.... :(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:47

Manen hier ook ietswat gehavend.
Hetzelfde stuk weer als voorgaande jaren...

Ben nu aan het twijfelen, paardlief doet het geweldig met de rambo,
maar het deken plooit op 1 punt waardoor de manen wat stikken.
Een deken a la Boett vind ik zelf persoonlijk een gigantische last, met het telkens over het hoofd trekken.

Rambo zou zijn hals nog wat ruimer mogen maken van mij.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:52

Ik ben heel benieuwd naar de Rambo, dinsdag heb ik hem.... vandaag lekker regen en paardlief was ook rustig, gister ook niet geschuurd, dus het wassen helpt ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:54

Hmmja, de Rambo is niks voor de manen, de rechtopstaande manen van mijn pony liggen helemaal plat := Nu moesten ze toch wel dringend geknipt worden, maar zo plat lagen ze uit zichzelf toch niet :+ Ook heb ik echt een punt waarop ze anders gaan staan, het eerste gedeelte ligt plat naar voren, het achterste gedeelte ligt plat naar achter .. Het is een zicht :')

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:20

Hier ook alweer een paar dagen rustig. Heerlijk dit weer :D Voor de paardjes dan