Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mariska32 schreef:hier ook iemand van de oudere generatie en ik ben het er mee eens dat het veel meer uit elkaar zit dan ''vroeger''
ik maak me ook zorgen.
Brainless schreef:mariska32 schreef:hier ook iemand van de oudere generatie en ik ben het er mee eens dat het veel meer uit elkaar zit dan ''vroeger''
ik maak me ook zorgen.
In 2010 was het ook veel verspreid.
Walcheren, Gelderland, België, Friesland, (Noordoost-polder?).
mimp3 schreef:Ik hoor iedereen zeggen dat 80% van de paarden Rhino bij zich heeft en dat het bij een mindere weerstand de kop op kan steken. Maar geld dat ook voor de neurologische variant of alleen de verkoudheidsvariant?
mimp3 schreef:Ik hoor iedereen zeggen dat 80% van de paarden Rhino bij zich heeft en dat het bij een mindere weerstand de kop op kan steken. Maar geld dat ook voor de neurologische variant of alleen de verkoudheidsvariant?
Marion71 schreef:1 paard op stal niet enten maakt het enten van de andere paarden zinloos. Daarbij is het dus alles of niks. Bij een gesloten bedrijf (weinig komen en gaan van paarden) kan enten tegen de abortusvorm heel zinvol zijn. Op de gemiddelde pensionstal een stuk minder.
Brainless schreef:@Mariska32
Mijn opa kent het al van vroeger dat het voor kwam.
Zowel de abortusvorm als de neurologische vorm.
Het was een bekend iets wat af en toe "op stal" voor kwam.
Net zoals droes, daar werd ook geen grote ruchtbaarheid aangegeven.
Paarden die ziek waren werden of op stal gezet, of op een apart stuk wei.
Nu wordt (veel) sneller de DA ingeschakeld en door de media in de kranten gezet.
Vroeger werd het echt niet in het plaatselijke sufferdje vermeldt dat er bij Boer A Rhino of Droes heerst.
Sandrohit schreef:mimp3 schreef:Ik hoor iedereen zeggen dat 80% van de paarden Rhino bij zich heeft en dat het bij een mindere weerstand de kop op kan steken. Maar geld dat ook voor de neurologische variant of alleen de verkoudheidsvariant?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar,kan me ook niet voorstellen dat het om de neurologische variant gaat want dan zou je toch denken dat het veel vaker zou uitbreken.
Daarbij is er toch al een aardige link gelegd tussen de 3 stallen waar het is geconstateerd?
Inney schreef:Wat ik me dan alleen afvraag.. jullie beweren dat alles erger lijkt door de media. Maar.. gaat utrecht dan elk jaar dicht? Zij zullen toch wel weten waar ze over praten en de (juiste) ernst ervan inzien? Of gaan zij ieder jaar dicht?
Bonny_CT schreef:Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.
Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.
Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben