Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:15

maar werd het vroeger ook al gemeld of was het toen: helaas de merrie heeft een veulen verworpen, kan gebeuren!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:16

Pff wat een stress allemaal zeg! Onze merrie is inmiddels over tijd dus ik houd het allemaal maar even goed in de gaten. Wij hebben zelf een aantal maanden terug ook een merrie gehad die heeft verworpen, de veearts er ook bij, maar daar is niet gerept over rhino oid. Het zou mooi zijn als het veulen snel komt, weer een pak van mijn hart. Denk dat we het allemaal ook niet gekker moeten maken dan het is, het was er andere jaren ook altijd al..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:16

Als het bij de buren zou zijn zou ik wel zorgen dat er meer afstand tussen de paarden zou zitten dus dat doet er wel toe imo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:18

mariska32 schreef:
hier ook iemand van de oudere generatie en ik ben het er mee eens dat het veel meer uit elkaar zit dan ''vroeger''
ik maak me ook zorgen.

In 2010 was het ook veel verspreid.
Walcheren, Gelderland, België, Friesland, (Noordoost-polder?).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-03-12 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:18

Charaz schreef:
Als het bij de buren zou zijn zou ik wel zorgen dat er meer afstand tussen de paarden zou zitten dus dat doet er wel toe imo.

Als het bij mijn buren zou zijn dan zou ik er alles aan doen om die mensen te helpen met het verzorgen van de paardjes..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:28

Met het risico dat je je eigen paarden besmet? Ik zou geen enkel risico nemen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:29

Brainless schreef:
mariska32 schreef:
hier ook iemand van de oudere generatie en ik ben het er mee eens dat het veel meer uit elkaar zit dan ''vroeger''
ik maak me ook zorgen.

In 2010 was het ook veel verspreid.
Walcheren, Gelderland, België, Friesland, (Noordoost-polder?).

2010 noem ik niet vroeger.
ik maak me voornamelijk zorgen omdat het de neurovorm is.
heeft mee ooit een paard gekost en dat vergeet je niet snel.

mimp3

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:36

Ik hoor iedereen zeggen dat 80% van de paarden Rhino bij zich heeft en dat het bij een mindere weerstand de kop op kan steken. Maar geld dat ook voor de neurologische variant of alleen de verkoudheidsvariant?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:38

mimp3 schreef:
Ik hoor iedereen zeggen dat 80% van de paarden Rhino bij zich heeft en dat het bij een mindere weerstand de kop op kan steken. Maar geld dat ook voor de neurologische variant of alleen de verkoudheidsvariant?

Kan ik me weinig bij voorstellen, ieder paard heeft wel is een mindere weerstand, dan zouden toch wel heel veel paarden ziek worden...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:47

@Mariska32
Mijn opa kent het al van vroeger dat het voor kwam.
Zowel de abortusvorm als de neurologische vorm.
Het was een bekend iets wat af en toe "op stal" voor kwam.
Net zoals droes, daar werd ook geen grote ruchtbaarheid aangegeven.
Paarden die ziek waren werden of op stal gezet, of op een apart stuk wei.

Nu wordt (veel) sneller de DA ingeschakeld en door de media in de kranten gezet.
Vroeger werd het echt niet in het plaatselijke sufferdje vermeldt dat er bij Boer A Rhino of Droes heerst.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:48

mimp3 schreef:

Hier ben ik ook erg benieuwd naar,kan me ook niet voorstellen dat het om de neurologische variant gaat want dan zou je toch denken dat het veel vaker zou uitbreken.
Daarbij is er toch al een aardige link gelegd tussen de 3 stallen waar het is geconstateerd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:48

Marion71 schreef:
1 paard op stal niet enten maakt het enten van de andere paarden zinloos. Daarbij is het dus alles of niks. Bij een gesloten bedrijf (weinig komen en gaan van paarden) kan enten tegen de abortusvorm heel zinvol zijn. Op de gemiddelde pensionstal een stuk minder.

Dat ben ik niet met je eens. Het is wel waar dat als je ent de hele stal moet enten omdat dat de infectiedruk vermindert (de paarden zijn dan zelf minder besmettelijk voor anderen). Als er 1 of 2 paarden tussen staat diet niet ge-ent zijn maakt het niet zo heel veel uit. Zeker niet als het paarden zijn met een goede weerstand. Zijn er veel meer paarden niet geent, dan heeft het idd geen zin. Sommige paarden vertonen een heel heftige reactie op een rhino enting. Dan kan ik me voorstellen dat je hem niet wilt. Voor dat soort paarden zou je dan best een uitzondering kunenn maken.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:51

Brainless schreef:
@Mariska32
Mijn opa kent het al van vroeger dat het voor kwam.
Zowel de abortusvorm als de neurologische vorm.
Het was een bekend iets wat af en toe "op stal" voor kwam.
Net zoals droes, daar werd ook geen grote ruchtbaarheid aangegeven.
Paarden die ziek waren werden of op stal gezet, of op een apart stuk wei.

Nu wordt (veel) sneller de DA ingeschakeld en door de media in de kranten gezet.
Vroeger werd het echt niet in het plaatselijke sufferdje vermeldt dat er bij Boer A Rhino of Droes heerst.

_/-\o_

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:53

Sandrohit schreef:
mimp3 schreef:

Hier ben ik ook erg benieuwd naar,kan me ook niet voorstellen dat het om de neurologische variant gaat want dan zou je toch denken dat het veel vaker zou uitbreken.
Daarbij is er toch al een aardige link gelegd tussen de 3 stallen waar het is geconstateerd?

Vraag ik me ook af, die verkoudheisvariant zal er vast veel vaker zijn

maar net als herpes bij mensen heb je toch ook tig soorten? waarvan de een veel vaker voorkomt dan de ander? (bijvoorbeeld koortslip of gordelroos?)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:00

Mensen er wordt van alles geroepen nu of de besmettelijkheid.

Bij mij in de buurt is nu een grote discusie wel of niet met je paard naar het bos.

Momenteel is mijn bak niet begaanbaar en dus ga ik met paard langs de weg/door het bos.
Ik zorg dat hij dan niet aan aanndere beeste snuffelt en mocht hij mesten ruim ik dit meteen op (doe ik altijd)

Is het nou wel of niet gevaarlijk om langs de weg te gaan?
Bij mij in de buurt doen er meer het maar een groot deel beweert nu dat we dan hun paarden kunnen besmetten.
wat vinden jullie?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:02

Volgens mij kon je gewoon het bos in hoor, gewoon geen contact zoeken met andere paarden, denk dat het bos ook wel rustig is ;-)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:06

Ik heb van de week info gekregen van de DA.
Buitenrijden kan in principe gewoon zegt hij.
Inderdaad persoonlijk contact vermijden, maar aan buitenrijden zitten de minste risico's volgens hem.
Snap ik ook wel, ik bedoel meestal kom ik geen enkel paard tegen.
En als ik er 1 tegen kom is die 9 van de 10 keer van eigen stal.
En die ene keer dat het wel een vreemd paard is..... hoe groot is de kans dat precies dat paard rhino heeft.
Dus buitenrijden doe ik wel gewoon.

Het weekendje weg van overmorgen heb ik uiteraard wel afgezegd, ik vervoer uit voorzorg mijn paarden nu niet met de trailer.
Net zoals evenementen, daar ga ik nu ook niet met mijn paard heen. Dat komt straks wel weer.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:09

Evenementen enzo heb ik ook afgelast.

ga nu ipv met paard zonder paard weekendje weg.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:12

Das ook lekker natuurlijk :j

Ik baal er wel van dat sommige mensen de Rhino misbruiken om andere stallen zwart te maken.
Dat gebeurd hier nu dus bij ons op stal, kan ik me erg kwaad om maken.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:15

Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.

Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.

Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:21

Wat ik me dan alleen afvraag.. jullie beweren dat alles erger lijkt door de media. Maar.. gaat utrecht dan elk jaar dicht? Zij zullen toch wel weten waar ze over praten en de (juiste) ernst ervan inzien? Of gaan zij ieder jaar dicht?

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:22

Lees net op de site van horses.nl dat de wedstrijd van aankomend weekeinde in Asten gewoon door gaat... Vind het wel vreemd hoor, als alles afgelast is en dit wel door gaat.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:25

Heel raar inderdaad, maar nog vreemder dat er ruiters zijn die toch blijkbaar kost wat kost de weg op moeten.
Ondanks alle adviezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:26

Inney schreef:
Wat ik me dan alleen afvraag.. jullie beweren dat alles erger lijkt door de media. Maar.. gaat utrecht dan elk jaar dicht? Zij zullen toch wel weten waar ze over praten en de (juiste) ernst ervan inzien? Of gaan zij ieder jaar dicht?

Denk je niet dat als ze daar iets belangrijks te vertellen hadden over de ziekte dat ze daar dan geen statement over naar buiten brengen. Er maar vanuit gaan dat het wel heel erg moet zijn omdat Utrecht een besluit neemt over haar eigen bedrijfsvoering is ook een vorm van speculatie.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:27

Bonny_CT schreef:
Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.

Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.

Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben

dat was precies wat ik ook wilde vragen, aangezien het een latent virus is, blijft het dus in het systeem als ze het eenmaal hebben gehad. Maar aangezien ze met het enten worden ingespoten met het virus zelf, lijkt het me logisch dat ze vanaf dat moment drager zijn toch? Of is het zo zwak dat het compleet word vernietigd?