[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:30

Even stiekem spammen.... O:)

Voor mensen die nog maskers of dekens zoeken, klik even op mijn onderschrift!!!

Pink_Horizon

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:30

Mmh klinkt alsof ze allemaal hoofdplekjes hebben nu... Niemand die weet wat het nou exact is of hoe het ontstaat?

Bij Pride zijn het witte en zwarte vlekjes, een hele enkele is een korstje, verder is enkel het haar er af. Ik kan nog niet ontdekken of de zwarte wit worden of andersom, na een dag of 3/4 zit er weer wat haar op en gaan ze weg...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:33

Esprit heeft ook plekjes op het hoofd!

en ik zag net dat ze een wondje had in haar oor! Hoe ze dat voor elkaar heeft!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:34

Hebben de mensen (nouja paarden :P) met hoofdwondjes een kap op? Is het dan minder?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:36

Ik heb een in bestelling!!
Nou ja 2, ook 1 voor Wino, de shet heeft zoveel manen die is dat allemala niet nodig, die heeft mooie natuurlijke vliegen verweerders!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:49

Volgens mij is mijn paard ook verder gegaan aan zijn hoofd. Rond zijn ogen is hij bijna kaal, maar ik weet niet goed of dat niet gewoon bij hem hoort :+ Hij heeft namelijk sowieso heel erg weinig beharing.
Wel heeft hij plots extreme jeuk onder aan zijn hals, precies bij de kruin en hij heeft weer wat aan zijn staart geschuurd maar dat komt denk ik omdat hij wat diaree heeft door het nieuwe kuilvoer.

Foto's van zijn hoofd
april totaal niet kaal en ook nog wat dikker behaard op zijn lijf, hals was al helemaal zomerkaal
juni kleine donkere plekjes bij zijn ogen
foto gisteren geen goede foto, maar de donkere vlekken rond de ogen lijken me duidelijk

Wat denken jullie? Zijn de kale plekken rond de ogen eczeemplekken of gewoon heel erg dunbehaard? Ik heb de hoofdkap nog steeds op stal klaar liggen, maar hij vindt het ding verschrikkelijk dus doe ik hem liever niet op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:24

heeft hij meteen diarree van het nieuwe kuilvoer??

dan heb je een paardje wat nogal gevoelige darmen heeft, hebben ze geen hooi wat je ter compensatie bij kan geven.
diarree is nooit goed, zeker als het lang duurt kunnen ze flink verlies van mineralen krijgen omdat het eten veel te snel de darmen passeerd.

stalgenootje van me haar enter heeft het met het gras, zij heeft nu zeewier met rozebottel gehaald,dat krijgt hij door wat muesli om zo tekorten aan te vullen.

ja die plekken, ik smeer het hoofd dus met sweet itch in, en dan helpt wel.
ik kan het bij jou op de foto helemaal niet zien wat voor plekjs je bedoeld?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:30

Wisse heeft ook plekjes bij zijn ogen zag ik gisteren, hoewel hij meestal een hoofdkap of masker omheeft. Heb er de laatste dagen niets opgesmeerd behalve de testgel, maar ik denk dat ik vandaag maar weer terugga naar iets van sudocrem bijvoorbeeld ;)

Storm heeft niet echt plekjes maar zijn hoofd ziet er zonder dat er aanwijsbaar iets is, wel wat verfomfraaid uit heb ik het idee maar dat kan ik me ook aanpraten ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:27

ellepel schreef:
heeft hij meteen diarree van het nieuwe kuilvoer??
Nee, niet meteen. Het is ook geen heftige diaree, maar wat zachte poep en hij laat steeds natte scheten.
We zijn nu denk ik twee weken bezig met het nieuwe kuilvoer. Het is eerste snee, dus erg vers en nog vrij groen jammer genoeg. We hebben het langzaam opgebouwd, maar blijkbaar heeft hij toch nog wat teveel gegeten. Hij heeft inderdaad héél erg gevoelige darmen. Hij is ook erg gevoelig voor buikkrampen na het eten van iets verkeerds of anders. Zo kan hij bijvoorbeeld geen appels eten, want dan wordt hij koliekerig. Ook eerst brokken eten en dan rijden gaat niet goed.

Misschien is de nieuwe jeuk ook door het nieuwe kuil gekomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:29

vervelend zeg!
klinkt een beetje naar wat je bij mensen spastische darmen noemt?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:37

Pink_Horizon schreef:
Hebben de mensen (nouja paarden :P) met hoofdwondjes een kap op? Is het dan minder?

Heb een Rambo hoofdkap met oortjes, zie de foto's van mijn merrie een paard bladzijdes terug voor de hoofdplekjes.
(zeg er even bij, mijn paard schuurt niet)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:48

Mijn pony schuurde vorig jaar door haar hoofdkap heen, waardoor dat ding binnen 3 uur al overleden ergens in het weiland lag. Dit jaar loopt ze zonder, wel rondom haar ogen geschuurd, maar niet tot bloedens toe. Bij haar is nu aan haar hoofd te zien dat ze een eczemer is. De welbekende zwarte vlekken rond haar ogen.

Verder schuurt ze niet, eens in de zoveel tijd een keer haar staartje, meer niet.

Ben blij dat de zon even weg is, kan haar huid even rusten op haar hoofd. De UV stralen worden steeds heftiger hé, ook bij mensen waarschuwen ze steeds meer. En laten we niet vergeten dat onze paarden ook daaraan bloot gesteld worden.
Sowieso vind ik bij mijn pony de zon ook een grote veroorzaken van meer leed, dan nodig is.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:00

Klopt Carol, dat stukje van de zon. Heb in Z-Spanje gewoond en daar paarden getraind. MSM Creme is daar in de zomer zowat een eerste levensbehoefte... De haren worden dunner en vooral het hoofd in dunner behaard. Ook al worden de paarden niet blootgesteld aan de zon en staan ze op stal dan nog zorgt de hitte er wel voor.

Daar vraten de "gewone" stalvliegen ook de paarden zowat op als ze een wondje of kaal plekje hadden (vandaar die MSM dus :D)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 07-07-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:03

Zie, dan kloppen mijn gevoelens wel wat betreft de zon!
Dank je voor je verhaaltje

MSN- creme?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:11

mijn fjord heeft ook kale plekken bij zijn ogen en zijn oren,
zijn mooie dikke pony is ook bijna niks meer vanover,
ik heb de deken erop liggen en gek genoeg schuurt hij zich de manen niet en de staart,
zodra ik deken afhaal schuurt hij wel.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:11

CarolShadow schreef:
MSN- creme?

Whoeps :o ik bedoel MSM creme http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25508

Als je het er wat dikker opsmeert kunnen de vliegen er niet bij en ze houden er sowieso niet van. Ik smeer het altijd op de navel als paard naar buiten gaat, wat er op mn vingers blijft zitten doe ik even op de staart af.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:23

Pink_Horizon schreef:

Shanti heeft dit jaar al vanaf de eerste dag dat ze buiten stond haar kap op. Vorig jaar heeft ze heel lang zonder kap gestaan, en toen begon ze dus die bultjes te krijgen. Dit jaar is het eigenlijk net zo erg als vorig jaar!!!!!!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:26

zou je ook Sudocreme kunnen gebruiken ipv van MSM creme?????? (= ook zinkzalf nl, alleen dan zonder zwavel)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:34

Ja dat kan ook Essie.

Ikzelf heb last van Sudocreme als ik het op een wondje smeer (mn kinderen ook trouwens) dan prikt het vandaar dat ik liever de MSM gebruik.

Zwavelhoudende zalf is trouwens ook iets wat artsen gebruiken in de humane zorg tegen eczeem (buiten de hormoonzalf)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:34

hier ook een hoofdschuurder.
had dit eigenlijk niet verwacht, tot nu toe deed ze het supergoed op haar Boett deken inclusief kap.
maar sinds vorige week schuurt ze ineens met haar staart en haar hoofd.
ook flink wat wondjes tot bloedens toe naast de ogen, bij de oren en tussen de oren. echt heel sneu.
weet wel wat ze enkele malen haar kap in de weide is verloren, dus vermoedelijk komt het daarvan. maar ja.. kan d'r niets aan doen als ze hem afrolt :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:07

Nou, heb net ondanks de stromende regen even pony uit de wei gevist. De schade van het schuren van gister valt me weer reuze mee, gelukkig. Pony haar halster met washandje en vliegennetje afgedaan met dit weer. Daarna weer op de wei gezet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:46

Hahaha, ik zat in die buien te paard!
Wilde met Storm even een ritje maken om de omgeving te verkennen. Het was droog toen we weggingen, had wel een lange regenjas aan.
Na 15 min begon het te plenzen!
Tijdje met de kont in de regen staan wachten tot het minder werd en toen maar terug gegaan. Met boksalvo van Storm toen ik een drafje deed, meneer was het niet eens met het ritje!

Vind het voor de paarden wel fijn dat het nu even regent; even geen mugjes en lekker afkoelen.
Ik heb de dekens af en dat lijkt goed te gaan.
Nu de zon weg is zie ik ze bijna niet meer met de staart zwaaien, de dazen zijn bijna allemaal weg (wilde net een dazenval bouwen, daar heb ik nu dus even mooi de tijd voor!) en het zijn eigenlijk allemaal gewone huisvliegen die ik zie.
Er staat een mooi briesje, precies wat ik hoopte en verwachte toen we hierheen verhuisden.
Blijkbaar is het alleen met dat snikhete weer echt rot voor ze qua eczeem; nu gaat het prima.

Wisse's staart zag er nog net zo uit als gisteren, ik heb er niets opgesmeerd en ga er sowieso geen gel meer opsmeren. Morgen smeer ik er sudocrem op denk ik, daar ga ik dan de plekjes op zijn hoofd ook maar weer mee smeren.

De dekens zijn binnen :D
Dus die neem ik morgen mee daarheen en als het weer een beetje meevalt doe ik ze om en anders donderdagmorgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:49

Ik laat de deken gewoon opliggen, waag me er niet meer aan om het 'even' af te doen. Hij is toch zo weer droog, en die vliegen, ja als het even droog is zitten ze er zo weer.

Lekker hé, zo'n plensbuitje tijdens een rit haha.
Voor de hoeven (kurkdroog) en het land e.d. zijn die buitjes even heerlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:53

Oh praat me dr niet van, heb ze nu op hoog gras gezet zodat de rest even kan bijtrekken nu door de regen want dat was flink dor aan het worden!
Ik zie (nog) geen verschil in jeuk nu de paarden trouwens op dit nieuwe gras staan gelukkig. 'Thuis' hadden we alles helemaal kort en half dor en kregen ze hooi bijgevoerd.
Nu staan ze gewoon op gras; heb 4 stukken waar ik ze rouleer. Het weiland is klein, dus over een week moet ik ook hier continu hooi gaan bijvoeren maar dat leek me ivm de jeuk dus wel handig. Ben er nu alleen dus niet meer zo zeker van of het gras op hen wel invloed heeft. Ze eten in 3 dagen 1 stuk redelijk kaal, het gras was zo'n 30cm hoog.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:02

Nou, wel fijn dat je dat zo veel mogelijk uit kunt sluiten toch.

Het weer, tja vind het heerlijk op het moment.
*Scheelt me weer pootje baden met pony hoefjes*