Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:02

Jannepauli, omeprazol is toch geen maagzuur remmend middel? Maar legt toch enkel een laagje om het slijmvlies?

Mijn paard heeft (vermoedelijk) ook maagzweren. Maar die gaapt af en toe en eet het krachtvoer slechter, kwijlen heb ik bij haar nog niet gezien. Maar er zijn 101 symptomen voor maagzweren.. Ze staat nu op omeprazol (Gastroguard) voor 9 dagen en gaat dan over op Gastrosafe als onderhoud voor nog eens 1 a 2 weken. Dit omdat een maand op Gastroguard niet te betalen is (ca 1200 euro) en veel verzekeringen vergoeden het niet.

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:04

Omeprazol is een protonpompremmer en vermindert wel degelijk de aanmaak van maagzuur.

Welke sterkte krijgt een paard voorgeschreven? Want omeprazol wordt ook gebruikt in de humane geneeskunde en kost niet zo veel als ik hierboven lees.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:12

O ik dacht van niet. (Had gister het er met de DA over en omeprazol was volgens haar alleen maag"beschermer" en producten als cimetidine een maagzuur remmer?). Maar weet er niet zoveel vanaf dus kan er dan weinig zinnigs over zeggen :D behalve dat het verschrikkelijk duur is!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:15

Het beschermt de maag ook, teveel maagzuur kan de maagwand (slijmvlies) beschadigen :)
Welke sterkte is het? Is het een pasta of een pil?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:18

Pasta (Guastroguard). 2200 mg. (Ik dacht slim te zijn en te kijken hoeveel ik nog thuis had haha, maar ik heb in totaal 1600 mg hahaha nog niet eens genoeg voor een dag!! :+ ).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:20

Je geeft dan 2200 mg in 1 gift?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:21

Ja, 5 dagen 2200 mg (575 kg, merrie is 450 maar anders hou ik een restje over en kon volgens m'n DA dan beter het gewoon geven) en dan 4 dagen 1100 mg dan overgaan op Gastrosafe.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:28

Hmmm, bij mensen geef je meestal 20 mg... Vraag me af of je dan veel goedkoper uit zou zijn en hoe je al die pillen erin zou krijgen :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:51

Ja hahahahaha was ook maar een gek idee. Heb 1600 mg thuis liggen in capsules, 20 mg per capsule inderdaad. (heb echt een enorme voorraad gekregen van de HA terwijl m'n problemen met 3 dagen over waren en toen mocht ik stoppen :+ ). Maar dan moet je 100 pillen per dag geven, 10 dagen lang... 1000 pillen Hahaha. Doe dan toch maar de Gastroguard pasta :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:06

Focussed schreef:
O ik dacht van niet. (Had gister het er met de DA over en omeprazol was volgens haar alleen maag"beschermer" en producten als cimetidine een maagzuur remmer?). Maar weet er niet zoveel vanaf dus kan er dan weinig zinnigs over zeggen :D behalve dat het verschrikkelijk duur is!

maar krijg je die maagzweren niet weg op een 'natuurlijke' manier?
Door veel calciumhoudende voeren te geven zoals lucerne en geweekte pulp?
Vaak is dat voldoende om ze weg te krijgen en te houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:14

Volgens de DA was een "opstart" nodig met een "echt" middel en dan overgaan op een "natuurlijk" middel. Vandaar de 9 dagen Guastroguard en dan nog een periode op Gastrosafe. (gastroguard zelf adviseert 30 dagen geven :+ )
In principe zou het dan over moeten zijn (oorzaak is wss de Cushing + 2,5e week op Ascal gestaan in mei, en sindsdien gapen, wat maagproblemen als bijwerking heeft).
Omdat ze geen Ascal meer krijgt en medicatie voor de Cushing zou de kans op terug komen klein zijn. (dieet was verder in orde, onbeperkt ruwvoer en zeer kleine dosis krachtvoer (150 gram per dag).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:17

Ascal kan het idd heel goed veroorzaakt hebben..
Hopelijk is ze er zo vanaf!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:20

pablo heeft een tijd geleden een weekje op buut gestaan,die kreeg toen ook last van zijn maag.
Maar die kan dus niet onbeperkt ruwvoer eten vanwege zijn IR.
Ik heb toen iedere twee uur een plukje hooi gegeven,toen ging het over.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:02

Allemaal super bedankt voor de reacties!!!!!

Ik ben ook bang dat het vanuit de maag komt...en heb al aan een maagzweer gedacht. Helaas is het bij ons niet mogelijk dat er vaker gevoerd wordt (ze krijgen geloof ik s avonds nog een heel klein beetje, dus krijgen ze 2,5 x per dag ruwvoer). Ja, dat is i.p. niet vaak genoeg... Ik moet gewoon bedenken hoe ik dit zou kunnen gaan aanpakken... Het zou ook heel goed een soort gedragaspect kunnen hebben. Stiekem droom ik van een plaatsje in een rusthuis-paddock-paradise...

Rumay: het gebit en de hele mondholte is al echt super uitgebreid onderzocht en dat is het niet... Ik ben trouwens ook de eigenaresse van Dirk, je weet wel de fries/fjord, leeftijdgenoot en opfokmaatje van Rumay!

Ik ga achter gastrogard aan, proberen kan altijd natuurlijk!!! (is geloof ik wel heel duur).

Over dat hij er niet uit ziet als een Cushingpaard: dat klopt: dat heeft ie nooit gezien: heeft bijvoorbeeld diepe inhammen boven zijn ogen.. Maar ja: fjord + toen 18 jaar + lang haar (t was februari) + giga hoefbevangen.... en toen dus de ACTH test...tja.. toen twijfelde de faculteit geen moment. Ik zelf heb gek genoeg altijd getwijfeld, maar toch maar gewoon Pergolide gegeven...

Ik geef nu tussendoor wat lucerne...dat schijnt de maagzuurproductie te remmen, maar nu weet ik weer niet hoe lucerne zich verhoudt met Cushing???

Ik ben heel blij met dit forum en met de moeite die jullie nemen om te reageren, veel dank daarvoor....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:16

lucerne en cushing gaat goed,tenminste bij mijn paard.Die ook IR heeft.
Maar hij krijgt maar een halve kilo brokjes en een flinke hand gehakselde lucerne.
Twee x daags.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:34

geerke schreef:
pablo heeft een tijd geleden een weekje op buut gestaan,die kreeg toen ook last van zijn maag.
Maar die kan dus niet onbeperkt ruwvoer eten vanwege zijn IR.
Ik heb toen iedere twee uur een plukje hooi gegeven,toen ging het over.

Ja Naomi kan ook niet op onbeperkt, maar met stro, slowfeeders en strookbegrazing krijg ik het nét voor elkaar haar onbeperkt eten te geven zonder dat ze aankomt...

Hoop ook dat ze snel opknapt! :D

famkepessoa: Ja klopt Gastroguard is niet goedkoop. Ik geloof zo'n 40 euro per spuit en om een beetje conclusies te kunnen trekken moet je 5 a 7 spuiten geven. (Kaching).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:00

Dat Gastroguard een van de duurdere middelen is dat is waar, maar 1200 euro voor een maand? Hoe kom je daar nou toch bij? Ik heb met verschillende paarden dit middel gebruikt maar dan geef je maar één dopje en betaal je heel wat minder! Weet je zeker dat je er niet een nulletje teveel bijgezet hebt? :))

Lucerne is wel een bruikbaar voer, maar voor Cushing & IR paarden wordt het afgeraden als 'hoofdvoer'- een handje kan natuurlijk geen kwaad.

Als je niet meer dan 2 x daags kunt voeren... kun je niet iemand inschakelen om je te helpen daarmee? Of anders gebruik maken van Slowfeeders ( hooinetten)?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:37

De prijs is bijna 40 euro per spuit toch? (37,50 oid)
Mijn paard zou, volgens de fabrikant, 30 dagen lang een spuit moeten hebben. 30 x 40 = 1200.
Of maak ik ergens een fout?

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:16

emma93 schreef:
bij mijn pony is vorige jaar cushing gevonden. we kwamen erachter door dat zij zwaar hoef bevangen werd, ze ging menstrueren wat echt niet bij paarden kan, haar lichaam ging totaal staken. maag en darmen stopte en kon totaal niet meer staan. 2 juni reden we nog en 7 juni kon ze niets meer!
wij zijn in het begin een week gestart met pergolide van 0.5 en na die week verder gegaan met 0,25 pergolide. het verdween als sneeuw voor de zon en binnen 2 weken liep ze heel voorzichtig weer over het erf!!!!
nu rijden we weer volop en ze voel beter dan ooit! haar vacht groeit ook niet meer door.
let wel op! geef een paard met cushing of hoefbevangenheid nooit metacam!!!! alleen bute als pijn en ontstekings remmer. met metacam worden de cushing symtomen en de hoefbevangenheid alleen maar erger.!!!!!!spreek uit ervaring

sterkte met allen en hoop dat je paardje zich snel beter voelt!

Mijn merrie van 21 jaar is ook zwaar[acuut] hoefbevangen en er is Cushing ondekt! zij kreeg dus ook Metacam! Maar dat werkt bij haar niet en nu heb ik poeders maar kan even niet op de naam komen :o Dat is een sterkere pijnstiller en nu loopt ze heel voorzichtig haar stal uit om haar benen met koud water af te spuiten.Maandag contact met de dierenarts over medicijnen voor Cushing!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:13

Ps. Jannepauli: jij hebt t over een dopje? Ik heb namelijk ook echt spuiten met pasta die je oraal moet geven! Zal de rekening ergens volgende week krijgen dus ben benieuwd!
Ze staat er nu 4 dagen op en at gister heeeel voorzichtig wat krachtvoer en vandaag at ze het heel goed! Dus lijkt vooruitgang in te zitten!! Maar ik ben voorzichtig in het trekken van conclusies! :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 08:32

Ja, wat wij gebruikten was een vloeibaar middel - in een zilverkleurige plastic fles met hetzelfde donkergoene label als op de doosjes waar nu de spuiten in verpakt zijn. Ik meen dat ik er destijds iets van 120 euro voor betaalde, voor een halve of driekwart liter..

Is de Gastrosafe ook zo duur? Ik zag dat Equimins ook een goed middel heeft ( Equishield)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:44

Wo jeetje das een flink prijsverschil! Ik ben nu erg benieuwd wat de prijs van m'n DA wordt!! Wellicht valt het nog mee!

Gastrosafe is geloof ik 45 euro voor 1,5e kg. Ik ga zo eens googlen naar Equishield!

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:54

Jannepauli schreef:
Als je niet meer dan 2 x daags kunt voeren... kun je niet iemand inschakelen om je te helpen daarmee? Of anders gebruik maken van Slowfeeders ( hooinetten)?

Het probleem is meer dat het bij ons op stal niet echt "mag"...maar slowfeeders en of hooinetten zijn zeker bespreekbaar. ik ga er mee aan de slag....!!!!! Dank

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:16

famkespessoa ja dat had ik al door :D
Wat een gedoe hé een paard met Cushing en allerlei randverschijnselen, hoop dat het kwijlen snel over is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:03

Focussed schreef:
Pasta (Guastroguard). 2200 mg. (Ik dacht slim te zijn en te kijken hoeveel ik nog thuis had haha, maar ik heb in totaal 1600 mg hahaha nog niet eens genoeg voor een dag!! :+ ).

Focussed, in het topic over maagzweren, biedt iemand een aantal tubes pasta aan, misschien wat voor jou?

[MD] Maagzweer, Ervaringen?