[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:56

Hoi,
Ik heb dit topic de zomer zo af en toe gevolgt maar eigenlijk nooit gepost.
Die van mij schud ook (groot, van boven naar beneden) en als het heel erg is komt ze zelfs van voren van de grond. Ook is het in draf erger dan in stap en in galop weer minder.
Wat het bij haar precies triggert heb ik nog niet laten onderzoeken. Heb het idee dat het vanalles zou kunnen zijn. Vliegen, zon, warmte, pollen.. Heb haar nu pas 2 zomers en weet er nog niet veel van.
Wel weet ik dat het in april zo'n beetje begint. En alleen als ik buiten rijd. In de buitenbak knikt ze alleen af en toe. Daar zijn ook niet heel veel bomen, vooral omringt door weiland.

Maar nu heb ik 2 vragen aan jullie, wanneer het bij jullie ongeveer stopt? Ik dacht vorig jaar dat het rond oktober was? En wanneer je in de allergische periode het beste kan rijden of daar uberhaupt iets over te zeggen valt als je niet precies weet wat t triggert?..

Alvast bedankt!

Lotusbloemm

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:58

Oh en ik heb een neusnetje die het vermindert maar zeker niet tegen gaat. Is dat bij jullie ook het geval? Voor de gebruikers?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:02

Bedankt voor de tip Ellepel. Ik gaf eerst de sportmusli van Havens en nu heb ik sinds een week Pavo Sportsfit gekocht dat is wat plakkeriger (lees minder stof) als het voer van Havens, soms had ik er wel eens een zak tussen waar veel stof in zat.

Begrijp dus dat Puur Pollen idd het 2e jaar wel helpt, hou m'n hoop gevestigd op volgend jaar dan maar...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:02

WOEHOE!!!!!!

Er lijkt langzaam verbetering te zijn bij ons 16 jarig paardje!!!
Een hele poos terug heb ik al eens een post gedaan over ons paard wat hevig met zn hoofd schudde. Mede door bokt werden we op het idee gebracht dat het ook een allergie kon zijn. We hadden namelijk al alles gedaan nadat ons paard spontaan begon te schudden met zn hoofd na een lange winterstop. Eerst dacht ik dat hij misschien pijn had, hem iets verkeerd zit in zijn hals, etc. Dierenarts erbij, later een ostheopaat. Alles stuk voor stuk uitgesloten. Ook mond, bit en zadel zijn nagekeken, aangepast en gechecked...

Nu had de dierenarts als laatste redmiddel een neus spray geadviseerd. Dit geprobeerd... helaas..het schudden bleef. Toen bedacht ik me..."ach ja, zo'n simpel neus netje hebben we ook nog niet geprobeerd..als dat niet werkt hebben we maar pech en mag meneer paard oud worden met vervroegd pensioen..." En drommels, het lijkt waarempel minder erg te zijn dat geschud!!! :) :) :)

Hier filmpjes van het geschud toen het pas begon:

http://www.youtube.com/watch?v=45b47p7K6dI&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=5lwCcpc5uxI

haha, en eentje met een enorme scheet!!!
http://www.youtube.com/watch?v=2y1sCSX8YSY

Zal hier onder binnenkort een filmpje plaatsen waar hij zn neus netje draagt... echt een groot verschil...!

groet en succes allemaal!

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:36

hee, ik meld me weer even!
de dierenarts heeft amigo onderzogt en alles en bloed afgenomen enz, en ze kon niks vinden!
nu word hij met bijzet gereden en loopt ie echt geweldig!
ik ben helemaal in de hemel (a)
heel veel succes met jullie paardjes!

Xx

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:20

Amor krijgt in september een terugval en ja hoor daar begon het schudden weer. Gelukkig ben ik snel begonnen met zijn pilletjes en als
ik gewoon rekening houd met het weer en zijn neusnetje om doe valt het heel goed mee! enkel op de dagen waar er echt veel pollen zijn laat ik met rust. Mijn vriend heeft toevallig ook een pollenallergie en als hij veel last heeft weet ik dat ik amor met gerust moet laten :P . Dus met een lage dosis cortisonen, zijn neusnetje en rekening houden met het weer geraken wij september weer door :D !

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:42

Vea schreef:
Amor krijgt in september een terugval en ja hoor daar begon het schudden weer. Gelukkig ben ik snel begonnen met zijn pilletjes en als
ik gewoon rekening houd met het weer en zijn neusnetje om doe valt het heel goed mee! enkel op de dagen waar er echt veel pollen zijn laat ik met rust. Mijn vriend heeft toevallig ook een pollenallergie en als hij veel last heeft weet ik dat ik amor met gerust moet laten :P . Dus met een lage dosis cortisonen, zijn neusnetje en rekening houden met het weer geraken wij september weer door :D !

Dit jaar is het 1ste jaar dat onze ruin last heeft van een pollenalergie. Het was inderdaad afgelopen tijd wat beter, tot een week geleden is de miserie terug begonnen. We rijden enkel binnen nu en vanavond was het zelfs zo erg dat hij het in de binnenpiste had :( we hebben snel zijn netje opgedaan en dan was het wat beter.
Nooit gedacht dat het in september nog zou zijn ik heb altijd gedacht dat het enkel in de zomer was ????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:49

volg de pollenkalender voor mensen...die staat wel op google
nu nog bloeien er wel wat grassen en de ambrosioplant die zeker voor flinke klachten kan zorgen

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:53

ellepel schreef:
nu nog bloeien er wel wat grassen en de ambrosioplant die zeker voor flinke klachten kan zorgen

handige tip! Super!!!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:16

ellepel schreef:

Dat zal het dan wel zijn want zonder neusnetje is Gina weer flink bezig....

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:27

Inderdaad! in september krijg je nog een laatste scheut! Dan krijgt amor even een terugslag...Maar meestal minder erg dan die in maart/april en dan is een korte behandeling bij amor meestal genoeg.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:11

Vea schreef:
Inderdaad! in september krijg je nog een laatste scheut! Dan krijgt amor even een terugslag...Maar meestal minder erg dan die in maart/april en dan is een korte behandeling bij amor meestal genoeg.

Vea welke behandeling geef je aan Amor ??

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:25

YEEEEEUUUUYYY!!!

Vandaag voor het eerst in vijf jaar weer op mn eigen paardje gezeten... Dat neusnetje doet echt wonderen...!!!

Jammer, dat we hier niet eerder op kwamen...

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:48

Amor krijgt een kuur van cortisonen, namelijk prednisolon. gelukkig heeft (nu nog...) genoeg met een lage dosis. Ik begin met een week 40 mg per dag en zwak dan af naar 5 mg om de 2 dagen tot uiteindelijk weer niks ( de kuurt duurt ongeveer 3 weken). Ik begin hier mee bij de eerste symptomen in maart/april en ben dan voor de rest van de zomer goed! enkel in september krijgt die een terugval en begin ik gewoon weer met de cortisonen. Met cortisonen moet je wel rekening houden dat het even duurt voor dit werkt. De eerste week bijvoorbeeld zal je niet veel verbetering zien, pas als je al bezig bent met afzwakken zie je de verbetering tot uiteindelijk niks schudden en briezen meer!

Dit helpt goed bij Amor maar het kan goed zijn dat het bij een ander paard totaal niet helpt. amor heeft ook genoeg bij 40 mg, wat voor een groot paard eigenlijk echt niet veel is...(mijn hond van 15 kg kreeg vroeger 10 mg per dag...) Ik heb ook een neusnetje, dit is voor amor geen wondermiddel maar het helpt toch een beetje bij de slechtste dagen :)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:49

Mijn paard heeft ook ge'headshaked' . Ik heb vanalles geprobeerd, en heb na twee jaar zelf de oorzaak en daardoor de oplossing gevonden.

Naar mijn idee is de irritatie van de n.trigeminus, of het allergiebeeld, een gevolg van iets anders.

Ik ben dit nu aan het uitwerken en ben op zoek naar eigenaren wiens paard ik mag onderzoeken om te kijken of mijn theorie daarop van toepassing is. Mocht dat zo zijn, dan zou dat echt helemaal geweldig zijn! Want dan is het te verhelpen zonder middeltjes en netjes etc...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:50

Ook hier helaas weer volop schudden tijdens het grazen. De allergie zit 'm dus duidelijk in het gras/de grond, want verder schudt hij (gelukkig) niet. Lang, nat gras gaat stukken beter dan kort, droog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:15

appie schud ook weer hoor :j
het was wel minimaal,maar ik heb gisterren gereden en hij maakte toch af en toe een knikje.
maar het was ook warm en stoffig,dus zal er wel weer van alles rondzweven.
ik verwacht dat hij er morgen wel weer mee stopt.

navaja,kom maar langs!
je mag appie als proefkonijn gebruiken :D

simodi:
wat mij momenteel opvalt is dat er op de wei naast appie nogal lang gras staat met "roest"er in.
dat is dit:
Afbeelding
die gele stukken.
dat is een schimmel en ik heb zelf wel het idee dat paarden daar op kunnen reageren.
nu staat er in appie zijn wei geen geel gras,maar er naast wel.
hoe zit dat bij jou??

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:59

Navaja, je bent van harte welkom maar ik lig wel voor jou best "uit de route" ??? Heb even in je profiel gespiekt natuurlijk :D en altijd interessant.
Wat ik me dan wel afvraag (nieuwschierigheid) hoe jij dan het seizoensgebonden probleem ziet? Gina heeft op dit moment weer haar neusnetje nodig met rijden want anders loopt ze maar te schuren met haar neus aan haar been,heftige korte rukjes met het hoofd en te flapperen met haar lippen... In de wintermaanden heeft ze dat echt niet...

Ellepel, ik ga morgen eens opletten op het gras in de wei :j

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:57

goh wat verlang ik naar de winter om schudloos te kunnen rijden .. en terug buiten te kunnen rijden ook :(

wat ik heel erg raar vind als ik op het pollenweerbericht zie dan staat er 'geen pollen' maar mijn ruin schud terug sinds maandag (daarvoor was het ietske beter)

|o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 05:55

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:18

Navaja, bij mij mag je ook zeker langskomen! Ik woon helaas wel in België... :(

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:30

'heel voorzichtig' ik denk dat we schudvrij zijn ...... *\o/*

Hoe is het bij jullie ???

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:08

Lees nu pas weer het topic! Ik kom graag bij jullie allen langs!

Maureen, naar mijn idee is de trigeminus zenuw al overprikkeld. De aanwezigheid van stoffen in de lucht (mn in de zomer) wordt normaal niet opgevangen, maar de zenuw is letterlijk overgevoelig geworden waardoor alles opgemerkt wordt.
Dus of het dan om een schimmel gaat, of om pollen of zelfs om kleine vliegjes. Normaal zou een paard daar niet op reageren, maar door de overgevoeligheid van de zenuw wel.

Zie het bijvoorbeeld zo: als je een ijsje eet en je gebit is in orde, dan is er niks aan de hand. Heb je daarentegen een gaatje, dan is de omgeving rondom die tand zo geirriteerd dat je een scherpe zenuwpijn ervaart. Zo voelt een paard zich ook!

Voor degenen die te ver uit de buurt wonen, jullie mogen altijd langs komen. PB me even als je wil dat ik langskom of als je zelf langs wil komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:28

nou,vandaag stond de zon echt laag en ap liep flink te schudden!
afgelopen vrijdag heb ik een schudvrije buitenrit gemaakt,maar vandaag was hij toch wel flink bezig in de bak.
ik heb het dus ook alleen maar bij stappen gehouden om hem te ontlasten,zodra ik ging draven was het mis.

navaja,bij ap is het doordat hij ook op zon reageerd wel iets wat met die trigemenus zenuw te maken heeft.
ik weet niet waar je woont en of het haalbaar is om in assen lansg te komen?

wel heb ik de vraag wat je wilt gaan doen en of je daarvoor wel de nodige ervaring/opleidingen hebt gehad.
ik laat namelijk niet zomaar iemand met mijn pony bezig als je begrijpen kan :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:48

Vandaag liep Coen ook heel erg te schudden tijdens onze stap buitenrit!