[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:54

Daar gaan wel een aantal maanden overheen voordat je resultaat ziet, gaat weer verharen, minder depressief en zijn algehele gesteldheid verbeterd. En in combinatie met de juiste voeding voor de i.r. Zal de kans op hb ook verminderen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:01

Hoe snel de medicijnen werken is nogal paardafhankelijk.
Mijn fjord was ook erg duf, maar toen ik met medicijnen begon zag ik na 3 dagen al verbetering, hij werd weer wakker en ging weer zijn oude ondeugden uitvoeren. Je zag het gewoon aan zijn blik in zijn ogen. Maar zijn vacht is niet echt verbeterd, ik moet nog vaak scheren.
Maar meestal ga je na 4 weken wel verbetering zien.
Hoe oud je je shet precies?

Mijn fjord is nu ook steeds aan de magere kant, hij krijgt wel gewoon wortels, muesli, extra senioren slobber, en staat gewoon de hele zomer op een goede wei.
Hij is nooit hoefbevangen geweest, dat zal ook schelen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:02

Mijn fjord staat trouwens al bijna 4 jaar op de medicijnen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:05

Ik zie het zonnig in *\o/*
Ga er echt voor met hem.
Hoor Nog steeds dagelijks dat ik hem "moet opruimen" en hij het niet waard is maar hij is mijn vriendje ..... Ik blijf hier mee lezen en hoop dat iig dat suffe en meer terug getrokken als eerste gaat verbeteren.... Die 3 dagen stemt mij hoopvol.
De rest neem ik op de koop toe.
Hij heeft een hele klerenkast dus scheren kan altijd.
Leen het apparaat van de buren altijd :D
Gelukkig staat mini altijd bij hem.
Samen staan ze Zij aan Zij :')

In zijn paspoort is hij 19.
Maar is pas in 2008 gechipt.
Hij kan dus ook 25 zijn ... En die kans acht ik groter als ik hem zo zie en meemaak.
Overigens heeft hij een tijdje in pension gestaan aan de overkant en daar waren het nieuwe weides en toen werd het even spannend.
"Thuis" heeft hij er nooit last van gehad.

Edit; van hb

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:47

Ik kan hier wel een link van een foto plaatsen. Je zult zien dat ze op de broek geen spieren heeft maar wel een dikke buik. Ook haar blik is lusteloos. Duf.
Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 917&type=1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:58

Is dat nou een band tegen luchtzuigen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:59

Nee daar zit haar voerchip in, ze woont hit actief en eet dus in een voerstation :)

LB wat goed dat je zo voor je paard gaat, doen hoor! Ik vind alleen al de term opruimen al stom ;) Het is wel je maatje.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:31

Afgelopen dagen druk bezig geweest met info vergaren.
Morgen kan ik de pillen voor mijn oude merrie halen. Ik ga dan beginnen middels opbouw systeem.
Na een tijd controleren we nogmaals het bloed en kijken we of haar dosis verhoogd moet worden.

Nu las ik een aantal pagina's terug ook over de balance granulaat of brok die je kunt gebruiken. Hier zit een afgepaste mengsel van vitamines en mineralen in begrijp ik.
Nu wil ik daar ook op over gaan. Mijn merrie is over het algemeen geen slechte eter.
Hoe valt het brok bij jullie paarden? Eten ze het graag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:35

Smullen! Allebei mijn meiden.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:41

Dat klinkt positief. :-)

Net bestelt! :)

Als mijn oude merrie het niet eet dan doet mijn jonge man dat alsnog wel denk ik :-) .

Ben een stuk wijzer wat betreft Cushing door o.a. dit topic. Wel zo fijn.
Zag het eerder deze week even somber in maar nu ik meer weet begin ik meer en meer rust te krijgen.
Ik kan gelukkig nog het een en ander voor mijn merrie doen. Zo fijn.
Nu hopen op goede resultaten. Maar ik begrijp dat ik toch even geduld moet hebben. Alles heeft zo even zijn tijd nodig om te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:24

Klopt en altijd goed in je achterhoofd houden dat het nooit meer beter word, dat vergeet ik namelijk nog wel eens als het een tijdje erg goed gaat en ze dan toch weer zoals zo vaak weer wat mankeert. Dat valt dan altijd weer zo rauw op je dakkie...

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:32

Klopt dat ben je anders gauw geneigd te vergeten.

Door haar leeftijd is het een paardje van de dag....maar toch viel de Cushing mij zo tegen.
Het gaf maar weer even weer dat ze door haar leeftijd gewoon veel sneller weg kan zijn dan ik graag wil.
Maar goed weer een les voor mij.
En ik wil het goed doen voor haar. Dat betekent ook los laten als ze het niet trekt ondanks al onze inspanningen. Maar op dat punt zijn we nu nog niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:53

@pauline: opgezette klier kan idd door cushing komen. De mijne heeft daar zo vd ene op de andere dag een groot abces gehad, toen stond hij nog niet op de pergolide. Ging gelukkig wel snel over met antibiotica. Hij had toen ook koorts. Dus wel even in de gaten houden.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:04

Mijn eigen paard heeft al jaren een verdikking van een klier onder haar hoofd/hals. Ik schrok me kapot toen ik die ontdekte. DA laten komen en een echo gemaakt, het bleek echt een verdikking/opzwelling te zijn, niks gevaarlijks. Zal er ook al langer hebben gezeten, maar nu pas opgevallen op zijn dikste icm zomervacht.
Het voelt aan alsof ze een balletje erin heeft, deze beweegt en zit nergens in de weg. Eerste keer heb ik met zalf de verdikking tegen gegaan, maar daarna niet meer. Het zit haar niet in de weg, ze heeft er voor zover de DA en ik weten geen last van en het slinkt en zwelt soms. Nooit groter als dat het geweest is en ik voel steeds of het nog steeds beweegt en niet vast zit.

Nooit erbij stil gestaan dat dit misschien iets van PPID kan zijn? Dit was ongeveer toenze 24/25 was, diagnose PPID met 28 gesteld en begonnen met behandelingen. De opgezette klier is er nu nog steeds trouwens. Prascend heeft volgens mij geen effect hier op gehad.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:54

http://ppid.vetwebinar.nl/registreren

Nog mensen die het webinar gaan volgen? Kan ik mooi eens vragen waarom ze Prascend niet in smakelijke vorm op de markt brengen. :D

ingeschreven voor woensdag avond

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:08

Dat BI al aan mij al rechtstreeks beantwoord: daar zijn ze mee bezig, echter al hebben ze een nieuwe smaak dan duurt het nog jaren voordat het op de markt komt. Dit omdat medicijnen volgens Europese regelgeving verscheidene testen moeten ondergaan, dit duurt naar schatting minstens 5 jaar voordat er goedkeuring komt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:16

ik heb nooit antwoord gekregen op mijn email :(

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:18

Mij hebben ze zelfs rechtstreeks gebeld, heb denk een half uur met hem aan de telefoon gezeten. Heb zijn nummer nog in mijn telefoon staan. Ik mocht bij vragen altijd nog contact opnemen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:21

Tsja................onderscheid moet er zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:44

:')

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:14

Ik zie steeds de banner voor pavo 18 plus in beeld komen.
Vanaf oktober verkrijgbaar.
Is dit geschikt voor mijn oudje met te hoge suiker en dus cushing ook?
Er staat dat er een aangepast gehalte in zit en de rest klinkt goed maar dat gedeelte vraag ik me af.
De senioren slobber heb ik nu weer op voorraad maar ik zoek nog een gelijk te voeren alternatief voor als ik minder tijd heb.
Kan iemand me iets aanraden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:22

pavo 18 plus kan interessant zijn. Wat in elk geval een optie is is fiber force van cavalor. Volgens mij is suiker + zetmeel daarvan lager dan van de pavo (al is die in dit spul zeker voor pavo laag).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:24

je kan hem nu in ieder geval gratis aanvragen zag ik :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:36

Ben benieuwd naar het suiker/zetmeel gehalte

Ik zie dat er sojahullen, wat geerke al voert, erin zitten

Edit: suiker en zetmeel is tezamen 22%, dat is best veel voor Cushing patiƫnten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:40

Ik heb vandaag mijn oude kanjer laten gaan. De Cushing was stabiel, maar met zijn 30 jaar waren zijn oude benen gewoon echt op. Gelukkig heb ik op een fijne, rustige manier afscheid van hem kunnen nemen.

Ik heb nog Prascend. Ik moet ze even natellen, maar ik vermoed een stuk of 80... Mocht iemand interesse hebben? Ik heb ook nog Pro Dynam (buut) zakjes. Alles is houdbaar tot oktober 2015.