[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:56

Ik was dit weekend weg dus spannend wat ik aan zou treffen.
De pony heeft nog niks geschuurt en jeukt nog niet, maar is wel duidelijk geiriteerd van alle mugjes.
Ben al heel blij dat zijn manen er nog niet af zijn, vorig jaar rond deze tijd was hij al kaal. Is een erge eczemer die van mij..

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:17

Hier gaat het slecht :(
Hele buik ligt open waar de buikflap niet zit en begint nu ook al aan zijn benen te bijten met gevolg dat er nu al wondjes zitten.
Morgen ga ik de DA bellen want ik snap er niks van.
Staat met vliegendeken en schuurt manen en staart nu helemaal niet, maar hoofd,benen en buik wel erg.

Nogmaals de vraag of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:17

Het begin van zomereczeem KaWi.

Mijn merrie begint altijd met het schuren en stukbijten van buiknaad en uiers.
Dan manen. Dan benen. Dan hoofd. Staart wordt nooit geschuurd.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:09

Hé wat vervelend dat het bij sommigen van jullie nu begonnen is :(

Heb Zor gisteren gewassen, losse haren en zweet eruit zodat hij daar in ieder geval geen jeuk van kan krijgen. Tot nu toe gaat het goed! *klopt af*

Hij staat al wel een maand onder zijn RSIH, nu overdag met hoofdkap, ik behandel hem 1x per 5 weken met Tektonik en zijn staart 1x per week met TKC. Zijn manen houd ik goed zacht met CM. Vorig jaar was hij vrijwel meteen zijn voorpluk kwijt, maar deze smeer ik om de dag goed in met CM en babyolie om de huid zacht en vettig te houden.
't is een héél schema, maar als we zo de jeuk kunnen beperken....

Zag gisteren wél dat hij boven aan zijn staart een minder behaarde plek krijgt, maar je kan niet zien dat hij geschuurt heeft. Weet iemand van jullie hoe dit kan? Zou het een reactie kunnen zijn op TKC? (verder smeer ik nix in zijn staart...)

Succes voor iedereen met een eczemer!!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:44

Hier gisterenavond een explosie van de knutten. Vän staat in zijn deken en had er weinig last van. De andere paarden werden er gek van en ik heb alles om 19.00 uur dan ook binnen gezet. Zelf in de stallen zag ik die krengen vliegen.

KAWI, smeer je er ook nog bij. Vän heeft ook altijd nog op de buik, benen jeuk, maar dat smeer ik met derfen. Dan heeft hij er veel minder last van. Vän heeft exceem over zijn hele lijf, niet alleen op de manen en de staart.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:20

Ja ik smeer ook maar dat lijkt niet te helpen. Zo erg als het nu al is was het vorig jaar helemaal niet.
Maar hij wordt ook ouder dus zou best kunnen dat het erger gaat worden.
Hij trapt steeds kei hard met zij achterbenen tegen zijn buik en daarnaast schuurt hij ook nog over de grond.

@Mi_Amore; Ja ik vind het dus ook heel zomereczeem achtig, maar hoe kan hij dan met een vliegendeken geen jeuk aan de rest van zijn lijf hebben?
Knutten kunen er gewoon doorheen prikken.

Vorig jaar had hij hele erge jeuk aan zijn staart en manen en was ik laat met de deken. Zodra ik de deken opleg jeukt hij niet meer :?

Ik heb mij DA gebeld en die komt maadag bloed afnemen om op andere allergieen te testen.
Misschien krijgt hij jeuk door een bepaald iets in de wei als hij heeft gerold ofzo? En dat het daardoor met deken op weg is.

Ik heb echt geen idee....

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:23

Inge_Zorro.

Ik had vorig jaar tkc in de manen gedaan. Uitgekeken met het in de zon gaan maar er viel zo een hele pluk uit de volgende dag. Heb het nooit meer op de manen en de staart durven smeren. Hielp bij mij wel goed onder zijn buik en lieze dus daar heb ik het wel gesmeerd.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:47

_KaWi_: Bedankt! Misschien moet ik het dan maar even niet in de staart smeren, als daar haren van uit gaan vallen...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:34

Hier geen last van haaruitval door TKC.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:58

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:58

Hier ook nog geen jeuk, morgen weer kijken hoe het is.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:54

Mijn paard had ik afgelopen nacht zonder deken laten staan omdat ik geen fijne ruimzittende deken kan vinden. Heeft ze toch geschuurd. Niet heel ernstig, alleen ze heeft zo'n dun velletje en fijne manen dat je toch snel wondjes krijgt. Ze krijgt hele bulten van dazenbeten. Heb haar lekker gewassen, groene leem op de jeukende bulten en toch maar weer onder haar strakke deken gezet. Ze was er helemaal blij mee.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:44

Wat is nou een goed passende deken voor koudbloeden die niet te duur is?
En bestellen jullie die groter dan anders? Hoe veel maten?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:03

Heeft je paard wel eens andere dekens opliggen? zo ja, welke maat is dat?
Bij mijn paard heb ik gewoon zijn normale dekenmaat opliggen. Al was de RSIH bij hem wel ietsjes krap en zou ik daar 1 maat groter pakken een volgende keer. Mijn fries heeft nu de RSIH-nep variant van Epplejeck opliggen en die past prima bij hem. maar hij is een wat luxere gebouwde fries, heb eigenlijk nooit problemen bij hem met dekens

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:08

Ik heb een paard met heel brede schouders en zoek ook een goede deken. Rambo is bij mij ook te krap.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:14

Jeetje wat vervelend dat sommige al zo erg last hebben! -O-
Lijkt me echt frustrerend.

Vorig jaar ook een het mutsen geweest met dr billen.
Maar nu echt helemaal niks! Geen jeuk.. geen schilfers.. Wij blij *\o/*
Alleen maar beetje derfen gesmeerd bij de billetjes voor de zekerheid maar verder niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:27

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:31

Inge_Zorro schreef:
Hé wat vervelend dat het bij sommigen van jullie nu begonnen is :(

Heb Zor gisteren gewassen, losse haren en zweet eruit zodat hij daar in ieder geval geen jeuk van kan krijgen. Tot nu toe gaat het goed! *klopt af*

Hij staat al wel een maand onder zijn RSIH, nu overdag met hoofdkap, ik behandel hem 1x per 5 weken met Tektonik en zijn staart 1x per week met TKC. Zijn manen houd ik goed zacht met CM. Vorig jaar was hij vrijwel meteen zijn voorpluk kwijt, maar deze smeer ik om de dag goed in met CM en babyolie om de huid zacht en vettig te houden.
't is een héél schema, maar als we zo de jeuk kunnen beperken....

Zag gisteren wél dat hij boven aan zijn staart een minder behaarde plek krijgt, maar je kan niet zien dat hij geschuurt heeft. Weet iemand van jullie hoe dit kan? Zou het een reactie kunnen zijn op TKC? (verder smeer ik nix in zijn staart...)

Succes voor iedereen met een eczemer!!

Bij Senna wordt haar staart aan de bovenkant altijd wat 'kaal' door de eczeemdekens (van de winterdekens niet). Haar staartwortel wordt op die plek erg droog. Vorig jaar heb ik de hele zomer om de paar dagen Helosan op haar staart gesmeerd en ze heeft voor het eerst sinds jaren geen kale staart gehad in de zomer. Nu staat ze weer met haar RSIH en smeer ik haar staart weer in.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:05

Hier nog steeds niks en hij heeft de laatste dagen helemaal bloot gestaan.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 23:07

Nou hier ging het vandaag weer goed, op een beetje gezwiep en gestamp na, maar niet meer als de rest van de paarden.
Ben blij dat het wat minder warm is de aankomende dagen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:21

No_No schreef:
Wat is nou een goed passende deken voor koudbloeden die niet te duur is?
En bestellen jullie die groter dan anders? Hoe veel maten?

wij doen standaard 1 maat groter voor onze fjord

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:24

Hoi hoi ,
Ik heb hier gelukkig (!) nog nooit hoeven reageren..tot nu toe dan.

Sinds vorig jaar oktober staat hier de friese ruin van mijn tante ter correctie. Destijds liep hij vaak te schudden met zijn hoofd in de wei , dikke harde manenkam en duidelijk jeuk .
Ik ben er toen vanuit gegaan dat het aan het voer dat hij bij mijn tante kreeg zou liggen , onbeperkt erg rijk hooi ,leek haast wel kuil.
Vooral toen het na een weekje of 2 helemaal weg was bevestigde dat eigenlijk voor mij dat het aan het te rijke voer zou liggen.

Tot afgelopen 2 weken het langzaam weer begint , schuren , dikke manenkam , constant schudden en behoorlijk onrustig van de jeuk. Het is dus bijna wel zeker te zeggen vrees ik dat hij ook een gevalletje zomerexceem is.
Het enigste wat ik momenteel in huis heb ter verlichting van de jeuk is de vliegendeken van mijn eigen fries , hij staat dan helemaal ingepakt.

Ik ben alleen ontzettend bang dat hij het over zou brengen naar mijn eigen paard. Hoewel dat misschien totaal niet nodig is.

Groetjes sanne

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:14

HorseChica schreef:
Ik ben alleen ontzettend bang dat hij het over zou brengen naar mijn eigen paard. Hoewel dat misschien totaal niet nodig is.

Wat bedoel je hier precies mee, want zomereczeem is een allergie.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:01

Ik kom hier ook even binnen vallen. 1 van onze paarden heeft ook zomereczeem. Ik moet nu weer een nieuwe deken voor hem kopen. De dekens helpen hem wel altijd aardig en hij krijgt spuiten van de dierenarts. Ik zit nu alleen te twijfelen. Vorig jaar zo'n goedkopere variant van de Boett gekocht, maar die gaat niet zo lang mee. De boett is zo verschrikkelijk duur...komt nu even niet echt goed uit. En de hals zakt soms wel een beetje af.
Nu zit ik te twijfelen om de Rambo Sweetitch hoody aan te schaffen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee en zit dat goed over de oren? Blijft dat prettig zitten? En wat verder over deze deken?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:06

Ik heb voor die van mij ook de RAMBO SIH en vindt het op zich een fijne deken die goed blijft zitten, behalve bij de oren. Nu heeft die van mij ook een vrij korte hals en vindt hij het bij zijn oren nogal irritant, dus dat stuk vouw ik nu gewoon naar binnen en dan blijft het gewoon zo zitten de rest van de dag in de wei.

@ Zephyr: welke spuiten krijgen de paarden er voor? De Insol enting of iets anders?