Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binq

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:03

Vroeger was dit ook.. maar waren er geen penny meisjes van 14 die van alles plaatste.. ik was op die leeftijd lekker bezig met mijn paardjes!! Als er iets niet in orde was dan belde ik de DA en dan was het oke..
Nu plaats iemand een oproep hier.. de ander leest het en oeeeiii paniek!!!

NU is het km van elkaar af?? 15 jaar geleden ook! Kom op! En een elite sport?? Het is je passie/ werk of het is dat niet!

Min punt is.. of het nou bij de buurman is of in australie, ik weet welke voorzorgsmaatregelen ik moet treffen en wat de rest doet kan me niet schelen!
Zelfs al gaan ze lessen, op wdstrijd, concours.. succes..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:05

o0loveFly0o schreef:
De dierenarts in friesland heeft in een interview gezegt dat het virus al ruim 2 maanden heerst op die stal... Ik zeg meldplicht!! Belachelijk dat dit soort belangrijke informatie verborgen gehouden wordt.

Dat heb ik ook gehoord, niet alleen over Friesland.
Verder vind ik dat dierenartsen een meldingsplicht moeten hebben, niet de stal zelf. Zo voorkom je geroddel en zwartmakerij van stallen.

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:13

Voor iedereen die actuele info wil over de uitbraak in Heumen
ff de website bezoeken :http://www.deveerkracht.nl

Helaas hebben ze opnieuw afscheid moeten nemen van een geliefde bewoner van de manege /3
Slachtoffer 2, hopelijk blijft het hierbij, keeping my fingers crossed |(

Heel veel sterkte voor iedereen daar..

Als nou méér stallen enz openheid wilden geven over dit virus was er wat minder te speculeren, dan kon er goed onderzoek gedaan worden om dit soort nachtmerries misschien te voorkomen.
uch, ik heb gesproken welterusten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:13

Ik ben zelf een kalm type en niet zo snel in paniek over heersende virussen.
Uiteraard heeft het mijn aandacht wel,en als het nodig is,dan hou ik wel mn paardjes nauwlettend in de gaten.
Ik volg dus ook dit topic,en baart soms best zorgen omdat het steeds dichterbij komt.
Maar desondanks blijf ik wel vrij nuchter,en denk dat je met gezond verstand een heel eind komt in de voorkoming van ongewenste risico`s.
Het paniek voetbal wat onder velen uitbreekt,vind ik zelfs vrij hinderlijk.
Ik heb liever feiten als die zegt dat die zegt,dat daar en daar rhino heerst.
Ik ben helemaal voor een meldplicht,want dat schept duidelijkheid.
Maar al die roddels en niet bevestigde speculatie`s zijn een doorn in mijn oog.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:15

o0loveFly0o schreef:
De dierenarts in friesland heeft in een interview gezegt dat het virus al ruim 2 maanden heerst op die stal... Ik zeg meldplicht!! Belachelijk dat dit soort belangrijke informatie verborgen gehouden wordt.

heb je misschien een link naar dat interview? alvast bedankt!

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:20

janflicka schreef:
Ik ben zelf een kalm type en niet zo snel in paniek over heersende virussen.
Uiteraard heeft het mijn aandacht wel,en als het nodig is,dan hou ik wel mn paardjes nauwlettend in de gaten.
Ik volg dus ook dit topic,en baart soms best zorgen omdat het steeds dichterbij komt.
Maar desondanks blijf ik wel vrij nuchter,en denk dat je met gezond verstand een heel eind komt in de voorkoming van ongewenste risico`s.
Het paniek voetbal wat onder velen uitbreekt,vind ik zelfs vrij hinderlijk.
Ik heb liever feiten als die zegt dat die zegt,dat daar en daar rhino heerst.
Ik ben helemaal voor een meldplicht,want dat schept duidelijkheid.
Maar al die roddels en niet bevestigde speculatie`s zijn een doorn in mijn oog.

Dan moet je je informatie uit betrouwbare bronnen halen en niet hier!!
Zal je een geruststellende tip geven; Google eens sectorraad paarden.... en er zijn meerder sites :j

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:23

nog snel over die sectorraad, of je dat helemaal 100% moet vertrouwen daar zijn de meningen over verdeeld. Soms kopiëren en plakken die ook maar wat info die ze tegenkomen, helaas.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:29

Dat bedoel ik dus maar..wat is een betrouwbare bron? Er is geen meldplicht,dus je moet het vaak maar doen met van horen zeggen! Zonder meldplicht is niets betrouwbaar en vaak gewoon gebaseerd op horen zeggen. Normaal vertrouw ik best bekende mensen(voor mij bekende mensen) maar ook die lijken nu aangestoken door het paniekvirus?

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:30

En dan check je alle WEL betrouwbare sites... bel je je da, overleg je met mensen die ook al eeuwen in de paarden zitten en krijg je dezelfde informatie!!!!

En als je me niet geloofd.. pak pen en papier.. zoek heel internet af.. bel/mail/ vraag iedereen alleen naar keiharde feiten... En we praten morgen verder :z

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:37

Amersfoort schreef:
En dan check je alle WEL betrouwbare sites... bel je je da, overleg je met mensen die ook al eeuwen in de paarden zitten en krijg je dezelfde informatie!!!!

En als je me niet geloofd.. pak pen en papier.. zoek heel internet af.. bel/mail/ vraag iedereen alleen naar keiharde feiten... En we praten morgen verder :z

Jij bent op een missie?? Ik hou mezelf genoeg op de hoogte en contact met een dierenarts is geen eye opener hoor? (neem aan dat menig paardeneigenaar dat wel doet?).
Ik doe ook mijn eigen onderzoek wel,maar geef alleen aan,dat er veel paniek is,en dat dat niet altijd nodig is?
En och mensen die al eeuwen in de paarden zitten,weten ook niet altijd alles hoor,want ook die eeuwen in de paarden zittende mensen,hebben ieder hun eigen aanpak van dingen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 01:43

Zo janflicka, wat een boel vraagtekens in jouw laatste bericht. Niemand hier is op een missie, maar iedereen wil graag duidelijkheid en die is moeilijk te vinden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:02

Ik ben blij dat het nu rustig is en dat er geen nieuwe uitbraken meer bij gekomen zijn! Duimen dat het zo blijft, dan is alles snel weer normaal.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:51

dat hoop ik dus ook ;weg met alle mania en alles wat daarbij hoort en iedereen weer relaxed van zijn hobby kan genieten ;)

NoaChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:58

Nou AMEN!!
Als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden neemt komt het allemaal wel in orde.
Vreselijk sneu voor de dieren welke al besmet/bezweken zijn maar WIJ kunnen de schade nu nog beperken....
Als iedereen zijn steentje bijdraagt tenminste.....

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:21

Effe wat anders... ik denk dat de dierenartsen de laatste weken een dagtaak hebben om alle telefoontjes van bezorgde paardenhouders te beantwoorden. Als je leest/hoort hoeveel mensen er contact opnemen met dierenartsen dan zullen ze het daar best druk mee hebben!
Hoop dat alles snel weer rustig is, zodat iedereen weer lekker kan gaan rijden.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:23

Brainless schreef:
o0loveFly0o schreef:

Volgens mij zegt hij dat het 2 maanden geleden is opgedoken. Niet dat het al 2 maanden aan de gang is.
Begin februari waren er 2 verworpen veulens.

Klopt en dat is elk jaar het geval met de abortusvariant. Die komt áltijd voor, enkel was er nu aandacht voor de uitbraak en daardoor wordt dit nu bekend.
*edit, verborgen houden? abortus variant komt, nogmaals, jaarlijks voor.. Ik heb vorig jaar niemand over een meldplicht gehoord, omdat dit heel normaal is in deze tijd van het jaar bij dragende merrie's.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:31

Amersfoort schreef:
Vroeger was dit ook.. maar waren er geen penny meisjes van 14 die van alles plaatste.. ik was op die leeftijd lekker bezig met mijn paardjes!! Als er iets niet in orde was dan belde ik de DA en dan was het oke..

NU is het km van elkaar af?? 15 jaar geleden ook! Kom op! En een elite sport?? Het is je passie/ werk of het is dat niet!

Min punt is.. of het nou bij de buurman is of in australie, ik weet welke voorzorgsmaatregelen ik moet treffen en wat de rest doet kan me niet schelen!

Eh....ik ben veel en veel ouder dan jij. Je zou makkelijk mijn dochter kunnen zijn.
In mijn tijd (1971 begonnen met paardrijden) hoorde je het wel, maar meer op 1 plek. In mijn tijd was paardrijden een elite sport. In jou begin tijd, kwam het paardrijden voor meer mensen.

Er zit een generatie verschil tussen ons! Dat is echt een groot verschil!

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:44

PhiaBink schreef:
Amersfoort schreef:

Eh....ik ben veel en veel ouder dan jij. Je zou makkelijk mijn dochter kunnen zijn.
In mijn tijd (1971 begonnen met paardrijden) hoorde je het wel, maar meer op 1 plek. In mijn tijd was paardrijden een elite sport. In jou begin tijd, kwam het paardrijden voor meer mensen.

Er zit een generatie verschil tussen ons! Dat is echt een groot verschil!

En in jouw tijd waren er nog geen computers, mobiele telefoons... heel flauw :P Maar ik denk wel dat alle paniek hierdoor komt, want misschien hoorde jij het vroeger maar op 1 plek maar mijn opa die al zijn hele leven in de sport zit (misschien had jij zijn dochter wel weer kunnen zijn :D ) zegt dat dat in die tijd ook was...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:52

Dat er een soort van paniek is uitgebroken is natuurlijk niet zo verwonderlijk.
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en weet ook dondersgoed dat net als b.v droes ook rhino elk jaar weer een paar stallen treft.
Maar als je het plots in het nieuws ziet op tv en je ziet dan een hal met allemaal zieke paarden waarvan sommige in een tuig hangen, ga je wel even rechtop zitten.
Vervolgens worden heel veel belangrijke wedstrijden afgelast, word Utrecht "gesloten" en komt op het grootste paarden forum van Nederland een topic die niet is bij te houden w.b.t plaatsen van berichten.
In alle 40 jaar paarden heb ik het zo nog nooit meegemaakt, dus ook ik had zoiets van.... deze keer zal het vast een stuk erger zijn dan ooit!!
Gelukkig na het gesprek met de dierenarts gister die kwam enten is hier in elk geval de rust weergekeerd en gooi ik de stal gewoon weer open en mogen ze lekker buiten gaan rijden.
Natuurlijk met de waarschuwing niet contact te maken met andere paarden.
Het verbod van rijden op andere stallen hou ik nog even, kleine moeite en sluit risico uit.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:02

In die tijd was het ook, maar er werden in die tijd veel minder paarden vervoert van wedstrijd naar wedstrijd met weet ik veel hoeveel starts. Ik heb heel wat uitbraken in die 41 jaar dat ik tussen de paarden zit mee gemaakt. Ik maak me nu wel zorgen, omdat het de uitbraken nu zo veruit elkaar liggen. Ik kwam ook op verschillende plekken met paarden en pony's. Maar als er een uitbraak was, dan bleef iedereen ver weg van die stal tot het over was. Dan was het meestal in 1 regio en niet zoals nu in verschillende delen van Nederland.

Er worden nu veel meer dieren van hot naar her vervoert, maak niet uit of het paarden, koeien of schapen zijn. Het is algemeen bekend dat door het vervoer van dieren van de ene plek naar de andere plek een ziekte zo snel verspreid kan worden. Daar maak ik me zorgen over. Woubrugge is toch een eind van Nijmegen vandaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:07

hier ook iemand van de oudere generatie en ik ben het er mee eens dat het veel meer uit elkaar zit dan ''vroeger''
ik maak me ook zorgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:11

@PhiaBink
Maar je krijgt Rhino niet alleen door besmetting.
Veel paarden (>50%) is drager en als hun weerstand verminderd (vaak aan het eind van de winter) dan kunnen zij weer besmettelijk worden.

Vroeger was het ook heel verdeeld, alleen hoorde je dat niet.
Daardoor leek het dat het beperkt bleef. Nu zie je ook dat er geen besmettingshaard is, maar dat het her en der voorkomt.

Vroeger werden er ook wel "veel' paarden vervoerd. Nu gaat iedereen met zijn eigen vervoer. Vroeger werd je pony samen met de andere van je vereniging in 1 grote kar "gepropt". Ook op wedstrijd zelf was er veel meer contact onderling. Tegenwoordig gaan de paarden direct weer in de eigen trailer. Vroeger bond je je pony aan de stang/haak, met alle andere pony's op een rij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:12

Gelukkig blijft het nu een beetje rustig wat de Rhino betreft, denk dat het ergste weer een beetje voorbij is.
Hopelijk komt het goed met de paardjes op de getroffen stallen.
Altijd maar weer hopen dat het ver bij je vandaan blijft maar er zijn toch altijd weer paardjes die getroffen worden helaas.
Sterkte voor diegene met een ziek paardje.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:13

Ik heb gezocht maar niet gevonden... Weet iemand dit: klopt het dat rhino pas echt vastgesteld kan worden als een paard werkelijk overleden is?
Dit gegeven komt van een laborante die ook de rhino tests doet.
Klinkt mij zo vreemd in de oren...
Aan de andere kant zou het verklaren dat er geruchten zijn van rhino (die de paniek zaaien) die niet bevestigd worden.

Geen paniek! Er veranderd niets, gewoon voorzichtig en verstandig blijven!

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:14

En dan begint iedereen te roepen; is het al bij mij in de buurt??? Of; ik hoorde dat het ook bij mij in de buurt is... En dan? Als het bij de buren is dan wil dat nog niet zeggen dat het ook bij jou is...
Dan wordt er ook nog geroepen dat er veel meer uitbraken zijn dan gemeld... Hoezo? Als er echt een uitbraak ergens is dan kan je dat niet verborgen houden..