Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renee1990 schreef:Ik heb met de dierenarts overlegt.
Hij had een bloedwaarde van 125 en normaal rond deze tijd was het 47.
Hij gaat vanaf vrijdag starten met de pergolide, voor paarden heeft dit een andere naam.
Hij start met 0,5 ik schat in dat dit voorlopig zo blijft.
Jannepauli schreef:Fargo, Cortisol is niet alleen bepalend voor Cushing. Er zijn talloze paarden die een laag cortisolgehalte hebben, maar een hoog ACTH en dus Cushing hebben. Deze twee hormonen dienen elkaar in balans te houden; ACTH stuurt cortisol aan, dus in veel gevallen is het juist ACTH ( veroorzaakt door een slecht functionerende hypofyse) die de zaak overstuur helpt. Een teveel aan cortisol wordt veroorzaakt door een te hoge ACTH productie in de hypofyse die ongevoelig is voor remming door cortisol .
fargo schreef:Renee1990 schreef:Ik heb met de dierenarts overlegt.
Hij had een bloedwaarde van 125 en normaal rond deze tijd was het 47.
Hij gaat vanaf vrijdag starten met de pergolide, voor paarden heeft dit een andere naam.
Hij start met 0,5 ik schat in dat dit voorlopig zo blijft.
Met 0,5 starten is een TE GROTE stap om zo maar mee te starten. Begin met 0,25 mg 3 tot 5 dagen en stap dan over naar 0,5 mg. Dan heeft je paard namelijk minder last van de bijwerkingen die het middel geeft.
Eilish schreef:Oh wat rot Mexxuna, veel sterkte!
Mexxuna schreef:Langer geleden sprak ik ook nog mee in dit topic,
ik zie dit topic dus altijd tussen "eigen berichten" staan.
Helaas moet ik jullie mededelen dat mijn lieve Luna nog voor haar 16e verjaardag is overleden, t.g.v. 3e aanval van hoefbevangenheid, bij Luna is op haar 12e jaar Cushing geconstateerd.
Ik heb veel gehad aan dit topic, maar helaas mocht Luna niet lang van haar welverdiende pensioen genieten die ik haar gaf toen ik merkte dat zij erg slecht ging zien, en complicaties kreeg (diabetes).
Ik hoop dat jullie Cushingpaardjes ouder worden dan mijn Luna, voor vragen staat mijn pb open!