[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:05

Ik wil Zam dus ook wat minder op het gras zetten en later 's middags dus in de paddock met hooi. Hoe doe je het met rijden Ellepel? Ik wil Zam dit jaar zadelmak maken en dus echt gaan trainen, maar kan eigenlijk alleen maar later in de middag of 's avonds trainen (behalve met schoolvakanties, dan ben ik vrij en kan evt ook wel 's morgens trainen met hem) Heeft iemand ervaring met cojosol... Hier is ook een reiningingskuur van. ik gebruik sinds verleden najaar de cojosol producten, maar heb (nog) geen kuur gegeven....

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:09

ik heb wel over dat cojosol gehoord wast je er gewoon overheen moet smeren wat heel erg helpt, voor de rest weet ik niet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:26

Ja ik heb shampoo en een middel dat je in de manen en staart smeert (2 x daags) Er zijn nog meer producten van, vandaar dus mijn vraag of iemand daar (reinigingskuur) ervaring mee heeft...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:43

Je kunt ook cojosololie over het voer geven. Dat heb ik een tijd gedaan en ik ga het waarschijnlijk dit jaar weer doen. Het zorgt voor een sneller herstel van de huid en de vacht gaat het super uit zien (door de juiste Omega vetzuren etc.). Verder smeer ik de huid van de staartwortel en de manenkam dagelijks/ om de dag in met bio huidolie van leovet. Als hij erg gaat schuren dan was ik de staart met tea tree shampoo of dode zeezout shampoo, zitten er wonden op dan met betadineshampoo. Om vervolgens de boel weer lekker vet maken door het in te smeren Haha! .

Bij een heftige doorbraak (wat voor mij inhoud dat mijn paard met niks anders bezig is dan met schuren, dat doet hij door middel van zijn buik over zijn achterhoeven schuren al liggend op de grond en continue rollen. Dan kan ik zijn aandacht niet meer afleiden en reageert hij zelfs niet op gerammel met krachtvoer), laat ik de dierenarts komen met een prednisonprik die 3 weken werkt.
Dit jaar dus de butox proberen en kijken wat dat doet. Hij heeft overigens alweer geschuurd aan zijn manen en ik heb hem er vorige week voor het eerst mee behandeld. Verder gebruik ik geen poeders, druppeltjes, smeersteltjes etc meer. Heeft allemaal geen zin gehad. Uiteraard loopt hij in eczeemdeken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:05

Ik ga dit jaar ook weer dag en nacht buiten proberen met een goede eczeemdeken.
En ik ga TKC97 weer gebruiken, dat is me goed bevallen afgelopen jaar. Ik twijfel over druppels etc.
Ik verwacht ieder moment het boek 'zomereczeem opgelost met voeding' Ik hoop dat ik daar ook wat nuttige tips uit kan halen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:10

Ik heb wel eens gehoord dat TKC brandwonden veroorzaakt heeft bij paarden en dat het gebruik ervan daarom afgeraden wordt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:12

Lennox schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat TKC brandwonden veroorzaakt heeft bij paarden en dat het gebruik ervan daarom afgeraden wordt.

Ik smeer het 2 tot 3 keer per week in de manen en staart en daar gaat de eczeemdeken overheen, dus de zon kan er niet bij! Het werkt enorm goed bij mijn knollies.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:15

roos maakt altijd erg snel indi`s deken stuk met haar tanden. zou antibijt op de deken smeren helpen? hoe vaak moet dat? ik vind het niet heel erg diervriendelijk, want zo kunnen ze ook niet meer kroelen bij elkaar, maar het is geen kroelen meer dat roos doet. die heeft zelf gewoon enorme jeuk en hoop dat indi het harder terug doet...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:23

ikenindi schreef:
roos maakt altijd erg snel indi`s deken stuk met haar tanden. zou antibijt op de deken smeren helpen? hoe vaak moet dat? ik vind het niet heel erg diervriendelijk, want zo kunnen ze ook niet meer kroelen bij elkaar, maar het is geen kroelen meer dat roos doet. die heeft zelf gewoon enorme jeuk en hoop dat indi het harder terug doet...

Mijn paarden maken wonden bij elkaar op de hals zo hard kroelen ze Frusty

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:26

Dat herken ik, af en toe trekken ze de manen eruit bij elkaar.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:31

shera schreef:
ikenindi schreef:

Mijn paarden maken wonden bij elkaar op de hals zo hard kroelen ze Frusty

maar gebruik jij ook antibijt dan?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:43

Gebruikte ook antibijt. Merrie bij Dendie op het land heeft ook zo'n jeuk dat ze m ongeveer door midden bijt (en de deken Knipoog ) Ik heb van Sectolin en spuit er elke dag op. Heeft ook nog fijn citrus geurtje dus helpt ook nog tegen vliegen Knipoog
Ik ga dit jaar Den alleen nog maar drainage geven en deken op. En op voer + gras letten natk. Heb geen zin meer (en portomonne raakt zo langzamerhand ook moe Geld, geld! ) in het geklooi met allerlei troepies

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:08

ikenindi: ik gebruik geen antibijt. De pony had afgelopen zomer nog geen eczeemdeken. Zij kroelde bij mijn paard (daar waar de eczeemdeken afzakt op de hals) en mijn paard kroelde vervolgens haar hals kapot Huilen
Ik ga mijn eczeemdekens dusdanig proberen te verbouwen dat er geen blote halsjes meer zijn Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:25

Zammie schreef:
Ik wil Zam dus ook wat minder op het gras zetten en later 's middags dus in de paddock met hooi. Hoe doe je het met rijden Ellepel? Ik wil Zam dit jaar zadelmak maken en dus echt gaan trainen, maar kan eigenlijk alleen maar later in de middag of 's avonds trainen (behalve met schoolvakanties, dan ben ik vrij en kan evt ook wel 's morgens trainen met hem) Heeft iemand ervaring met cojosol... Hier is ook een reiningingskuur van. ik gebruik sinds verleden najaar de cojosol producten, maar heb (nog) geen kuur gegeven....

ik rijd gewoon als ik zin heb,dus dat kan later in de middag zijn of savonds in de zomer.
denk dat het niet zoveel uitmaakt wanneer je rijd?
tegen de avond worden die vliegjes wel actiever maar dan zou je misschien kunnen sprayen met een antivliegenmiddel?
die gebruik ik als we op buitenrit gaan anders word ap opgegeten door de dazen hier Tong uitsteken '

er staat een fokmerrie bij me op stal die in de zomer altijd wat jeuk in de manenkam heeft en daar willen we ook iets nieuws bij proberen,want de sweet itch werkte vorig jaar bij haar niet echt.
misschien dat de cojosol wat voor haar is?
ze gaat wel naar de hengst straks dus het moet wel te gerbuiken zijn bij drachtige merries Knipoog

lennox:
ik las op een engelse site iets over dat je de buik nog het meeste moet beschermen tegen de vliegen dat dat ook de kwetsbaarste plek is bij paarden.
staat wel info op deze site:

http://www.elitehorseclothing.com/bellydickie.html

ikendindi:
stalgenootje haar paard doet hetzelfde die gaat iederen bij langs die maar kroelen wil om haar jeuk weg te nemen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-48OFTSKY.jpg

vliegespray werkt ook wel tegen het kirbelen, en dan een met hersthoorn vinden de andere paarden vies!!!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:30

zijn er al mensen begonnen met drainage compositum? ik was van plan eind februari te beginnen maar er was mij aangeraden er vorige week al mee te beginnen?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:07

Die van mij zit nu middenin zijn kuur. Ik doe het 2x per jaar.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:38

aam_mic schreef:
zijn er al mensen begonnen met drainage compositum? ik was van plan eind februari te beginnen maar er was mij aangeraden er vorige week al mee te beginnen?

Vorige week mee begonnen Lachen .

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:06

aam_mic schreef:

ik ga hem nu bestellen , en als ik hem binnen heb begin ik meteen met de kuur

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:52

Heb vandaag toch maar de Buzz Off full neck besteld.... heb van niemand gelezen of iemand er ervaring mee heeft. ben dus misschien de eerste Haha! Ga jullie op de hoogte houden over hoe hij zit en zich houd en natuurlijk of hij goed werkt......

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:55

Zammie schreef:
Heb vandaag toch maar de Buzz Off full neck besteld.... heb van niemand gelezen of iemand er ervaring mee heeft. ben dus misschien de eerste Haha! Ga jullie op de hoogte houden over hoe hij zit en zich houd en natuurlijk of hij goed werkt......

Uhm, als je hem hebt......Foto's foto's Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:55

shera schreef:
Zammie schreef:

Uhm, als je hem hebt......Foto's foto's Haha!

Jaa, doe ik als ik hem heb en natuurlij ff pas....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:07

jippie het gaat dit weekend weer vriezen!!!! Blijven de rot vliegjes nog even weg...

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:15

Ik meld me ook in dit topic. Mijn driejarige merrie heeft spijtiggenoeg ook een hekel aan die rot-muggen! Bij ons is het nu aan het vriezen, mooi zo. Als het hier enkele dagen wat warmer is zie ik de muggen alweer fladderen... Mijn meisje heeft zelfs één nacht weer geschuurd...

Ik ga weldra de sweet itch hoody van Rambo bestellen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:39

Mausie schreef:
Ik meld me ook in dit topic. Mijn driejarige merrie heeft spijtiggenoeg ook een hekel aan die rot-muggen! Bij ons is het nu aan het vriezen, mooi zo. Als het hier enkele dagen wat warmer is zie ik de muggen alweer fladderen... Mijn meisje heeft zelfs één nacht weer geschuurd...

Ik ga weldra de sweet itch hoody van Rambo bestellen.

welkom bij de club.. Knipoog

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:01

Dank je Shera. Er zijn natuurlijk wel leukere clubs om bij te horen maar ik ben blij te lezen dat heel wat eczemers toch een draaglijk leven kunnen hebben. Ik heb er nachten van wakker gelegen of ik mijn paard wel een goed leven kon geven met al die jeuk. Telkens bang afwachten tot de eerste jeuk. Spijtig dat zomer voor haar niet gewoon zomer kan zijn. Ach ja...

Daarom ga ik geregeld eens langskomen in dit topic. Een beetje steun zoeken bij mekaar!