[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:21

als het aan het begin van het rijden is en later niet meer dan kun je pollenallergie(hooikoorts) wel wegstrepen.
sowieso zitten er nu bijna geen pollen in de lucht.

laat het paard nakijken door een goede arts of fysio.
het kan vastzitten in de spieren.
ook het tuig kan slecht passen, te strakke hoofdstellen en neusriemen of een zadel wat niet goed past.

laat ook iemand naar je eigen rijstijl kijken als jij je handen kapot hebt tijdens het paardrijden vraag ik me wel een beetje af wat je aan het doen bent daarmee?

ik heb het volgende geleerd:
de teugels in je handen zijn als een vogeltje..knijp je te hard dan gaat het vogeltje dood,knijp je te zacht dan vliegt het vogeltje weg.
dus als jij je handen open hebt dan vrees ik toch dat daar je fout zit en zou ik serieus naar goede begeleiding tijdens het rijden zoeken.

vanmiddag een buitenrit gemaakt van 2,5 uur en appie heeft welgeteld 3x even geknikt met zijn hoofd,dus wat dat betreft gaat het nog goed :D

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:28

ellepel schreef:
sowieso zitten er nu bijna geen pollen in de lucht.

Helaas, de Ambrosia is net begonnen te bloeien waarmee het hooikoortsseizoen helaas is verlengd.

Mijn paard schudt trouwens niet meer, heb wat meer vrijheid onder de neusriem en kopstuk gecreëerd door de neusriem 2 gaatjes lager te doen en de aansnoer ook vrij los, op het eerste gaatje, ze proest nog wel een paar keer, maar dan is het ook over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:44

renate85

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:40

het kunnen idd ook spoken zijn.. mijn vriend heeft net gereden en hem eens aangepakt en na een kwartiertje deed hij het een heel stuk minder.
Moett er bij zeggen dat het heel hard ging regenen op het moment dat hij er bijna mee stopte, dus de pollen zijn nog steeds niet uitgesloten.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:56

ellepel schreef:
maureen, momenteel zitten er veel eikels aan de eikebomen en dan schud ap ook altijd,maar nu gaat het eigenlijk nog goed

Ja, ik herinnerde me dat je dat verteld had en de eerste rit die ik weer deed na de vakantie was in het bos dus had gekund. Maar merkte dat ze het ook op open terrein deed waar geen eikenboom te zien was volgens mij. Het enige verschil was dat ik haar neusnetje eraf gehaald had omdat ik dacht dat het ondertussen wel weer kon. En vorige week vrijdag begon ze ook om de haverklap haar neus te schuren door de jeuk, heeft ze echt al een poosje niet gedaan.
Omdat ik vanwege een achillespeesblessure op het moment maar beperkt kan rijden (zonder beugels of met bbp) ben ik ook met haar gaan fietsen en dan kan je dus meteen goed zien wat ze doet met haar hoofd en lippen. Ze liep echt te flapperen, zowel met bitloos hoofdstel als aan halster. En dus zónder netje ook weer van die geïrriteerde knikken/rukjes. Nou waren er een paar keer ook wel veel van die kleine ellendige vliegjes en daar wordt ze ook altijd kriegel van, maar dat was niet alle dagen. Het is veel minder heftig allemaal als in het voorjaar maar ze vindt het niet leuk natuurlijk dus neusnetje zit er weer om, dat begrijp je ;)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:34

het was freselijk donderdag :'( er was geen houden aan, ik zat helemaal onder het snot aan het einde en in galop, nouwja daar heb k het maar niet over... onbestuurbaar... hij had een weekje stilgestaan omdat ie zn ijzer was verloren en had genoeg energie, maar door het schudden werd het nog erger.. mijn instrutriese gaf de tip om meer druk op de teugels te zetten en dat hielp, telkens als ie weer omhoog kwam een beetje meer druk en zodra ie mooi met zn hoofd aan de teugel liep minder druk... het was heeel stoffig in de bak een nadeel :( hopelijk volgende week iets beter en hopen dat ie dan minder energie heeft, want de combie te veel energie en schudde is niet zo handig :o ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:14

veel snot?
dat is ook niet normaal,paarden kunnen door luchtwegproblemen ook gaan schudden he,is daar goed naar gekeken,eventueel met een scopie?

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:18

nee, voor zover ik weet is daar niet naar gekeken, maar dat moeten zijn eigenaren beslissen, ik zal het is voorstellen ;)

egb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:54

Hoi Ellepel en Maureen
Volgens mij is ie te kort op de neus.Ik heb een headshaker(pollenallergie) en heb een kap van divoza tegen vliegen,maar ook tegen ultraviolet zonlicht.Helpt erg goed.Het "headshaken"kan getriggerd worden door stress,zonlicht,pollen en vliegjes. De oogdruppels voor mensen met hooikoorts(natrium cromoglicaat oogdruppels)werken ook.Maar die krijg ik er niet in bij m'n paard.Heb erg lang(wel 3 jaar en werk zelf in apotheek)prednisolon capsules gebruikt. Ik rijd u ook via de "natural Horsemanship" en dit seizoen geen "headshaking"gehad. Het paard was ook achterdochtig en stressig toen ik 'm kocht.het gaat nu goed.

Groet ellen
Laatst bijgewerkt door egb op 27-08-11 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

egb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:06

Sorry,dubbel bericht voor maureen

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:25

egb schreef:
Hoi Ellepel en Maureen
Volgens mij is ie te kort op de neus.Ik heb een headshaker(pollenallergie) en heb een kap van divoza tegen vliegen,maar ook tegen ultraviolet zonlicht.Helpt erg goed.Het "headshaken"kan getriggerd worden door stress,zonlicht,pollen en vliegjes. De oogdruppels voor mensen met hooikoorts(natrium cromoglicaat oogdruppels)werken ook.Maar die krijg ik er niet in bij m'n paard.Heb erg lang(wel 3 jaar en werk zelf in apotheek)prednisolon capsules gebruikt. Ik rijd u ook via de "natural Horsemanship" en dit seizoen geen "headshaking"gehad. Het paard was ook achterdochtig en stressig toen ik 'm kocht.het gaat nu goed.

Groet ellen

Dank je wel hoor Ellen maar denk dat je je vergist in de naam :D Volgens mij bedoel je Coentjuh op de vorige pagina met de vraag over het Horze masker???
groetjes Maureen

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:22

Hoi,

Het begint hier stiller te worden, dit bedoelt dat jullie paardjes minder last hebben ..

Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen, de Da is praktisch zeker dat het een pollenalergie is
ik hoop dat we er snel vanaf zijn want het pollenseizoen zou toch op zijn einde moeten lopen niet ??

Hij heeft nu aangeraden om binnen te rijden en hem even niet meer bloot te stellen ...

|(

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:52

Kom hier ook even binnen vallen, heb al veel gezocht op bokt over pollenallergie, mijn paard heeft dit dus ook maar is geen headshaker.

Ik heb het pas dit jaar in mei ontdekt toen ze tijdens het grazen steeds stond te proesten, toen is het ook met rijden begonnen af en toe een kuchje en neusuitvloeiing. In juni ben ik naar Eric Laarakker gegaan (ik was toen zelf al begonnen met Puur Pollen) daar is een speciaal voor haar gemaakt pollenmedicijn gemaakt, wat ik als kuur gegeven heb. Een tijd is het redelijk goed gegaan wel af en toe een kuchje en de neusuitvloeiing tijdens het rijden bleef ook.

Op dit moment is het zo erg ook op stal hoest ze regelmatig (heeft een buitenstal) vooral na het eten van een snoepje en krachtvoer, met hooi eten hoest ze eigenlijk nooit. Heb nu opnieuw de kuur van Laarakker en ben ook nog steeds met Puur Pollen bezig.

Wellicht hebben jullie hier nog tips wat ik nog zou kunnen doen/geven om het te verminderen? Ik heb al wel gelezen dat Puur Pollen eigenlijk pas het 2e jaar gaat werken? Een neusnetje heb ik ook gebruikt maar daar werd het eigenlijk erger van en werd ze heel geirriteerd van.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:15

neusnetje helpt bij ons wel (meestal) puur pollen was ik inderdaad een tijdje aan het geven, maar zou pas na één jaar helpen en onze DA gelooft er helemaal niet in ..
hij raad aan in februari een medicijn te geven dat de weerstand zou verhogen om allergieën tegen te gaan ....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:19

Doordat ze proeste kwamen er spetters tegen dat neusneutje en daardoor plakte er juist van alles aan vast wat haar extra irriteerde dus ik heb het er maar weer afgehaald. Ik deed het alleen in de wei om niet met rijden.
En welk weerstandverhogend medicijn is dat dan? Helaas zijn een hoop DA nog niet echt voor om homeopatische spullen te geven....

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:49

ja dat medicijn heeft hij niet bij naam genoemd, alleen dat ik in februari daarover terug contact moet opnemen ..
Hij vertelde ook dat een bloedonderzoek om te weten tegen welke pollen hij niet kan een heel duur onderzoek is en dat je dan soms nog onzeker bent over welke soorten het gaat.
Ik denk dat ik eens terug met die puur pollen ga beginnen, baat het niet dan schaad het niet zeker :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:29

appie schud eigenlijk helemaal niet meer.
ik heb gisteren nog gereden en er gebeurde niks,in de wei zie ik het hem ook niet meer doen.
ik heb ergens toch wel het idee dat de puur pollen bij hem wel helpt.

jord, je kunt nog zwartekummelolie proberen te geven
dat kun je hier kopen:
http://www.reitshopcuxland.nl/
even kijken bij paard,voedingssupplement en dan olie.
xou met ruwvoer wel zorgen dat het nat word gemaakt.
welk krahctvoer geef je dat ze hoesten gaat?

en toch nog een tip:
ik heb appie na laten kijken door een goede paardenfysiotherapeut,hij zat behoorlijk vast en ik heb zelf ook het idee dat nu hij losser is ook minder last heeft van schudden.
nu is het vandaag heel mooi weer met een wat laagstaande zon,dus ik ben wel benieuwd of hij vanmiddag ook schud .
in het verleden deed appie dat namelijk wel bij zonnig weer in het najaar :j

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:31

Wij gebruiken een neusnetje zowel met rijden als in de wei..Dat gaat goed.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:58

[quote="ellepel"]appie schud eigenlijk helemaal niet meer.
ik heb gisteren nog gereden en er gebeurde niks,in de wei zie ik het hem ook niet meer doen.
ik heb ergens toch wel het idee dat de puur pollen bij hem wel helpt.

Appie hoe lang geef jij die puur pollen ?

Ik was er mee begonnen in april maar ben in juni gestopt omdat het weinig hielp en we ook niet zeker waren of het wel pollen waren.

Bij wie word er nu nog geschud ?? En tot hoe lang kan dit nog duren want we zijn er normaal gezien toch wel bijna van af ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:44

ik ben er ook pas dit jaar mee begonnen met de puur pollen,maar het was ook een ander jaar met d epollen in d elucht..tenimnste dat idee heb ik wel.
ik geef het gewoon door hoor,is ook de bedoeling toch?

deze tijd van het jaar zijn er nog zat pollen in de lucht hoor,kijk anders even via google op een pollenverwachting.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:47

Ik post hier eigenlijk niet meer maar lees nog wel mee....

Heeft er hier iemand wel eens geprobeerd om het paard tijdens dat hij last had, pijnstillers te geven, bijv. pro-dynamm ofzo?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:03

ik lees ook nog mee, en mijn paard heeft dat gehad.
maar hij valt niet echt onder de types HS van dit topic
het hielp trouwens 0,0

en toch even blij vermelden dat het super gaat met hem
en ik ben weer aan het rijden, heb er 5x op gezeten met stap ritjes buiten en stukjes draf
nu is hij afg maandag door de osteo behandelt en heeft hij gisteren 4 ijzers gekregen,vanmorgen 30 min gewandeld buiten en zondag weer erop
ik moet eind okt naar de kliniek voor controle kootgewricht en tandarts
hij schud nog steeds niet,trekt nog wel af en toe gekke bekken
krijgt nu ook voor het 2 jr PuurPollen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:09

Wat fijn Mirjam!!! Ik bedoel eigenlijk paarden waarbij je zeker weet dat het de aangezichtszenuw is. Dus niet dat wat jouw paard heeft gehad. Op zich zou pijnbestrijding een optie kunnen zijn dan toch?!

Niek heeft ook niet meer geschud maar heeft helaas weer een ander probleem. Ouderdom komt echt met gebreken, ellendig is dat. Denk je dat dat headshaking wel zo'n beetje het ergste is wat je kunt meemaken zijn er toch nog ergere dingen ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:17

waar heeft niek nu nog last van?
vervelend he als ze ouder worden,ik merk dat bij appie ook.
die is nu 19 :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:36

Hij is HB.