[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:46

lies schreef:
Fijn Simt! Klinkt iig hoopgevend.

Ik ben er ook aan begonnen (mooi blauw op een schimmel..) en ik heb haar ook nog niet zien schuren. Nu weet ik dat zij pas echt aan schuren begint, zodra ze op het gras gaat, maar de meeste jaren is ze bij de eerste muggen al wel wat aan het schuren en dat lijkt nu goed te gaan. Ben benieuwd, maar heb al zovaak hoop gehad bij allerlei verschillende middeltjes, moet het dus nog zien.

Alleen als gras de overlopende trigger is gaat Tectonik toch niet helpen?

dierenfan

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:46

Hier tot nu toe ook nog volledig jeuk vrij. Echter begin januari voor laatst ook tectonic gebruikt dus komt niet daardoor en ze staan al weken 4 tm 6 uur per dag op de weide. We kunnen dat nog niet echt opbouwen want we verwachten een heel andere kwaliteit gras als het eens flink regen gaat krijgen. Hier in de laatste 6 weken totaal 5 mm regen gehad. Net genoeg om het kunstmest een beetje er in te krijgen. Als er eens flink regen over gaat verwachten we opeens sterk groeiend gras enz dus blijven beetje voorzichtig. Normaal bouwen we binnen 2 weken op van geen weide naar 24/7

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:12

Wie heeft er ervaring met het compressiemasker van for horses?
Blijft het goed zitten? En welk type heb jij?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:22

Ik heb deze :+
Afbeelding

Maar normaal draagt ze eentje van hun als vliegenmasker, dus met gaas voor de ogen. Eigenlijk 24/7 (behalve als ik er ben natuurlijk, dan gaat hij af). Ik wil niet anders meer! Vorige maskers moest ik aan de deken vastknopen en dus touwtjes in de deken naaien, of ze kreeg er drukplekken van, of de muggen konden er nog onderdoor omdat het dikke, niet-flexibele stof was.
Ze maakt de maskers voor ons ietsjes langer zodat ze vlak achter haar mondhoek zitten, dat zit voor haar beter.

Toen ze hem weer op moest heb ik haar eerst terug in de wei gezet om het masker op te haken, en kwam ze enthousiast 'huhuhu' naar me toe toen ze het masker zag. Voor ons niks anders meer dus :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:14

lies schreef:

Ik ben er ook aan begonnen (mooi blauw op een schimmel..) en ik heb haar ook nog niet zien schuren. Nu weet ik dat zij pas echt aan schuren begint, zodra ze op het gras gaat, maar de meeste jaren is ze bij de eerste muggen al wel wat aan het schuren en dat lijkt nu goed te gaan. Ben benieuwd, maar heb al zovaak hoop gehad bij allerlei verschillende middeltjes, moet het dus nog zien.

Die van mij is crème maar een dag later zie ik al niets meer van de blauwe streep.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:13

Spankitos schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hi allemaal!
Is dit zomer eczeem? Manen en staartwortel waren helemaal stuk geschuurd maar nu ik hem geschoren heb zie ik ook allemaal bultjes… Ik ben begonnen met neem olie wat echt goed werkt al bij de manen en staart maar ik weet echt even niet wat ik met z’n hele lichaam aan moet. We wonen in Spanje dus een vliegendeken in de zomer is echt te warm. Al het advies is welkom!

Je kan niets uitsluiten, maar deze bulten zijn niet typisch voor ZE. Dit lijken meer eiwitbulten of allergie voor iets.

Een goede vliegendeken (UV werend) werkt eerder verkoelend dan verwarmend in de zomer. Dus zou alleen op basis van temperatuur niet een vliegendeken uitsluiten. Al heb je met een eczemer een eczeemdeken nodig, en zijn die wel warm vind ik.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:50

Slmt9 schreef:
lies schreef:

Alleen als gras de overlopende trigger is gaat Tectonik toch niet helpen?

Deels hopelijk. Ik denk dat het de combi is, gras en knutten. Het blijft zoeken en proberen, ik hoop dat dit wat voor haar doet. Het is geen erge eczemer hoor, maar wel net iets te vervelend allemaal om het op zijn beloop te laten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 22:50

Ik snap je! Ik hoop voor je dat het lukt! Hier is gras helaas geen optie meer.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:38

Iemand die hier een eczeemdeken weet zijn waarbij ze ook met de benen enzo ingepakt zitten? Of toch de buik en rond de uier ook en dan liefst in maatje 95/125? Dus nog meer gesloten dan de standaard eczeemdekens?
Ik heb een mini die extreem allergisch is aan de hertenluisvlieg.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:00

Ik dacht dat Snuggy Hoods dat heeft, maar kan het zo snel niet vinden. Zij hebben iig wel uierbescherming.

Zelf heb ik onlangs een deken van Kramer gekocht, met uier bescherming. Daar zou je ook nog kunnen kijken, alleen daar zit zeker geen beenbescherming bij.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:22

Tot nu toe hier nog geen jeuk, maar gebruiken jullie nog supplementen speciaal voor zomereczeem? Zoja welke?

Ik gebruik altijd glucobalance als hij op het gras staat en smeer z’n staart/manen, dan gaat het goed. Maar misschien zijn er supplementen om hem nog extra te ondersteunen vanuit binnenuit?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:24

MarliesV schreef:
Ik dacht dat Snuggy Hoods dat heeft, maar kan het zo snel niet vinden. Zij hebben iig wel uierbescherming.

Zelf heb ik onlangs een deken van Kramer gekocht, met uier bescherming. Daar zou je ook nog kunnen kijken, alleen daar zit zeker geen beenbescherming bij.

Deze van kramer heb ik ook gezien. Zitten die wat goed? En kwa maten?
Vind ik niets beter ging ik zo eentje kopen.

Snuggy hoods net snel eens gekeken en het ziet er wel erg interessant uit! Ik pluis in mijn pauze straks eens uit of ze ook alles in haar maat zouden hebben of kunnen maken.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:11

Oskarrino schreef:
Tot nu toe hier nog geen jeuk, maar gebruiken jullie nog supplementen speciaal voor zomereczeem? Zoja welke?

Ik gebruik altijd glucobalance als hij op het gras staat en smeer z’n staart/manen, dan gaat het goed. Maar misschien zijn er supplementen om hem nog extra te ondersteunen vanuit binnenuit?

IK gebruik nu SME mix van de paardendrogist

En vandaag deze deken besteld,

Afbeelding

Ook iemand die deze heeft, en hoe bevalt deze

We hebben nu deze maar deze moet over het hoofd dat gaat snel vervelen

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:31

Ik meld me ook even, met een nogal bizar verhaal: een dikke maand geleden wou mijn ruin nog nauwelijks stappen. Dierenarts erbij gehaald, en de knie zat dik/ontstoken, dus kneuzing of verrekking. Paard op rust, pijnstiller/ontstekingsremmer en cortisonegel. Hij verbeterde snel. Na 3 weken mocht hij weer lichtjes aan het werk, maar hoewel hij correct leek te lopen, begon hij onder het zadel plots te zwiepen en te bijten. Wij dachten naar het been van de ruiter (paard is pas 3x onder het zadel geweest), maar toen ik hem 2 dagen later longeerde, deed hij hetzelfde en erger, hij liep zelfs wat in hanetred van de jeuk/irritatie, en toen ik hem dit weekend eens in de stapmolen zette, werd hij ook daar gek van de jeuk, terwijl hij de stapmolen meestal heel chill vindt. Los in de wei zwiept hij wat vaker, maar is het zo extreem niet.

Voor de zekerheid komt morgen de dierenartse nog eens langs, maar ik vroeg me af of het effectief met die blessure te maken zou hebben, of kan dit een gevolg zijn van het feit dat dat jeukend deel geschoren is? (DA wou lymfangitis uitsluiten en moest scheren om een wondje te zoeken, en er is ook echo en RX genomen). Stiekem hoop ik dat het probleem overgaat als het geschoren haar bijgegroeid is, maar ik vind het toch een vreemd verhaal. Paard heeft wel een verleden van een soort allergie (leek op rainrot maar was het niet), maar dat jeukte niet en is weggegaan met fucidine zalf.

Vliegenspray lijkt ook niet veel te doen, maar het verontrust mij toch een beetje dat hij niet gaat rollen als het jeukt, misschien toch nog kniepijn en dus eerder irritatie dan jeuk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:10

Skyla schreef:
MarliesV schreef:

Deze van kramer heb ik ook gezien. Zitten die wat goed? En kwa maten?
Vind ik niets beter ging ik zo eentje kopen.

Snuggy hoods net snel eens gekeken en het ziet er wel erg interessant uit! Ik pluis in mijn pauze straks eens uit of ze ook alles in haar maat zouden hebben of kunnen maken.

Qua maat heb ik de maat genomen die ze altijd heeft. Valt netjes op maat. Hier een 185, heeft ze van de Shires bv ook.
Ik heb hem alleen maar gepast en was direct wel heel tevreden over de pasvorm. Kwaliteit en hoe het zit en blijft bij langdurig gebruik moet nog blijken. Ik wil eerst de verhaar periode door zijn.

Hwn, geen idee maar ZE zal het niet zijn als ik je verhaal zo lees. Hopelijk vind de da wat er is.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 07:40

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 06:39

Hier ook een deken gekocht voor de jaarling (bucas eczeemdeken). Op voorhand hadden we ze helemaal opgemeten zoals ze adviseren vanuit bucas zelf. Deken is alsnog veel te groot en zeker de hals was veel te lang. Die viel soms over haar ogen en dan was het paniek.

Zo'n jaarling is zo lekker uit verhouding dus dat gaat nog een uitdaging worden :o Tips zijn welkom!

Afbeelding

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:21

voor zo'n jaarling zou ik zeker een snuggyhood adviseren daar kunnen ze nergens in vast blijven haken

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:15

Iemand die dit herkent ?Afbeelding

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:47

Ja heeft mijn merrie ook. Heeft dit paard normaal wel een deken met buikflap op?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:46

Hier is de achterkant van de buik en de uier altijd een nare jeuk plek. De buikflap valt daar niet overheen. Ik smeer het dagelijks in met happy skin gel.

Zo te zien heeft jouw paard er flink aan zitten schuren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:18

Perryx schreef:
Iemand die dit herkent ?[ Afbeelding ]

Ja, herkenbaar. Ik houdt dit goed onder controle door er dagelijks doderm op te smeren.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:10

Heeft wel een buikflap maar die zit hier niet helaas.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:45

Hier nu al één dag en nacht zonder deken na behandeling van tectonic.
Dacht vanmorgen te zien dat er een hap uit haar staart was maar dat kan ook nog oude schade zijn van vorig jaar. Nog niet geschuurd op haar staartwortel en/of manen.

Spuit haar wel 2x daags in met spray. Heel benieuwd, wel fijn om haar zonder deken te kunnen laten.
De jeuk is vorig jaar ineens in juni begonnen, mevrouw wordt dit voorjaar 3 jaar.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:10

Oskarrino schreef:

Ik vind de glucose support van horseflex fijner dan de glucobalnce…