[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:15

Thanks Ellepel, ik heb nog bijna een volle fles imaverol staan, dus die zal ik eerst gebruiken.
Die van mij is gevoelig voor schimmel, maar deze vorm op deze plek was voor mij nieuw.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:05

@Fieah je moet er wel opletten dat je bietenpulp neemt zonder melasse, anders zit er namelijk wel weer suiker in. Ik voer ook bietenpulp, maar dat ruikt niet zoet.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:08

Silver_Fox,
zou dat gewoon op zak moeten staan? dan moet ik dat eens nakijken

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:10

Als het goed is wel :)

EDIT: als het voor koeien is geproduceerd dan zit er vaak melasse bij.
Ik geef trouwens zemelen ipv granen, heeft een laag zetmeel gehalte maar veel vezels en mineralen.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:22

Wat gebruiken jullie zoal van suplementen op basis van kruiden of anders suplementen naast de brok?
Ik zit te denken aan een tip die de chiropractor gaf, namelijk spirulina geven dat het bloed zou moeten zuiveren, iemand ervaring mee ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:17

Kennelijk zeer weinigen die Fibra Anti-itch creme gebruiken in dit topic?

Jammer, want ik zou er wel méér over willen horen/lezen/weten. Vooral omdat de ingredientenlijst supervaag is: waxachtige vetten, etherische olieeen, vitaminen en mineralen (whut? dat zit zowat overál in, in dit soort smeersels, maar die hielpen nooit, er zit ook een typisch geurtje aan, dat ik vaag ergens van "ken", maar dat ik nét niet thuis kan brengen, wat er op de pot vermeld staat kan nooit het héle verhaal zijn..ook staan er nergens percentages vermeld.... mysterious... maar.. het werkt).

Bij mijn EZ- Shet Barbie heb ik voor het laatst járen geleden eens een spulletje aangewend dat toen ook echt héél goed werkte (tegen de jeuk), dat was een spuitflacon met als één van de ingrediënten ascorbinezuur (dat is dus vitamine C). Die is indertijd echter uit de handel genomen, en toen kwam er een andere flacon voor in de plaats, dat ook iets van Anti Itch heette, maar die deed werkelijk helemaal niets, er was een of ander ingrediënt uitgehaald (ik geloof vanwege EU regels... grrr...)
Al die jaren nooit meer iets gevonden dat op aangeschuurde EZ-plekken werkte...en ik heb héél veel geprobeerd. En ik geloof ok nergens meer in.
Maar....
Deze creme werkt (althans bij mijn 9 jarige Shetmerrie) echter wél.

Heb nog een klein testje tussendoor gedaan: zodra ik het binnengekregen had, dekentje opgedaan, en die ochtend de manenplekken NIET gesmeerd (staartwortel wel).
De andere ochtend kijk ik uit mijn raam: jawel, aan de manenkam schurende merrie.
Dit zegt toch wel iets, temeer daar ik het toen meteen weer heb ingemasseerd, zo ook weer vanmorgen vroeg, en.... het geschuur is weer zo goed als weg, althans niet anders dan het "normale" incidentele gewrijf zoals haar niet EZ maatje Bartje tegen de hoek van de stal wel eens doet.
Het lijkt me sterk dat de vage ingrediënten zoals op de pot vermeld dit voor elkaar krijgen... er moet toch iets er in voor verantwoordelijk zijn dat die jeukprikkel wordt onderdrukt?

Weet echt niemand meer, of zijn er echt niet meer ervaringen van anderen met dit spul?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-07-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:43

Ik denk dat ik deze ga bestellen en proberen, hij staat onder deken en kap, schuurt verder niet aan zijn manen *\o/* (vorig jaar wel maar nu optijd eronder gezet) maar vooral zijn hoofd schuurt hij nog wel, met de sectolin sweet itch zijn er nog geen nieuwe plekken bijgekomen, maar misschien dat hij met die creme wel zonder kap kan staan!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:46

meganx schreef:
Wat gebruiken jullie zoal van suplementen op basis van kruiden of anders suplementen naast de brok?
Ik zit te denken aan een tip die de chiropractor gaf, namelijk spirulina geven dat het bloed zou moeten zuiveren, iemand ervaring mee ?

Ik gebruik de Lexa western amino sinds januari jl. daarvoor de Krautermineraal van Lexa gevoerd.
De laatste bevat een vrij hoog aandeel Zink en dat is zeker voor oudere en zieke paarden best goed.
Ik ben op de Lexa western overgestapt vanwege de extra aminozuren.

Hier doen ze het absoluut prima op de Lexa voeders.

Spirulina, zeewier etc. kan ook een prima aanvulling zijn.
Helpt paarden vaak ook makkelijker door de verharing heen en werkt behoorlijk basisch op mens en paarden. Paarden met problemen zijn vaak verzuurd en hebben meer basische produkten nodig.

Ik zag dat de Paardendrogist een zeewier verkoopt met best hoog jodiumgehalte van een zeer goede kwaliteit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:00

Voor de prijs hoef je het niet te laten: ik betaalde geloof ik 16 of 18 euro voor een grote witte pot (die er behoorlijk basic uitziet, maar dan weet je in elk geval dat je niet voor de fancy verpakking betaalt), en het smeltpunt van de creme is zeer laag, d.w.z. dat het zeer goed uitsmeerbaar (of inkneedbaar) is, het wordt op de huid van je paard/pony vrijwel vloeibaar door de lichaamswarmte, je komt dus goed tussen de haren door op de bewuste plekken. Daardoor gebruik je ook minder, dan bijv bij zoiets relatief stugs als uierzalf.
Verder heb ik het eens op mijn lippen gesmeerd om eens te testen of er iets irriterends in zat: NIKS.

Die site verkoopt ook voer, maar ik ben zelf van mening dat dat (althans bij mij) weinig nut heeft: de Shetten staan op4-5 x per dag een armpje voordroog, 50% gemengd met stro, in een grasloze paddock, geregeld aangevuld met diverse soorten groenten-afval (broccoli-stelen, of lofblad, géén koolsoorten natuurlijk). Extraatjes krijgen ze niet.
Het bijgevoegde proefzakje ruwvoer (met luzerne e.d. als ik het goed zag, ook van Fibra) waren ze echter wel wild van, ik strooide er elke dag tijdens het smeren wat van over het voordroog/stro mengsel. Ik heb echter niet het idee dat dit voer iets zou kunnen bijdragen aan de allergische reactievermindering van mijn EZ-Shet. EZ is immers een allergische reactie op een knut (mugje) en niet een allergische reactie op (te rijk) voer of zoiets.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:01

Ik heb een pot Fribra sweet itch besteld!
Mijn haf schuurt aan haar hoofd kleine zwarte plekjes (soms worden dit wondjes) en het achterste stukje van haar manen bij haar schoft.
Ik smeerde altijd met babyolie en speciale crème voor eczeem, nooit echt resultaat.
Ben erg benieuwd wat voor resultaat het geeft!
Vandaar nu mijn 1e foto :)
Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:19

Nou een mede-voordeel is wel: de creme is super vettig (wax-achtig) waardoor het met een regenbui (zoals we op dit moment hier hebben) er ook niet meteen afregent: de regendruppels lopen er tot nog toe af/langs.Als je het hebt opgebracht is het ook nog een hele toer om je handen (zelfs met zeep) van het was-achtige laagje te ontdoen. Ik gebruik daar een industriele scrubcreme voor zelfs.

Voor het geval het nu lijkt of ik enthousiast reclame aan het maken ben voor dit spul: nee, het is alleen een creme waarvan ik na alle jaren tevergeefs van álles geprobeerd te hebben met eigen ogen zie dat deze wel degelijk iets bewerkstelligt: er wordt minder tot helemaal niet meer geschuurd.
Let wel: bij mijn merrietje, ik kan onmogelijk beweren dat bij andere ZE gevallen hetzelfde resultaat te verwachten valt, dat wéét ik simpelweg niet.
Ik meld slechts MIJN ervaringen er mee in een week tijd en hoop dat ik er anderen dus een (hopelijk waardevolle, werkzame) tip mee heb kunnen geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:28

Ik heb ooit eens mailcontact gehad met een bedrijf wat ook zo vaag deed over de ingrediënten. Heb ze toen gezegd dat mijn pony erg allergisch was voor veel zaken en dus absoluut moest weten wat er in zat.
anders zou ik een zieke pony hebben en zij een probleem!
Toen kreeg ik een mail met daar in wel de juiste gegevens en kon het ineens wel.
zou het dan op die manier nog proberen of het lukt?

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:30

Ervaring klinkt goed, heb er ook alleen maar positief over gehoord.. Ben er benieuwd..

Heb vandaar ook mijn "voor" foto gemaakt.
Het spul is idd vet, maar smelt mooi weg tijdens het insmeren waardoor het geen vlekken of smurrie geeft op het hoofd of in de manen. Ben daar al erg over te spreken na mijn 1x smeren!

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:33

meganx schreef:

Mijn paard eet brandnetel (zo uit de wei) dus ik geef dat naast haar natuurlijke brok vanwege allergie op voedsel.
Gewoon een emmer van paardendrogist: brandnetel

Haar huid en haren worden er mooi en glanzend van, wondjes genezen snel en het werkt ook bloedzuiverend

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:20

Tis voor mij zo een gerommel in men hoofd van wat ik het beste kan dien kwa voer , nu ik zelf een eczemer heb als eigenaar en niet als verzorgster zoals vroeger was. Dus op eigen beentje uitzoeken. Achja we komen er wel :D

Brandnetel heb ik tijd geleden zo gedroogd gegeven. Zal dat meer gaan doen, is eigenlijk echt een fijne plant !

Ik ga eens zien bij de paardendrogist op de site ;)
Bedankt voor de tips!

Ik heb sinds een week een nieuwe creme genaamd befix, is een creme die van plantaardige samenstelling is. Helpt wel echt heel goed. Geen open wondes meer ..
Het is maar net wat helpt voor je paard, zo individeel verschillend ...

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:16

@terpentijn, ik koop nooit iets waar de ingredienten er niet bij staan, dus vandaar dat ik het niet heb geprobeerd denk ik :')

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:53

Misschien weet bokker fibra wel wat de ingrediënten zijn in de fibra creme?

En ik ben wel benieuwd of het bij anderen ook werkt! maar ik wil ook eerst wel graag weten wat ik smeer, mijn paardje heeft nl bij de vorige eigenaar een heftige allergische reactie gehad toen ze Befix gebruikt had, had blijkbaar haar hele manenkam kapot geschuurd |( .

Dus meganx opletten !

ik ben dus heel voorzichtig met het smeren bij haar, ik gebruik nu alleen azijn en steet itch van Welkoop en dan eigenlijk nog sporadisch.

Maar een goede creme is nooit weg natuurlijk en alle tips hierover zijn meer dan welkom!

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:10

meganx schreef:

Hier krijgt ze zeewier (2 eetlepels per dag) van de Paardendrogist gemengd door haar voer heen en af en toe ook brandnetels

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:25

assebassie schreef:
Misschien weet bokker fibra wel wat de ingrediënten zijn in de fibra creme?

En ik ben wel benieuwd of het bij anderen ook werkt! maar ik wil ook eerst wel graag weten wat ik smeer, mijn paardje heeft nl bij de vorige eigenaar een heftige allergische reactie gehad toen ze Befix gebruikt had, had blijkbaar haar hele manenkam kapot geschuurd |( .

Dus meganx opletten !

ik ben dus heel voorzichtig met het smeren bij haar, ik gebruik nu alleen azijn en steet itch van Welkoop en dan eigenlijk nog sporadisch.

Maar een goede creme is nooit weg natuurlijk en alle tips hierover zijn meer dan welkom!

Oke, heb nog geen allergische reactie gezien. Maar ik ga het zeker in de gaten houden !
Bedankt !

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:08

Ik ga het van de week hier in de buurt halen!

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe vliegendekens met vamoose van rambo? Helpt dat?

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 15:43

Hier op stal heeft een paardje de deken.. Of die minder last heeft denk het eigenlijk niet.

De vamoose dekens vielen hier erg raar qua model.... Niet zoals alle maten van amigo/Rambo/bucas etc

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 21:24

Mijn paard is na de keuring (locatie onze oude stal waar ze geboren en opgegroeid is)weer terug op haar eigen stal, nu geloven ze me eindelijk als ik zeg dat mijn paard eczeem heeft.
Zonder eczeemplekken heen en met diverse plekken op haar hoofd weer terug helaas, maar het bevestigd wel dat mijn keuze haar te verhuizen de juiste is.

Ben nu dubbel zo blij met ons nieuwe plekje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 22:59

Gelukkig maar!
Ja jammer als sommige mensen het zomereczeem verhaal gewoon niet snappen he.
Ik maak het helaas ook te vaak mee, dat appie prima zonder deken kan volgens sommige mensen

Ja natuurlijk _-:(

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 08:32

Mag ik hier een vraag stellen over knutten en tectonik?
Ik zie dat mensen hier tectonik gebruiken, dat spul doodt de knutten (toch?)
Maar om de knutten te doden moeten ze eerst het paard prikken. Dan heeft het paard, wat zo allergisch is voor die knutten, toch niets aan tectonik? Die beestjes gaan dan wel dood na die beet, maar het paard is tóch gebeten.... Of zorgt tectonik ervoor dat ze überhaupt niet bijten? Hoe werkt dat spul nu precies?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 09:08

Het is zowel werend als dodend.
Het werkt bedwelmend op het zenuwsysteem in zoals vee rust ook doet.
Als ze er niet voor weg vliegen en op de huid gaan zitten is dit vaak al genoeg om alleen al te doden.
Hierdoor word de prikkans minimaal.

Hier geen jeuk meer.
Dus zal ze ook of minimaal gestoken worden. Of niet.