[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 23:19

Ik weet niet precies welke waarde de 43 is. Als het goed is krijg ik de uitslag nog op papier.

Ik heb er zelf helemaal geen verstand van en weet niet wie en wat ik nu allemaal nog moet geloven.

De symptomen zijn er: spierverlies, hangbuik, schrale bovenlijn, langer in wintervacht dan andere jaren... vandaar dat ik heb laten testen.
Maar volgens de dierenarts kunnen de symptomen ook veroorzaakt worden door de chronische darmontsteking die vorig jaar bij hem vastgesteld is. Hij neemt voedingsstoffen niet meer zo goed op als een gezond paard, zoals eiwitten (tekort, dus spierverlies). Die darm herstelt niet meer, dus dat zal ook het een en ander in de hand werken. Maarja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 06:42

Vraag anders even aan je DA of hij de uitslag naar je mailen kan? Scheelt jouw weer wachten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:44

Focussed schreef:
Dimple schreef:
Focussed, is dat zo? Dat gezonde paarden slecht reageren op de medicatie? Is dat algemeen bekend? Kan het niet zo zijn dat ze niet reageren wanneer je netjes opbouwt?

Een gezond paard heeft meer dan genoeg dopamine en wanneer je dus de receptoren nog gevoeliger maakt met de Prascend krijg je dus teveel dopamine-overdracht. Aangezien dopamine functioneert als rem op de ACTH afgifte en dus uiteindelijk ook op de cortisol aanmaak zal je dan dus de ziekte van Addison krijgen (hypocortisolism oftewel een tekort aan cortisol). Symptomen: lethargie, anorexie, diarree/koliek, algemene zwakte en veel trillen.

En dat zijn dan ook precies de bijwerkingen.

Mijn welshje had dat. De DA had haar vanaf dag 1 een hele tablet voorgeschreven. Niets gezegd over opbouwen. Toen ze zich duidelijk niet goed voelde (natuurlijk was het weekend), bijsluiter en bokt maar eens geraadpleegd.
DA gebeld, en die zei dus dat ik moest stoppen met de pillen en pas weer mocht beginnen als de pony weer okay was. Zo gezegd, zo gedaan. Gaat nu veel beter. Maar ik vraag me af hoe je op korte termijn kunt zien of het helpt. Want aan haar vacht kun je het zien en aan het feit dat ze snel hoefbevangen wordt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:29

@ingrid: met die symptomen en als 43 in pg is gemeten zou ik toch wel denken aan Cushing. Zeker gezien de grenswaardes momenteel. Dat zou ik ook eens voorleggen aan je DA

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:35

Aangezien hier ook bokkers zijn die insulineresitentie kennen heb ik een vraag over mijn shet.

Hij is 6 jaar oud. heeft flink overgewicht ondanks zijn kale wei, (meer zand dan gras) Krijgt dagelijks 2,5 kilo schraal hooi, handje dieetmix (subli) met zeewier, magnesium en scheutje zonnebloemolie.
Hij heeft jeuk over zijn hele lijf als hij op gras komt, als hij op onbemest gras komt dan schuurt hij wondjes. Staart en manen schuurt hij niet.
Boven zijn ogen zijn de kuiltjes gevuld. (staan dus bol). Is dit typich cushing of past dit ook bij insulineresistentie.
Dierenarts zegt insulineresistentie, maar volgende week moet mijn haf geent worden, dus dan wil ik het er met mijn dierenarts over hebben
Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 10:49

Kan bij allebei geloof ik daar zijn de meningen nogal eens over verdeeld. Maar doet hij ook ontzettend veel drinken en plassen? Ik vind het wel als i.r. Klinken hoor. Want wat nu als je hem de balancer gaat voeren ipv het handje muesli met alles er doorheen? Dan geef je hem alleen nog maar vitamine's en die van mij vind de brok vorm heerlijk, die heb ik gelijk van haar muesli afgehaald en geef dit er nu voor in de plaats, ik kan er nog niks van zeggen hoor, daar voer ik het te kort voor maar elke calorie minder is er 1 vooral bij i.r.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:20

Dieetmix is ook graanvrij en hoog in vit en min en laag in suiker en zetmeel. Hoef je ook maar weinig van te voeren. Lijkt erg op balancer.
Wat is veel drinken. S'nachts als hij binnen staat drinkt hij ongeveer 8 liter water. Overdag drinkt hij samen met mijn haf ongeveer 50 liter water.
Ze hebben wel erg droog grof hooi, dus dan drinken ze ook meer dan dat ze op gras staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:45

mijn paard heeft ernstig IR en cushing en heeft nooit overmatig gedronken of geplast.Dat kan dus ook :D En ze staan bij mij snachts binnen en water geef ik in een cementkuip,dus zie precies hoeveel er gedronken word. ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:52

maringe schreef:
Aangezien hier ook bokkers zijn die insulineresitentie kennen heb ik een vraag over mijn shet.

Hij is 6 jaar oud. heeft flink overgewicht ondanks zijn kale wei, (meer zand dan gras) Krijgt dagelijks 2,5 kilo schraal hooi, handje dieetmix (subli) met zeewier, magnesium en scheutje zonnebloemolie.
Hij heeft jeuk over zijn hele lijf als hij op gras komt, als hij op onbemest gras komt dan schuurt hij wondjes. Staart en manen schuurt hij niet.
Boven zijn ogen zijn de kuiltjes gevuld. (staan dus bol). Is dit typich cushing of past dit ook bij insulineresistentie.
Dierenarts zegt insulineresistentie, maar volgende week moet mijn haf geent worden, dus dan wil ik het er met mijn dierenarts over hebben
Wat denken jullie?

Onze pony heeft naast Cushing (ACTH 132 / augustus) ook insulineresistentie. Ze is iets te mager overigens. Ze plast en drinkt enorm veel. Overigens is dit pas gedurende een paar maanden zo.
Vorig jaar heb ik om een cushingtest gevraagd voor haar, maar de DA vond het niet nodig. Kan IR een gevolg zijn van onbehandelde cushing?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:55

Ja...maar kan ook omgekeerd.Cushing door IR.Vaak gaat het samen.Soms niet,dan heb je of IR of cushing.En dan ben je een bofkont.
Heeft je paard het beiden dan is het iets ingewikkelder en houd het je leuk bezig... ;)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:00

Douraque schreef:
@ingrid: met die symptomen en als 43 in pg is gemeten zou ik toch wel denken aan Cushing. Zeker gezien de grenswaardes momenteel. Dat zou ik ook eens voorleggen aan je DA

Daarom verbaasde het me ook dat de uitslag negatief was. Maar goed, als leek vertrouw je er op dat het klopt. De uitslagen vraag ik idd per mail op en ik zal ook nog vragen een andere da ernaar te laten kijken. 2 zien soms meer dan 1.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:01

Goedenavond, ik heb hier een stuk terug gelezen, mag ik me hier melden? Ik vind het altijd zo lomp om meteen met mijn verhaal binnen te knallen := maar ik heb totaal geen ervaring en kennis van cushing. Ik zou er juist iets meer over willen weten. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:46

Pauline schreef:
Goedenavond, ik heb hier een stuk terug gelezen, mag ik me hier melden? Ik vind het altijd zo lomp om meteen met mijn verhaal binnen te knallen := maar ik heb totaal geen ervaring en kennis van cushing. Ik zou er juist iets meer over willen weten. :)

welkom!Vertel je verhaal maar hoor!
Veel info staat ook in de openingspost,maar natuurlijk mag je vragen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 21:55

Dank je wel Geerke :) Ik heb een merrie van 6 jaar. Zij heeft afgelopen jaar hoefzweer op hoefzweer. Ze is verhuist naar een hit actief stal maar of dat het nu is? Steeds was er wel een reden te bedenken om dat te verklaren maar na 7 hoefzweren die echt zwaar waren heb ik de dierenarts met hoefverstand van gebeld en mijn verhaal gedaan. Hij vroeg even door naar andere symptomen. Ze is lusteloos, komt slecht bij in spieren ondanks haar werk, eet erg veel en wordt niet zichtbaar hengstig. Nu denkt hij serieus aan PIDD en ik moet zeggen dat ik er heel erg van geschrokken ben. Zo jong al, iedereen zegt in zijn algemeenheid dat dit niet kan maar ik lees ook wel dat die optie wel degelijk bestaat.
En zo jong, heeft ze dan wel toekomst? Is er een gunstig verloop mogelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:06

Welkom en ik denk dat er niets anders voor je opzit om paard te laten testen, dan weet je wat meer. En ik heb zelf een jonkie van nu 8 jaar, is op haar 7e geconstateerd en is nog shet ook. Er is geen peil op te trekken of er nog een toekomst is, maar heeft ze wel cushing is het wel van belang dat ze aan de medicijnen gaat. Lees inderdaad de OP eens door...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:11

Ja dat heb ik gelezen. Ik ga maandag meteen bellen maar pff. Ik ben er echt van in shock want hoe dan ook is er iets met haar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:18

Pauline schreef:
Ja dat heb ik gelezen. Ik ga maandag meteen bellen maar pff. Ik ben er echt van in shock want hoe dan ook is er iets met haar.

ze is wel heel jong inderdaad :7 Wacht even de uitslag af :(:)
De grond verdween ook z'on beetje onder mijn voeten toen ik hoorde dat mijn paard cushing had.Ik had al wel het vermoeden maar als je dan hoort dat het echt waar is komt het redelijk koud op je dak.

Alleen mijn paard is 28,dus al oud.

Je kunt erg veel doen met goede voeding,hoge vitamines en mineralen enzo.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:30

Dank je wel Geerke, lief ben je <3

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:14

Poeh dat zijn inderdaad geen leeftijden waarop je Cushing verwacht..

Mijn paard verhaart *\o/* Zou de Pascend dan eindelijk werken?

Overigens is zijn schraalheid ook te verklaren door een koliekoperatie (verminderde werking darmen) op jongere leeftijd. Nu hij het juiste voer krijgt zijn alle vetophopingen verdwenen en is alles meer bloot komen te liggen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:05

Ik kom mij ook even melden.
Cushing is nieuw voor mij al wist ik wel wat van de symptomen en gingen er pas geleden alarmbellen bij me rinkelen.
Anderhalf jaar terug kreeg ik van de boer waar ik al jaren kom Een oude shet voor het overlijden van mijn hengstje.
Hij was zwaar verwaarloosd en heeft zo'n beetje alles gehad in die tijd wat bestond (wat achteraf cushing gerelateerd is).
Ik dacht dat het door de verwaarlozing kwam en knapte hem op steeds weer en Nog steeds Tot ik eens ging nadenken.
Vorige week na een bericht op Facebook weer gaan nadenken en mijn veearts een berichtje gestuurd.
Hij is woensdag geprikt en vrijdag kwam de uitslag.
Helaas hartstikke positief maar nu weet ik wat er is.
Medicijnen zijn besteld en komen eind deze week en dan begin ik ermee.
Ben zeer benieuwd hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Kan ik de uitslagen ook nog op papier vragen begrijp ik?
Ik begreep eruit dat hij ook Hoge suiker waardes heeft.
Hij eet werkelijk alles wat ie krijgen kan, laatst had hij mijn chips te pakken (niet de bedoeling maar hij loopt Veel los en ik ruim zo goed op) en hij is behoorlijk verwend met snoepjes etc omdat hij altijd een zorgenkind is geweest in die tijd.
Wat mag hij absoluut wel en niet?
Ze hebben nu behoorlijk veel appels daar op stal en die bespaar Ik hem al .. in mijn beleving zijn dat suiker bommen.
Wortels?
Ik ga me nog inlezen ... Weet het echt niet.
Hij is hb gevoelig en staat op schrale wei maar slecht op gewicht te houden dus moet wel bijgevoerd worden en hoofdzakelijk hooi.
Sorry als ik warrig overkom, ik kende de symptomen maar de ziekte niet. ... Hij heeft het zwaar te pakken zijn men arts dus ik ben echt benieuwd.
In vredesnaam waar moet ik beginnen om mijn kleine opoe het beste te helpen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:21

Het is met name de combinatie Insuline Resistentie + PPID die schrale paarden oplevert. Dus, nu alle suikers/zetmeel uit het dieet bannen: geen appels, geen wortels, geen snoepjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:22

Zo snel mogelijk beginnen met medicatie en dit langzaam opbouwen: beginnen met 1/8 tablet , na een kleine week verhogen tot 1/4 tablet en zo verder tot je aan een halve pil per dag uitkomt , misschien minder maar of zelfs meer, maar dat is aankijken. Ga er ook maar gelijk van uit dat pukkie i.r. Is en voed hem dan ook als zodanig: weinig tot geen gras, alleen droog hooi en een multi vitaminesupplement, wellicht in brok vorm voor het idee? Succes !

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:37

Hm echt waar?
Ja wat je hem ook voert of waar je hem ook zet ... Komt nauwelijks aan.
Heeft alleen een uitgezakte buik.
Veearts vond hem na voelen zelfs wat mager.
Is er een slobber of voerzak wat hij wel mag?
Het is een makkelijke eter en niet kieskeurig.
Ik dacht zelfs dat wortels wel meevielen.
Ze krijgen in de groep shets waar hij nu staat wel af en toe brood bij voer en groentes (naast kwekerij en allemaal verantwoord).
Het is niet dagelijks, moet ik hem alles gaan ontnemen of is een beetje niet erg?
Ik begreep zelfs dat hij naar een pil per dag zou moeten.
Betekent dit dat het ernstig is.
Natuurlijk laat ik me nog goed adviseren als de medicijnen er zijn en wacht dat even af.
Maar ik hoor graag meningen van anderen omdat dat weleens goed kan zijn :)
Heino is momenteel wel stabiel in zijn dingetjes alleen wat suffig met heldere momenten.
Misschien interessant om te weten waar hij last van heeft:
*slechte vacht (dit jaar 4x geschoren met flink pak haar) erg vet ook, vaak jeuk eraan en zijn vacht sneeuwt soms gewoon.
*weinig weerstand
*slecht gebit (2x tandarts gehad)
*ernstig worm gevoelig (uiteraard goed bijgehouden)
*slechte hoeven (2 bok voetjes voor)
*atrose
*vaak weinig energie
*hb gevoelig
*hangend figuur
Ik vergeet vast nog iets.... Heeft de nodige luizen al gehad, longontsteking, ontstoken ogen.
Hij was echt erg slecht en met dit alles zit er meestal enkele weekjes tussen voor er weer iets is.
Hij is wel altijd vrolijk en hinnikt altijd en stapelgek op zijn vriendinnetje mini.
De enige die hem daadwerkelijk aardig vind volgens mij :')
Tis een taaie en kan zich goed redden en verdedigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:42

Kan hij zijn hooi nog wel goed eten dan? Anders kan je wellicht een klein beetje seniores priores erbij gaan geven ? Dat zet altijd wel goed aan? Je hebt iig nogal wat leesvoer in te halen, ik zou als ik jou was mij ook maar eens gaan inlezen in het i.r. Topic , het draait bij insuline resistentie echt allemaal om voeding en daar kun je goed lezen en vragen wat er nou precies allemaal slecht is om te geven en wat wel kan, sterkte!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:44

Ja das een goeie, totaal vergeten.
Dat kreeg hij vorige winter.
Alleen heb niet altijd tijd om dat klaar te zetten maar ik kan Hulp vragen.
Hij kan goed eten Ja!
Hij is behoorlijk verwend met zijn controles etc en tandartsen :')
Hij is al 2x bewerkt met zijn kiezen die te lang waren.
Vind ook alles goed wat je doet bij hem

Alleen wat ik me afvraag .... Die medicijnen .... in welk bestek kan dat gaan werken?
Wat zie je dan precies?
Hoop natuurlijk meer energie op 1 maar de rest ...Wat doet het