[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:53

Wat geven jullie aan vitaminen bij in welke vorm???

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:06

Of een keer op wormen laten testen.... Mijn paard schuurt zijn staart ook helemaal stuk als hij last heeft van wormen. Hij schuurt in de zomer ook alleen zijn manen en zijn staart (bijna) niet.

Ik geef verder geen vitamines bij. Hij heeft alleen eind maart een vitamine spuit gehad. Toen bleef hij een beetje koortsig na zijn enting van half maart. Toen heeft hij anderhalve week rond de verhoging en af en toe koorts gehangen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 23:11

Sammyoo schreef:
Begin eerst maar eens de bovenkant van de staart goed uit te kammen met een trekkammetje. De losse haren er goed uithalen kan al helpen. Helpt dat niet, dan kan je de staartwortel eens wassen met teershamoo. Niet gelijk aan eczeem denken en aan smeerseltjes beginnen omdat je paard zijn staart schuurt.

Losse haren al goed uitgekamd. Het is niet alleen het staartschuren, maar in combinatie met het kriebelige onder het rijden (hoofd schudden etc). Mest is wormvrij, nog kort geleden gecontroleerd.
Teershampoo, waar is dit te koop?
Vind het erg sneu voor een paard om zoveel jeuk te hebben (vroeger een eczeempaard gereden) dus ik wil gewoon graag een goede oplossing voor haar zodat ze jeukvrij is. Lijkt met de dag erger te worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 05:16

kim1207 schreef:
Wat geven jullie aan vitaminen bij in welke vorm???

Ik zou eerst wat bloed laten trekken en onderzoeken en kijken of er uberhaupt een Tekort is aan vitaminen..
Snap niet dat mensen zo 'uit de duim' maar wat vitaminen (willen)gaan bijgeven...
daarbij is Elk paard hetzelfde en zou ik niet zomaar iets gaan geven wat een Ander hier wel aan zijn/haar paard geeft.
Die van mij krijgt gewoon zijn speciale muesli en heb voor hem ten alle tijde een himalaya-liksteen in de bak liggen
en dan laat ik elk jaar midden in het seizoen bloed trekken en nakijken. Komt daar niks uit, ga ik ook niks geven :) En tot nu toe is er nog niks uitgekomen van een tekort dus heeft hij er ook geen behoefte aan...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:50

Voor de staart schuurder , Aars maden worden niet gevonden tijdens mest onderzoek .
Zou dat dus ook even uitsluiten alvorens je van alles gaat smeren .
Z.E is geen grapje ....Een ellende en hel voor je paard .

Die merrie van mij gaat nooit op stal staan . Zojuist stond ze toch binnen . De mugjes waren gisteravond en vanmorgen bloeddorstig . Hadden mij ook te pakken op mn hoofd . En Crap dat jeukt ....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:19

Gisterenavond krioelde het op de wei van de kriebelbeesten :\
Mijn paard krijgt hooi in de stal (open stal dus kan kiezen binnen of buiten),
zodat ze 's ochtends en 's avonds binnen staat met de kriebelbeesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:20

Hier vliegen ineens ook héél veel beesten rond ... Toen ik gisteren het hooi aan het nat maken was en over de weides ed keek had ik iets van "jee, waar komen die ineens vandaan". Pony staat happy onder de deken, die voelt zich prima zo .. Deken zit gelukkig ook goed, of blijft toch goed zitten, ondanks dat we nog wat aan het twijfelen waren over vooral de lengte van de achterkant. Maar lijkt geen problemen te geven (en aangezien de deken al heel mooi vuil is denk ik dat hij ook al gerold heeft enzo :Y) ). Alleen het hoofdmasker blijft niet zitten, lag op dag 2 in de weide .. Weet niet goed wat ik daarmee moet, hij heeft altijd een deken met masker gehad (was 1 geheel) dus heb wat schrik dat hij nu alsnog zijn hoofd gaat schuren ... Hoe doen jullie dat? Of zijn er andere maskers die wel beter blijven zitten ofzo?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:29

Gister waren ze allebei nog jeukvrij. Heb voor de zekerheid wel met Derfen gesmeerd.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:54

Hier nog steeds geen last. Zo vreemd, de buren van mijn paardje staan te zwiepen met de staart en jeuken langs de tralies en die van mij doet niks en staat gewoon rustig te eten..... Hij staat gewoon bloot. Zal de voeding in dit geval meespelen? Hij krijgt al vanaf het begin dat het er is care4life, daar zitten natuurlijk wel kruiden in....

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:14

haaaai,
heb 2 vraagjes, 1.wat helpt tegen de jeuk?
heb 2 shetjes staan op de stal waar ik rij de 1 heeft last van schuren( heeft een zorro pakkie aan )
nu begint de ander ook
2. is het besmettelijk?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 17:39

Voor de jeuk staan er genoeg middelen in de topics, dus even zoeken. Nee het is niet besmettelijk... Tenminste zomereczeem niet, maar er kan ook iets anders zijn waardoor de pony jeuk heeft.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:11

Wie heeft ervaring met de Bucas buzz off zebra en de dekens van Rambo? Ik heb altijd Rambo dekens, winterdekens, zweetdekens, eczeemdekens. Andere dekens past ze vaak niet (te strak om de borst). Dus ik vraag me af of de Bucas zebra dan ook gaat passen bij mijn paard. Daarnaast zoek ik een deken die iets luchtiger is dan de Rambo Sweet Itch Hoody, is de Bucas zebra dat ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:32

appie heeft nog helemaal geen jeuk.
nog niks, hihi, komt nog wel, maar voor nu lekker dat ie nog zonder deken kan rondlopen *\o/* *\o/* *\o/*

:D :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:18

Ik hoop dat ik hier met mijn vraag terecht kan.
We hebben een merrie die vorige week een veulen heeft gekregen. Nu heeft de merrie ook zomerexceem.
Volgens de veearts mag ze dus omdat de merrie melk aanmaakt geen product met cortisone meer. Ze heeft het altijd redelijk erg, tot het bloed tegen de muren hangt. Daarom zette we haar elk jaar met een vliegendeken en product met cortisone in. Al jaren heeft ze niet meer geschuurd.
Nu kan ze dus dat product niet meer, maar de veearts heeft wel een ander gegeven zonder cortisone. Dit zijn we nu 3 weken al aan het smeren. We hoopten het voor te zijn, mislukt... De veearts raadde het ook af om een vliegendeken of exceemdeken op te leggen omdat het veulen er in kon blijven haken.

Vandaag had ze een plek op haar staart van 10 op 4cm kaal geschuurd. Zijn hier mensen met ervaring van een vliegendeken opleggen bij een merrie met veulen? Of iets anders wat kan?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:27

Volgens mij zijn er een hoop mensen wat een merrie een eczeemdeken omdoen met veulens, volgens mij heb je daar speciale dekens voor meen ik? Maar dat weet ik even niet zeker..
Maar volgens mij kan je gewoon een deken om doen. Als ze echt zo'n erge last van eczeem heeft, zal een gewone vliegendeken niet genoeg zijn ben ik bang

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:59

Helaas had die van mij na het longeren vanavond erg veel jeuk. Balen is dat, want hij heeft zijn deken de hele dag op, maar het was natuurlijk ook wel van dat windstille warme weer vanavond, dus muggenweer helaas! |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:10

Hier is het ook weer volledig aan de gang .. Enorm last van de vliegende beestjes, veel hoofdschudden & slaan ... Deken ligt wel goed, mist alleen het hoofdmasker, moet ik nog een oplossing voor zoeken .. Onder zijn voorpluk zitten allemaal kale plekjes ineens :=

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:15

Wat doen jullie tegen het kaal worden van het hoofd? Jones is er dit jaar vroeg bij, meestal begint zijn hoofd pas in juli kaal te worden. Helaas is hij nu al behoorlijk kaal rond zijn ogen.
Het smeren met Derfen, TKC, SME helpt onvoldoende tegen het schuren van het hoofd. Een masker heb ik ook geprobeerd, maar die wordt binnen een paar minuten door een van de andere paarden eraf gehaald. Daarbij vind ik een masker ook een beetje griezelig. Ook een hoody geprobeerd, maar die was in een dag stuk.
Wat doen jullie om het hoofd heel te houden? Wie heeft een veilig masker wat andere paarden er niet zo makkelijk afkrijgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:26

gewoon wat vettigheid er op smeren wat niet kan verbranden in de zon.
tkc mag niet op het hoofd volgens mij?
ik behandel het altijd met wat zinkzalf,werkt prima :j
heb je ook al een vliegenmiddel op het hoofd gesmeerd?
ik heb wel sweetitch,als je dat dagelijks op het hoofd smeert komen er minder plekjes.

leen, gewoon deken op doen!
veulen went er snel genoeg aan hoor en beter ook voor beiden.,de merrie kan behoorlijk sjaggerijnig worden van de jeuk en de vliegen en daar heeft het veulen dan ook last van

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:05

Mijn paard heeft momenteel de vliegenkap op die bij de Rambo zit.
Nog geen schuurplekjes op het hoofd of uier dus hopen dat het zo goed blijft gaan.
Ik smeer nu de manenkam in met uiercrème, poown draagt een hele dag een eczeemdeken
maar wil een uitgedroogde manenkam voorkomen, anders verliest ze daar weer manen door :\

Er bestaat ondertussen nog steeds geen manengroeibevorderende crème zeker?

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:04

Het hoofd goed vet houden helpt tegen de jeuk, bv met uierzalf. Lekker dik smeren, vooral rond de voorpluk, onder de kaken en z n snuit. Dan blijven de knutjes erin plakken en kunnen ze niet prikken.

@mi-amore: MTG van cowboy magic....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:16

En dat is bewezen dat dat werkt?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:18

Ik heb in ieder geval goede ervaringen met MTG van Shapleys.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:19

Ook vlottere manengroei?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:24

Ja!