Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:26

Ik dacht dat bokt een woord had gecensuurd haha, maar het bestaat dus echt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:34

SpikyBlue schreef:
Vind 'verstandig en oplettend, maar niet doorslaand in blinde paniek' een betere woordkeuze dan 'nuchter'. Klinkt gelijk weer zo ongeïnteresseerd.

Helemaal mee eens. Ik vind het echt wel erg, en ben ook zeker voorzichtiger dan anders, maar massahysterie is gewoon niet echt mijn ding.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:37

vandaag heeft er een groot artikel in de krant gestaan ( dagblad de limburger)

dat iedereen zich 'niet zo moet aanstellen'..
iedereen maakt stress om nix..

ik vraag me eigenlijk af hoe rhino zich 'ontwikkeld' waardoor krijgen paarden rhino ??

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:39

aanstellen hoeft niet , maar voorzorg nemen is nooit fout

juul1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:41

lmjansen schreef:
[***] schreef:
Nou, ik zit over de grens en ik kan je echt wel andere dingen vertellen :+

Ik woon ook net over de grens, maar heb nog niks gehoord/gezien of gelezen.
Mag ik vragen waar jij op kijkt?
Graag pb terug.
Bedankt!

ik woon ook net over de grens bij tubbergen ootmarsum en iderdaad iedereen die ik hier spreek die met paarden te doen heeft wist er nog niets van

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:48

Ik heb eigenlijk een vraag aan mensen met zieke paarden op stal, zijn er paarden op stal die geent zijn tegen Rhino? En zo ja zijn deze ook ziek geworden of niet?
Er is hier ook Rhino bij ons in Frankrijk in het departement geconstateerd (ongeveer 40km bij ons vandaan) twee merrie's hebben hun veulen verworpen. Nou is mijn vriend DA, maar nog nooit Rhino van dichtbij mee gemaakt en hij is dus benieuwd of de paarden die tegen Rhino zijn geent ook ziek worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:59

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:00

SpikyBlue schreef:
Zou ik ook zeggen, jij zit veilig in Schubbekutteveen!

Vind 'verstandig en oplettend, maar niet doorslaand in blinde paniek' een betere woordkeuze dan 'nuchter'. Klinkt gelijk weer zo ongeïnteresseerd. Of je dan ook een ouwe rot of een jonge deerne bent :P

:') ook ik moest toch echt Google.
Ja misschien is dan verstandig en oplettend toch beter dan nuchter :j daar heb je wel gelijk in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:01

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:05

juul1968 schreef:
lmjansen schreef:
ik woon ook net over de grens bij tubbergen ootmarsum en iderdaad iedereen die ik hier spreek die met paarden te doen heeft wist er nog niets van

Ik heb er ook nog niks van gehoord. Woon ook net over de grens bij tubbergen/mander.
Maar we krijgen wel paardenvolk over de vloer, dus nu gewoon even niet. (ieder geval geen paarden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:10

eilleen333 schreef:
En wat uitgebreider: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx

Officieel is dit voor de dierenartsen, maar zeker weten gebaseerd op wetenschappelijke artikelen.

Weet niet of dit al gepost was btw...

Interessant, heb alleen snel even het stukje over vaccinatie gelezen omdat we daar momenteel mee zitten, en hier staat net hetzelfde op als dat onze DA zegt (en andere dingen dan op bokt wordt gezegd), dus dat is toch wel leuk :Y)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:26

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:32

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:32

ik had het ook al gelezen inderdaad, heel informatief.
Mijn paard had vandaag wel een grote schommeling. Normaal is ze 36,5 en vandaag ineens 38,2. Morgenochtend weer temperaturen en dan de DA bellen, iig voor overleg. Het zal wel niets zijn, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen toch?

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:33

'Dierenartsen denken niet dat rhino dit jaar erger is dan andere jaren'. Dit staat op horses.nl. Het verschil met andere jaren is dat de media er bovenop zijn gesprongen. De drie rhinovarianten komen blijkbaar ieder jaar in kleine uitbraken voor.

Ik ben helemaal voor een meldingsplicht, maar dan vooral omdat algehele openheid de geruchtenmachine en de media-aandacht moet doen verstommen. Ik vrees dat we anders ieder jaar met onze stallen op slot zitten.

Het aantal bevestigde besmettingen van de neurologische variant staat nog steeds op 5. Ik ben er nu wel klaar mee.

Wat moet dit wel niet worden als er écht stront aan de knikker is, zoals West Nijl of pest. Als dit al de paniek is bij rhino...ik moet er niet aan denken. Ik hoop dat de hippische sector snel haar draaiboeken gaat herschrijven, rekening houdend met het internettijdperk.

Voor iedereen die wel getroffen is door rhino: veel sterkte.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:37

Als jullie zo nog even door gaan voel ik me stok oud....rij al 30 jaar en klopt idd wat ze zeggen over de pony club was altijd wel erg leuk en gezellie.
Ik zit toch wel een beetje in me rats hoor sorry probeer rustig te blijven.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:43

Erg interessant stuk!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:55

LLusitana schreef:
'Dierenartsen denken niet dat rhino dit jaar erger is dan andere jaren'. Dit staat op horses.nl. Het verschil met andere jaren is dat de media er bovenop zijn gesprongen. De drie rhinovarianten komen blijkbaar ieder jaar in kleine uitbraken voor.

Ik ben helemaal voor een meldingsplicht, maar dan vooral omdat algehele openheid de geruchtenmachine en de media-aandacht moet doen verstommen. Ik vrees dat we anders ieder jaar met onze stallen op slot zitten.

Het aantal bevestigde besmettingen van de neurologische variant staat nog steeds op 5. Ik ben er nu wel klaar mee.

Wat moet dit wel niet worden als er écht stront aan de knikker is, zoals West Nijl of pest. Als dit al de paniek is bij rhino...ik moet er niet aan denken. Ik hoop dat de hippische sector snel haar draaiboeken gaat herschrijven, rekening houdend met het internettijdperk.

Voor iedereen die wel getroffen is door rhino: veel sterkte.

Feit is wel, dat als hygiëne regels nu worden aangescherpt en er meldingsplichtig komt voor ziekten, dat we dingen als West Nijl ook sneller kunnen herkennen en sneller kunnen indammen.
Maar de hectiek inderdaad. Maar ben wel ergens opgelucht dat de wedstrijden en cursussen van mijn stalgenoten niet doorgaan;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:19

WestNijl kun je niet vergelijken met Rhino. De laatste is besmettelijk, de eerste niet. Die wordt alleen overgedragen door muggen en niet door zieke paarden. Enten tegen WNV kan individueel en geeft een hoge beschermingsfactor. Enten tegen rhino is betrekkelijk (80% abortusvorm, hooguit 20% neurologische) en 1 paard op stal niet enten maakt het enten van de andere paarden zinloos. Daarbij is het dus alles of niks. Bij een gesloten bedrijf (weinig komen en gaan van paarden) kan enten tegen de abortusvorm heel zinvol zijn. Op de gemiddelde pensionstal een stuk minder.

In de Stentor (Zwolle editie) stond vandaag ook een artikel van een da in Dedemsvaart. Zou mijn da niet zijn, want hij had het erover dat de ergste vorm van rhino (neurologische variant) al 15 jaar niet in Nederland was voorgekomen. De beste man heeft vast de afgelopen week en de jaren daarvoor omstreeks deze tijd onder een steen gelegen, want de feiten spreken hem tegen.
Wij hebben op stal wel voorzorgsmaatregelen getroffen, maar hier geen paniek. Pensionklanten nemen het allemaal serieus en houden zich er keurig aan. Voorzichtig zijn is goed, aan paniek heb je niks. Maar het zal je maar overkomen. Ik leef dan ook mee met de stalhouders en eigenaren die deze pech hebben.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:23

frangelica schreef:
Als jullie zo nog even door gaan voel ik me stok oud....rij al 30 jaar en klopt idd wat ze zeggen over de pony club was altijd wel erg leuk en gezellie.
Ik zit toch wel een beetje in me rats hoor sorry probeer rustig te blijven.

Dan ben ik nog ouder, ruim 40 jaar tussen de knollen.

Het verschil met vroeger en nu is dat men veel verder van huis/stal wedstrijd rijdt. Vroeger hadden niet veel mensen een trailer en het aantal paarden was ook minder. Vroeger was het nog een elite sport en nu kan bijna iedereen paardrijden of een eigen paard hebben. Dan het aantal starts op een wedstrijd zijn nu veel meer. Vanuit alle delen van het land komen ze naar 1 plek, ja dan kan je er donder op zeggen dat een keer iets uitbreekt op verschillende plekken in het land. 1000 starts is geloof ik op grote concoursen niks. En waar komen al die paarden vandaan??

Er is nu veel meer handel en men rijdt het hele land door. Als er vroeger ergens Rhino was, dan was het meestal maar op 1 plek, soms hoorde je dat er meer plekken waren. Nu zijn er 3 plekken, oosten, noorden en westen. Wat is de connectie van de 3 plekken met elkaar?

Als iedereen geen risico neemt en niet naar andere stallen, wedstrijd terreinen, clinics of wat dan ook, kan het virus veel minder verspreiden. Als een wedstrijd door gaat, ga niet, neem geen risico voor je eigen paard of een paard van een ander op je stal. Blijf thuis en zorg dat het virus buiten jouw stal blijft.

Is er wel een rhino uitbraak, MELD het! Vroeger werden er minder paarden vervoert en bleef het op 1 plek, nu kan het door risico te nemen overal iets uitbreken.
Ik vind het nu enger dan vroeger! Ik heb een drachtige merrie. Niemand mag bij mij op stal komen en ik kom ook niet op andere stallen. Mijn paarden zijn gezond en dat wil ik zo houden! In Limburg is (nog) niks aan de hand, op vele geruchten na dan.

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:32

PhiaBink; je zegt het toch zelf al... geruchten!!!
Wat maakt het uit? Als je in het oosten, noorden of westen zit hb je minder kans dan bijvoorbeeld in het midden??

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:42

De dierenarts in friesland heeft in een interview gezegt dat het virus al ruim 2 maanden heerst op die stal... Ik zeg meldplicht!! Belachelijk dat dit soort belangrijke informatie verborgen gehouden wordt.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:44

De geruchten vind ik echt het vervelendst. Ze komen ergens vandaan, maar je weet niet hoe of wat... De geruchten zijn dat het zelfs al bij ons in de buurt is. Maar ja, nergens een bevestiging te vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:45

o0loveFly0o schreef:
De dierenarts in friesland heeft in een interview gezegt dat het virus al ruim 2 maanden heerst op die stal... Ik zeg meldplicht!! Belachelijk dat dit soort belangrijke informatie verborgen gehouden wordt.

Volgens mij zegt hij dat het 2 maanden geleden is opgedoken. Niet dat het al 2 maanden aan de gang is.
Begin februari waren er 2 verworpen veulens.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:49

Amersfoort schreef:
PhiaBink; je zegt het toch zelf al... geruchten!!!
Wat maakt het uit? Als je in het oosten, noorden of westen zit hb je minder kans dan bijvoorbeeld in het midden??

Lees ff goed. Nu is het vele kilometers van elkaar af. Vroeger was het misschien een paar km van elkaar af.
En nog een keer, lees ff goed!