[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:54

manzano schreef:
Hopelijk heb ik ergens volgende week ook een haygain. Even voor de gebruikers.... Klopt het ook dat hooi er heel lekker van gaat ruiken? Nu het hooi al zo lang gelegen heeft sinds de oogst van vorig jaar is de lekkere geur er een beetje af en wordt het wat muffer. Ze willen het dus amper eten (hoezo verwend). Ik hoop dus heel erg dat het met stomen ook wat aantrekkelijker wordt.

Ja het ruikt heerlijk als het uit de stomer komt. De mijne eten het ook echt graag

manzano

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:46

Super!! Dat geeft hoop. Alleen daarom wil ik die stomer dan al :))

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:20

Ik vraag me af; geeft een neusnetje/pollen netje ook hinder bij een paard? Ik vraag me af of de ademhaling niet belemmerd wordt.

Zou er nog verschil zitten in kwaliteit van het gaas rondom al die pollen neusnetjes?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:25

Saaams schreef:
Ik vraag me af; geeft een neusnetje/pollen netje ook hinder bij een paard? Ik vraag me af of de ademhaling niet belemmerd wordt.

Zou er nog verschil zitten in kwaliteit van het gaas rondom al die pollen neusnetjes?

Dat vraag ik mij inderdaad ook af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 11:38

Saaams schreef:

Bij mijn paard wel. Zeker als het vies wordt het netje. Die heeft er daarom een grote hekel er aan. Als die het ding ziet rent die al weg er voor.

Wanneer ik hem met rijden omdoen gaat die helemaal headbangend de baan door. Voor sommige allergie paarden is het een oplossing maar ik hoor ook heel veel vergelijkbare verhalen als mijn ervaring.

Al de neus al geïrriteerd is dan is een netje erop alleen maar extra irritatie is mijn ervaring.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:34

Saaams schreef:

Ik weet niet in hoeverre hij er last van heeft, maar mijn paard hoor je wel duidelijker ademen wanneer hij een pollennetje draagt. Ik heb er 6 dus ik wissel na iedere keer rijden en was ze dan uit. Op de wei oid draagt hij er geen.
Ik merk overigens ook geen verschil in rijden met wel of niet dragen, maar dat wou ik deze zomer eens uit proberen

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:22

Hier helpt een pollennetje duidelijk wel. Veel minder briezen en proesten tijdens rijden/wandelen/grondwerk.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:59

Ik ben juist blij met het briezen. Dan komt dat wat er zit er in ieder geval ook uit.

Misschien dat het toch per paard verschillend is de ene ervaart hinder van een netje en de ander heeft voordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:01

Saaams schreef:
Ik ben juist blij met het briezen. Dan komt dat wat er zit er in ieder geval ook uit.

Misschien dat het toch per paard verschillend is de ene ervaart hinder van een netje en de ander heeft voordeel.

Bij een paard met allergie ben je daar echt niet blij mee.. Daar zit niks in de longen normaal maar is het echt puur irritatie in de neus waardoor ze briezen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:23

Spenk schreef:
Saaams schreef:

Bij een paard met allergie ben je daar echt niet blij mee.. Daar zit niks in de longen normaal maar is het echt puur irritatie in de neus waardoor ze briezen.

Tuurlijk is het een stukje irritatie.
Maar goed, ik ben me bewust van het feit dat er genoeg zit wat niet goed is.
Maar op t moment dat ze briest, bijv tijdens of na het vernevelen. Komt dat wat er zit aan slijm of snot wel eruit. Wat voor mij een teken is (want ik kan t zien) dat het helder is en dun/waterig genoeg.
Op langer termijn is het natuurlijk niet oke..
maar ga je dat dan oplossen met een pollen netje?

Hier gaan we 15 juni een natuurgeneeskundige/holistische dierenarts. Benieuwd wat daar de resultaten van zijn.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 06:59

Ik heb pollennetjes van equilibrium, heel fijn zijn die. Elke keer na gebruik even onder de kraan. Mijn paard kan dus absoluut niet zonder, gek he. Zonder neusnetje alleen maar extreem wien schuren/proesten en schudden. Met netje een stuk meer rust.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:07

Het is even offtopic, maar er zijn hier veel mensen met een haygain. Ik heb sinds gisteravond de 2000. Heb hem nu voor het eerst aan staan. Via de deksel aan de achterkant ontsnapt er tijdens het stomen wat stoom (en wat condens water in de rand). Klopt dit? Niet enorm veel, een beetje zoals je bij een waterkoker ziet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:42

manzano schreef:
Het is even offtopic, maar er zijn hier veel mensen met een haygain. Ik heb sinds gisteravond de 2000. Heb hem nu voor het eerst aan staan. Via de deksel aan de achterkant ontsnapt er tijdens het stomen wat stoom (en wat condens water in de rand). Klopt dit? Niet enorm veel, een beetje zoals je bij een waterkoker ziet.

Ja dat klopt inderdaad. Ik denk zelfs (maar dat is vooral op basis van boerenverstand :+ ) dat het niet goed zou zijn als er niets zou kunnen ontsnappen omdat er dan teveel (stoom)druk ontstaat.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:10

Ja, ik heb dit ook wel eens. Overigens zitten er aan de onderkant wel gaatjes in om overdruk te voorkomen. Ik heb wel een haygain one, maargoed, principe blijft hetzelfde ‍ :Y)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:32

Ok super. Het leek me ook niet erg, maar in het boekje gaven ze in de errorlijst allerlei punten aan waar geen stoom uit mag komen en wat je dan kan doen, maar niks over het deksel. Dus ik dacht, zal even checken bij wat ervaringsdeskundigen :))

Helaas wordt niet lekker hooi, nog steeds niet lekker van het stomen := had de hoop dat ze iets makkelijker zouden gaan eten.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:40

Goeie vraag, ik vroeg het me dus ook af! Heb gisteren op YouTube wat filmpjes gekeken en toen viel me dat ook op, maar dat hoort er bij dus ;-)

Zetten jullie een deur open als hij aan staat ofzo? Of maakt het niet uit voor je stalklimaat in de schuur?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:22

Martine_Levi schreef:
Goeie vraag, ik vroeg het me dus ook af! Heb gisteren op YouTube wat filmpjes gekeken en toen viel me dat ook op, maar dat hoort er bij dus ;-)

Zetten jullie een deur open als hij aan staat ofzo? Of maakt het niet uit voor je stalklimaat in de schuur?

Ik heb sowieso veel open staan in de stal voor de frisse lucht. Dus van de damp merk ik niks.
Moet wel zeggen dat ik de geur van het gestoomde hooi echt vies vind := doe mij maar lekker fris vers hooi. Gelukkig eten ze het wel.
Nu nog even puzzelen met het wegen, want ik heb een op dieet met afgewogen netten, maar dat vochtige hooi is veel zwaarder.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:14

Kun je het niet afwegen en dan dat afgewogen net stomen? Meerdere tegelijk?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:33

Ik stoom het ook al in een hooinet, vooral omdat ik het er anders het eerste uur nog niet uitkrijg, zo heet is het. In het hooinet zorg ik dat het touw bovenaan lig en dan met een handschoen aan trek ik hem er zo uit. Je moet alleen opletten dat sommige hooinetten wel krimpen door de temperatuur. Ik neem meestal de grote van epplejeck eigen merk, die krimpen iets maar blijven dat groot genoeg voor wat ik nodig heb.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:16

Nou voorlopig vinden ze het gestoomde hooi niet lekker. Dus over de hoeveelheid hoef ik me niet zo'n zorgen te maken :=

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:29

Spenk schreef:
Saaams schreef:

Zeker kan er met een allergie wat in de longen zitten die van mij zat helemaal vol slijm en reageert nauwelijks op stof en juist hele hoge allergie waarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:49

Een paard dat de hele dag van irritatie jeuk en pijn loopt te briezen daarbij ben je echt niet blij dat hij briest hoor. Natuurlijk kan er wat in de longen zitten maar bij veel paarden met pollenallergie is dat juist niet het geval :)

Net als bij headshakers die ook kunnen reageren op pollen. Longen zijn dan vaak schoon. Als je paard vol slijm zit is het wat anders maar dat zitten veel met pollenallergie niet dus dan spreek je over heel wat anders.

Maar ik gok dat mensen die blij zijn met briezen (met schone longen uiteraard!) ook nog niet meegemaakt hebben dat een paard zijn hoofd zowat kapot slaat van irritatie door het briezen... Dan heb je het niet over een beetje briezen maar een keer of 30 per minuut.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:09

https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/a ... ine-haler/

Heeft iemand ervaring hiermee?
Mijn paard is gediagnosticeerd met Equine astma en een gigantische mijtenallergie.
Ik heb hem behandeld met de flexineb welke ik 8 weken heb gehuurd. Wordt een duur grapje als ik die nog langer ga huren. Tevens ben ik nu bezig met een desensibilisatiekuur tegen de mijten.
Nu met dit warme weer is het echt niet leuk om hem zo te zien pompen en hoesten. Mijn hart breekt als ik hem zo zie staan.
Ik heb wat rondgezocht op internet voor een alternatief voor de flexineb. En kwam hierbij uit.

Ook heb ik gekeken naar de vernevelaar van Arvem. Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:23

Vinny12511 schreef:
https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/a ... ine-haler/

Heeft iemand ervaring hiermee?
Mijn paard is gediagnosticeerd met Equine astma en een gigantische mijtenallergie.
Ik heb hem behandeld met de flexineb welke ik 8 weken heb gehuurd. Wordt een duur grapje als ik die nog langer ga huren. Tevens ben ik nu bezig met een desensibilisatiekuur tegen de mijten.
Nu met dit warme weer is het echt niet leuk om hem zo te zien pompen en hoesten. Mijn hart breekt als ik hem zo zie staan.
Ik heb wat rondgezocht op internet voor een alternatief voor de flexineb. En kwam hierbij uit.

Ook heb ik gekeken naar de vernevelaar van Arvem. Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt.

Nadeel vn dat ding, je bent altijd de medicijnen vd dierenarts nodig.je kunt niet met alleen zoutoplossing inhaleren.

Ik heb een tijdje geleden deze gekocht.

Afbeelding

Ik had eerst een nog simpelere maar die kon maal 8ml zoutoplossing inhaleren.
Deze kan flink wat meer wat im handig vind.
Tevens kan ik eventueel medicatie ermee inhaleren

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:57

Dank voor je reactie.
Die jij hebt lijkt me dezelfde als de Arvem.
Is die fijn, ook met schoonmaken?