[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:25

Mopske08 schreef:
@ ellepel: wat zijn die zwarte wondjes en hoe kun je ze best verzorgen? Bij ons staat een fjord die vol staat met zulke plekken ?

ik smeer dergelijke plekjes in met helosan , gewoon te krijgen bij de meeste ruitersportzaken en helpt goed, werkt ontsmettend en verzorgend,
hier zijn nijdige plekjes op het hoofd, van die zwarte plekjes tot vervelende schaafplekjes en erger met twee dagen helemaal rustig en goed op weg om weg te trekken

ik mis mijn dames ;( ;) zo erg is het ook weer niet , maar ik mis ze wel ...maar ja, tis voor het goede doel
volgend jaar twee gezonde mama's met gezonde kinders

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:41

Karennnn schreef:
Ik ben nieuw hier, dus heb niet echt gevolgd, heb ook geen paard met zomerexceem, maar misschien wel een interessant gespreksonderwerp.

Even horen of jullie er al iets over gehoord hebben.
Er zou een nieuw, heel simpel middeltje zijn tegen zomerexceem. Het zou gaan over een magneetje dat je aan het halster bevestigt welke tegen de nek moet aanliggen en het jeuken tegenhoudt. Bij de plaatselijke ruitershop waren er 3 testmagneetjes en deze bleken op alledrie de geteste paarden te werken. Momenteel zou er een cijfer zijn van 8/10 paarden die met het magneetje niet meer schuren.
Dat zou wel een echte doorbraak zijn, volgens mij... Want zomerexceem houdt veel mensen tegen om paard te kopen door de hoeveelheid werk ed. Als je het kan oplossen met een simpel magneetje aan het halster maakt het eigenlijk niets uit...
Het werkt wel alleen voor de manen, dus niet voor de staart... Ik weet ook niet juist hoe lang zo'n magneetje meegaat.

zou heel goed kunnen hoor,voor mensen heb je al veel langer een hanger met een magneet of zo'n armband.
hier staat wel duidelijke info over de werking van magneet.
http://www.iemagic.nl/index_bestanden/Page336.htm

maar is dat iets wat al uitvoerig getest is bij paarden dat het echt wel kan??

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:23

ellepel schreef:
kodyy:
ik heb een oude soft mesh combo, een van 4 jaar oud,maar ik vind de stof best dun, die scheurt vrij snel.
ook is de hals ervan vrij kort( mijn model wel)
Afbeelding
als ik je mag aanraden?
neem een andere deken,een die sterkere stof heeft en een lange hals.
de dekens van QHP zijn heel goed,stalgenoten van me hebben die ook
al is die van mij natuurlijk 4 jaar oud en misschien dat de deken van nu betere kwaliteit is?

Okee super bedankt ik zie er toch maar van af scheelt weer een miskoop :Y)
ik ga dan nog wel even kijken naar een QHP deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:27

ik weet zelf dat die soft mesh combo gewoon echt dunne stof is.
zijn best veel goede dekens te koop hoor.
ligt een beetje aan wat je uit wilt/kunt geven aan een deken.

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:42

en als je met geld wil smijten raad ik de snuggy hoods eczeemdeken aan,
nog steeds mijn favoriet, volgend jaar een tweede erbij, maar dan in het beige/wittig voor de hete weken

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:47

Die gaan dan weer boven mijn budget, ik zag dat
die wel rond de 150 euro zaten
ik dacht meer rond de 80 euro :o

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:54

De zadelmaker heeft van de week de gaten in mijn deken weer gestopt en de stukken die ik had omgeslagen wat beter vastgenaaid. Nu blijft de deken helemaal mooi liggen *\o/*
Geen poep meer op zijn billen, ook niet in de deken en ik hoef hem niet meer recht te leggen. Paard schuurt ook nog steeds niet, dus het gaat allemaal super hier!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:17

ellepel schreef:
zou heel goed kunnen hoor,voor mensen heb je al veel langer een hanger met een magneet of zo'n armband.
hier staat wel duidelijke info over de werking van magneet.
http://www.iemagic.nl/index_bestanden/Page336.htm

maar is dat iets wat al uitvoerig getest is bij paarden dat het echt wel kan??

de onderzoeken naar de werking van de magneet op paarden zijn nu afgerond en positief bevonden. De eerste proefversies liggen nu in de ruitershop hier in België. En bij succes komt er binnenkort een collectie van binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:26

nou ben wel benieuwd, staat er ook ergens op internet iets van een verslag daarvan dan?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:31

Hier op Bokt was ook ergens een post over een onderzoek dat de eiwitten van het speeksel van die ZE-mugjes hadden 'gescheiden', en daar zou ook een therapie op komen, weet iemand wat ik bedoel?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:06

ellepel schreef:
nou ben wel benieuwd, staat er ook ergens op internet iets van een verslag daarvan dan?

ben ik ook benieuwd naar

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:13

Myour schreef:
Hier op Bokt was ook ergens een post over een onderzoek dat de eiwitten van het speeksel van die ZE-mugjes hadden 'gescheiden', en daar zou ook een therapie op komen, weet iemand wat ik bedoel?

universiteit van bristol heeft de eiwitten idd geidentificeerd
een therapie daaruitvolgend zal nog wel eventjes gaan duren denk ik

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:16

Dat is nou echt een onderzoek waar ik veel vertrouwen in heb, ben benieuwd hoe lang alles nog gaat duren :)

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:19

opisop_shop schreef:
Ik zal trouwens volgende week weer even hondenantivlo halen en dat bij wisse gebruiken, kijken of het effect heeft.
Vorige keer zag ik niet echt effect, maar wie weet nu hij meer jeuk en meer muggen heeft wel?

Nog iemand anders tips voor het knippen trouwens?

bij die van mij werkt het super, om de 5 weken doe ik het in zijn manen en staart. hij heeft tot nu toe geen een keer geschuurt :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:16

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar dat onderzoek en het magneetje.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:57

Nou, vanmiddag hier werden alle paarden knetter van de dazen. In de tijd dat ik met m'n pony bezig was (2 uur) is ze gelukkig maar 1x gestoken. Manen gaan weer super, en haar staart mag ik helemaal al niet meer aan zitten, dus de drainage doet zijn werk weer super :D

Mijn pony was de enige van het hele spul wat rustig stond te grazen, door haar eczeemdeken.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:28

ja dat is wel weer een voordeel van de deken heh!

Vandaag Shanti lekker gewassen, haar staart en manen met Efrata, en voor de rest alleen afgespoeld met water. Ze stond echt te genieten. Daarna weer flink met alle zalfjes en smeerseltjes in de weer.

Je hebt toch ook van die antivliegendingen voor koeien die ze wel eens in de manen of staart van paarden knopen, kent iemand hier de werking van?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:49

hierbij eindelijk de beloofde foto's van Shanti haar plekjes/bultjes in het gezicht.

Afbeelding

Afbeelding

Als je op de link klinkt bij mijn onderschrift kun je zien hoe snel ze zijn opgekomen, die foto's zijn van vorige week nl.

Hier en daar zijn het kale plekjes, maar de meeste zijn echt verdikt!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:03

Nou heb ik het bewijs, die bultjes komen van dazen steken!
Pony is gestoken door een daas, dat word meteen een fikse harde bult, even later zijn de haren er zo af (door het gejeuk) en dan ontstaan dikke bulten die zwart aantonen omdat er geen haar meer opzit.

Denk dat je er goed aandoet, een vliegennetje voor te doen. Of iets anders waardoor dazen er niet meer bijkunnen. Desalniettemin steken de dazen m'n pony als ze echt willen door d'r eczeemdeken heen hoor.

Overigens, mijn pony haar huid barst aan alle kanten op haar hoofd, zo droog is het. Ze drinkt voldoende, dus is niet specifiek uitgedroogd, maar die plekken staan continue bloot aan de zon, en het barst gewoon. Heb haar helemaal ingesmeerd met vaseline om zo de huid wat soepel te houden rondom ogen, mond en lippen. Het is echt een ramp hóór. En dat is niet eens van eczeem!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:52

je bedoeld dezelfde bultejs als Shanti heeft? Ze draagt een vliegenkap!!!! (een harde en die komt iets van de huid af, dus daar kunnen ze niet doorheen prikken denk ik)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:53

Pride eheft ook wat van die oogplekjes, weinig bultjes wel op 2 plaatsen een kortje ipv een plekje zonder haar.

Ik heb nu sinds 2 dagen een vliegenkap om (geen echte boett ofzo, gewoon een simpele) en ik smeer het in met Levertraanzalf...
Vorig jaar had ze dit niet, stom...

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:53

CarolShadow schreef:
Heb haar helemaal ingesmeerd met vaseline om zo de huid wat soepel te houden rondom ogen, mond en lippen. Het is echt een ramp hóór. En dat is niet eens van eczeem!

oei kijk je uit met de zon!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:19

Hier was het vandaag gelukkig relatief rustig qua dazen enz.
Had gisterenmiddag de dekens afgedaan om te wassen/naaien en was rond 1uur bij de paarden om ze op te doen. Ze stonden lekker te suffen in de schaduw en de staarten zwaaiden heel mild heen en weer, verder niets bijzonders. Zoals ik kon zien was de jeuk ook niet erger geworen door 1 nachtje zonder deken. Met Wisse's plekjes bij zijn hoofd gaat het super, die zijn allang weer dicht. Maar zijn staart blijft nog steeds slecht. Zal morgen even foto's maken van zijn staartwortel, dan is het een week geleden dat hij die op de trailer heeft staan schuren, kan ik even toen en nu foto plaatsen.
Zie zelf echt nog geen vooruitgang :(

Ik ben in het dazentopic aan het meelezen en wil eigenlijk zelf een dazenval bouwen :D
Iemand hier er al ervaring mee?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:55

De stipjes op het hoofd, lijkt veel op wat de andere ook al hadden hier.
Afbeelding

Close up links
http://i645.photobucket.com/albums/uu17 ... CF1762.jpg
Close up rechts
http://i645.photobucket.com/albums/uu17 ... CF1763.jpg
Ja sorry van de flits meissie maar anders is het niet te zien op de foto, (volgens mij keek ze er scheel van)

Merrie heeft dus vorige week 1 keer zonder hoofdnet buitengestaan en is idd lekgeprikt door de dazen. De bulten zijn weg maar dit is er dus van over denk ik.

En als laatste toegift *trots* de manen...
Afbeelding

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:52

piepkleine donkere bolletjes kunnen ook jonge teken zijn, nymfen, op zwarte huid lijkt het vaak of er net een restje van een korstje zit, ze worden lang niet zo groot als de volwassen teek, als je pas ontwormd hebt gaan ze vaak gewoon dood en drogen ze in, met goede loep en een fijne pincet is het nog lastig genoeg om ze eruit te krijgen.

het wordt ook weer de tijd dat oogstmijten weer op pad gaan. die bijten in alles wat ze tegenkomen, ook een 8 potig beestje, maar deze zit niet echt vast, zoals een teek.

beide kunnen onder een vliegenmasker kruipen, de paarden pikken ze gewoon op uit het gras of lage struiken.