[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:19

Coentjuh schreef:
Wie heeft toevallig dit masker van Horze? Is deze iets te kort bij de neus voor mijn headshaker of valt het mee? Hoe vallen de maten?

Afbeelding

djoeka

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:36

Ik was even benieuwd hoe het met jullie shaekers gaat..sommige hebben nog goed last lees ik.

Die van ons begon er mee rond maart/april en het heeft zeker een paar maanden geduurd. Het meeste last had hij als die witte pluizen door de lucht vlogen. Hij had ook niet overal last, maar als hij er last van had was het goed raak.
Gelukkig was het na een paar maanden helemaal weg.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:55

@mebianca: Ik had het eerst zonder neusriem uitgeprobeerd, daarna ongeveer tegelijkertijd de andere 3 (al had ik natuurlijk geen invloed op minder zonneschijn :P ).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:57

Coentjuh, ik heb een vergelijkbaar model van Cashel (maat paard) en die valt heel mooi ruim over de neus, veel langer dan die op jouw foto.
Bovendien is die UV-werend. Bevalt erg goed!

Die op de foto is tekort om pollen tegen te houden, de neus is immers helemaal vrij!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:21

Ja maar zou het ook niet aan het pas-paard liggen op de foto. Misschien valt ie qua maat weer anders?!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:00

Geen idee, maar ik weet in elk geval dat de Cashels wel mooi passen. ;)

Die zijn wel duurder dan de meeste andere, dus daarin kan het prijsverschil dan ook zitten.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:46

Zijn er nu bepaalde pollen in de lucht? Amor heeft precies weer een beetje last...:s

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:29

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:12

Ik ben wel van België, ik ga eens moeten zoeken of er ook zoiets bestaat voor het belgenland :).
Nu heb ik wel gehoord dat hij de laatste tijd appels heeft gekregen (we staan met een hele groep paarden op een wei en zorgen voor elkaars paardjes een beetje) en ik had hier op dit forum ook eens gelezen dat appels ook een reactie kunnen opwekken??? In ieder geval ik ga vragen of ze geen appels meer willen geven voor ik aan zijn behandeling begin...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:35

alstublieft :D
http://www.weeronline.nl/Europa/Hooikoorts-Belgie/131

voor België is er ook eentje.

ja wat appels betreft kunnen die een kruisreactie geven.

Citaat:
Een bekende associatie tussen voedselallergie (OAS) en luchtwegallergie is het
“Para-berk syndroom” waarbij de klachten ontstaan door het eten van appel en/of hazelnoten bij mensen met een bomenstuifmeelallergie.
Geschat wordt dat ongeveer 60-70% van alle berkenstuifmeelallergische mensen een OAS heeft.

De basis van dit fenomeen vormt het feit dat het menselijk IgE afweereiwit nauwkeurig een allergeeneiwit kan herkennen.
Maar die nauwkeurigheid heeft zijn grenzen.
Het IgE molecuul herkent namelijk niet het hele allergene deeltje maar slechts een stukje ervan.

We noemen dat stukje eiwit-allergeen een epitoop.

Een epitoop is opgebouwd uit enkele aminozuren (dit zijn de basisbouwstenen van eiwitten).
Nu kan het zijn dat er vrijwel gelijke epitopen kunnen voorkomen in verschillende allergenen, vooral bij allergenen die op een of andere manier nauw verwant zijn.

Dit worden homologe epitopen genoemd.

Een belangrijk allergeen deeltje van het berkenstuifmeel bijvoorbeeld is het epitoop Bet V1.
De vorm, de structuur en de biologische eigenschappen van dit deeltje komen sterk overeen met een belangrijk epitoop van de appel (Mal D1) en een belangrijk epitoop van de hazelnoot (Cor A1).

De epitopen van deze 3 allergenen lijken dus dermate sterk op elkaar dat het IgE afweereiwit van de hooikoortspatiënt, dat oorspronkelijk was gericht tegen Bet V1, ook de beide andere epitopen kan herkennen en aanpakken.

Naast de homologie is in dit geval ook de botanische verwantschap tussen deze allergene deeltjes begrijpelijk: appels en hazelnoten zijn boomvruchten uit de botanische familie van de Berk-achtigen.
Een patiënt met hooikoorts in het voorjaar kan op die manier OAS klachten krijgen door het eten van een appel of een hazelnoot

en het hele artikel:
http://www.allergologie.nl/Kruisreactie ... lergie.htm

nou is dit dus bij mensen,maar bij dieren kan het dus ook

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:39

merci, blijkbaar zijn er toch wel wat pollen in de lucht! Nu zijn het vooral de brandnetel en bijvoet...
Nu ik ga in ieder geval voor zorgen dat die geen appels meer binnenkrijgt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:44

mijn paard heeft bij de vorige eigenaar zijn hele leven elke dag 1 appel gehad, en nu bij mij eet hij geen appels meer
hij ruikt eraan en draait zijn hoofd weg
heel soms neemt hij 1 hapje maar vaak laat hij deze ook uit zijn mond vallen.

hij geeft zelf aan waar hij niet tegen kan.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:26

ik denk niet dat amor zijn eten gaat laten staan, ik denk dat die alles zou eten :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:29

appie eet ook rustig wortels en appels hoor :j

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:51

en vandaag schudde amor dan weer niet...af en toe zijn knikje maar daar bleef het bij...mmm toch even afwachten en die appels verbannen :)

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:21

ik meld me ff, amigo het manege paarje waar ik dol op ben <3, schud ook sinds kort heel erg... ik had er een topic over gemaakt met de vraag wat het kon zijn, en iemand wees me op dit topic...
info:
alleen buiten, en binnen als het stofffig is, proesten, en hoesten, maar geen knikken.
buiten was het pas egt niet normaa, in stap ging het nog wel met af en toe een knikje, maar in draf was de concentrati weg... 5 keer op nieuw aan moeten springen voordat ie in de goede galop zat en goed geschakelt in galop en geen knikken meer...
terug in draf en hem goed bezig gehouden, maar tog blijven knikken niet leuk meer...
veel mensen er naar laten kijken, en di zijden allemaal, het is vast pollen alergie...
alleen kan dat het bijna niet zijn, want ik heb er bij eeen klein beetje pollen in de lugt al door, omdat ik er ook alergies voor ben, en die dag was er niks...
hij is snel kreupel als je springt of te kort met hem draait...
balkjes lopen gaat goed.

de eigenaren willen geen dierenarts laten komen, omdat ht best meevalt, maar het is heel irritant als je erop zit... ik heb een foto van die dag toen ie ff klaar was met schudden, het was toen wel heel zonnig...

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:23

Afbeelding
hier de foto...

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:44

hmmm....toch te snel geroepen dat het "over" was voor dit seizoen..Nu een paar keer zonder neusnetje gereden en naast de fiets gehad, maar flink flapperen met de lippen wat ik mooi kon zien met fietsen en in het bos in 1e instantie wat korte knikjes. Vrijdag toch ook weer jeuk aan haar neus steeds en korte knikken dus neusnetje weer omgedaan en beter. Ze kan dus toch nog niet zonder. Wél ook veel last van kleine mugjes en vliegjes op het moment.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:02

Ik heb geen idee of ik een headshaker op proef heb,het zou ook wat anders kunnen zijn.
Vertel verder nog niks, in het filmpje staat iets aan info, maar wil eerst jullie graag horen.

Hier een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=kDSlH2i1O8g

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:12

ik heb nog iets ondekt, we hebben twee delen op stal een donker deel en een licht deel, maar in het donkere deel gaat ie zechmaar knikken en een soort slikke, en in het lichte deel is het minder... is dat ook informatie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:54

linda, de foto kan vertekenen maar ik zie een paard wat met een behoorlijk holle rug loopt.
rugproblemen kunnen ook schudden veroorzaken.
sxchud hij ook aan de lange teugel?

als een paard op stal ook knikt is het geen pollenallergie,maar zal er medisch iets anders aan de hand zijn en zal er toch echt een veearts naar moeten kijken,wie weet heeft het last van de ogen ofzo.
dus helaas kunnen we je hier niet helpen, de veearts waarschijnlijk wel.

linda_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:10

bij de lange teugel als ie helemaal ontspanne is is het minder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:45

tja,dat zegt al genoeg denk ik.

kan komen doordfat je eigen rijstijl misschien niet goed is,altijd handig om dan iemand naar je te laten kijken die echt goed verstand heeft van paardrijden.
je paard kan vastzitten, een keer een fysiotherapeut ofzo er bij om dat te laten nakijken?

maureen, momenteel zitten er veel eikels aan de eikebomen en dan schud ap ook altijd,maar nu gaat het eigenlijk nog goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:53

renate85 schreef:
Ik heb geen idee of ik een headshaker op proef heb,het zou ook wat anders kunnen zijn.
Vertel verder nog niks, in het filmpje staat iets aan info, maar wil eerst jullie graag horen.

Hier een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=kDSlH2i1O8g

ik zou dit paard laten nakijken, behalve dat hij schud loopt hij niet lekker.
zijn voorbenen zet hij kort weg dat ik denk dat hij in elk geval in de schouderpartij flink vast zit en dan ook logischerwijs in de rug.
je ziet ook heel duidelijk op het filmpje dat hij zijn staart scheef houdt,dus bekken geeft misschien ook problemen.

trouwens wat leuk dat jij connor gekocht hebt!
hij is wel knap he :D :D

ik heb appie net laten behandelen door een fysio en hij zat van voor tot achter helemaal vast en had diverse problemen :o
ik schaam me ook rot dat ik het bij hem best ver heb laten komen.
maar het is wel heel toevallig dat hij sindsdien niet meer erg schud.
af en toe een knikje in de wei,maar onder het zadel gaat het prima.

ik heb deze er bij gehad:
http://www.paardenmassagedrenthe.nl/ind ... 1&Itemid=5

hele nette prijs en ik ben super tevreden :)

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:33

Mijn verzorgpony (tinker) heeft hier ook erg last van. Ik heb me al rot gezocht op internet om er achter te komen wat het nou eigenlijk is. Ik kwam toen idd uit bij: Headshaking syndrome. Als we buiten rijden schud ze met haar hoofd, en als we in de bak gaan rijden.. Gebeurt het ook. Maar dan zo erg, dat heel je handen er van open gaan. Alleen als we een tijdje aan het rijden zijn in de bak, en ze gaat zich ontspannen en is het helemaal weg. Onderweg, als we naar huis lopen heeft ze er ook geen last meer van.

Heeft iemand een idee of het toch dit syndroom is?
En weet iemand wat ik er tegen kan doen?

Lieeefs.