Coentjuh schreef:Wie heeft toevallig dit masker van Horze? Is deze iets te kort bij de neus voor mijn headshaker of valt het mee? Hoe vallen de maten?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Een bekende associatie tussen voedselallergie (OAS) en luchtwegallergie is het
“Para-berk syndroom” waarbij de klachten ontstaan door het eten van appel en/of hazelnoten bij mensen met een bomenstuifmeelallergie.
Geschat wordt dat ongeveer 60-70% van alle berkenstuifmeelallergische mensen een OAS heeft.
De basis van dit fenomeen vormt het feit dat het menselijk IgE afweereiwit nauwkeurig een allergeeneiwit kan herkennen.
Maar die nauwkeurigheid heeft zijn grenzen.
Het IgE molecuul herkent namelijk niet het hele allergene deeltje maar slechts een stukje ervan.
We noemen dat stukje eiwit-allergeen een epitoop.
Een epitoop is opgebouwd uit enkele aminozuren (dit zijn de basisbouwstenen van eiwitten).
Nu kan het zijn dat er vrijwel gelijke epitopen kunnen voorkomen in verschillende allergenen, vooral bij allergenen die op een of andere manier nauw verwant zijn.
Dit worden homologe epitopen genoemd.
Een belangrijk allergeen deeltje van het berkenstuifmeel bijvoorbeeld is het epitoop Bet V1.
De vorm, de structuur en de biologische eigenschappen van dit deeltje komen sterk overeen met een belangrijk epitoop van de appel (Mal D1) en een belangrijk epitoop van de hazelnoot (Cor A1).
De epitopen van deze 3 allergenen lijken dus dermate sterk op elkaar dat het IgE afweereiwit van de hooikoortspatiënt, dat oorspronkelijk was gericht tegen Bet V1, ook de beide andere epitopen kan herkennen en aanpakken.
Naast de homologie is in dit geval ook de botanische verwantschap tussen deze allergene deeltjes begrijpelijk: appels en hazelnoten zijn boomvruchten uit de botanische familie van de Berk-achtigen.
Een patiënt met hooikoorts in het voorjaar kan op die manier OAS klachten krijgen door het eten van een appel of een hazelnoot
renate85 schreef:Ik heb geen idee of ik een headshaker op proef heb,het zou ook wat anders kunnen zijn.
Vertel verder nog niks, in het filmpje staat iets aan info, maar wil eerst jullie graag horen.
Hier een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=kDSlH2i1O8g