[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 15:15

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:30

Afbeelding
Zo loopt django erbij op het moment arm dier :(:)
Helaas heeft hij z'n Rambo deken gesloopt.
Bij deze deken heeft hij elke keer de ruimte om achter de oren te schuren.
Ik hoop dat het nu een beetje goed blijft gaan.

Zijn er nog mensen hier die hippo-eczema gebruiken?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:36

Zojuist weer een andere eczeemdeken gepast hier.. En ik vraag me af of deze wel goed zit, over het algemeen lijkt hij op het lichaam net aan te passen, alleen ze heeft een mega speknek en ik kan aan de bovenkant er gewoon net aan 2 vingers tussen krijgen, het lijkt daar wel erg strak te zitten en denk niet dat dat zo hoort?
Hierbij 2 foto's
Afbeelding

En dit is waar de deken stopt bij het hoofd
Afbeelding

Vraag me af of er ooit iets perfect passends gevonden gaat worden :')

Safiera

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:40

Maatje groter? Bij de hals (en manen!) zit het vrij krap idd... Of een model voor friezen/brede paarden?
Maar geloof dat maat groter op het lijf ook nog wel zou passen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:40

Het gat in de markt, de perfecte eczeemdeken :D
De Shires deken bevalt hier tot nu toe het beste, alleen zou er eigenlijk een hoofdkap bij moeten zitten die je eraan vast kan maken want alle hoofdkappen weet mijn paard los te krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:00

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:24

terpentijn schreef:
Heeft er (al) iemand ervaring met de Fibra Paardencreme (http://www.fibra-paardencreme.nl)?

Ik heb daar ervaring mee! Ik ben zeer tevreden, ook gebruik ik het voer daarvan :)

Jans010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:08

Jans010 schreef:
Misschien een gekke vraag maar heeft iemand wel eens acupunctuur ingezet bij zomereczeem ?
Of het nu kruiden, zware medicijnen of wat dan ook is. Dit is weer eens een andere invalshoek.
Een kennis van mij heeft het voor haar honden ingezet waarbij niets meer hielp en ze heeft onwijs goede resultaten. Waren weliswaar andere klachten als zomereczeem maar het schoot me zo te binnen.

Niemand ervaring ?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:22

Safiera schreef:
Maatje groter? Bij de hals (en manen!) zit het vrij krap idd... Of een model voor friezen/brede paarden?
Maar geloof dat maat groter op het lijf ook nog wel zou passen.

Hihi ben al van maat 165 naar 185 gegaan, lastig dat alles ook weer anders zit.. Maar ik ga toch maar voor iets anders, want lijkt me gewoon niet comfortabel zitten. Weet niet of een maat groter qua nek dan wel beter zit, zal de reactie van de desbetreffende webshop maar even afwachten. Arme paard moet nog maar even op zijn 'blootje' rond helaas.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:09

Oké het is waarschijnlijk al eens gevraagd maar kan het niet direct vinden.... Mijn pony heeft zomereczeem en nu had ik ergens gelezen dat een sobere voeding hierbij kan helpen? Het is wel vrij goed onder controle met een deken en insmeren maar wil alles wat maar iets kan helpen doen :)
Nu krijgt hij bietenpulp met daarin een beetje granenmengeling. Maar in bietenpulp zitten volgens mij suikers en mijn logica zegt mij dat dit dan misschien niet de beste keuze is? Wat geven jullie je paarden te eten?
Hij moet niet teveel energie binnen krijgen want wordt alleen recreatief gereden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:12

Voor mij zou de perfecte deken een rsih zijn met een hals van een boett er aan.
:j

Even over die eczeemplekken op het hoofd nog.
Appie heeft het nu zo

Afbeelding

Afbeelding

En de plek naast zijn oog,
Vorige week.
Afbeelding
En nu

Afbeelding
Niks er op gesmeerd, heelt vanzwlf wel weer.
Maak volgende week wel fotos weer van de plekken bij zijn voorpluk.

Voor de mensen die vragen om smeersels.
Tegen de jeuk sweet itch vab sectolin,en bij open plekjes zinkzalf van zwitsal

Fieah, dieetmix van subli!
Ik geef het al jaren, en ik ben er heel teveden over

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:29

Morgen kom de Dierenarts :(
Ik kan amper hem vangen zoveel pijn en last ervan, :(

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:51

Ann_Pam schreef:
Hihi ben al van maat 165 naar 185 gegaan, lastig dat alles ook weer anders zit.. Maar ik ga toch maar voor iets anders, want lijkt me gewoon niet comfortabel zitten. Weet niet of een maat groter qua nek dan wel beter zit, zal de reactie van de desbetreffende webshop maar even afwachten. Arme paard moet nog maar even op zijn 'blootje' rond helaas.

Hoe groot is je fjord? Dat die in maat 165 past geloof ik niks van!
Heeft hij normaal met dekens echt 165?

De pyjama modellen van eczeemdekens vallen meestal een maat kleiner is mijn ervaring.
Deze deken past op het lijf goed, alleen is hij qua hals krap. Maar misschien vertekent dat ook deels door de manen van je paard omdat die rechtop staan. Daar is eigenlijk geen enkele deken op berekend.
Ik geloof ook best dat deze heer (of dame?) een flink gespierde nek heeft hoor.

De enige deken waar mijn ruin (met flinke nek en manen rechtop) ruim in past is de vliegendeken met afneembare hals van GPD (goedkopepaardedekens.nl). Ik geloof dat dat model vergelijkbaar is met dat van QHP. Gelukkig heeft onze eczeem-merrie niet zo'n hals. GPD heeft wel een eczeemdeken voor friezen, misschien heeft die meer hals?

Onze pony van 1,32 (en niet erg breed gebouwd) heeft Pagony eczeemdeken maat 175.
Pony van 1,40 draagt van normale dekens 185, dus als die een eczeemdeken moest zou ik misschien ook wel aan de 195 komen :=

Fieah: waarom krijgt hij bietenpulp en granen?
Vaak reageren paarden met zomereczeem op gras; weidegang beperken of schrappen kan de jeuk verminderen. Ook meer beweging kan helpen. Is je paard goed op gewicht? Overgewicht geeft ook meer kas op jeuk.

In bietenpulp zit niet heel veel suiker meer, de pulp is juist het product dat overblijft na het winnen van suiker uit bieten. Bietenpulp is relatief veel ruwe celstof. Van grotere hoeveelheden komen paarden aan, kleine beetjes kunnen niet veel kwaad.

Voer je ook iets voor de vitaminen en mineralen?

Zelf voer ik (nagenoeg) graanvrij; om de hoeveelheid zetmeel te beperken. Maar dat is ook oa omdat onze eczeempony ook andere allergieën geeft, en onze andere pony's worden snel dik en er heeft er een cushing/insulineresistentie.

Onze pony's krijgen voordroog gemengd met stro en staan op een paddock waar nauwelijks gras staat.

Verder de vitamine- en mineralenbrok van Lexa (TopMineral of KräuterMineral). Met los daar bij extra magnesium en omega-olie. Om het lekkerder te maken 2 handjes Dieetmix (Subli) er doorheen -want eczeempony is ook nog een kieskeurige eter- en om de voerbak wat voller te maken nog een ruime hand DailyPlus (Pavo) er bij. Deze mix krijgen ze 1x per dag.

ellepel: Die plekken heeft onze pony precies zo. De deken die ik van je overgenomen heb past trouwens erg mooi! Voor de veiligheid ga ik wel stukken op de bovenbenen iets inkorten, ben bang dat ze er anders op gaat staan na het rollen.

Ik smeer uiercrème of hypoallergene bodylotion. En op wondjes Vetramil.

Helaas heeft pony toch wat jeuk en geschuurd bij haar voorpluk en begin hals. Denk dat de hoofdkap met nekstuk een paar keer af heeft gelegen.

MachoPolo: oei, dat klinkt naar, hopelijk kan de da wat betekenen!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:17

Ik hoop het het ook, ik wil veral weten waar die bulte vandaan komt, hij heeft de laatste maanden nooit zo gedaan aanvallen en niet laten vangen enz.. terwijl mijn gevoel zeg dat hij geen exzeem heeft maar iets anders,

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:24

MachoPablo schreef:
Ik hoop het het ook, ik wil veral weten waar die bulte vandaan komt, hij heeft de laatste maanden nooit zo gedaan aanvallen en niet laten vangen enz.. terwijl mijn gevoel zeg dat hij geen exzeem heeft maar iets anders,

Staat ie toevallig sinds kort in een andere wei? Ander voer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:37

Safiera, fijn!
, ja de zijkanten zijn best lang he.
Heb bij appie dus ook omgezoomd.

Grappig dat jij ook lexa geeft :D
Ik ben er sinds gisteren mee begonnen, alleen geef ik de western amino.
Ik heb die gekozen omdat het voor de spieren erg goed is en appie met zijn 24 jaar daarvoor wel wat ondersteuning kan gebruiken, ben heel benieuwd of ik ook verschil ga merken :j .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:41

ellepel schreef:
Voor mij zou de perfecte deken een rsih zijn met een hals van een boett er aan.
:j

Even over die eczeemplekken op het hoofd nog.
Appie heeft het nu zo

[ [url=m/vW3FKN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BDC3pK.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de plek naast zijn oog,
Vorige week.
[ [url=m/pJ2IGf.jpg]Afbeelding[/url] ]
En nu

[ [url=m/GWJG0J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Niks er op gesmeerd, heelt vanzwlf wel weer.
Maak volgende week wel fotos weer van de plekken bij zijn voorpluk.

Voor de mensen die vragen om smeersels.
Tegen de jeuk sweet itch vab sectolin,en bij open plekjes zinkzalf van zwitsal

Fieah, dieetmix van subli!
Ik geef het al jaren, en ik ben er heel teveden over

Mijne heeft dit jaar ook voor t eerst zulke plekken, maar dan boven zn neus. Twijfel nog of t schimmel is, omdat t ook niet jeukt. Maar appie heeft exact t zelfde.

Ga denk ik nog een imaverol proberen, maar bij appie gaat t gewoon weg?
Weet je ook hoe t ontstaat?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:41

Hy staat sins 3 weken idd op mijn eigen plekje waar niet normaal hoeveelheid dazen zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:49

Ja,maar dat is bij appie zo omdat het elk jaar zo is.
Als je twijfelt beter wel behandelen tegen schimmel.

En ik mag het niet zeggen,maar wat bij niet al te grote schimmelplekken ook wel kan helpen is
Terbinafine creme, dit koop je voor 5 euro bij de apotheek.
Gewoon zeggen dat je wat voor je voetschimmel wil kopen
Is voor voetschimmel bij mensen,maar heb in het verleden wel gezien dat het bij paarden ook helpt :j
Maar dan wel zeker weten dat het op schimmel gaat

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:51

terpentijn schreef:
Ben zéér ingenomen met de jeukstillende en wondhelende eigenschappen van de pot Fibra Anti Itch zalf.
Shetmerrie Barbie (met ZE) heeft een dag of 5 zónder dekentje gestaan, want eerste deken was aan flarden geschuurd (of gescheurd, door maatje Bartje), en bestelde dekentje was véél te groot. Omgeruild bij Mini Horse Shop, duurde natuurlijk een aantal dagen, maar gisteren kreeg ik de passende deken binnen, dus staat ze sedert vanmorgen vroeg weer onder dek.

De tussenliggende dagen heb ik de schuurplekken (manenkam, staartwortel) 's morgens ingesmeerd met Fibra Anti Itch, had er eigenlijk geen bijzondere verwachtingen van - van de vage ingredientenopsomming op de pot valt ook geen lor op te maken - want NIETS hielp echt tegen de jeuk, echter ze is PER DAG dat ik het eens per dag opsmeerde minder gaan schuren, tot helemaal niet meer zelfs. De schuurplekken zijn dicht, heel, voelen koel aan en er komen zelfs al weer nieuwe haartjes op.
Wauw! Dit werkt - al thans voor Barbie - dus écht wel.
Iemand anders al ervaringen met deze creme verder?

En waar koop je dat?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:58

Safiera schreef:
In bietenpulp zit niet heel veel suiker meer, de pulp is juist het product dat overblijft na het winnen van suiker uit bieten. Bietenpulp is relatief veel ruwe celstof. Van grotere hoeveelheden komen paarden aan, kleine beetjes kunnen niet veel kwaad.

Voer je ook iets voor de vitaminen en mineralen?

Helemaal mee eens Safiera. In bietenpulp zit nauwelijks suiker meer omdat de suiker er juist uit gewonnen wordt.
Bovendien zit in bietenpulp de stof inuline wat extra goed werkt voor de darmflora.

Ik voer het al een aantal jaren en maar een klein beetje maar het is zo handig om andere spullen bij door te mengen.

En vitamines en mineralen zijn ook aan te bevelen naast bietenpulp.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:10

Safiera,
Deze fjord staat sinds 2 weken bij ons op stal, onze andere jongere fjord heeft nu 165 en omdat ze zoveel schuurt heb ik met nood die opgelegd, deze was idd wat krap maar kon nog net aan, hals heb ik daar afgelaten want dat was drama. Ze heeft ook 175 van de vliegendeken variant opgehad en die lag prima, nu dus voor 185 bij eczeemdeken gegaan. Ik denk dat ik het elastiek ga verbreden aan de bovenkant, dan zou het al beter moeten zitten. Het rotte is dat ze vooral zoveel jeuk op de manenkam en nek heeft, en op haar hoofd, dus vind vooral belangrijk dat dat goed afgedekt is.

Ik ben nu ook wel benieuwd naar de fibra anti itch, lees er verschillende verhalen over maar als ik jullie zo hoor zou het het proberen dus waard zijn?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:47

Ellepel: Ik ben heel tevreden over Lexa; goede prijs/kwaliteit verhouding iig. Heb maanden TopMineral gevoerd (die is zonder kruiden en ik voegde zelf losse kruiden toe). Nu voor het eerst de KräuterMineral. Die is, op de kruiden na, hetzelfde qua samenstelling. Ben benieuwd of ik verschil merk.
Pony's eten het makkelijk -ok, voor die ene moet er een handje Dieetmix bij :+ - en ze zien er top uit. Zowel 21 jarige merrie met ZE, allergieën, gevoeligheid voor HB en artrose, als ook 11 jarige drukke ruin die gereden wordt en mijn 25 jarige opa met cushing.
Wat ook positief opvalt is dat ze sinds ik Lexa voer geen zand meer likken.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:10

hij krijgt bietenpulp en granen omdat hij niet veel energie nodig heeft. Onze paarden hebben het altijd al zo gehad, van bij onze allereerste haflinger al. Daar had de DA het aangeraden omdat hij te rijk voer kreeg voor de beweging die hij kreeg. sindsdien is het bij alle andere paarden zo gebleven.

Hij krijgt niet veel eten, 's avonds 1/4 emmer geweekte bietenpulp en 1 goede handvol van de granen erdoor.
Hij krijgt er ook knoflookpoeder door, ik weet dat dit een beetje controversieel is maar mijne reageert er echt goed op en merk tov andere paarden dat vliegen hem een pak minder lastig vallen. En verder nog een lepel lijnzaadolie voor z'n vacht (werkt bij hem ook heel goed, hij glanst heel mooi ervan).
Oh en hij is niet te dik hoor, hij is net goed.

's morgens en 's avonds krijgt hij hooi. Hij staat op een arme weide dus kan niet veel gras eten. Hij heeft wel de hele dag vrije uitgang want hij kan niet in een dichte stal ( de eerste 4 jaar van zijn leven heeft hij nooit een stal gezien, ik heb hem pas van september)

Ik had ergens gelezen dat er in bietenpulp veel suiker zat en ik vind ook dat het zoet ruikt, daarom dat ik het vroeg :)

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:37

Jans010 schreef:
Jans010 schreef:
Misschien een gekke vraag maar heeft iemand wel eens acupunctuur ingezet bij zomereczeem ?
Of het nu kruiden, zware medicijnen of wat dan ook is. Dit is weer eens een andere invalshoek.
Een kennis van mij heeft het voor haar honden ingezet waarbij niets meer hielp en ze heeft onwijs goede resultaten. Waren weliswaar andere klachten als zomereczeem maar het schoot me zo te binnen.

Ik heb hier toevallig laatst ook naar zitten zoeken, maar kon geen ervaringen vinden. Je kung het altijd met een acupuncturist bespreken of hij/zij denkt dat ie iets voor een paard met ZE kan betekenen

Niemand ervaring ?