[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:00

Is het mogelijk om de volgende aanvulling te plaatsen onder het kopje Prascend:
Ondanks het advies van B.I. en vele DA's om te starten met 1mg = 1 hele tablet prascend, raden wij dit ten zeerste af! Onze ervaring is toch echt dat het veel prettiger werkt voor het dier zelf, i.v.m. de vele en met zulke hoge start doseringen toch soms best ernstige bijwerkingen om het volgende schema aan te houden;
Startdosis shetlander: 1/8e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/4e tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt. (meeste shetlanders staan uiteindelijk op een halve tablet).
Startdosis paard: 1/4e tablet, verhogen na 5/6 dagen tot 1/2 tablet, etc. tot dat je aan de gewenste dosering komt.

Dames, is het zo goed of hebben jullie liever nog wijzigingen , want nu kan het nog?

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:29

Nog toevoegen dat hertesten pas effect heeft na 6 tot 8 weken op 1 bepaalde dosering. Voor de rest prima

Solvy: begin op 1/8, bouw langzaam op en hertesten moet je pas doen na 6 tot 8 weken op 1 dosering. Anders is het zonde van je geld

Syrianda: begin aub op 1/4 en niet op 1/2, de bijwerkingen zijn niet mals. En als je meteen begint op 1/2, dan is dat zo'n schok voor je paard.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:05

Douraque Daar zat ik zelf ook aan te denken. Om met een kwart te beginnen ipv met een half. En zo een paar dagen (5-6 dagen voldoende om op te bouwen?) later alsnog met een half te beginnen. Dit omdat jullie aangeven dat het een zware pil is.
Dus dat had ik ook in mijn achterhoofd zitten. Maar bedankt hoor. Ik vind alle hulp fijn.

Dat gaf mijn dap ook aan. Dat je echt die 6-8 weken nodig bent voor de volgende test.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:09

Mijn DA gaf aan, 40 dagen voor het hertesten, zal haar vandaag nog even opbellen en vragen hoe dat zit met de 6/8 weken voor het hertesten. Vanaf morgenochtend begin ik dan met 1/8 en ga dan volgende week donderdag/vrijdag over naar een kwart, ik ben benieuwd hoe het gaat :)

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen, verder helemaal geen ervaring met cushing, en ken verder niemand die een paard met cushing heeft, dus ben heel blij met jullie hulp :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:12

Misschien ook nog er bij zetten dat de meeste kans op bijwerkingen na de beruchte tweede week is?

Ik had toen net opgebouwd naar 3/4 pil.... Door alle bijwerkingen direct terug gegaan op 1/2 en dat aangehouden tot de bijwerkingen helemaal verdwenen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:40

Is dat zo Jessix? Volgens mij is dat toch bij ieder paard anders? Nou moet ik ook zeggen dat ik veel en veel langer heb gedaan over het opbouwen hoor en dus op een enkele dag niet eten niet veel van bijwerkingen heb gemerkt met verhogen. Ja dat waus zijn was heel lang overduidelijk, dat heeft zelfs maanden geduurd.
En als ik heel eerlijk ben vind ik 6/8 weken hertesten nog erg krap eigenlijk...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:26

Daar werd ik toen wel voor gewaarschuwd door o.a. Fargo. Kijk maar in het oude topic... Wat hertesten betreft zou ik eerder denken na 12 weken, maar goed. Dat hoeft niet perse in de OP.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:39

Daar werd ik inderdaad ook door fargo op gewezen tussen de 2e en 4e week van het opbouwen komen de bijwerkingen. Bij mijn paard was het in de 4e week volgens mij

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:49

Ja ik zat het net terug te lezen. Tussen 2 en 4 weken is de kans op bijwerkingen/terugval aanwezig, aldus de mensen in het voorgaande Cushing topic en zo ook dus mijn ervaring.

Ik vond het wel fijn om te weten toen, want schrok best wel van de uitwerking die het op mijn paardje had. Helemaal omdat je het medicijn dan al een paar weken geeft en denkt dat het allemaal wel goed gaat...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 14:54

Dat had ik ook, vooral omdat die van mij niet meer wilde lopen en niet meer wilde lopen. En dat terwijl ik rustig opbouwde

Kan je nagaan wat een impact die medicijnen maakt als je direct op 1/2 of 1 hele pil start?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:58

Douraque maar kan ik dan uitgaan van het opbouwen zoals eerder vandaag hier gemeld? Dus na 5-6 dagen verhogen?

uiteraard ook afgaande op hoe mijn paard zich voelt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:12

Beginnen met een kwart en na enkele dagen naar een halve is prima. Maar let op je paard. Ik ben op 3/4 gestopt aangezien dat genoeg was, terwijl de DA 1 pil per dag had aangeraden

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 16:15

Oh prima. Dan doe ik dat. Mijn merrie wordt nauwlettend gade geslagen als ze haar pilletjes krijgt vanaf heden. :-)

Dierenarts verwacht dat een half pilletje voor mijn pony wel eens voldoende kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:13

Ik heb het erbij gezet van die terugval.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:28

Ik heb vandaag de uitslag gekregen en er is sprake van een bloedwaarde van 43. Rond deze tijd vh jaar mag de waarde 47 zijn heb ik begrepen. Dus er is geen sprake van cushing tegen alle verwachting in. T is een raadsel waar zijn hangbuik dan vandaan moet komen...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:29

43 wat? Pg of pmol?

47 pg is de grenswaarde, echter heeft een paard als Cushing in deze periode vanaf 37. Daar jouw paard 43 heeft, is er wel sprake van Cushing. Dus ik zou dit even met je DA bespreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 19:52

Maar als je het zo strak berekend douraque, dan heeft denk ik elk paard in de hele wereld cushing? Ik denk dat je het niet alleen van die acth waarde moet laten afhangen Ingrid , maar vooral goed moet kijken naar welke symptomen paard heeft...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:08

Ik lees iig een hangbuik, maar je hebt gelijk ook naar de symptomen kijken. Echter is 43 toch al wel een aanwijzing als de grenswaarde op 47 ligt, toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:17

Heb jij ook weer gelijk in hoor, maar ik twijfel de laatste tijd steeds vaker, of dat die grens waardes wel kloppen, want zo zit dus echt bijna ieder getest paard op cushing en dat vertrouw ik toch niet helemaal...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:21

Dan kan je dus aan alles gaan twijfelen en dat vind ik dan wel weer een grens te ver. Je moet ergens wel in geloven, die grenswaardes zijn niet voor niets vastgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:24

Heb jij een punt hoor

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:27

Dan zou het voor Solvy ook twijfelachtig zijn met een waarde van 45?
Haar DA zet haar paard wel meteen aan de medicatie.

Hoe moet ik die grenswaarde van 47 zien in de SR? Hebben ze het dan wel, niet of twijfelachtig en buiten SR nog een keer testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:39

Daar kunnen wij toch niet over oordelen dimple? Je weet niet of het 45 pg of pmol is en je weet al helemaal de symptomen niet. Niet je eigen twijfels zo op anderen projecteren hoor...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:42

Ho eens even........ik stel een vraag.
Dit heeft niks met mijn eigen twijfels te maken.

Gewoon een simpele vraag, meer niet. Waarom krijg ik bij jou toch altijd het idee dat je het persoonlijk maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:05

Ik negeer jou wel in het vervolg, maakt toch niet uit wat er tegen je gezegd word, je leest blijkbaar het antwoord niet eens , maar gaat bij iedere glimp van denkbare kritiek gelijk op je achterste poten staan, ik ben er klaar mee...