[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:49

Ik heb bij ons op stal ook nog niet veel knutten gezien. Ze waren gister allebei nog jeukvrij.
De paarden staan in Papenvoort tussen Rolde en Borger (Drenthe)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:18

Het is hier vreselijk. We hebben gisteren buiten gegeten, maar werden ook stapelgek van de mugjes (behalve van paarden houden ze ook veel van mensen) :(
Voor Jones was er pas opluchting toen we met hem het bos ingingen. Ik heb ook ontdekt dat ze niet achterin de schuilstal komen, dus daar maar een bult hooi neergegooid.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:10

Paardlief staat al enige tijd met een deken op, heeft geen harde manenkam, geen 'deugd' bij het krabbelen,
heb haar ook nog niet zien schuren, maar toch zijn er tijdens het borstelen 3 dikke borstels manen uitgekomen :(

De helft van haar manenkam laat precies gewoon manen los?
Van bovenaf gezien dan (net zoals je op je paard zit), laten de manen links van de manenkam los, hoe kan dat nou?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:46

dat heb ik ook gehad met mijn paard. Er is nu een hele hap uit haar manen.
Toch geschuurt denk ik, ze laten niet zomaar los neem ik aan.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:47

Gisteren stond paardlief rustig in de paddock, geen getrap naar de buik en geen geschuur.
Hij staat ook gewoon op een stuk grond waar geen bomen staan, dus een kale vlakte.
Vandaag waait het weer behoorlijk, dus weer een jeukvrije dag.
Onder zijn denken heb ik ook nog geen gejeuk gemerkt. Manen en staart zien er nog goed uit.
Derfen smeren is ook nog niet nodig geweest.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:12

Mijn merrie is een erge eczemer, vorig jaar moest de DA er zelfs bijkomen omdat ze haar achterbenen open beet. Ook had ze grote eczeemplekken op haar snuit, oren en rond de voorpluk. Ze staat al bijna een maand onder haar Sweet Itch deken en ze is dol op het masker wat daarbij hoort. Ze duwt haar hoofd er gewoon in als je het voorhoudt. Ik rijd haar ook alleen maar met een oornetje, omdat de knutjes vaak in de voorpluk blijven hangen. Gisteren was de eerste dag dat wij op stal, omgeving Barneveld, heel erg last hebben van knutjes. Ik heb dit jaar voor t eert Derfen gekocht, even proberen maar.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:16

Dat is wel erg vervelend met mijn paard, die gaat op de knieen om het masker eraf te schuren... En ik wil hem zo graag een masker op doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:03

even een vraag tussendoor; is de EJ namaak RSIH uit het assortiment?
Heb die vorig jaar gekocht voor mijn eczemer en beviel goed. Nu met de 3 halen 2 betalen actie wilde ik eentje kopen maar ik zie hem niet meer op de site staan, alleen nog als plaatje voor de categorie 'vliegendekens'. Heeft iemand hem nog gezien in de shop?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:21

Nog niets hier: 2 Shetten in een beschutte met bomen omgeven paddock Noord Drente (bij Zuidlaren), vanmorgen beiden helemaal "gefurminatord" , staarten, manen, alles uitgeplukt en geplozen... geen schilfers of wat dan ook te zien: wel twee volle zwarte emmers HAAR er af weten te krijgen.
Niemand schuurt nog. hemelzijdank.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:59

10tje2 schreef:
Citaat:
Het geeft tijd om op je gemak naar een geschikte baas op zoek te gaan. Het idee was om zeer ernstige eczemers daar te stallen, zodat ze rustig kunnen genezen en vervolgens op zoek naar een geschikte baas. Als de eczeem zo ernstig is dat de dierenarts inslapen adviseert (zoals de pony die zij eerder onder haar hoede heeft genomen), moet je wel heel veel geluk hebben om snel een baas te vinden die het aandurft met zo'n zieke pony. De stress van vreselijke jeuk lijkt me kwalijker dan twee keer verhuizen

Bedoel je met "stallen" dat het eczeempaard dan in een stal komt te staan? Of gewoon 24/7 buiten?
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van het eczeempaard dat eigenlijk afgemaakt zou moeten worden, maar op die plek is genezen. Ik hoop dat de eigenaar het verhaal wil vertellen. Dat zou inhouden dat er op die plek dus geen culicoides zijn!

Ik heb net even de site van die plek opgezocht en ik schrik ervan........

En waar schrik jij dan zo van??

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:08

opisop_shop schreef:
even een vraag tussendoor; is de EJ namaak RSIH uit het assortiment?
Heb die vorig jaar gekocht voor mijn eczemer en beviel goed. Nu met de 3 halen 2 betalen actie wilde ik eentje kopen maar ik zie hem niet meer op de site staan, alleen nog als plaatje voor de categorie 'vliegendekens'. Heeft iemand hem nog gezien in de shop?

Hij is helaas nog niet bestelbaar.. Leveringsproblemen..
Ze hadden hem eind april verwacht, ik ben ook al elke dag de site aan't bekijken zodat ik 'm meteen kan bestellen..
Wil hem graag als reserve deken nog bijbestellen, paardlief heeft hem nu ook als eerste deken opliggen, ben er super tevreden over.
Het is wel de bedoeling dat hij nog binnen komt volgens de mail wat ik van EJ gekregen heb, maar wanneer is dus nog niet zeker :(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:10

ik zie hierboven iets over 24/7 buiten staan..
Da's voor een eczemer sowieso Niet het ideaalst hoor..
dan staan ze dus buiten op de tijden dat de mugjes het actiefst zijn, en dan is het juist voor een eczemer veel beter om op stal te staan hoor rond die tijden (zonsopgang, en savonds rond de schemer)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:56

Ik ga niet BIJ VOORBAAT de boel deels opstallen, als ik geen enkel teken van mugjes-ellende zie.Waar de Shet merrie betreft, die ik er slechts nog maar een jaar heb, kijk ik de boel nu echt dagelijks aan.
Overigens ken ik meer dan genoeg bewezen ZE paarden die met eczeemdeken al jaren toch 24/7 buiten staan. Daar wordt het nier erger of minder van in de mij persoonlijk bekende gevallen.
Ze houden de deken ook op stal op, aanvankelijk niet, maar naderhand verder in het jaar wel (als ze ook op stal gaan schuren).
Dit zijn niet mijn persoonlijke paarden: 1 ervan is een Fries die tot zijn 8ste lange manen had, en "opeens" begon.
Weg manen van een meter.
Hij is nu 13 en nooit meer met schuren opgehouden.
Culico Puur, Cavalesse, DA, niets heeft iets geholpen behalve "INPAKKEN" in een gedegen anti-ZE deken.

Dan hou je de manen nog wel, maar ja, het is geen feest, maar door die deken kan hij nu weer wel van des morgens 8.00 uur tot het donker wordt lekker buiten op de wei staan. Met zijn vriendjes. De andere van de zelfde eigenaar, hebben niets, hij is de enige.

Een raadsel, hoe komt zo iets plots. Niemand weet het. Waarom hij? Warom niet de anderen? Nobody knows.

Wisten we het maar, hoe dit werkt.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 23:46

Heeft er iemand toevallig een Rambo Sweet Itch Hoody te koop maat 183 (6'0)?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:17

Mijn eczemer staat ook 24/7 buiten . Ze kan naar binnen . Maar ze heeft na blessure leed en een pension waar ze swinters veel binnen stonden een bloed hekel aan de stal .
Als ik de deur sluit begint madame zenuwachtig te ijsberen .
Wel heeft de mijne al zeker 3/4 weken de Boett deken aan .
Werkte hiervoor altijd met een RSIH maar die paste niet mooi .
Tussendoor een Ivanhoe geprobeerd iets prijs gunstiger als de Boett en een namaak Boett van EJ.
Waren niet fijn op de hals ook de Ivanhoe past niet mooi .
Nu die Boett en ze wil hem graag op . Blijft gewoon los staan als ik de hals over het hoofd wil trekken .

Gisteren middag heeft ze even zonder deken gelopen omdat ik er toch was . En na de les even zweet afgespoeld en lekker gerold in het zand . Voor de muggen komen en de zon gaat zakken . Gauw deken aan .

Heb ander voer . En geef natuurlijke middelen erdoor . Chlorella en mariadistel .
En de manenkam wordt weer normaal .
Nu moet ze nog afvallen en dan hopelijk jeukvrij de zomer door . Ze begon vorig jaar laat te schuren en ook als een gek ineens . Vorig jaar stond ze nog op pension en gingen ze s avonds buiten . Dus midden in de knutten activiteiten .

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:22

Citaat:

Ik schrik van de totaal andere visie die wij hebben. Ik verwachtte meer iemand die er ongeveer hetzelfde over zou denken, vandaar mijn schrik. Mijn eczemer mag gewoon nooit naar iemand die een totaal andere visie heeft.
Als voorbeeld kwam ik deze advertentie tegen. Dit stond mij wel aan.
http://natuurpaard.nl/visie/
(ik wil verder geen reclame maken, ken het hele bedrijf niet hoor, maar als illustratie van mijn visie)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:45

Hier ook nog steeds geen jeuk! Pony staat in schoonloo(Drenthe)
Even een vraag over voer, hoe denken jullie over de hugho(Western versie)ik vind de zetmeel best hoog daarin of valt dat mee.? 3% suiker en 21% zetmeel, totaal gehalte 24%
Laatst bijgewerkt door chery op 05-05-13 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 14:47

Ziet er keurig uit daar . Alleen een deken acht ik in sommige gevallen wel wenselijk .
En ze zijn erg duidelijk in HUN visie waar niets mis mee is maar werkt echt niet altijd .

Hugho western , is voor eczemers meestal te rijk .
De andere voeders van Hugho ook . Mede door het hoge Aandeel granen .
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 05-05-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:06

10tje2 schreef:
Citaat:

Ik schrik van de totaal andere visie die wij hebben. Ik verwachtte meer iemand die er ongeveer hetzelfde over zou denken, vandaar mijn schrik. Mijn eczemer mag gewoon nooit naar iemand die een totaal andere visie heeft.
(ik wil verder geen reclame maken, ken het hele bedrijf niet hoor, maar als illustratie van mijn visie)

Dat is altijd ieder voor zich natuurlijk :) ziet er daar goed uit. Alleen ik zou toch niet willen dan een stal de ijzers van mijn paard verbied :P .

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 15:14

10tje2 schreef:
Citaat:

Van zo'n stal zou ik nou spontaan jeuk krijgen. Lijkt wel een religie, liever geen andersdenkenden :=

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:15

Klopt het dat hoe ouder het hooi, hoe beter voor een eczemer?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:17

Niet altijd .
Wel hoe ouder hoe minder voedingswaarde . Maar alles zakt dan af .
Wat wel blijft is stof . Van het liggen wordt het stoffiger

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:19

Ik probeer altijd 2de snit hooi te krijgen,
maar 1ste snit gaat hier ook prima.

Gisteren en manenkam met schilfertjes, vandaag waren de schilfertjes al weg!
Vanaf nu smeer ik dat plekje elke dag in met uiercreme om het wat vettig te houden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:35

Sinds bijna twee maanden ben ik in het bezit van m'n paard. Ze heeft een dikke bos manen en staart, maar aangezien Eczeem altijd kan komen en je het met een nieuw paard nooit weet hou ik het goed in de gaten. Nu merkte ik gister dat ze haar staart wat geschuurd had en ze onder het rijden af en toe wat kriebelig is. Nu lees ik hier verschillende smeersels etc, kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan gebruiken voor de staart en waar ik dit kan kopen? En nog andere tips?
Een eczeemdeken vind ik erg radicaal, ik wil even afwachten hoe zich dit ontwikkelt. Maar andere tips om te smeren oid hoor ik graag. Mocht het blijken dat ze een deken nodig heeft komt deze gelijk natuurlijk, al denk ik dat ik voor dit jaar dan al te laat ben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:43

Begin eerst maar eens de bovenkant van de staart goed uit te kammen met een trekkammetje. De losse haren er goed uithalen kan al helpen. Helpt dat niet, dan kan je de staartwortel eens wassen met teershamoo. Niet gelijk aan eczeem denken en aan smeerseltjes beginnen omdat je paard zijn staart schuurt.