Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:03

SpikyBlue schreef:
Wat mij opvalt is dat de 'oude rotten', 'paardenmensen', wat luchtiger reageren op de hele situatie, het is meer de jongere garde die er paniekerig over doet (op uitzonderingen na natuurlijk).
Vroegah hoorde je het niet. Ja, zo mondjesmaat via de dorpstamtam ("Wist je dat boer huppeldepup een dood paard heeft?" "Oh ja?" "Ja Rhino"). En nu, met facebook, bokt, hyves... Wordt alles veel meer besproken. Aan de ene kant is het handig en goed, aan de andere kant wordt het zo wel erg overtrokken.

Vroeger hielden de mensen de paarden gewoon even een paar weken op het erf als er in de buurt Rhino heerste. Tegenwoordig komen paarden door het hele land (wedstrijden, klinieken) en is er dus een grotere kans dat het van de ene naar de andere kant van het land overgebracht wordt.

1.(Vroeger tijden, in de voerhandel)
Bertha staat met een zak biks in haar armen en kijkt nog even rond. Hee, daar is Marietje. "Hee Bertha. Heb je nog wat gehoord van de Rhino?" "Nee, jij?" "Nee, maar Jan wil dat we nog even op het erf blijven met de paarden". "Oh okee, nou het beste hè?".

2.(Nu, in de voerhandel)
Kelly staat met een zak kruidenmuesli in haar armen en kijkt nog even wat rond. Hee, daar is Maaike. "Hee Kelly, heb je gelezen op facebook over de Rhino?" "Ja, echt niet normaal! Die zegt dat het hier zit, die zegt dat het daar zit, het is overal om ons heen!" "Ja zeg. Zit er L-Lysine in dat voer wat jij vasthebt?" "Ik weet niet, zal even kijken op de za..." "NEE! Niet neerleggen! Straks besmet je die hele stapel zakken!" (okee, dat laatste was een beetje overdreven :') )

Natuurlijk, als je weet dat het op meerdere plaatsen voorkomt neem je goede voorzorgsmaatregelen om de risico's van verspreiding te minimaliseren. Dit doe ik ook, alles maar dan ook alles wordt goed ontsmet, kledingwissels, wasmachine staat elke dag te loeien, overal Dettol. Ook in de auto, en een schoon handdoekje op de stoel. Paarden blijven op het erf. Maar er wordt over bepaalde dingen nu zo heftig gedaan OMDAT er nu hyves, facebook, bokt is waar je elkaar helemaal gek kunt maken.

Gewoon even verstandig nadenken.
En hoefsmeden en dierenartsen zullen echt niet achteloos met de situatie om gaan en in dezelfde kleren ergens aan komen.

De mensen op Horsezone wil ik een hele dikke veer in hun derrière steken voor de openheid en de uitstekende verzorging van de paarden en veel sterkte wensen met het verlies.

Tilmar schreef:
Dus laten we de middenweg bewandelen: voorzichtig zonder te overdrijven.

@Spikeyblue en andere "nuchtere oude rotten" Ik snap niet dat mensen in dat vroeger blijven hangen!!
Ik ben ook van de wat "oudere" ahummm :o stempel maar de omgang met paarden van nu kun je niet vergelijken met vroeger!!

Ten eerste: toen wij vroeger met de ponyclub op wedstrijd gingen, ging je welgeteld 10x per jaar met zijn alle in de vrachtwaggel of grote aanhanger met tractor ervoor en stond je per vereniging aan een draad op het terrein en dan ging je niet verder dan hooguit 20km uit je clubplaats vandaan.

NU rijd men wekelijks wedstrijden en draait men zijn of haar hand er niet voor om,om even op een dag of meerdaagse concours een afstand van 150-300km af te leggen,dusssss mocht er nu iets aan de hand zijn zoals een Rhino uitbraak dan is de besmetting veel eerder en breder verspreid over het hele land.

Ook zijn er veel meer keuringen en talenten cups voor jonge talentjes of talentvolle jonge paarden enz.
Het aantal paarden van nu en vroeger is ook verviervoudigd en iedere Jan Doedel met een paar duiten koopt tegenwoordig een paard of pony voor zijn zeurende rosedragende Pennydochter,zonder zichzelf erin te verdiepen wat dit nu in zijn totaalplaatje inhoudt!

Van mij mag dan ook iedereen wel wat zorgvuldiger en weloverwogen met de hygiene omspringen om eventuele besmetting te voorkomen!!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:05

knetterhard schreef:
Nuchter blijven he :')

Altijd :D.
Is alleen minder leuk nieuws als er nog slachtoffer vielen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:06

StableDoor schreef:
Ze moeten toch eten? Eigenaar is weg..

Als nu het besmettings gevaar zo erg was, dan was meer dan de helft van de Nederlandse paarden al dood gegaan door het neurologische virus.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:06

nu vrijwel iedereen z'n paarden op t erf houd, zullen de nieuwe uitbraken wel snel stoppen, dan nog even aanhouden en prima en dat temperaturen van paarden is onzin, als je paard het heeft merk je dat echt wel meteen, dan heeft ie zeer hoge koorts en kan amper/niet meer op zn benen staan, dat zie je echt niet over t hoofd

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:07

StableDoor schreef:
Heeft iemand nog tips om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken behalve mezelf/kleren/schoenen wassen en niet van het erf af gaan?

Het gaat erom dat je geen snot/kwijl overbrengt van het ene naar het andere paard via je kleren of lichaam, dus als je zorgt dat je schone kleren aanhebt, je schoenen even goed afborstelt met heet water en Dettol of Chloor en jezelf goed wast is er niks aan de hand en doe je het goed.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:09

Paddenpad schreef:
@Spikeyblue en andere "nuchtere oude rotten" Ik snap niet dat mensen in dat vroeger blijven hangen!!
Ik ben ook van de wat "oudere" ahummm stempel maar de omgang met paarden van nu kun je niet vergelijken met vroeger!!

+ 1. Ik snap echt wel dat je de paniek wat wil temperen onder de jongere gebruikers van Bokt :D , maar dat wil niet zeggen dat wij "nuchtere oude rotten" ons geen zorgen maken.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:11

Paddenpad schreef:
SpikyBlue schreef:
bladiebla...

Vroeger hielden de mensen de paarden gewoon even een paar weken op het erf als er in de buurt Rhino heerste. Tegenwoordig komen paarden door het hele land (wedstrijden, klinieken) en is er dus een grotere kans dat het van de ene naar de andere kant van het land overgebracht wordt.

bladiebla...

Natuurlijk, als je weet dat het op meerdere plaatsen voorkomt neem je goede voorzorgsmaatregelen om de risico's van verspreiding te minimaliseren. Dit doe ik ook, alles maar dan ook alles wordt goed ontsmet, kledingwissels, wasmachine staat elke dag te loeien, overal Dettol. Ook in de auto, en een schoon handdoekje op de stoel. Paarden blijven op het erf. Maar er wordt over bepaalde dingen nu zo heftig gedaan OMDAT er nu hyves, facebook, bokt is waar je elkaar helemaal gek kunt maken.

En hoefsmeden en dierenartsen zullen echt niet achteloos met de situatie om gaan en in dezelfde kleren ergens aan komen.

bladiebla...

Ik ben ook van de wat "oudere" ahummm :o stempel maar de omgang met paarden van nu kun je niet vergelijken met vroeger!!

Ten eerste: toen wij vroeger met de ponyclub op wedstrijd gingen, ging je welgeteld 10x per jaar met zijn alle in de vrachtwaggel of grote aanhanger met tractor ervoor en stond je per vereniging aan een draad op het terrein en dan ging je niet verder dan hooguit 20km uit je clubplaats vandaan.

NU rijd men wekelijks wedstrijden en draait men zijn of haar hand er niet voor om,om even op een dag of meerdaagse concours een afstand van 150-300km af te leggen,dusssss mocht er nu iets aan de hand zijn zoals een Rhino uitbraak dan is de besmetting veel eerder en breder verspreid over het hele land.

Ook zijn er veel meer keuringen en talenten cups voor jonge talentjes of talentvolle jonge paarden enz.
Het aantal paarden van nu en vroeger is ook verviervoudigd en iedere Jan Doedel met een paar duiten koopt tegenwoordig een paard of pony voor zijn zeurende rosedragende Pennydochter,zonder zichzelf erin te verdiepen wat dit nu in zijn totaalplaatje inhoudt!

Van mij mag dan ook iedereen wel wat zorgvuldiger en weloverwogen met de hygiene omspringen om eventuele besmetting te voorkomen!!

Dat verschilt toch helemaal niet zoveel van wat ik zeg? :)
Ik ben trouwens geen 'ouwe rot', heb er slechts 20 paardenjaartjes opzitten.

Edit: even wat ingekort.
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 07-03-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:13

Bedankt voor het compliment en medeleven SpikeyBlue mbt horsezone!
Zo te lezen ken je of kom je op onze stal?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:13

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:16

Nexus schreef:
Bedankt voor het compliment en medeleven SpikeyBlue mbt horsezone!
Zo te lezen ken je of kom je op onze stal?

Nee ik kom er niet, maar ken jullie stal wel! Nogmaals veel sterkte voor alle betrokkenen en laten we hopen dat het hierbij blijft.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:25

setteke schreef:
Paddenpad schreef:
Ik ben ook van de wat "oudere" ahummm stempel maar de omgang met paarden van nu kun je niet vergelijken met vroeger!!

+ 1. Ik snap echt wel dat je de paniek wat wil temperen onder de jongere gebruikers van Bokt :D , maar dat wil niet zeggen dat wij "nuchtere oude rotten" ons geen zorgen maken.

Zo is het,als iedereen maar nuchter en allert blijft en niet nuchter en laks wordt! ;)

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:26

Paddenpad schreef:
Zo is het,als iedereen maar nuchter en allert blijft en niet nuchter en laks wordt! ;)

Dit is een goede hier ga ik helemaal in mee!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:35

Ik denk dat paddenpad mijn post niet helemaal goed geïnterpreteerd heeft als ik het zo lees.
Er staat: "Het valt mij op dat..." niet "Ik vind dat...".
En als paddenpad dan begint met @spikyblue EN andere ouwe rotten, is dat voor mij een teken dat er niet goed gelezen is.
Ik zeg namelijk precies hetzelfde als wat eronder beschreven wordt, het is duidelijk een constatering.

Als er iemand deze week aan het wassen, ontsmetten en verstuiven is ben ik het wel, en terecht. Dus nuchter en laks? Dacht het niet :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:38

Pfff... Bij ons op stal is de paniek inmiddels ook uitgebroken. Ik mag niet meer lessen bij mijn instructrice die een paar 100m. verderop staat met haar 3 paarden die niet van het erf komen.

We mogen niet meer op buitenrit met mensen van stallen uit de omgeving, alleen met mensen van onze eigen stal (en waar komen we langs als we uit rijden gaan? juist, die andere stallen!)
Maar de paarden staan wel nog buiten op de wei langs het zandpad waar iedere ruiter uit de omgeving tijdens buitenrit overheen rijdt. Er hangt zelfs een briefje op ons prikbord dat we op buitenrit voorzichtig moeten zijn want dat door de mest van andere paarden die buiten op het ruiterpad ligt ook Rhino verspreid kan worden.

1e twee maatregelen kan ik nog enigszins inkomen, maar ik heb echt nog nooit gehoord dat het door paardenmest verspreid wordt! Dit lijkt mij echt een broodje aap verhaal en pure paniekzaaierij. Ik baal echt dat er door veel mensen niet meer rationeel wordt nagedacht. Mensen bij ons op stal die voorheen nooit wilden enten (te duur/niet effectief etc.), willen nu op eens beginnen met tegen Rhino te enten! (naar mijn mening juist gevaarlijk om nu mee te beginnen). Stalgenoten die mijn pony normaal nog niet eens aaien hangen nu onder haar neus te kijken of er al een snotje bungelt.

Ik word echt oprecht chagrijnig van dat hele gedoe. Doe gewoon normaal, was je handen, trek schone kleren aan en pas een beetje op waar je je paard mee naartoe neemt. Dat kan toch allemaal zonder te gillen? Of ben ik nu gek...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:42

Nu inenten is inderdaad geen goed idee. Een vaccin is nl. een verzwakte rhino-ziektekiem. Als er al rhino is lijkt me dat niet zo handig..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:43

SpikyBlue schreef:
Wat mij opvalt is dat de 'oude rotten', 'paardenmensen', wat luchtiger reageren op de hele situatie, het is meer de jongere garde die er paniekerig over doet (op uitzonderingen na natuurlijk).Vroegah hoorde je het niet. Ja, zo mondjesmaat via de dorpstamtam ("Wist je dat boer huppeldepup een dood paard heeft?" "Oh ja?" "Ja Rhino"). En nu, met facebook, bokt, hyves... Wordt alles veel meer besproken. Aan de ene kant is het handig en goed, aan de andere kant wordt het zo wel erg overtrokken.

1.(Vroeger tijden, in de voerhandel)
Bertha staat met een zak biks in haar armen en kijkt nog even rond. Hee, daar is Marietje. "Hee Bertha. Heb je nog wat gehoord van de Rhino?" "Nee, jij?" "Nee, maar Jan wil dat we nog even op het erf blijven met de paarden". "Oh okee, nou het beste hè?".

2.(Nu, in de voerhandel)
Kelly staat met een zak kruidenmuesli in haar armen en kijkt nog even wat rond. Hee, daar is Maaike. "Hee Kelly, heb je gelezen op facebook over de Rhino?" "Ja, echt niet normaal! Die zegt dat het hier zit, die zegt dat het daar zit, het is overal om ons heen!" "Ja zeg. Zit er L-Lysine in dat voer wat jij vasthebt?" "Ik weet niet, zal even kijken op de za..." "NEE! Niet neerleggen! Straks besmet je die hele stapel zakken!" (okee, dat laatste was een beetje overdreven :') )

De mensen op Horsezone wil ik een hele dikke veer in hun derrière steken voor de openheid en de uitstekende verzorging van de paarden en veel sterkte wensen met het verlies.

Tilmar schreef:
Dus laten we de middenweg bewandelen: voorzichtig zonder te overdrijven.

Komt toch echt door je eigen post hoor SpikeyBlue, waardoor sommige mensen zich aangesproken voelen :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:44

Hmmm ik heb even gezocht op "Rhino mest" en lees dat het inderdaad in mest kan zitten. Neemt niet weg dat ik gewoon op buitenrit ga morgen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:49

Er staat toch: "Wat mij opvalt is dat...", niet "Ik vind dat ouwe rotten gelijk hebben want die doen niet zo moeilijk"? :P
Dat bedoel ik iig niet met mijn post, setteke, sorry als ik niet helemaal duidelijk overkwam.

setteke

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:51

Je hebt gelijk SpikeyBlue, ik denk dat ik me erg aangesproken voelde door "oude rotten", haha :D

vessuvius

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:56

dus, de ouwe rotten blijven nuchter :D
bokkies :7 geen paniek

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:02

Zou ik ook zeggen, jij zit veilig in Schubbekutteveen!

Vind 'verstandig en oplettend, maar niet doorslaand in blinde paniek' een betere woordkeuze dan 'nuchter'. Klinkt gelijk weer zo ongeïnteresseerd. Of je dan ook een ouwe rot of een jonge deerne bent :P

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:03

SpikyBlue schreef:
Ik denk dat paddenpad mijn post niet helemaal goed geïnterpreteerd heeft als ik het zo lees.
Er staat: "Het valt mij op dat..." niet "Ik vind dat...".
En als paddenpad dan begint met @spikyblue EN andere ouwe rotten, is dat voor mij een teken dat er niet goed gelezen is.
Ik zeg namelijk precies hetzelfde als wat eronder beschreven wordt, het is duidelijk een constatering.

Als er iemand deze week aan het wassen, ontsmetten en verstuiven is ben ik het wel, en terecht. Dus nuchter en laks? Dacht het niet :)

Dan bij deze heb ik jouw constatering ontkracht en zijn er best wel oude rotten die met hun tijd meegaan en blijven ontwikkelen in de samenleving en niet in het vroeger blijven hangen of niet verder kijken dan het eiland waar ze opzitten of zich niet verder dan hun dorpsgrenzen begeven zoals sommigen hier in dit topic en daar bedoel ik jou dan weer niet mee Spikyblue,voordat je je aangevallen voelt. ;)

Maar alleejj ontopic maar weer,wij zijn nuchter maar allert en doen niet aan russische roulette!! :D

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:05

Ik moest eerst even googelen of schubbekutteveen wel bestond!!

SpikyBlue schreef:

Vind 'verstandig en oplettend, maar niet doorslaand in blinde paniek' een betere woordkeuze dan 'nuchter'. Klinkt gelijk weer zo ongeïnteresseerd. Of je dan ook een ouwe rot of een jonge deerne bent :P

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:06

SpikyBlue schreef:
Paddenpad schreef:
Maar alleejj ontopic maar weer,wij zijn nuchter maar allert en doen niet aan russische roulette!! :D

_/-\o_

Gelukkig we zijn weer vriendjes :9k

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:10

lmjansen schreef:
Ik moest eerst even googelen of schubbekutteveen wel bestond!!

SpikyBlue schreef:

Whaha heb ik ook stiekum gedaan hoor!! :o