SpikyBlue schreef:Wat mij opvalt is dat de 'oude rotten', 'paardenmensen', wat luchtiger reageren op de hele situatie, het is meer de jongere garde die er paniekerig over doet (op uitzonderingen na natuurlijk).
Vroegah hoorde je het niet. Ja, zo mondjesmaat via de dorpstamtam ("Wist je dat boer huppeldepup een dood paard heeft?" "Oh ja?" "Ja Rhino"). En nu, met facebook, bokt, hyves... Wordt alles veel meer besproken. Aan de ene kant is het handig en goed, aan de andere kant wordt het zo wel erg overtrokken.
Vroeger hielden de mensen de paarden gewoon even een paar weken op het erf als er in de buurt Rhino heerste. Tegenwoordig komen paarden door het hele land (wedstrijden, klinieken) en is er dus een grotere kans dat het van de ene naar de andere kant van het land overgebracht wordt.
1.(Vroeger tijden, in de voerhandel)
Bertha staat met een zak biks in haar armen en kijkt nog even rond. Hee, daar is Marietje. "Hee Bertha. Heb je nog wat gehoord van de Rhino?" "Nee, jij?" "Nee, maar Jan wil dat we nog even op het erf blijven met de paarden". "Oh okee, nou het beste hè?".
2.(Nu, in de voerhandel)
Kelly staat met een zak kruidenmuesli in haar armen en kijkt nog even wat rond. Hee, daar is Maaike. "Hee Kelly, heb je gelezen op facebook over de Rhino?" "Ja, echt niet normaal! Die zegt dat het hier zit, die zegt dat het daar zit, het is overal om ons heen!" "Ja zeg. Zit er L-Lysine in dat voer wat jij vasthebt?" "Ik weet niet, zal even kijken op de za..." "NEE! Niet neerleggen! Straks besmet je die hele stapel zakken!" (okee, dat laatste was een beetje overdreven)
Natuurlijk, als je weet dat het op meerdere plaatsen voorkomt neem je goede voorzorgsmaatregelen om de risico's van verspreiding te minimaliseren. Dit doe ik ook, alles maar dan ook alles wordt goed ontsmet, kledingwissels, wasmachine staat elke dag te loeien, overal Dettol. Ook in de auto, en een schoon handdoekje op de stoel. Paarden blijven op het erf. Maar er wordt over bepaalde dingen nu zo heftig gedaan OMDAT er nu hyves, facebook, bokt is waar je elkaar helemaal gek kunt maken.
Gewoon even verstandig nadenken.
En hoefsmeden en dierenartsen zullen echt niet achteloos met de situatie om gaan en in dezelfde kleren ergens aan komen.
De mensen op Horsezone wil ik een hele dikke veer in hun derrière steken voor de openheid en de uitstekende verzorging van de paarden en veel sterkte wensen met het verlies.Tilmar schreef:Dus laten we de middenweg bewandelen: voorzichtig zonder te overdrijven.
@Spikeyblue en andere "nuchtere oude rotten" Ik snap niet dat mensen in dat vroeger blijven hangen!!
Ik ben ook van de wat "oudere" ahummm

Ten eerste: toen wij vroeger met de ponyclub op wedstrijd gingen, ging je welgeteld 10x per jaar met zijn alle in de vrachtwaggel of grote aanhanger met tractor ervoor en stond je per vereniging aan een draad op het terrein en dan ging je niet verder dan hooguit 20km uit je clubplaats vandaan.
NU rijd men wekelijks wedstrijden en draait men zijn of haar hand er niet voor om,om even op een dag of meerdaagse concours een afstand van 150-300km af te leggen,dusssss mocht er nu iets aan de hand zijn zoals een Rhino uitbraak dan is de besmetting veel eerder en breder verspreid over het hele land.
Ook zijn er veel meer keuringen en talenten cups voor jonge talentjes of talentvolle jonge paarden enz.
Het aantal paarden van nu en vroeger is ook verviervoudigd en iedere Jan Doedel met een paar duiten koopt tegenwoordig een paard of pony voor zijn zeurende rosedragende Pennydochter,zonder zichzelf erin te verdiepen wat dit nu in zijn totaalplaatje inhoudt!
Van mij mag dan ook iedereen wel wat zorgvuldiger en weloverwogen met de hygiene omspringen om eventuele besmetting te voorkomen!!