[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:29

daphne_xxx schreef:
Zojuist de prednisonkuur opgehaald. Super spannend... Vooral bang voor eventuele bijwerkingen of iets dergelijks.

Hopelijk komt hij er goed uit :o

Had jij niet ook een inhalator?
Dan zou je het kunnen inhaleren ipv zo geven.

Mijn da zei vorige week, mocht ze hier niet goed van opknappen. Dan kan ik je nog prednison meegeven om te inhaleren.
Maar zegt ze, dat wil ik als laatste red/overlevingsmiddel bewaren.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:53

hagelslag schreef:
daphne_xxx schreef:
Zojuist de prednisonkuur opgehaald. Super spannend... Vooral bang voor eventuele bijwerkingen of iets dergelijks.

Hopelijk komt hij er goed uit :o

Had jij niet ook een inhalator?
Dan zou je het kunnen inhaleren ipv zo geven.

Mijn da zei vorige week, mocht ze hier niet goed van opknappen. Dan kan ik je nog prednison meegeven om te inhaleren.
Maar zegt ze, dat wil ik als laatste red/overlevingsmiddel bewaren.

Nee niet gedaan. Hij deed het de laatste tijd weer erg goed dus vond het niet nodig. Misschien toch maar kijken of ik zo'n periode aan ga bij flexineb. Helaas heb ik door alle dierenartskosten van de afgelopen weken (meneer moest hechtingen om 10 uur s avonds en daarna prednison en een verbouwing) bijna geen buffer meer.

Laura_

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:03

Hebben jullie enig idee waarom paarden het ineens benauwd kunnen krijgen met die warmte?

Beetje rare vraag, maar ik bedoel meer. Krijgen ze t benauwd doordat de longen minder goed werken en t daarom moeilijker is. Of toch omdat ze een "aanval" krijgen door pollen.

Die van mij was echt al een heel stuk beter dan gisteren.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:00

Ik denk door herstel van de longen of verminderde capiciteit?

Ik was gisteren om 15u op stal, maar was de accu van de flexineb thuis vergeten. Toen was er nog niks aan de hand en had ik zelfs een video dat ze rennend over het weiland ging :+
Ik kom rond 16.30 terug om haar weer uit de wei te halen en te vernevelen en longeren en het is een soort benauwd dood vogeltje.

Afbeelding

Maar ik maakte me in dit geval iets minder zorgen omdat de andere paarden ook met grote benauwde neusgaten stonden. In de avond rond 19u was die luchtdruk weer weg en rende ze weer zeer enthousiast door het weiland :+
Even ter info ik heb er dus niet gelongeerd.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:39

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Ik denk dat die van mij vooral moeilijker heeft ivm verminderde capaciteit van de longen, maar dacht t zou ook kunnen dat ze op zulke momenten ook gewoon meer geteiggerd wordt door dr allergie ofzo.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:31

Ik heb een paard met o.a. pollenallergie, gebruik dagelijks de flexineb. Het wisselt enorm per dag/moment hoe het gaat. Ene dag kan ik super fijn rijden en week erna ineens hoesten. Ik merk dat hij met name nu na de regen ineens veel hoest, meer die dit ervaren?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:20

Regen is bij ons funest.helaas gisteren 1 stortbui over zich heen gehad. Ik hoop dat hij niet gaat hoesten.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:31

kitobeer schreef:
Regen is bij ons funest.helaas gisteren 1 stortbui over zich heen gehad. Ik hoop dat hij niet gaat hoesten.

Ik heb speciaal dit topic weer opgezocht omdat mijn shetlander weer is begonnen met hoesten. Aan de hand van deze reactie is dat dus een 'bekende' reactie op regen/kou/wisseling?

Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ze heeft in februari/maart verschillende streptokok bacteriën gehad en heeft hier o.a. antibiotica voor gekregen. Daarna is de hoest voor 95% weggegaan tot vandaag. Moet ik serieus erover na gaan denken om haar onder een deken te zetten met dit weer, ondanks ze altijd gewend is bloot te staan? Of toch weer bacteriën testen dmv neusswap? Wat denken jullie? -O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:57

Ik kom weer eens onder de meelees-steen vandaan. Bij de mijne was het hoesten aardig op z'n retrour na een periode van wel/niet/wel/niet hoesten. Had het idee dat stof en misschien pollen wel de oorzaak waren. Nu inderdaad gisteren na de hoosbuien toch meteen weer aan het kuchen. Die warm/koud verschillen en luchtvochtigheid zijn dus toch ook wel een dingetje..

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:36

Ik kom mij hier ook maar eens melden... Mijn paard hoest al zolang ik haar heb ongeveer (nu 2 jaar). Ze hoest met name tijdens het rijden, longeren en in rust niet of als het herleidbaar is naar een stoffige stal. Dat komt zelden voor.

Maar met het rijden wordt het hoesten steeds erger. Het begon met af en toe een kuchje tot nu altijd met rijden hoesten. Met name tijdens het aandraven en met het galopperen. Eerst kon ik er doorheen rijden en was het na een opstarthoestje weg, nu is het met galopperen een feest en met indraven.

Ruim een week geleden merkte ik dat mijn paard ook echt benauwd was. Ik heb subestin (vervanger van Ventapulmin) bij de dierenarts kunnen ophalen. Vandaag ging ik er na bijna 2 weken weer eens op en echt heel erg hoesten. Kan het zijn dat alles los is gekomen door die medicatie? Watis jullie ervaring hiermee?

De dierenarts heb ik er eind 2021 voor het hoesten al eens bijgehad en toen clenovet gekregen. Ik twijfel om nu misschien naar de kliniek te gaan, maar ik weet niet wat ik daar op ga schieten of wat een kliniekbezoek op gaat leveren.

Ter info: mijn paard is een 25-jarige KWPN'er. Eerst noemde ik het ook wel een ouderdomshoestje. Ze staat sinds april op de wei en sinds bijna 2 weken nu 24/7 buiten.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:59

Wat vervelend zeg! Maar klinkt precies als wat ik met mijn 24 jarige merrie had. Die bleek astma te hebben, met gestoomd hooi en geen stro meer nu heel goed onder controle.
Wij zijn dus wel naar de kliniek geweest voor onderzoek en daar ben ik heel blij mee omdat je wel weet wat je aan het behandelen bent ipv alleen hopen dat ze door allerlei middeltjes/medicatie niet meer hoesten.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:31

Celebi schreef:
Ik kom weer eens onder de meelees-steen vandaan. Bij de mijne was het hoesten aardig op z'n retrour na een periode van wel/niet/wel/niet hoesten. Had het idee dat stof en misschien pollen wel de oorzaak waren. Nu inderdaad gisteren na de hoosbuien toch meteen weer aan het kuchen. Die warm/koud verschillen en luchtvochtigheid zijn dus toch ook wel een dingetje..

Warm koud is soms nog moeilijker te managen dan je denkt. Bij elke regenbui hou ik mijn hard vast. In de winter een fijne deken met hals. Maar dagen zoals nu zijn lastig te warm te koud.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:52

Flicka12 schreef:
Wat vervelend zeg! Maar klinkt precies als wat ik met mijn 24 jarige merrie had. Die bleek astma te hebben, met gestoomd hooi en geen stro meer nu heel goed onder controle.
Wij zijn dus wel naar de kliniek geweest voor onderzoek en daar ben ik heel blij mee omdat je wel weet wat je aan het behandelen bent ipv alleen hopen dat ze door allerlei middeltjes/medicatie niet meer hoesten.

Hier volledig mee eens. Het klinkt als mijn paard vorig jaar. Af en toe kreeg ik een hoestje tot het ineens elke keer werd, tot niet meer stoppen. Dierenarts erbij en korte kuur ventipulmin en prednison, niet geholpen en de klachten bleven tot zelfs erger worden.
Toen naar de kliniek geweest en daar onderzoeken laten doen en bleek mijn paard ernstige astma te hebben. Een langdurige prednison kuur erachteraan en dat bleef aardig goed met juist management tot 2 weken terug. Waarschijnlijk was het stoffige weer het probleem. Dus nu weer een prednisonkuur gestart.

Nu ga ik toch een goedkopere versie van de flexineb aanschaffen in de hoop dat ik het dan beter kan ondersteunen...

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 00:10

Icelandshet schreef:
kitobeer schreef:

Ik heb speciaal dit topic weer opgezocht omdat mijn shetlander weer is begonnen met hoesten. Aan de hand van deze reactie is dat dus een 'bekende' reactie op regen/kou/wisseling?

Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ze heeft in februari/maart verschillende streptokok bacteriën gehad en heeft hier o.a. antibiotica voor gekregen. Daarna is de hoest voor 95% weggegaan tot vandaag. Moet ik serieus erover na gaan denken om haar onder een deken te zetten met dit weer, ondanks ze altijd gewend is bloot te staan? Of toch weer bacteriën testen dmv neusswap? Wat denken jullie? -O-

Hij is gaan hoesten helaas.

manon1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 00:30

Hiii,
Ik zal ook mijn verhaal hier eens delen..
Ik heb 2 spanjaarden(waarvan er 1 hoest(te) en 2 shets moeder en dochter(waarvan dochter hoeste
Me spanjaard heb ik nu 7 jaar en hij hoest al vanaf het begin dat ik hem heb..niet continu maar het werd soms wel erger en vooral als het van die windstille nachten waren
Ze staan aan huis paddock met stallen onder mijn slaapkamer raam.. ik was echt radeloos en kon er gewoon niet meer van slapen als ik hem weer hoorde tot soms astmaaanvallen aan toe midden in de nacht
DA er vaak bij geweest van alles gehad, homeopathie geprobeerd met alles werd het vaak wel wat minder maar kwam altijd weer terug..
Hooi nagemaakt echt van alles gedaan
Vorig jaar een hooistomer gekocht...over heb ze gewoon niet meer gehoord me shets staan nu op de wei(niet bij huis) en dochter begon pas ook weer te hoesten, gaf hun op gegeven moment weer gewoon hooi want sta hier de hele dag hooi te stomen ging best een hele lange tijd goed maar toch begon ze weer te hoesten..toch maar weer gestoomd hooi gaan geven(nog 2 dagen gehoest) en gewoon weer weg! Helemaal top ik blijf gewoon stomen ook mijn niet hoestende krijgen het ook en ze vonden het nog lekker ook..en in de winter is het zooo lekker warm

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 07:44

Precies hetzelfde hier ja, heeft echt wonderen verricht *\o/*

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:51

Is het geen optie om deels voordroog te geven en deels je hooi te stomen. Bespaart je de helft werk

manon1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:20

Toen ik nog geen hooistomer had heb ik idd ffies voordroog gegeven maar me ene spanjaard werd daar zo snel "vet" van dat ik dacht holy moly wat nu weer hahaha toen dacht ik nou weetje ik maak gewoon zelf zo'n stomer... me man zei joh koop zo'n ding(die zag de bui al hangen natuurlijk dat hij moest helpen haha) heb hem in Engeland gekocht scheelde best veel.. ben iig heel erg blij dat ik hem heb nu en joh ik ben "huisvrouw" en fulltime poepschepper haha dus stomen kan er ook nog wel bij, heb er aardig ritme in en er staat een tijdschakelaar tussen dus zorg dat hij vol zit en dan gaat de rest "vanzelf"

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:09

Hier maakte de haygain ook echt het verschil. Mijn haflinger kan ik echt niet op voordroog zetten, dan wordt hij 1. veel te vet en 2. krijgt hij enorm last van zn darmen. Met een tijdschakelaar er tussen vind ik het zelf goed meevallen kwa belasting.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:24

daphne_xxx schreef:
Flicka12 schreef:

Hier volledig mee eens. Het klinkt als mijn paard vorig jaar. Af en toe kreeg ik een hoestje tot het ineens elke keer werd, tot niet meer stoppen. Dierenarts erbij en korte kuur ventipulmin en prednison, niet geholpen en de klachten bleven tot zelfs erger worden.
Toen naar de kliniek geweest en daar onderzoeken laten doen en bleek mijn paard ernstige astma te hebben. Een langdurige prednison kuur erachteraan en dat bleef aardig goed met juist management tot 2 weken terug. Waarschijnlijk was het stoffige weer het probleem. Dus nu weer een prednisonkuur gestart.

Nu ga ik toch een goedkopere versie van de flexineb aanschaffen in de hoop dat ik het dan beter kan ondersteunen...

Ja, ik ben inderdaad bang dat het echt iets van astma is. De dierenarts heeft dat eind 2021 ook gezegd, beetje lichte astma. Ze staat nu 24/7 buiten, dus verwacht dat het minder gaat worden. Na het kuurtje staat ze wel stukken minder te pompen gelukkig!

Ik denk dat de eerste stap zeker is om haar dan maar van het stro af te halen. Voor mijn gevoel zelf nog een redelijk grote stap, ze vindt het heerlijk om ook wat stro te knabbelen als ik ze in een fris opgestrooid stalletje komt. Tot nu toe deed ik elke keer een mesten en opstrooien, dan rijden en dan naar stal.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:21

Hier een klein geluksmomentje, net een buitenrit gemaakt zonder dat mijn paard heeft gehoest. Het lijkt er op dat het hooi stomen toch echt wel effect heeft. Ondanks dat merk ik aan hem dat hij echt wel ergens ‘last’ van heeft en dan met name denk ik van pollen. Heeft iemand hier wel eens een allergie test laten doen bij z’n paard. Werd afgeraden door mijn dierenarts ivm kosten en er dan mogelijk veel dingen uit zouden komen waarop hij zou reageren en je dan eigenlijk nog niets kan. Zoals dierenarts zei; je kan hem niet op de maan zetten.

mayka1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:30

L_iek schreef:
Hier een klein geluksmomentje, net een buitenrit gemaakt zonder dat mijn paard heeft gehoest. Het lijkt er op dat het hooi stomen toch echt wel effect heeft. Ondanks dat merk ik aan hem dat hij echt wel ergens ‘last’ van heeft en dan met name denk ik van pollen. Heeft iemand hier wel eens een allergie test laten doen bij z’n paard. Werd afgeraden door mijn dierenarts ivm kosten en er dan mogelijk veel dingen uit zouden komen waarop hij zou reageren en je dan eigenlijk nog niets kan. Zoals dierenarts zei; je kan hem niet op de maan zetten.

Ja ik! Via het bloed. Er zijn nog andere testen. Maar ze kunnen inderdaad niet 100% uitsluiting geven.

Mijn paard blijkt allergisch voor 14 soorten grassen en planten.... Leuk hè als je paard bent :roll:

Wij gaan nu immunotherapie toepassen. Hopelijk gaat hem dat wat meer helpen.

Verder gebruik ik nu de flexineb, 10ml zoutoplossing en 5 ml immunosan. En dan alleen op de dagen dat ik op stal ben. Ik sta volpension dus als hij een dag vrij heeft, kom ik niet naar stal. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal zonder stro. Afgelopen winter op voordroog en sinds deze week weer op hooi, tot nu toe gaat het goed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:31

mayka1234 schreef:
L_iek schreef:

Ja ik! Via het bloed. Er zijn nog andere testen. Maar ze kunnen inderdaad niet 100% uitsluiting geven.

Mijn paard blijkt allergisch voor 14 soorten grassen en planten.... Leuk hè als je paard bent :roll:

Wij gaan nu immunotherapie toepassen. Hopelijk gaat hem dat wat meer helpen.

Verder gebruik ik nu de flexineb, 10ml zoutoplossing en 5 ml immunosan. En dan alleen op de dagen dat ik op stal ben. Ik sta volpension dus als hij een dag vrij heeft, kom ik niet naar stal. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal zonder stro. Afgelopen winter op voordroog en sinds deze week weer op hooi, tot nu toe gaat het goed.

Utrecht zegt dat die test totaal niet betrouwbaar is. Ik wilde hem ook doen maar volgens hun is het geld weg gooien.
Die van mij heeft ook met name een allergie. Stof reageert ze nauwelijks op.

Moet wel zeggen tegenover vorig jaar gaat het fantastisch. 3 weken terug weekje dex in de flexineb gehad en nu gaat al 3 weken fantastisch. Alleen als echt warm weer is heeft ze grote neus gaten maar ik zie dat bij de rest ook wel dan. Al ademt die van mij wel echt sneller dan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:41

koetjeboe schreef:
3 weken terug weekje dex in de flexineb gehad en nu gaat al 3 weken fantastisch.

Dex? Wat is dat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:41

Hopelijk heb ik ergens volgende week ook een haygain. Even voor de gebruikers.... Klopt het ook dat hooi er heel lekker van gaat ruiken? Nu het hooi al zo lang gelegen heeft sinds de oogst van vorig jaar is de lekkere geur er een beetje af en wordt het wat muffer. Ze willen het dus amper eten (hoezo verwend). Ik hoop dus heel erg dat het met stomen ook wat aantrekkelijker wordt.