[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:19

maar dat het op de schoft kaal was, komt dat niet gewoon doordat een halsdeken natuurlijk ook wel wat trekt/schuurt/schuift op de schoft? Ik bedoel, het moet toch ergens zijn stabiliteit vandaan halen immers?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:39

Bobo is nu ook een groot deel van zijn manen kwijt door zijn winterhalsdeken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:43

zit er in dit rijtje iets waardoor ik dit NIET moet proberen op mijn paard? (ik gebruik het voor mezelf en ben er helemaal weg van)
[list=]aqua cetyl alcohol, behentrimonium chloride, isopropyl alcohol, niacinamide, luteum ovi powder, triethylene glycol, propylene glycol, benzyl alcohol, methylchloroisothiazolinone, methylisothiazolinone, magnnesium nitrate, magnesium chloride, panthenol, parfum, benzyl benzoate, butylphenyl methylproional, citronellol, geraniol, hexyl cinnamal, hydroxyisohexyl 3-cyclohexene carboxaldehyde, alpha-isomethyl ionone,, lactic acid, polyquaternium-37, PPG-1 Trideceth-6, Propylene Glycol Dicaprylate/Dicaprate, Sorbitan Oleate[/list]

gaat om cremevoeding van kruidvat... spul hoef je niet uit te spoelen, en ik dacht er aan misschien aan te lengen met water en in een spuitflacon doen: ideale antiklit?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:10

zolang je het enkel op de manen of staart doet,zonder dat het op de staartwortel of manenkam komt, kunnen veel dingen geen kwaad denk ik?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:44

opisop_shop schreef:
maar dat het op de schoft kaal was, komt dat niet gewoon doordat een halsdeken natuurlijk ook wel wat trekt/schuurt/schuift op de schoft? Ik bedoel, het moet toch ergens zijn stabiliteit vandaan halen immers?
Kán, maar dan hadden de haren er anders uitgezien denk ik. Nu met de staldekens op zien de haren die onder de deken liggen er ook gebroken en broos uit. Dit zou je ook verwachten wanneer manen schuren doordat de halsdeken erop ligt. De deken zit ook erg los (overal) en met een elastiek achter de benen langs zit het vast, enkel daar sluit het ding aan. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de deken dan toch echt schuurt.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

Wat doen jullie op dit moment met de manen kwa middeltjes? ;)

Ik haal nu om de 2 dagen de schilfers eruit met antiklit wortel (?) en daarna een laag eczemabalsem op.
Verder nog tips?

Heb sinds gister de deken erop. Onderdeken eronderuit gehaald. Dus nu staat ze met eczeemdeken en regendeken 24/7 buiten.
Vind het wel vervelend dat ik nu het halster om moet laten. Anders zakt de deken naar beneden. Maar is niet anders :) .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:31

Zit er geen elastiek aan je deken aan de voorkant? Die van mij hebben achter de kaken van het paard een elastiek zitten wat ik strakker kan maken, daardoor zakt het ding niet naar achteren toe.

Waarom smeer je zoveel trouwens? Is alleen de deken niet genoeg?

Mijn staat nog steeds zonder deken en andere troep. Gaat nog goed! Wel spannend hoor. :=

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:35

Annetje schreef:
Zit er geen elastiek aan je deken aan de voorkant? Die van mij hebben achter de kaken van het paard een elastiek zitten wat ik strakker kan maken, daardoor zakt het ding niet naar achteren toe.

Waarom smeer je zoveel trouwens? Is alleen de deken niet genoeg?

Mijn staat nog steeds zonder deken en andere troep. Gaat nog goed! Wel spannend hoor. :=

Ja die zit er wel aan. Maar dacht zelf dat dat alsnog zou afzakken. Ga straks wel even kijken of ik hem daar goed kan aansnoeren. de antiklit wortel gebruik ik al het hele jaar door. Dit doe ik om alle schilfers te blijven verwijderen. En de eczema balsem doe ik normaal altijd wat later maar heb een tip gekregen om dat nu al te doen omdat het kan zijn dat ze er dan minder last van hebben.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:37

Hebben jullie paarden nog steeds schilfers van afgelopen zomer in hun manen? Ik zie dat Rianne dat er om de 2 dagen uit haalt!? Ik weet wel dat Parlo van ons allemaal schilfers in zijn manen had toen we hem kregen in Oktober maar die heeft hij nu niet meer. Of begint jou paard nu al schilfers te krijgen omdat ie nu al last krijgt van zijn eczeem?

Ah oke, het antwoord staat hierboven eigenlijk al

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:41

Wat gebruiken jullie dan om de schilfers eruit te halen als ik vragen mag?

Edit: nog een vraagje, wat is het beste vliegengel/spray of maakt dat geen verschil voor eczeempaarden :) ?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:07

Mijn paard heeft geen grote schilfers met de deken op en nu al helemaal niet. Ik vraag me ook af waar je paard last van heeft als je zelfs in de winter schilfers moet verwijderen. Heeft je paard niet juist een allergische reactie op de grote hoeveelheden spul die je gebruikt?

In de zomer was ik de manen (met of zonder shampoo) om de schilfers en de jeuk te verminderen. Ik smeer niets, want ik vind dat je daarmee enkel de huid verstikt en een paard heeft meer haar dan ons, het blijft dus in zijn vacht plakken en trekt daarmee weer vuil aan. Zand in je vacht schuurt ook en dat kan weer jeuk veroorzaken als het echt blijft plakken.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:11

Annetje schreef:
Mijn paard heeft geen grote schilfers met de deken op en nu al helemaal niet. Ik vraag me ook af waar je paard last van heeft als je zelfs in de winter schilfers moet verwijderen. Heeft je paard niet juist een allergische reactie op de grote hoeveelheden spul die je gebruikt?

In de zomer was ik de manen (met of zonder shampoo) om de schilfers en de jeuk te verminderen. Ik smeer niets, want ik vind dat je daarmee enkel de huid verstikt en een paard heeft meer haar dan ons, het blijft dus in zijn vacht plakken en trekt daarmee weer vuil aan. Zand in je vacht schuurt ook en dat kan weer jeuk veroorzaken als het echt blijft plakken.

Heb t in de winter maar heel beperkt gedaan. Gewoon af en toe een keer. Nu zijn ze er uit maar krijg ze nooit 100 % eruit ;) Het is dus niet zo dat ze de hele winter met schilfers loopt! En over dat smeren. De eczema balsem is voor de manenkam he.. Op de huid, geen vacht dus.

En met wat voor shampoo was je dan? gewoon normale paarden shampoo?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:12

en wat bedoel je eigenlijk met grote hoeveel heden?
De antiklit wortel is juist om de schilfers los te weken, is dus geen zalf oid. Het enige wat ik kwa zalf gebruikt is de eczemabalsem.
nu 2 keer gebruikt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:22

Oeh ik bedoelde het niet zo negatief, maar het komt over alsof je erg vaak smeert. Ik ben gewoon niet zo van de smeersels.
Klitwortel is dan meer een vloeistof wat jij gebruikt? Vloeibaar dus en niet om te smeren?
Ik kan me voorstellen dat bij erge schilfers je deze bijna niet uit de manen krijgt omdat de haren ze 'vasthouden.' Heeft je paard in de zomer erg veel last van schilfers? Heb je dan ook gewoon de deken op?

Ik was met teershampoo of met tea tree.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:25

Annetje schreef:
Oeh ik bedoelde het niet zo negatief, maar het komt over alsof je erg vaak smeert. Ik ben gewoon niet zo van de smeersels.
Klitwortel is dan meer een vloeistof wat jij gebruikt? Vloeibaar dus en niet om te smeren?
Ik kan me voorstellen dat bij erge schilfers je deze bijna niet uit de manen krijgt omdat de haren ze 'vasthouden.' Heeft je paard in de zomer erg veel last van schilfers? Heb je dan ook gewoon de deken op?

Ik was met teershampoo of met tea tree.

Oh nee ik vatte het ook niet verkeerd op hoor! sorry als het zo overkwam!
Dat klitwortel is inderdaad doorzichtig vloeibaar. (van de kruidvat) met alleen een borstel krijg ik het er niet uit. Blijft in de manen hangen.
in de zomer houd ik de manen gewoon goed bij. paar keer per week de schilfers eruit halen en dan heeft ze er geen last van. En de deken heb ik dan ook op.

Maar dat shampoo is dan ook voor de schilfers? kan ik ook wel eens proberen. Maar denk niet dat dat gaat werken want ponylief is
als de dood voor water :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:28

Een deken drukt toch altijd bij de schoft.
Daardoor heb je altijd wel minder haar daar als bij de rest.
Komt puur omdat de omvang strakker is doordat het aansluit bij de borst, en het geheel meer druk heeft, als het laatste stuk van de hals.

Ikenindi: Voeg die namen eens toe in google, kom je er zo achter.
Vind er wel veel alcohol inzitten, voor mij een reden om het niet te doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:54

klitwortel voor heel af en toe vind ik niet zo'n punt, maar het komt mij vrij agressief over waardoor ik het echt maar zelden zou gebruiken. Een beetje schilfers is toch niet zo erg lijkt mij, zal een niet-eczemer toch ook wel hebben? Zag dat Wisse nu wat schilfers had onder bij de staartwortel. Ach zal ze er met wassen wel een keer uit proberen te halen, verder ga ik er niet teveel aan doen.
Ik smeer liever ook weinig spullen, wil niet teveel rommelen met de huid.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:46

Klitwortel kun je het best als een kuurtje een weekje doen, daarna niet meer.
Het helpt de huid te vernieuwen en daarna lekker schilfervrij.
Schilfers kunnen ook veel jeuk geven.
En in klitwortel bevat een ingrediënt die jeukstillend/licht verdovend werkt.

Voor tijdelijk gebruik super spul.

Ik was niets, smeer niets, enige wat ik dus af en toe gebruik als een kuurtje is klitwortel, meer niet.
Werkt perfect, al 2 jaar geen schilfers meer en een super huidje :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:03

o, is dat zo? Ik gebruik klitwortel vaak 1 keer in de week ofzo (gedurende het seizoen). Niet doen dus?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:09

je hebt meer effect als je het een paar dagen achter elkaar gebruikt, en dan een tijd niet meer.

spiritlz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:56

beste mensen
na een lang leven met een paard en zomereczeem wil ik jullie wat adviezen geven en hopen dat jullie er iets aan hebben.
mijn wijlen Engelse volbloed had zomer eczeem in zeer ernstige mate. hij beet zelfs zijn ruggegraat kapot ( was heel lenig ) een deken was geen optie vanwege zijn gevoelige huid kreeg hij weer schuurplekken. ten eerste zorg dat het paard zo weinig mogelijkheden heeft om te gaan schuren want hoe meer ze schuren hoe erger de jeuk wordt. en in principe is overdag de wei op en s'nachts op stal het beste op het heetst van de dag zijn er minder mugjes dan bv. tegen de schemering. in eerste instantie heeft het homeopatische middel Culico wat verlichting gebracht maar ook hier bleef hij eczeem bij houden. de grote ommekeer kwam toen ik speciale meusli van het merk Mijten ging voeren in combinatie met optiform ( ook van mijten ). het blijkt nl. dat zomer eczeem niet alleen door de mugjes wordt veroorzaakt maar ook door verkeerde ofwel te belastende voeding. de laatste 2 jaar van zijn leven had Isalon weer staart en manen aan het einde van de zomer en geen kapotte ruugegraat. wat ik verder deed was regelmatig wassen met een zwavel/teer shampoo en natuurlijk een goede vliegen spray ( phaser ) meestal 2 keer per dag.
ik voer nog steeds mijten ook bij mijn nieuwe paard en ben nog steeds super tevreden over dit voer.

groetjes van een volbloedfan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:34

verder niets veranderd aan zijn omgeving/huisvesting/arbeid/voer/groepssamenstelling??

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:44

Annetje schreef:
Wintervacht :j Dat jeukt als het loslaat, of als het warm is.

Ha dat is goed om te weten, want naast mijn eczemer heb ik nu een ponietje dat sinds een maand hals/schouders staat te schuren, hij heeft een hele dikke wollige ondervacht. Ik heb nu zo'n Furminator gekocht om m te helpen met de rui, hij laat nog maar weinig los. En als het niet helpt ga ik m een leemkuur geven heb ik besloten.... Mijn eczemer staat nu nog zonder deken en met een mooi aangegroeide manenkam, een stuk of 15 cm van wat ze nog in het najaar had weten te schuren. Ik hou het goed in de gaten wanneer ze weer begint, dan hup de deken erop want ik wil haar manen redden dit jaar!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:04

Sjeempie wat gaan jullie rap.

Mijn heerlijke merrie heeft weer doorgekregen dat het zomer aan het worden is, en dus de hormonen waren weer op volle toeren. Zo had ze dus maandag met de hengstigheid ook gelijk weer een onrustige staart. Ze staat op het moment nog met de (dikke) winterdekens op. Gelijk de Leovet (die bijna op was, dus maar weer aangevuld) erop gedaan en de dag later was alles weer ok. Vandaag eigenlijk (oeps oei!) niet eens gekeken...
Ik word tuureluurs van het weer, koud, warm, koud, warm... blegh!

duna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:28

yvonnedv schreef:
duna schreef:
Derfen is nu ook verkrijgbaar bij Stalapotheek,

De 250ml is maar liefst € 5,- duurder als bij Vidoma of is het bij jou incl. verzendkosten?

Het is nu aangepast en zefs goedkoper dan bij vidoma!