[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:50

Essie73 schreef:
Wat doen jullie op de plekjes op het gezicht? Mijn paard heeft van die zwarte vlekjes (ondanks de vliegenkap) Vorig jaar heb ik er vetaderm opgedaan, maar hoop eigenlijk dat er iets is wat geen hormoon bevat!

beschadigingen in het gezicht smeer ik in met helosan , bevalt mij heel goed,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:22

Ik heb vandaag een tweedehands Rambo hoody mt 185 binnen gekregen. Helaas is hij veel te groot. Als iemand hem wil ruilen tegen eem 175 of misschien wel 165 dan hou ik me aanbevolen en anders ga ik maar proberen om hem passender te maken.
Ik heb het er vanmorgen met mijn DA over gehad en die gaat nazoeken of er een middel met permethrin (werkzame stof in het helaas niet meer verkrijgbare middel Switch pour on)is wat je bij paarden kunt gebruiken. Volgende week hoor ik meer.

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 22:34

de plekjes bij diddle zijn weer behaard aan het worden :) smeer 1x per week in met helosan, of als ik zie dat er een nieuwe is..
elke dag smeren maakte alleen kaler leek wel? :?
bilriemen door elkaar gehaald werkt goed! :) deken zakt wel iets scheef, maar hij heeft geen schuur-irritatie meer gelukkig :)

in verband met de dondervliegjes hier flink ingepapt met uiercreme met teatree bij de koker/achterbenen/oksels
schuurplekjes van de deken met zinkzalf ingeplamuurd
en hoofd dus met helosan _O-

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 23:50

Ben hier vanavond ook flink aan het smeren geweest, Plekjes met Cojosol (wat naar citroen ruikt, dus mugwerend), Maan en staart aanzet met anti jeuk spul, en ingespoten met mijn eigen stink mengsel. Laat die muggen maar komen, denk dat zezo weer rechtsomkeer gaan :D

Ben trouwens vergeten een foto te maken, ga even spitten in het fotoarchief, heb er vast nog wel 1 van vorig jaar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 09:03

Ik zal trouwens volgende week weer even hondenantivlo halen en dat bij wisse gebruiken, kijken of het effect heeft.
Vorige keer zag ik niet echt effect, maar wie weet nu hij meer jeuk en meer muggen heeft wel?

Nog iemand anders tips voor het knippen trouwens?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:06

Ik meld me ook!

Ik heb een 7 jarige welsh sectie A ( B maat ) met exceem. Ik heb er nu een Rambo Sweet ich op liggen. Moet eerlijk zeggen dat at niet echt bevalt. Pony schuurt nog steeds, dus nog steeds jeuk en vliegjes die erbij komen. Ik houd het enigzins binnen de perken doordat het hele grut ( Paard, Shet en de poown ) dag en nacht buiten staan, maar 4 uur binnen voor de onweer en het is schuren.

Dus heb ik nu een Sleezy Body besteld en een Pro Eczema wil ik gaan bestellen bij Cavaleti. Aleen zal ik eerst de poown moeten wassen en dat vind ie niet leuk. We hebben de pony net 2 maandjes.

Op de plekjes smeer ik trouwens Levertraan zalf. Dat werkt heel prettig. De pony verlicht het duidelijk en het haar groeit er binnen no time weer aan als je het regelmatig in smeert. Ik gebruik het ook bij mijn paard op zijn lippen en neus. Die heeft zomers altijd last van droge lippen, neus en mondhoeken en sinds ik smeer is het weer lekker zacht, zoals het ook in de winter altijd is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:21

Heb wel een hele hippe kleur voor de poowm bestel van de Sleezy :P

http://www.thehorseshop.nl/images/big/s ... 20body.gif

en dan de Neon Pink :P

http://www.thehorseshop.nl/images/big/s ... collor.gif

Ik heb trouwens ook nog een Hoody in Neon Pink, mar die is te groot. Is voor een C kleine D pony, dus als er liefhebbers zijn.

Dat is dit model

http://www.thehorseshop.nl/images/big/S ... 20hood.gif

Ik heb mijn paard in de winter ook altijd in deze Sleezy's staan, die wil ook wel eens schuren in zijn box, maar heeft geen exceem. Hij doet het ook allene in de box en veel al dus in de winter.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:10

Bij dat soort kleuren moeten je wel uit kijken dat je paarden niet worden afgestoten in de kudde. Als je paard normaal bruin is en dan opeens een hele andere kleur heeft gekregen denken ze dat het een ander paard is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:25

Mag ik even binnen vallen? Ik heb net dit topic gemaakt:

[MD] Aanzet manen kapot...

En ik vroeg me af of iemand het misschien voor mij kan definiëren als zomereczeem? Ik snap dat dat natuurlijk niet zomaar kan vanachter een pc, maar iemand die me kan helpen?

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 04-07-09 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:25

Ach, van een kudde kun je niet spreken eigenlijk hoor :P daarbij komt de exceem deken eroverheen als ze buiten staan, dus ik denk dat het wel meevalt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:08

Is dat niet erg dubbelop; een sleezy met daar overheen een eczeemdeken?
Lijkt me wel heel erg warm hoor!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:06

opisop_shop schreef:
Is dat niet erg dubbelop; een sleezy met daar overheen een eczeemdeken?
Lijkt me wel heel erg warm hoor!

Dat weet ik nog niet, is voor mij ook een uitprobeersel. Maar als het wel te warm wordt, komt de sleezy alleen op stal op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:07

nou inderdaad, een sleezy met daarbovenop een eczeemdeken.
Pff blij dat ik je paard niet ben zeg, jeetje hé.
Is echt teveel van het goede hóór, zo belemmer je alleen maar de luchttoevoer.
Zou dan de sleezy voor op stal houden en dan buiten alleen de eczeemdeken. Beide is echt veel te slecht.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:09

Dat bekijk ik dan wel even. Mijn ervaring is namelijk dat deze sleezy helemaal niet veel warmte vasthouden. Zoals ik net al zei, het is een uitprobeersel en we gaan gewoon kijken hoe het zit en hoe warm het is. Is het te warm, gaat ie er gewoon onderweg ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:18

Zeker met deze temperaturen is dat veel te warm...
Ik zou doen zoals CS zegt, overdag de deken en op stal de sleezy.

Maar waarom niet alleen een eczeemdeken OF sleeze en dan voor de rest nog van binnenuit of met smeersels de boel verlichten?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:51

Ben zwaar teleurgesteld, ipv m'n bucas buzz-off full neck heb ik een twee maten te grote Rambo SIH ontvangen, nu kan ik weer langer wachten op de juiste deken..

En Kaspars maantjes zijn flink aan het uitvallen door z'n Rambo SIH, van schoft tot ongeveer 20 cm vanaf z'n schoft, waar de deken overgaat in het nekgedeelte (daar zit een donkergroene 'band'). Dus moeder gaat er voor volgend jaar een stuk stof tussen zetten zodat het niet meer knelt, het knelt vooral als hij graast (heel vaak dus :Y) ).

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:12

Ik meld me even hier, ik had namelijk even een vraag;
heb een 3 jarige e-pony merrie en ik zoek een eczeem deken nu had ik al de MT190 Weather Beeta Soft Mesh Combo
Gezien maar heeft iemand hier ervaring mee?
ik weet dat het niet echt een eczeem deken is maar ze heeft
het niet zo erg en op stal gaat die af.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:39

opisop_shop schreef:
Zeker met deze temperaturen is dat veel te warm...
Ik zou doen zoals CS zegt, overdag de deken en op stal de sleezy.

Maar waarom niet alleen een eczeemdeken OF sleeze en dan voor de rest nog van binnenuit of met smeersels de boel verlichten?

Zoals gezegd ga ik gewoon kijken wat het beste is. Ik heb de beide dekens nog niet eens. Het gebruik zal wel uitwijzen hoe ik de dekens ga gebruiken. En als dat te heet is, de deken er onder weg en de sleezy op stal, maar dat had ik ook al 2 keer eerder gezegd, val vreselijk in herhaling op deze manier.

Die paar dagen dat het zo heet is als gister en eergister staan de beesten hier trouwens overdag ook binnen en gaan ze in de avond weer naar buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:45

kodyy:
ik heb een oude soft mesh combo, een van 4 jaar oud,maar ik vind de stof best dun, die scheurt vrij snel.
ook is de hals ervan vrij kort( mijn model wel)
Afbeelding
als ik je mag aanraden?
neem een andere deken,een die sterkere stof heeft en een lange hals.
de dekens van QHP zijn heel goed,stalgenoten van me hebben die ook
al is die van mij natuurlijk 4 jaar oud en misschien dat de deken van nu betere kwaliteit is?

nog voor de anderen:
ik zou foto's maken van de fjorden van stalgenootje die ook die zwarte plekjes hebben:
Afbeelding

Afbeelding

het is alweer bijna weg, maar zij hebben het dus ook.
verder jeuken ze niet,nergens last van,alleen de plekjes op het hoofd

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:46

Ik baalde vandaag ook weer het gaat zo goed met schuren is ze ineens aan haar oren begonnen ze had haar maskertje naar beneden geschuurd en de oren tot bloedens toe open!
Ging zo goed snap niet dat ze dat nu ineens doet.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:24

Myour schreef:
Ben zwaar teleurgesteld, ipv m'n bucas buzz-off full neck heb ik een twee maten te grote Rambo SIH ontvangen, nu kan ik weer langer wachten op de juiste deken..

En Kaspars maantjes zijn flink aan het uitvallen door z'n Rambo SIH, van schoft tot ongeveer 20 cm vanaf z'n schoft, waar de deken overgaat in het nekgedeelte (daar zit een donkergroene 'band'). Dus moeder gaat er voor volgend jaar een stuk stof tussen zetten zodat het niet meer knelt, het knelt vooral als hij graast (heel vaak dus :Y) ).

Bij mijn paard hetzelfde bij de SIH, de manen worden een stuk dunner bij de schoft. Ik vindt het niet zo erg, de rest van de manen zijn mooi dik :)

Stuur je die Rambo terug? Watvoor maat is het? Ik weet misschien wel iemand die hem wil n.l. en op bokt zijn er wel meer mensen die er 1 zoeken :D

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 01:34

@ ellepel: wat zijn die zwarte wondjes en hoe kun je ze best verzorgen? Bij ons staat een fjord die vol staat met zulke plekken ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 02:24

stalgenootje van me smeert dagelijks met sweet itch.
maar ik denk dat elke andere zalf speciaal tegen eczeem ook wel helpt.

dierenarts is erbij gewest en die riep dat het mijt of luis was.
ja joh :+

ik zei van neee dat komt van de vliegjes en zweet.
is puur irritatie, beetje eczeem achtig ,als je het zo behandeld trekt het wel weer weg.
haar fjorden hadden het veel erger ,maar trekt nu allemaal al weg :j

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:20

Ik ben nieuw hier, dus heb niet echt gevolgd, heb ook geen paard met zomerexceem, maar misschien wel een interessant gespreksonderwerp.

Even horen of jullie er al iets over gehoord hebben.
Er zou een nieuw, heel simpel middeltje zijn tegen zomerexceem. Het zou gaan over een magneetje dat je aan het halster bevestigt welke tegen de nek moet aanliggen en het jeuken tegenhoudt. Bij de plaatselijke ruitershop waren er 3 testmagneetjes en deze bleken op alledrie de geteste paarden te werken. Momenteel zou er een cijfer zijn van 8/10 paarden die met het magneetje niet meer schuren.
Dat zou wel een echte doorbraak zijn, volgens mij... Want zomerexceem houdt veel mensen tegen om paard te kopen door de hoeveelheid werk ed. Als je het kan oplossen met een simpel magneetje aan het halster maakt het eigenlijk niets uit...
Het werkt wel alleen voor de manen, dus niet voor de staart... Ik weet ook niet juist hoe lang zo'n magneetje meegaat.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:25

Whinnylando schreef:
Bij mijn paard hetzelfde bij de SIH, de manen worden een stuk dunner bij de schoft. Ik vindt het niet zo erg, de rest van de manen zijn mooi dik :)

Stuur je die Rambo terug? Watvoor maat is het? Ik weet misschien wel iemand die hem wil n.l. en op bokt zijn er wel meer mensen die er 1 zoeken :D

Bij de schoft waren ze altijd al redelijk dunner, het is echt waar die groene band op z'n schoft knelt waar het echt kalig aan het worden is (een stuk van zo'n 3cm), als hij rechtop is met z'n hoofd valt het nog nauwelijks op. Ik heb het nu maar rond geknipt, dat stukje lange heel dunne manen vond ik niet mooi..
Op de site staat dat je het moet melden als je het verkeerde ontvangen heb. Ik heb nu een deken van 70 euries duurder :Y) als ik hem moet terugsturen op eigen kosten dan kunnen ze ernaar fluiten, dan verkoop ik 'm liever en koop ergens anders dan wel de bucas waar ze tenminste de JUISTE deken opsturen. De maat die ik heb gehad is 145/198, veel te groot dus voor mijn 3/4e Arab..